شناسه خبر : 13768 لینک کوتاه

به دلیل رشد تقاضا در بازار جهانی متوسط قیمت گاز طبیعی افزایش می‌یابد

صعود دوباره قیمت‌ها

گاز طبیعی یکی از منابع بسیار ارزشمند انرژی است که به دلیل آلایندگی کمتر نسبت به نفت و فرآورده‌های نفتی بسیاری از این سوخت به عنوان مهم‌ترین سوخت سال‌های آینده یاد می‌کنند.

گاز طبیعی یکی از منابع بسیار ارزشمند انرژی است که به دلیل آلایندگی کمتر نسبت به نفت و فرآورده‌های نفتی بسیاری از این سوخت به عنوان مهم‌ترین سوخت سال‌های آینده یاد می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد بین قیمت گاز طبیعی و نفت همبستگی وجود دارد به این معنا که قیمت گاز طبیعی همسو با کاهش قیمت نفت در بازار جهانی کاهش پیدا می‌کند و همسو با افزایش قیمت نفت در بازار جهانی رشد می‌کند. البته در برخی از دوره‌ها این نوسان‌ها با یک وقفه زمانی اتفاق می‌افتد و این مساله باعث می‌شود تا دلالان حوزه انرژی برای استفاده از فرصت موجود دست‌به‌کار شوند.
در سال‌های اخیر استفاده از گاز در دنیا رشد کرده است. در خاورمیانه نیمی از تقاضای انرژی مردم با گاز طبیعی تامین می‌شود. این منطقه دارای ذخایر نفت و گاز طبیعی زیادی است و قیمت این دو منبع ارزشمند انرژی در این کشورها کمتر از متوسط جهانی است. به همین دلیل نفت و گاز طبیعی اصلی‌ترین منابع انرژی مصرفی در منطقه هستند. انتظار می‌رود در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی ۵۰ درصد از تقاضای جدید گاز در منطقه در بخش برق و ۳۵ درصد در بخش صنعتی مصرف شود. در سال ۲۰۱۵ میلادی ۶۵ درصد از برق تولیدشده در خاورمیانه به وسیله نیروگاه‌های گازی تولید می‌شد در حالی که نیروگاه‌های فعال با نفت ۳۵ درصد از برق مصرفی در این منطقه را تولید کرده بودند. در سال گذشته تنها دو درصد از انرژی برق در خاورمیانه به وسیله نیروگاه‌های آبی تولید شده بود. بنابراین گاز طبیعی را می‌توان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین منابع انرژی دانست و بررسی قیمت این منبع انرژی می‌تواند تصویری از قیمت منابع دیگر در بازار جهانی ارائه دهد. آژانس پیش‌بینی اقتصادی که یکی از مراکز مطالعاتی و ارائه‌دهنده پیش‌بینی در مورد بازارهای مختلف است در گزارش اخیر خود پیش‌بینی دقیقی در مورد قیمت گاز طبیعی در ماه‌های آتی ارائه داده است. در این مطالعه قیمت هر یک میلیون واحد حرارتی بریتانیایی یا بی‌تی‌یو به دلار آمریکا محاسبه شده است. طبق این گزارش پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی متوسط قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته باشد. این روند کاهشی تا انتهای سال ادامه دارد و متوسط قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو در انتهای سال جاری به 03 /2 دلار می‌رسد.

قیمت در تابستان سال ۲۰۱۶
در ماه جولای سال ۲۰۱۶ میلادی حداکثر قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی برابر با دو دلار آمریکا خواهد بود و حداقل آن برابر با 81 /1 دلار بود. در این ماه متوسط قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی در بازار جهانی برابر با 93 /1 دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با کاهش پنج‌درصدی همراه بود. در ماه آگوست همین سال حداکثر قیمت برابر با 96 /1 و حداقل قیمت برابر با 78 /1 دلار بود. متوسط قیمت ماهانه در این دوره زمانی برابر با 88 /1 دلار و نرخ تغییر قیمت ماهانه برابر با 58 /1 درصد بود که این تغییر در جهت کاهش است. در سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی حداکثر قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی برابر با 06 /2 دلار و حداقل قیمت آن برابر با 86 /1 دلار بود. متوسط قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی در سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی برابر با 94 /1 دلار بود که نسبت به ماه قبل از آن با کاهش 95 /4درصدی همراه بوده است.

قیمت در پاییز سال ۲۰۱۶
در اکتبر این سال حداکثر قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی برابر با 37 /3 دلار آمریکا خواهد بود و حداقل قیمت در این دوره زمانی برابر با 87 /2 دلار پیش‌بینی شده است. متوسط قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی برابر با 05 /3 دلار است که نسبت به ماه سپتامبر با کاهش 56 /1درصدی همراه خواهد بود. در نوامبر همین سال حداکثر قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی برابر با 35 /3 دلار و حداقل قیمت برابر با 03 /3 دلار پیش‌بینی شده است. در این ماه متوسط قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی برابر با 15 /3 دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با افزایش 76 /4درصدی همراه خواهد بود. در آخرین ماه سال ۲۰۱۶ میلادی یعنی در ماه دسامبر هم حداکثر قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی برابر با 37 /3 دلار و حداقل قیمت برابر با 03 /3 دلار خواهد بود. در این ماه متوسط قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی برابر با 19 /3 دلار خواهد بود که نسبت به ماه قبل از آن با افزایش 54 /3درصدی همراه است.

قیمت در زمستان سال ۲۰۱۷
در اولین ماه سال ۲۰۱۷ میلادی حداکثر قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی در دنیا برابر با 39 /3 دلار و حداقل قیمت برابر با 07 /3 دلار خواهد بود. متوسط قیمت در این ماه برابر با 22 /3 دلار است و نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با رشد 62 /0درصدی همراه خواهد بود. این در حالی است که متوسط قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی در ماه فوریه 15 /3 دلار آمریکا برآورد شده است که نسبت به فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی 48 /2 درصد کاهش خواهد داشت. در این ماه حداکثر قیمت برابر با 31 /3 دلار و حداقل قیمت برابر با 99 /2 دلار خواهد بود. انتظار می‌رود در انتهای این ماه هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی با قیمت 48 /3 دلار مبادله شود. در ماه مارس سال ۲۰۱۷ میلادی قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی در جهان حداکثر 48 /3 درصد و حداقل برابر با 14 /3 دلار خواهد بود. متوسط قیمت گاز طبیعی در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 08 /5درصدی همراه است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها