شناسه خبر : 6677 لینک کوتاه

بعضی از تاتوکارها ماهی ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارند

بکش، خوشگلم کن

خالکوبی و تاتو یکی از شغل‌های پردرآمد است که به‌صورت زیرزمینی و مخفیانه در برخی سالن‌های آرایش انجام می‌شود. برای بررسی زیر و بم این شغل که اخیراً در ایران مشتری‌های زیادی پیدا کرده است با یک تاتو‌کار خانم گفت‌وگویی صورت گرفته است. او ۲۱ سال است که این کار را انجام می‌دهد و در دوبی و ترکیه دوره دیده است. توصیه مهم او به خانم‌ها و آقایان این است که تاتو نکنند.

خالکوبی و تاتو یکی از شغل‌های پردرآمد است که به‌صورت زیرزمینی و مخفیانه در برخی سالن‌های آرایش انجام می‌شود. برای بررسی زیر و بم این شغل که اخیراً در ایران مشتری‌های زیادی پیدا کرده است با یک تاتو‌کار خانم گفت‌وگویی صورت گرفته است. او 21 سال است که این کار را انجام می‌دهد و در دوبی و ترکیه دوره دیده است. توصیه مهم او به خانم‌ها و آقایان این است که تاتو نکنند.
‌ چند سال است که کار تاتو انجام می‌دهید؟
21 سال.

‌ کجا یاد گرفته‌اید؟
در دوبی پیش خانمی کار می‌کردم،‌ تاتو را از او یاد گرفتم، البته آن موقع به صورت مبتدی بودم. ولی بعدها شروع کردم و کار حرفه‌ای کردم.

‌ چند نوع تاتو داریم؟
تاتو معمولی، سایه‌روشن، هاشور و رنگی. تاتوی رنگی را شاید فقط 10 نفر تاتوکار خانم در ایران انجام دهند،‌ چون اصلاً در ایران انجام نمی‌دهند. ولی من نزدیک به پنج سال است که تاتوی رنگی می‌زنم.

‌ چرا خانم‌ها تاتو می‌کنند؟ یعنی هدف از تاتو برای خانم‌ها چیست؟
بعضی‌ها به خاطر طراحی بدن یا علاقه به آرایش مخصوصاً آرایش‌های عربی، خلیجی یا طراحی‌های پشت چشم، طراحی روی دست‌ها، روی ساق یا روی کمر را انجام می‌دهند.

‌ شما به عنوان کسی که این کارها را انجام می‌دهید و حرفه و کسب‌وکارتان است واقعاً فکر می‌کنید که وقتی کسی تاتو انجام می‌دهد ایجاد جذابیت می‌کند؟
اصلاً، به هیچ عنوان. چون بعد از یک مدت همان‌جا جایش خراب می‌شود بعد برای اینکه از بین ببرند با عذاب باید برود پاک کند که لک می‌شود، پاک نمی‌شود.

‌ خانم‌ها معمولاً چه چیزی را تاتو می‌کنند؟
اکثر خانم‌ها، حیوان با طرح‌های سمبلیک مانند طرح‌هایی که برای ژاپن، چین و هند است را تاتو می‌کنند.

آقایان از عبارت استفاده می‌کنند؟
آقایان نه. الان آقایان 10 سال است که گذاشته‌اند کنار. بیشتر از سمبل‌های روم،‌ مصر و ژاپن استفاده می‌کنند. یعنی ما الان اگر بخواهیم برویم طرح بگیریم باید اینها را تهیه کنیم، قدیم‌ترها مادر و خواهر و برادر طراحی می‌شد ولی الان چیزهای دیگر شده است.

‌ خانم‌ها در چه قسمت‌هایی از بدن‌شان تاتو می‌کنند؟
گردن، مچ دست، کمر، کتف، صورت هم که دیگر عام است.

‌ آقایان چطور؟
آقایان کل بدن. یعنی آقایان از گردن تا مچ پاهایشان را معمولاً و اکثراً طراحی دارند.

‌ اینکه از المان‌هایی مانند المان‌های عشق و اینها بخواهند استفاده کنند معمولاً خانم‌ها بیشتر استفاده می‌کنند یا آقایان؟
آقایان. خانم‌ها لطیف‌ترند. مثلاً گل یا پروانه یا چیزی که شمع و گل باشد یا چیزهای خیلی رمانتیک.

‌ و آقایان؟
خشن. دو یا سه ماه پیش برای پسر یکی از دوستانم خنجر روی گردن طراحی کردم. فکر نمی‌کنم که یک خانم چنین نقشی را دوست داشته باشد، آقایان بیشتر سمت المان‌های خشن می‌روند...

‌ چه اشکالی بیشتر استفاده می‌کنند؟
خنجر، شیر، پلنگ، اژدها یا روی دست‌هایشان تمام صلیب است و پایین صلیب‌ها همه اسکلت آویزان است.

خانم‌ها چه اشکالی بیشتر استفاده می‌کنند؟
خانم‌ها بیشتر انواع و اقسام پروانه‌ها،‌ شمع، بوته‌های زیتون، گل‌های رز، فرشته، ستاره‌ها، انواع و اقسام ستاره و ماه را استفاده می‌کنند و به غیر از این نیست. البته این روزها 50 درصد کسانی که من تاتو کرده‌ام در مچ پاهایشان سنجاق‌قفلی و پونز طراحی می‌کنند. حالا چرا؟ من نمی‌دانم، آیا مدل سال است؟ کلاً این را متوجه نشده‌ام.

‌ در تاتو هم مد سال داریم؟
بله، رنگ‌هایش، هاشور، این روزها مدل تاتو سایه‌روشن با رنگی است. یعنی اگر کسی تاتو ساده انجام دهد خارج از مد است.

‌ در قیمت هم طرح مد سال فرق می‌کند؟
ببینید تاتوهای ساده که فقط یک‌رنگ باشد قیمتش فرق می‌کند چون هم کار شما راحت‌تر است، هم یک سوزن و یک‌رنگ است ولی در هاشور رنگ بیشتری مصرف می‌شود. در سایه‌روشن باید چند تا رنگ داشته باشید یا ترکیب رنگ کنید. در رنگی هم مجبورید قطره بریزید و همان باعث می‌شود قیمتش دو برابر شود. به اضافه اینکه برای هر کدام هم باید از یک سوزن استفاده شود.

‌ این موادی که استفاده می‌کنید به چه صورتی است؟ وارداتی است یا در داخل ایران تولید می‌شود؟
همه وارداتی هستند. همه ممنوع است. اصلاً کار تاتو در سالن‌ها ممنوع است.

‌ مواد از کدام کشورها وارد می‌شود؟
از تایلند، چین و آلمان. مواد آلمانی از همه بهتر است. ولی تا 10، 15 سال پیش از آمریکا هم بود که الان دیگر نیست. الان مواد آلمانی بهترین است. چین، تایلند و تایوان هم که دیگر به درد نمی‌خورد.

‌ اینکه می‌گویند مواد غیربهداشتی استفاده می‌کنند...
نه، برای مواد نیست. مواد، سوزن، سرپلاکت، کاسه، دستگاه‌هایمان، همه اینها خودشان بهداشت دارد،‌ حتی مخروط داخل خود دستگاه درمی‌آید و شست‌وشو می‌شود. ما باید بهداشت را رعایت کنیم. یکی اینکه برای هر فرد باید یک سوزن استفاده شود، یک سرپلاکت، یک کاسه. دستکش باید دست‌تان باشد، پنبه با الکل که باید در دست‌تان باشد، اما بعضی جاها با یک سوزن 10 نفر را تاتو می‌کنند. سوزن را عوض نمی‌کنند. آن خانمی که می‌نشیند برای تاتو، باید آگاه باشد.

‌ پس همه این خطرها را به همراه خودش دارد؟
بله، آن خانمی که تاتو می‌کند باید بهداشت را بیشتر رعایت کند چون من نمی‌دانم آن خانمی که زیر دست من است چه کسی است. پس من باید حواسم به خودم بیشتر باشد. آن خانم هم باید حواسش را جمع کند که سوزنش برای خودش باشد.

‌دستگاه تاتو از چه کشوری وارد می‌شود و واردات آن هم به صورت قاچاق است؟
بله، قاچاق است. بیش از 10 مدل آن به بازار آمده است. فقط دو کشور تایوان و آلمان این دستگاه‌ها را دارند. هر دو ممنوع هستند.

‌ قیمت‌هایشان چند است؟
از 150 هزار تا 5/1 میلیون تومان.

‌ روش کار به چه صورت است؟
کار همه یک مدل است و هیچ فرقی با هم نمی‌کنند.

‌ قدری شیوه کار تاتو را توضیح دهید.
بستگی دارد به طرحی که انتخاب می‌کنید. حالا آن خانم می‌خواهد طرحش ساده باشد که طرح ساده را ما چاپ می‌کنیم، اگر بخواهد کپی باشد که ما کپی را با اسپری حتماً باید برایش بزنیم، اگر با حنا باشد که باید قبلش رنگ حنا باشد. پس قبلش باید همه اینها را بزنیم و قبل از آن هم باید بی‌حس شود. ژل یا لیدوکائین می‌زنیم،‌ مشمع می‌کشیم بعد از آن دوباره اسپری می‌زنیم، سه تا چهار دقیقه بعد از آن تاتو را شروع می‌کنیم. که خود همان لیدوکائین، کرم و اسپری خودش به نوعی آن محدوده را ضدعفونی هم می‌کند. معمولاً برای آقایان آن قسمتی را که می‌خواهد تاتو شود براش انجام می‌دهند ولی برای خانم‌ها نه، نمی‌خواهد. اول باید سرپلاکتش عوض شود، داخلش سوزن می‌رود، بعد سری خود دستگاه تاتو است، ترکیب رنگمان و در آخر کار را شروع می‌کنیم.

‌ فرق تاتو با خالکوبی چیست؟
خالکوبی با جوهر است. جوهر و نمک را با یکدیگر مخلوط می‌کنند و اگر می‌خواستند رنگی کنند یک مقداری روناس به آن اضافه می‌کردند یا رنگ‌هایی که بیشتر در صنایع قالیبافی است که معروف‌ترین‌شان جوهر و روناس است اما در تاتو چنین نیست و رنگ‌ها کاملاً شیمیایی است.

‌ اینکه می‌گویند بعضی‌ها برای اینکه ارزان‌تر تمام شود از جوهر خودکار استفاده می‌کنند...
جوهر خودکار نمی‌توانند با دستگاه بزنند چون دستگاه که بزنند، زیر پوست که بخواهد برود خیلی پخش می‌شود و مجبورند با سوزن لحاف‌دوزی، که نوکش تیز شده است جوهر بزنند و بعد روی پوست کار کنند. یعنی به صورت ضربه هر جایی را که طراحی کرده باشند دستگاه به صورت صاف می‌رود، دورانی است یعنی کنترل آن دست خودمان است، مانند قلم. ولی سوزن را باید دائماً ضربه بزنند تا ثابت شود.

‌ این روش عارضه دارد یا خیر؟
اتفاقاً روش کار آنها بهتر از دستگاه است. آنها شاید بیش از 20 تا 25 سال ثابت روی بدن بماند اما تاتو نه، بعد از 10، 15 سال شما نمی‌توانید به آن نگاه کنید و مجبورید دوباره ترمیم کنید.

‌ مدت ماندگاری تاتو چند سال است؟
بستگی به مواد آن دارد. یکی مواد آن و دیگری کار کردن آن. یعنی اینکه اگر کاملاً رنگ جذب پوست شود تا 10، 15 یا حتی 20 سال می‌ماند و بعد از آن یواش‌یواش شروع می‌کند به کمرنگ شدن یا تبدیل ‌شدن به رنگ. اگر رنگ پاک شود یعنی کیفیت کار خوب نبوده ولی اگر رنگ یک مقداری کمرنگ شود به خاطر این است که دیگر زمان آن تمام شده است.

‌ پاک کردن تاتو به چه صورت است؟
پاک کردن تاتو به چند روش است. یکی با اسید میوه است که ابتدا محلی را که می‌خواهند پاک کنند زخم می‌کنند، بعد که خون آمد اسید میوه را با پنبه چند بار روی آن می‌کشند، عوارض آن هم که خیلی زیاد است. متورم می‌شود، کبود می‌شود، یک مواقعی هم عفونت می‌کند، بعد از سه، چهار روز که می‌روند حمام حتماً باید زخم را بردارند یعنی تا زخم را برندارند خوب نمی‌شود. روش دیگری هم هست که با رنگ کرم پاک می‌کنند که رنگ کرم جایش کاملاً می‌ماند. یک خط سفید، یک هاله‌ای روی آن می‌ماند. یک روش دیگر هم هست که روغن است.

‌ شما این عبارت «بکش،‌ خوشگلم کن» را قبول دارید؟
بله، برای همه خانم‌ها صدق می‌کند.

‌ برای آقایان چطور؟
آقایان جدیداً،‌ بله. آنها هم اخیراً روی هاشور ابرو افتاده‌اند، برخی آقایان در این چهار،‌ پنج سال اخیر بینی عمل می‌کنند، 80 درصدشان تاتوهای بدن‌شان به اوج رسیده، یعنی الان همه روزنامه‌دیواری کرده‌اند! آن کسی هم که ندارد یا خانمش دوست ندارد، یا خانواده‌شان اجازه نمی‌دهند. چون به هر حال همه دوست دارند.

‌ حالا برویم سر بحث شیرین قیمت‌ها.
قیمتش خیلی خوب است.

‌ پس برای شما خوب است...
بله، برای آن کسی که می‌خواهد پول بدهد بد است. ولی کلاً یکی از بهترین کارهایی است که درآمد خوبی هم دارد.

‌ درباره قیمت‌ها توضیح دهید. از کوچک‌ترین تاتو مثل تاتوی ابرو که خیلی ساده و معمولی و کوچک است تا روزنامه دیواری.
آخر هر آرایشگری مشتریان خاص خودش را دارد...ببینید قیمت‌ها بر اساس مشتری و به صورت خود به خودی است. یعنی نمی‌گویم که برای من این‌طور است بلکه اکثراً همین‌طوری است. مگر آنهایی که کارشان خیلی مبتدی است یا آنهایی که می‌گویند ما بازار کارمان این است. یعنی اینکه یک بازار کاری برای قیمت‌شان قائل‌اند. ولی کلاً بین تمام خانم‌هایی که تاتوکار هستند یا سالن‌داران، به این صورت است که اول یک ارتباطی برقرار می‌شود تا ببینند خانم تا چه حدی می‌تواند هزینه کند، یک رنگی که 80 هزار تومان خریداری می‌شود برای 80 یا 90 نفر یا شاید بیشتر استفاده می‌شود. هر سوزن تاتو 250 تومان است، شاید کل هزینه‌ای که برای تاتو انجام می‌شود 10 هزار تومان هم نشود. اما کف قیمت ابرو 90 تا 100 هزار تومان است.

‌ توضیح دهید که اگر طرح بزرگ شود، رنگی شود، قیمت‌ها به چه صورتی است؟
اگر بخواهیم روی خط چشم کار کنیم، خط چشم با اینکه یک سوزن رفت و برگشت فقط می‌خواهد می‌شود 150 هزار تومان در حالی که ابرو فضایش کمتر است، کارش هم کمتر است؛ 150 هزار تومان فقط به خاطر اینکه حساسیت کار بالاتر است. لب از همه‌اش بهتر است. چون رنگ‌های قرمز، صورتی اینها از جمله رنگ‌هایی است که غلظت بالایی دارد و خمیری است یعنی اگر شما نوک سوزن خمیری بگذارید برای 10 تا لب می‌توانید استفاده کنید. ولی باز ما چون می‌گوییم حساسیت کار بیشتر است مبلغش بالاتر می‌رود مثلاً می‌شود 250 هزار تومان. حالا مثلاً ما طرح داریم به اندازه شاید یک حرف، مثلاً یکی می‌خواهد حرف اول اسم شوهرش، بچه‌اش یا پدر و مادرش روی شست یا روی‌ بندهای انگشت بیاید، اینها هر کدامش 50 تومان است.

‌ شما برای حروف شابلون می‌گذارید؟
یک موقع‌هایی نه، برای حروف خودمان معمولاً می‌نویسیم.

خوش‌خط هستید؟
آن کسی که تاتوکار است، باید یک مقداری هم طراحی‌اش خوب باشد که اگر یک موقع طرح پاک شد، بتواند خودش همان را بزند. یعنی دیدش، ذهنش باید اینقدر خوب باشد تا بتواند این کار را انجام دهد.

‌ بعضاً دیده می‌شود در بدن آقایان یک عبارت‌هایی می‌نویسند ولی تاتو‌کار آنقدر بد خط بوده است که اصلاً آن زیبایی را از دست داده است.
ببینید آنها هم فقط قلم دست گرفتن را بلد هستند یا گرفتن پول را خیلی دوست دارند، دنبال هیچ‌چیز دیگری نیستند. در صورتی که در کار تاتو باید به روز باشید.

‌ پس شما شابلون استفاده نمی‌کنید؟
چرا شابلون هم استفاده می‌کنیم برای بعضی از خانم‌ها که دوست داشته باشند، طرح‌های اسپری هم استفاده می‌کنیم، نقشه حنا می‌گذاریم، هر کدام را که بخواهند، یعنی ما به کسی تحمیل نمی‌کنیم، ما می‌گوییم این کار را برای شما انجام می‌دهیم. اگر خانم به ما اعتماد کرد، کار را انجام می‌دهیم.

‌ ادامه قیمت‌ها را بفرمایید. برای طرح‌های بزرگ‌تر.
بوته زیتون برای روی بازو، مچ پا یا مچ دست به کار می‌رود. چون یک مقداری نازک‌تر است ظرافت کار بیشتر است، سرعت کار دست‌ها می‌آید پایین‌تر دوباره مبلغش می‌رود بالا. به خاطر اینکه کار به‌تندی دارد انجام می‌شود. این کاری که شما می‌خواهید در پنج دقیقه انجام دهید در نیم ساعت، 40 دقیقه انجام می‌شود. باز دوباره آن زمان باعث می‌شود که مبلغش برود بالا. یک موقع می‌بینید روی کتف است. شما یک طرح ساده می‌اندازید. تازه طرح‌تان هم خیلی بزرگ است ولی چون راحت است قیمتش پایین‌تر است. چون تو خالی است. بستگی به جایی که روی بدن کار می‌شود هم دارد. مثلاً برای خانم‌ها بعضی جاهاست که شما نمی‌توانید به راحتی کار انجام دهید. برای آقایان هم به همین صورت است مثلاً روی شاهرگ خیلی جای سختی است یا روی لاله گوش خیلی سخت است یا بعضی از آقایان تو گودی‌های موهایشان طرح می‌خواهند، اینها خیلی سخت است.
اینکه یک آقایی کل کمرش را می‌خواهد تاتو کند، قیمتش چقدر می‌شود؟
بین یک تا سه میلیون و 500 هزار تومان.

‌ بعد اینکه کل بدن بخواهند تاتو شود به چه صورت است؟
کل بدن را در یک روز انجام نمی‌دهند. چون که بعضی از جاها مثل گودی کمر، پهلوها مثل قسمت‌های پشت گردن اینها، همه‌شان خونریزی می‌کند مجبورند در چند جلسه این کار را انجام دهند. کل بدن تا 10 میلیون، 12 میلیون تومان هم انجام شده است.

‌ اتفاق افتاده است کسی که کل بدنش تاتو بوده است، بخواهد آن را پاک کند؟
در خانم‌ها خیر، ولی در آقایان بوده است.

‌ برندهای معروف تهران چه کسانی هستند؟
بیشتر سه چهار تا آقا هستند. هیچ خانمی نیست که تاتو‌کار باشد. چهار تا آقا الان هستند که آنها را هم باید دو سه ماه قبل وقت بگیرید تا بتوانند کار را انجام دهند.

‌ قیمت تاتو، در نقاط مختلف شهر متفاوت است؟
خیر. همه‌جا یکی است. جنوب شهر از بالای شهر گران‌تر است. رقابت قیمت تاتو در پایین‌شهر بیشتراست اما از میدان آزادی به بالا قیمت‌ها ثابت است.

‌ مشتری در بالای شهر بیشتر است یا پایین‌ شهر؟
جنوب شهر. کار کردن در جنوب شهر خوب است. در بالای شهر بیشتر کارها آرایشی است. یکی از آقایان که کارش خیلی معروف است و بیست دقیقه زمان می‌برد 800 تا 900 هزار تومان می‌گیرد.

‌ روزی چند تا مشتری تاتو دارید؟
یک روزهایی سه تا چهار نفر و برخی روزها نداریم.

‌ به‌طور میانگین ماهانه چند تا مشتری دارید؟
ماهانه شاید 15 تا 20 نفر.

‌ فقط از طریق تاتو ماهانه چقدر درآمد دارید؟
8 تا 9 میلیون تومان.

‌ افرادی که برند این کار را دارند چطور؟
10 برابر ما. حدود 90 تا 100 میلیون در ماه. الان درآمد، در سالن‌های آرایشی، بیشتر روی همین تاتو است که حرف اول را می‌زند.

‌ اگر نکته‌ای هست که فکر می‌کنید برای خوانندگان مجله می‌تواند مفید باشد، بفرمایید.
فقط می‌توانم بگویم که خانم‌ها به هیچ عنوان، به هیچ عنوان، تاتو انجام ندهند. اگر می‌خواهند، حتماً از شابلون‌های رنگی مدت‌دار استفاده کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها