شناسه خبر : 10462 لینک کوتاه

خشم اروپا از بمب‌گذاری بوستون

ابراز همدردی

سه‌شنبه گذشته رهبران اروپا با ابراز انزجار از حملات بمب‌گذاری در بوستون مراتب تسلیت و همدردی خود را با قربانیان این حادثه اعلام کردند.

جواد طهماسبی
Spiegel Online
سه‌شنبه گذشته رهبران اروپا با ابراز انزجار از حملات بمب‌گذاری در بوستون مراتب تسلیت و همدردی خود را با قربانیان این حادثه اعلام کردند. در حالی که رویدادهای ورزشی عمده‌ای قرار است در شهرهای این قاره برگزار شود مقامات اروپایی درصدد آن هستند تا اقدامات امنیتی را هر چه بیشتر افزایش دهند. بلافاصله پس از بمب‌گذاری در ماراتن دوشنبه گذشته در بوستون رهبران اروپا با ایالات متحده همدردی کردند. همزمان سازمان‌دهندگان رویدادهای ورزشی اعلام کردند برنامه‌های خود را براساس نگرانی‌های جدید امنیتی تنظیم خواهند کرد. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه انتشار داد نگرانی خود را از وقایع بوستون ابراز کرد. در جریان این بمب‌گذاری سه نفر کشته و 140 نفر مجروح شدند که حال 12 نفر از آنها وخیم گزارش شده است. مرکل گفت، نمی‌تواند یاد قربانیان و خانواده‌های آنان را از ذهن پاک کند. در بیانیه او آمده است که «هیچ چیز نمی‌تواند توجیه‌کننده این حمله شرارت‌بار علیه مردمی باشد که برای یک رویداد ورزشی صلح‌آمیز گردهم آمده بودند». او ابراز امیدواری کرد مسببان این حادثه به دست عدالت سپرده شوند. گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان نیز بیان کرد از شنیدن خبر شوکه شده است. از دیدگاه او این اقدام که به گفته یک مقام در کاخ سفید اقدامی تروریستی بوده است باعث شد تا «رویدادی ورزشی و خوشحال‌کننده که سال‌ها با حضور مردم بوستون و ده‌ها هزار دونده از سراسر جهان برگزار می‌شد به داستانی غم‌بار تبدیل شود». با وجود اینکه وزیر کشور آلمان اعلام کرد دلیلی برای افزایش اقدامات امنیتی در کشور نمی‌بیند برگزارکنندگان ماراتن برلین گفتند پس از بمب‌گذاری بوستون برنامه‌های امنیتی خود برای ماه سپتامبر را مورد تجدیدنظر قرار خواهند داد. مدیر این ماراتن به رسانه‌ها گفت اطلاعات مرتبط با حادثه بوستون را مورد تحلیل قرار داده و سپس با همکاری مقامات مسوول به نتیجه خواهند رسید. اما او اذعان دارد حفظ امنیت مسیر 42 کیلومتری مسابقه کاری پرچالش است.
نگرانی‌های امنیتی ماراتن لندن
دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا در صفحه توییتر خود اعلام کرد تصاویر حادثه بوستون ٌوحشتناک و شوک‌آور بودند و اضافه کرد همواره به فکر قربانیان این حادثه خواهد بود. مقامات پایتخت انگلستان که ماراتن لندن را در پیش رو دارند تلاش دارند اقدامات امنیتی را مورد بازبینی قرار دهند. این ماراتن 36 هزار دونده را جذب می‌کند. نیک بیتل سازمان‌دهنده ماراتن لندن گفت روز مسابقه روز ناراحت‌کننده‌ای برای ورزشکاران و دوستان آنهاست. او اضافه کرد که برگزارکنندگان ماراتن مستقیماً با پلیس لندن وارد گفت‌وگو شده‌اند چراکه حفظ امنیت رویدادی مانند ماراتن به معنای حفظ امنیت کل شهر است. ماراتن را نمی‌توان به ورزشگاه یا یک ساختمان محدود کرد. سازمان‌دهندگان مسابقات قهرمانی دو و میدانی مسکو در آگوست امسال هم اعلام کردند اقدامات امنیتی خود را شدت خواهند بخشید چراکه این رویداد ورزشی مقدمه‌ای برای بازی‌های المپیک زمستانی 2014 است که در شهر ساحلی سوچی واقع در حاشیه دریای سیاه برگزار خواهد شد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پیام خود علاوه بر ابراز همدردی اعلام کرد حاضر است در تحقیقات مرتبط با این جنایت همکاری کند و اضافه کرد مبارزه با تروریسم نیازمند هماهنگی تلاش‌های جامعه جهانی است.
گشت‌های بیشتر در فرانسه
فرانسه اعلام کرد اقدامات امنیتی خود را در سطح ملی افزایش می‌دهد. مانوئل والس وزیر کشور فرانسه تعداد گشت‌های پلیس‌های منطقه‌ای را افزایش داد. او از شهروندان خواست مراقب بسته‌های مشکوک باشند اما وحشت‌زده نشوند. فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور کشور با قربانیان بمب‌گذاری همدردی کرد و قول داد کشور همکاری کامل خود را از ایالات متحده دریغ نکند. جریان پشتیبانی رهبران جهان با بیانیه بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل همراه شد که در آن «خشونت غیرمنطقی» به شدت محکوم شده است. کاترین اشتون نماینده امور خارجه اتحادیه اروپا نیز در بیانیه روز سه‌شنبه خود بمب‌گذاری را اقدامی شرم‌آور توصیف و اضافه کرد که اروپا در محکومیت این عمل با ایالات متحده و مردم آن کشور هم‌آوا خواهد بود.
انفجار بمب در لحظه ازدحام
حدود 23 هزار دونده و 500 هزار تماشاگر در ماراتن شرکت می‌کنند. این رویداد هر سال در روز میهن‌پرستی در ایالت ماساچوست و به یادبود اولین جنگ‌های انقلاب آمریکا در سال 1777 برگزار می‌شود. ماراتن بوستون یکی از قدیمی‌ترین و پراحترام‌ترین مسابقات جهان است که اولین‌بار 116 سال پیش برگزار شد. دو بمب در آستانه ساعت چهارم مسابقه و در زمان شلوغی منفجر شد. هنگامی که دوندگان غیرحرفه‌ای خارج از مسابقه دویدن خود را به اتمام رسانده و مورد تشویق دوستان و خانواده قرار گرفته بودند. مقامات هنوز در حال بررسی این حادثه هستند. یک مقام کاخ سفید که مایل نبود نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد این حادثه یک اقدام تروریستی بوده است. به نظر می‌رسد انفجار دو بمب با یکدیگر هماهنگ‌شده بود. بلافاصله پس از انفجار منطقه پرواز ممنوع ایجاد شد و پروازها به مقصد فرودگاه بین‌المللی لوگان متوقف شدند تا مقامات شهر اقدامات امنیتی را شدت بخشند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها