شناسه خبر : 14103 لینک کوتاه

گزارشی درباره ثروت‌روزافزون سهامداران اپل

دنیای این روزهای اپل

برای ۱۳ سال متوالی، اپل با افزایش فروشی ثابت و مداوم باعثشد سهامدارانش هر روز از روز قبل ثروتمندتر شوند. سال‌هایی که مقاومت در برابر تب اپل، اگر نه غیر‌ممکن که بسیار سخت بود.

ایما موسی‌زاده

برای 13 سال متوالی، اپل با افزایش فروشی ثابت و مداوم باعث شد سهامدارانش هر روز از روز قبل ثروتمندتر شوند. سال‌هایی که مقاومت در برابر تب اپل، اگر نه غیر‌ممکن که بسیار سخت بود. این افزایش مداوم درآمد و سود از آیپاد، آی‌پد و بیش از همه آیفون ایجاد می‌شد. در واقع آیفون در تمام سال‌های تولیدش عامل اصلی افزایش درآمد و سود اپل محسوب می‌شد. اما به نظر می‌رسد ورق برگشته است. اپل اعلام کرد فروش این شرکت در سه‌ماهه منتهی به ماه ژوئن، 4 /42 میلیارد دلار بوده است، که به میزان قابل توجهی کمتر از فروش 6 /49 میلیارد یورویی است که این شرکت در سه‌ماهه مشابه سال قبل داشته است. سود شرکت، اما بسیار بیشتر و در حدود 25 درصد نسبت به سه‌ماهه منتهی به ژوئن سال 2015 کاهش داشته است.
این دومین سه‌ماهه‌‌ای است که فروش و سود اپل نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته و علت اصلی آن هم کاهش فروش گوشی‌های تولیدی این شرکت عنوان شده است. میزان فروش آیفون به 4 /40 میلیون عدد کاهش یافته است در حالی که سال قبل، این گوشی همراه هوشمند، فروشی 48 میلیون‌واحدی داشت. البته همچنان اوضاع اپل، اندکی بهتر از چیزی است که کارشناسان وال‌استریت پیش‌بینی می‌کردند. به نظر می‌رسد حالا و شاید حتی در سال‌های آتی، اپل قرار است تعریفی جدید از موفقیت را به بازار ارائه کند: «اگر اجازه ندهید فروش، بیشتر از این پایین بیاید، موفق هستید.» البته این شاید مشکلی است که به دلیل گران‌قیمت بودن گوشی‌های آیفون، زودتر از همه در این شرکت مشاهده شده است و با فاصله‌ای سایر برندها را نیز گرفتار خواهد کرد. کارشناسان بازار اعتقاد دارند که بازار گوشی‌های هوشمند در حال اشباع شدن است و تب اولیه به‌روزرسانی گوشی‌ها دیگر وجود ندارد. حتی اصلی‌ترین علت کاهش فروش و سود آیفون، تمایل کمتر مردم به به‌روزرسانی گوشی‌هایشان اعلام شده است. در حال حاضر 41 نمایندگی اپل در کشور چین، قرار است بزرگ‌ترین بازار اپل در سال‌های پیش‌رو باشد. اما در حال حاضر، فروش آیفون در این کشور، حدود یک‌سوم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. این آمار در سخنرانی جدید تیم کوک، مدیرعامل این شرکت اعلام شد و البته همه خبرها، خبر بد نبود. کوک اظهار امیدواری کرد درآمد و سود شرکت از محل استفاده کاربران از آی‌تونز افزایش خواهد داشت. یعنی به عبارتی اپل حتی اگر نتواند تعداد دستگاه‌هایی را که به فروش می‌رساند افزایش دهد، خواهد توانست از همین فروش فعلی، درآمد بیشتری کسب کند. کوک همچنین به بازی جدید پوکمون اشاره کرد که رکورد دانلود را در اپل شکسته است. به طور معمول، سه‌ماهه‌ای که گزارش آن منتشر شده است، ضعیف‌ترین سه‌ماهه اپل طی سال است. چون همه منتظر رونمایی از مدل جدید آیفون (‌در حال حاضر آیفون هفت) هستند که قرار است سپتامبر به بازار بیاید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها