شناسه خبر : 11492 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تلاش اوباما برای باز کردن راه بازار خودرو ژاپن برای خودرو‌سازان آمریکایی

فشار خودرو‌سازان بر اوباما

رئیس‌جمهور باراک اوباما، پیش از شرکت در مذاکرات توافقنامه تجاری شرق آسیا، از مطالباتش برای اینکه ژاپن موانع را برای خودرو‌سازان آمریکایی برطرف کند، عقب نمی‌نشیند.

Bloomberg
رئیس‌جمهور باراک اوباما، پیش از شرکت در مذاکرات توافقنامه تجاری شرق آسیا، از مطالباتش برای اینکه ژاپن موانع را برای خودرو‌سازان آمریکایی برطرف کند، عقب نمی‌نشیند. وی در روز جمعه با شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن ملاقات داشت. مایک فرومان، مشاور امنیت ملی اوباما در زمینه اقتصاد بین‌الملل گفت بازار آزادتر برای شرکت‌هایی مثل فورد موتور و جنرال موتورز و کرایسلر گروپ،‌ پیش‌شرطی مهم برای ورود احتمالی ژاپن به یک قرارداد تجاری پیشنهادی، تحت عنوان «همکاری فرااقیانوس آرام» است. فرومان در یک تماس کنفرانسی با خبرنگاران گفت «این همکاری قصد دارد یک قرارداد جامع، دوراندیش، با استاندارد بالا و قرن بیست و یکمی باشد. هر کسی که به این قرارداد بپیوندد،‌ باید به این اهداف ملتزم باشد.» مسائل تجاری و امنیتی،‌ موضوعات اصلی برای رهبران آمریکا و ژاپن در دیدارشان در کاخ سفید خواهد بود. شینزو آبه، که حزب لیبرال‌دموکرات وی یک پیروزی چشمگیر در انتخابات عمومی ماه دسامبر به دست آورد، پنجشنبه‌شب، 21 فوریه، به واشنگتن رسید. وی قصد دارد، در حالی که رشد اقتصادی و نظامی چین منجر به مجادلاتی ارضی میان آن کشور و ژاپن شده و بحران مساله هسته‌ای کره شمالی نیز وخیم‌تر شده است، اتحاد میان آمریکا و ژاپن را تقویت کند. همکاری فرااقیانوس آزاد قرار است میان آمریکا و 10 کشور آسیای شرقی با هدف کاهش تعرفه‌ها، تقویت حمایت از حق امتیاز انحصاری و فراهم کردن دسترسی گسترده‌تر به پیمان‌های دولتی برقرار شود.

فشار خودرو‌سازان
فرومان گفت انتظار دارد دو رهبر در وضعیت رایزنی‌ها درباره علاقه ژاپن و اصرار آمریکا که همه شرکت‌کنندگان از معیارهای کاهش موانع تجاری برای پیوستن به توافقنامه دفاع می‌کنند، بازنگری کنند. جو هینریش، رئیس شرکت فورد آمریکا، از اوباما خواست از این دیدار برای تحت فشار قرار دادن آبه به منظور باز کردن بازار خودرو ژاپن و جلوگیری از کاهش ارزش ین استفاده کند. هینریش در روز پنجشنبه،21 فوریه، در بروک پارک اهایو به کارگران گفت: « اوباما باید پیامی آشکار بدهد که هرگونه سیاست تجاری آتی با ژاپن باید هم‌تراز باشد و نباید به ضرر کارگران آمریکایی تمام شود.» وی گفت در سال گذشته، چهار درصد از کل فروش خودرو در ژاپن مربوط به خودروهایی غیرژاپنی بوده است. آبه گفته است اگر ژاپن مجبور باشد تعرفه‌های تجاری برون‌مرزی را الغا کند، وارد مذاکرات قرارداد تجاری فرااقیانوس آرام نخواهد شد.

راهبرد ایالات متحده
به گفته دنیل راسل، مدیر ارشد امور آسیا در شورای امنیت ملی کاخ سفید، ژاپن ستون اصلی راهبرد رئیس‌جمهور آمریکا برای موازنه در آسیاست. دو رهبر درباره اقدامات تحریک‌کننده کره شمالی به بحث خواهند نشست. راسل گفت اوباما از شنیدن ارزیابی آبه درباره مجادلات ژاپن با چین بر سر چند جزیره، خشنود خواهد شد. درگیری‌هایی بر سر جزیره سنکاکو در ژاپن و جزیره دیائو در چین به وجود آمده است. هواپیماها و کشتی‌هایی از هر دو کشور در چند ماه اخیر وارد حوزه کشور دیگر شده است. در ماه گذشته، ژاپن چین را به استفاده از رادارهای سلاحی بر یک ناو و یک بالگرد ژاپنی متهم کرد. در روز جمعه، 22 فوریه، چین نارضایتی عمیقی از اظهارات آبه در مصاحبه با واشنگتن‌پست ابراز کرد. آبه گفته بود چین نیازی دیرینه به نزاع با ژاپن و دیگر کشورها بر سر مسائل ارضی داشته و آموزش و پرورش چین بر میهن‌پرستی و «روحیه ضد‌ژاپنی» تاکید می‌کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها