شناسه خبر : 11948 لینک کوتاه

ایران باید برای مقابله با تروریست‌های تکفیری بر توان نظامی و اطلاعاتی خود بیفزاید

داعش را جدی بگیریم

قطعاً ایران هم از قاعده این تهدید ناامنی و تروریستی مستثنی نیست. طبیعی هم هست که با توجه به ماهیت ضد‌استکباری و ضد صهیونیستی کشورمان، ما یکی از کشورهای هدف باشیم.

index:1|width:40|height:40|align:right حسن کاظمی‌قمی / سفیر سابق ایران در عراق
امروزه جریان تکفیری تروریستی داعش به عنوان یکی از ابزارهای جنگ نیابتی از سوی استکبار، صهیونیسم و ارتجاع منطقه‌ای جایگزین حرکت‌های نظامی شده است که در گذشته در چارچوب اهداف آمریکایی‌ها در منطقه پیگیری می‌شد. حرکت‌های این گروهک تروریستی که امروز با هدف بی‌ثباتی و ایجاد نا‌امنی در منطقه انجام می‌شود هدفی جز به چالش کشیدن ثبات کشورهایی چون ایران ندارد. در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم که تروریست‌های داعشی چه در سوریه و چه در عراق چه فجایع انسانی را به بار آورده‌اند و حالا هم با گسترش فعالیت‌های خود به افغانستان، پاکستان و یمن درصدد هستند تا این فجایع را در خاک این کشورها هم تکرار کنند.
به اعتقاد بنده ماموریت داعش قطعاً بی‌ثباتی، هرج و مرج و آنارشیسم در سطح منطقه است که با همکاری و همراهی حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن پیگیری می‌شود و طبیعتاً کشورهایی که مخالف ثبات و امنیت در سوریه و عراق و افغانستان هستند همین سیاست را در رابطه با سایر کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران هم دنبال می‌کنند. به طور کلی داعش ابزاری برای تحقق این سیاست است که با استقامت و پایداری نیروهای اطلاعاتی و نظامی ما راهی از پیش نبرده است. بر این باور هم هستم که درگیری‌های داخلی در منطقه در حقیقت خواسته اصلی صهیونیسم و قدرت‌های ارتجاعی است که از جانب داعش پیگیری می‌شود.
قطعاً ایران هم از قاعده این تهدید ناامنی و تروریستی مستثنی نیست. طبیعی هم هست که با توجه به ماهیت ضد‌استکباری و ضد صهیونیستی کشورمان، ما یکی از کشورهای هدف باشیم اما سوال این است، آیا با توجه به استحکامی که در امنیت داخلی ایران وجود دارد و با توجه به نقش ایران در بازگشت آرامش منطقه‌ای، این هدف قابل دستیابی است؟ در پاسخ به این سوال باید اذعان کرد که به هر حال خطر تروریسم مرز، جغرافیا و اخلاق نمی‌شناسد و تهدید امنیت منطقه می‌تواند متوجه کشور ما هم باشد. اما طبیعتاً به دلیل اشراف و آمادگی سازمان‌های امنیتی و دفاعی کشور با این سطح از برخوردها ورود به صحنه امنیت داخلی و پیرامونی ایران کاری بس مشکل و طاقت‌فرسا برای هر جریان تروریستی است، اما امری محال نیست. جمهوری اسلامی ایران باید با حفظ آمادگی‌های دفاعی خود توان بازدارندگی این دست از حرکت‌های تروریستی را داشته باشد. بازدارندگی یعنی ایجاد چترهای امنیتی، آمادگی‌های اطلاعاتی نه تنها در مرزهای خود بلکه در محیط پیرامونی‌اش.
کاری که تاکنون انجام داده و در اجرای آن هم موفق بوده است. براساس گزارش وزیر اطلاعات و سایر مقامات امنیتی، دستگاه‌های اطلاعاتی ما موفق به شناسایی برخی از تیم‌های جریانات تروریستی چون داعش در داخل کشور و در مرزهای ایران شده‌اند که همین موضوع گویای آن است که ایران به عنوان یک هدف در تیررس دشمنان قرار دارد. اما با این حال معتقدم با همه آمادگی و اقتدار امنیتی داخلی‌مان باید با پدیده تروریسم به صورت جدی‌تری برخورد کنیم. علت آن هم این است که ما تنها در مواجهه با یک گروهک تروریستی قرار نداریم بلکه این گروهک ابزاری در خدمت مثلث صهیونیسم، استکبار و ارتجاع منطقه‌ای است و بر همین اساس ما باید با بسیج تمامی امکانات امنیتی، اطلاعاتی و دفاعی‌مان به مقابله با آنها برخیزیم. علاوه بر این باید در آستانه برگزاری انتخابات مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری وحدت میان تمامی گروه‌های سیاسی را به عرصه ظهور و بروز برسانیم تا اجازه ندهیم دشمن بتواند از فرصت ایجاد‌شده در راستای دستیابی به اهداف شوم خود استفاده کند. از مردم نیز بخواهیم تا با دقت نظر بیشتری تحولات و وقایع پیرامونی خود را از جهت تحرکات فعالیت‌های این گروهک تروریستی رصد کنند.
ما باید خطر جریانات تروریستی را جدی بگیریم. اگرچه تاکنون در مهار این تحرکات موفق و پیروز بوده‌ایم. به اعتقاد بنده فعالیت‌های پیرامونی ایران در کشورهایی چون سوریه و عراق، اعضای این گروهک را برای فعالیت‌های تروریستی در کشورمان جری‌تر کرده است اما در عین حال نمی‌پذیرم که بخواهند ایران و آمریکا را در یک ردیف و در جایگاه اهداف بعدی گروهک تکفیری داعش محسوب کنند. شواهد و قرائن حاکی از کمک‌های آمریکا و انگلیس در شکل‌گیری گروهک‌های تروریستی منطقه است. آنها به دروغ ائتلاف ضد داعش را ایجاد کردند. آمریکایی‌ها هیچ‌گاه به دنبال نابودی داعش نبوده‌اند. اینکه حالا بعد از حمله تروریستی در فرانسه تصمیم به مبارزه با داعش گرفته‌اند را هم نمی‌پذیرم و معتقدم تمامی این حرکت‌های تروریستی تماماً با حمایت‌های صهیونیست‌ها و جریان‌های صهیونیستی صورت گرفته است. آنها امروز با همراهی استکبار جهانی در حال شکل‌دهی موج جدیدی در جهان هستند و می‌خواهند در قالب قطعنامه شورای امنیت و به نام مبارزه با تروریسم سردمداری جریانی دروغین را بر عهده گیرند.
این جریان درصدد است کشورهای مستقل و ائتلافی را که با همکاری ایران، روسیه، عراق و سوریه در منطقه شکل گرفته است محدود کرده و بعد این‌گونه عنوان کنند که تمامی کشورهایی که خواهان مبارزه با تروریسم هستند باید در زیر چتر ائتلاف ما که بر پایه قطعنامه سازمان ملل شکل گرفته است، قرار گیرند. معتقدم این نقشه جدیدی است که باید با هوشیاری بیشتری با آن مواجه شد. البته انفجارهای اخیر فرانسه گویای حقیقت دیگری هم بود و آن، این است که نشان داد تروریسم خارج از اهدف ترسیمی خود ممکن است اقداماتی را هم در محدوده حاکمیتی حامیانش شکل دهد. تروریست‌های داعشی به دنبال وحشت‌آفرینی در منطقه و جهان هستند و از این جهت ما نیز باید با اشراف اطلاعاتی بیشتری با آنها مواجه شویم. ایران در این چند سال به خوبی امنیت مرزهای خود و حتی مرز همسایگانش را هم برقرار کرده است اما این تمام کار نیست. واقعیت این است که اگر داعش مهار نشود خطر آن برای ایران بسیار جدی خواهد بود. این مساله تعارف‌بردار نیست. خطر بسیار جدی است.
ما برای مقابله با حضور داعش در ایران باید نفوذ خود را در منطقه بیشتر از پیش کنیم. قطعاً همکاری با کشورهای تحت اشغال تروریسم تنها مسوولیت ایران نیست بلکه مسوولیت همه کشورهای جهان است که با ادعاهای واهی از زیر بار آن شانه خالی می‌کنند یا حتی با نام و عنوان ائتلاف ضد تروریسم از همین تروریست‌ها پشتیبانی می‌کنند. متاسفانه با تحرکات این گروهک تروریستی صلح و امنیت جهانی در معرض خطر است نه فقط امنیت ایران بلکه کل کشورهای جهان. ما بنا به درخواست عراق، سخاوتمندانه وارد همکاری و مقابله با پدیده تروریسم شدیم. که این همکاری در زمینه مستشاران نظامی و آموزش لجستیک ادامه دارد اما آیا این تنها وظیفه ایران است؟

دراین پرونده بخوانید ...

  • خون بازی داعش

    علی واعظ معتقد است حتی حمله زمینی به گروه‌های افراطی هم موجب نابودی کامل آنها نمی‌شود

    خون بازی داعش

  • کمین دشمن

    سازمان‌های اطلاعاتی جهان، فرانسه، ایران و آمریکا را اهداف حملات تروریستی داعش می‌دانند

    کمین دشمن

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها