شناسه خبر : 16452 لینک کوتاه

نگاهی به دستمزدها و گردش مالی تاتو در ایران

کل بدن ۱۰ میلیون

تاتو فقط برای آن‌ور‌ آبی‌ها نیست در همین تهران خودمان وقتی سوار مترو یا اتوبوس می‌شوید یا وقتی در خیابان یا پاساژی برای خرید قدم می‌زنید اشکال مختلفی بر بازوی آقایان گرفته تا مچ پای خانم‌ها می‌توان دید. از شکل سوسمار گرفته تا شکل سنجاق و گل‌وبته و پرنده و پروانه تا اژدها و شیر و … اینها همه بیانگر آن است که زیرپوست این مردم اسکناس‌ها خوابیده است

تاتو فقط برای آن‌ور‌ آبی‌ها نیست در همین تهران خودمان وقتی سوار مترو یا اتوبوس می‌شوید یا وقتی در خیابان یا پاساژی برای خرید قدم می‌زنید اشکال مختلفی بر بازوی آقایان گرفته تا مچ پای خانم‌ها می‌توان دید. از شکل سوسمار گرفته تا شکل سنجاق و گل‌وبته و پرنده و پروانه تا اژدها و شیر و ... اینها همه بیانگر آن است که زیرپوست این مردم اسکناس‌ها خوابیده است و هستند کسانی که برای جلب توجه یا زیبایی یا هر دلیل دیگر در این بازار برای خود کسب‌وکاری فراهم کرده‌اند. در نگاه اول شاید این‌گونه به نظر آید که این کسب و کار درآمد قابل‌توجهی نداشته باشد. اما برعکس تصور عامه کسب‌وکاری است که فعالان آن کارشان سکه است. هر تاتوکار خانم یا آقا در شهر تهران بین ماهی 8 تا 100 میلیون تومان درآمد دارد. همین میزان درآمد باعث می‌شود تا نگاه ریزتری به آنچه در زیرپوست شهر یا زیرپوست تاتو اتفاق می‌افتد، داشته باشیم.

طرح‌های کوچک
انواع طرح کوچک تاتو در این بازار مکاره بین 50 تا 70 هزار تومان آب می‌خورد. البته این قیمت یک قیمت بسیار معمولی برای یک تاتوکار معمولی است. تاتوی ابرو که یک تاتوی معمولی و کوچک به حساب می‌آید در یک سالن آرایش جنوب شهر تهران 90 تا 100 هزار تومان و در یک سالن آرایش شمال تهران 250 تا 300 هزار تومان هزینه دارد. در تاتو مواردی مثل مواد به‌کار رفته و میزان شهرت تاتوکار بسیار مهم است. چرا که اگر فرد در کار تاتو تبدیل به برند شده باشد برای یک طرح کوچک که بین 15 تا 20 دقیقه زمان می‌برد، 300 هزار تومان دریافت می‌کند. برخی طرح‌ها با اینکه کوچک هستند اما به دلیل ظرافت انجام کار گران به حساب می‌آیند به‌طور مثال تاتوی پلک یا پشت گوش یا شاهرگ به دلیل حساسیت‌هایی که دارد بین 300 تا 400 هزار تومان هزینه دارد.

طرح‌های بزرگ
طرح‌های بزرگ به اندازه‌های تمام دست یک نفر، تمام پای یک نفر، تمام کمر یا کل بدن گفته می‌شود. هر کدام از این طرح‌ها قیمت‌های متفاوتی دارد البته مربوط به اندازه طرح، تعداد رنگ‌های به کار رفته و حتی سه‌بعدی یا دوبعدی بودن طرح هم هست. هر کدام از این عوامل باعث می‌شود قیمت نهایی کار متفاوت باشد. هر چند برخی تاتوکارها معتقدند این کار نرخ ندارد و بر اساس میزان رضایت یا وضعیت مالی و رفاهی مشتری قیمت نهایی را اعلام می‌کنند. طرح دست بین 5/1 تا 5/2 میلیون تومان هزینه دربردارد. کل هر دو پا بسته به نقش و تعداد رنگ بین سه تا چهار میلیون تومان هزینه ‌برمی‌دارد. طرح کامل کمر بین 5/3 تا 5/4 میلیون تومان هزینه دربردارد. البته ممکن است یک طرح ساده کمر را با 500 هزار یا حتی یک میلیون تومان هم نقش زد اما اگر طرح سه‌بعدی و رنگی باشد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. تاتوی کل بدن یکی از مواردی است که مورد علاقه آقایان است و کمتر دیده شده که خانم‌ها کل بدن‌شان را تاتو کنند. قیمت تاتوی کل بدن بین 10 تا 12 میلیون تومان متفاوت است. یعنی هستند کسانی که 10 میلیون تومان هزینه کرده و کل بدن خود را منقش به نقش‌های مورد علاقه خود می‌کنند. شاید تعجب کنید ولی واقعیت دارد.

وقت قبلی فراموش نشود
این کسب و کار هم برای خود برندسازی و متخصص و... دارد. افرادی که برند معتبری در کار تاتو دارند و شهرت بالایی به‌واسطه کارشان به دست آورده‌اند با وسواس بیشتر مشتری انتخاب می‌کنند. گفته می‌شود شخصی به نام محمد در محله میرداماد تهران روزانه فقط یک مشتری قبول می‌کند و خیلی سرش را شلوغ نمی‌کند اما برای یک طرح کوچک 800 هزار تا یک میلیون تومان دریافت می‌کند. یا خانمی در سعادت‌آباد تخصص هاشور ابرو دارد و تا 500 هزار تومان برای هاشور ابرو می‌گیرد. نکته قابل‌توجه برای مراجعه به تاتوکارهای مشهور این است که این افراد به این آسانی‌ها وقت نمی‌دهند. وقت‌شان پر است. به‌طور مثال آن آقای محله میرداماد بین چهار تا شش ماه وقت می‌دهد تا بتوانید برای تاتو مراجعه کنید. یا این خانم محله سعادت‌آباد بین دو هفته تا یک ماه برای هاشور ابرو وقت می‌دهند. حتماً باید با وقت قبلی مراجعه کنید.

آقایان گران‌تر می‌گیرند
حتماً شنیده‌اید که می‌گویند خیاط مرد بهتر از خیاط خانم است. یا آشپز مرد بهتر از آشپز خانم است و البته این عبارات را خود خانم‌ها بیشتر به کار می‌برند. مثل برخی فنون که آقایان بهتر از خانم‌ها کارشان را انجام می‌دهند در تاتو نیز آقایان بهتر هستند. وقتی با یک تاتوکار خانم مصاحبه‌ای انجام ‌شد، او اذعان کرد آقایان بهتر هستند. ظرافت بیشتری در کارشان دارند. خروجی کارشان زیباتر است. البته چندین برابر تاتوکار خانم هم دستمزد دریافت می‌کنند.

قیمت تمام‌شده تاتو
قیمت تمام‌شده برای یک تاتوی کوچک حداکثر 10 هزار تومان است. اما آنچه از مشتری دریافت می‌شود بین 100 تا 300 هزار تومان است. تاتوکارها معتقدند کارشان هنر است و نمی‌توان برای آن قیمت تعیین کرد. البته باید توجه داشت که یک بسته رنگ تاتو که 80 هزار تومان قیمت دارد برای 80 تا 100 نفر استفاده می‌شود و حتی در تاتوی لب چون رنگ به شکل خمیری است میزان استفاده کمتر هم می‌شود. از طرف دیگر هر سوزنی که در تاتو استفاده می‌شود 250 تومان قیمت دارد و اگر همه موارد بهداشتی مثل دستکش یک‌بار مصرف، اسپری ضدعفونی‌کننده و مواد بی‌حس‌کننده را نیز محاسبه کنید در گران‌ترین حالت به‌زحمت 10 هزار تومان می‌شود.

قیمت دستگاه تاتو
دستگاه‌های تاتو معمولاً به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود چرا که واردات قانونی آن ممنوع است. این دستگاه‌ها در کشورهای تایلند، آلمان و آمریکا تولید می‌شوند و بین 200 هزار تومان تا پنج میلیون تومان قیمت دارند. دلیل تفاوت قیمت این دستگاه‌ها مربوط به تعداد سوزن، ضخامت سوزن و کشور سازنده آن است. معمولاً برای آقایان از سوزن‌های با قطر بزرگ‌تر استفاده می‌شود.

پاک کردن تاتو
با همه این تفاسیر هستند کسانی که پس از تاتو به دلایل مختلف مثل تغییر سلیقه یا هر چیز دیگری تاتو دل‌شان را می‌زند و به فکر تغییر شکل و پاک کردن طرح قبلی می‌افتند. کلینیک‌هایی در تهران وجود دارند که برای پاک کردن تاتو تبلیغات می‌کنند. پاک کردن تاتو هم مثل منقش کردن آن به اندازه و مکان جاگیری تاتو و حساسیت‌های احتمالی بستگی دارد. برخی با لیزر پاک می‌کنند، برخی با مواد و کرم‌های خاص پاک‌کننده و برخی با روغن‌های مخصوص. فارغ از عارضه‌های پوستی که به وجود می‌آید، پاک کردن تاتو بین 50 هزار تا یک میلیون تومان بسته به اندازه و نوع کار هزینه دارد.

تاتوی موقت
بهترین نوع تاتو استفاده از تاتوی موقت و شابلون‌های رنگی است که عارضه چندانی ندارد و نه‌تنها در معرض بیماری‌های پوستی و خونی قرار نمی‌گیرید بلکه لازم نیست هزینه هنگفتی هم برای آن پرداخت کنید. ضمن اینکه این قابلیت وجود دارد که نقش و نگار را نیز با توجه به تغییر سلیقه عوض کرد. این شابلون‌ها بین 20 تا 50 هزار تومان قیمت دارند و معمولاً برخی خانم‌ها قبلاً از ورود به مجالس مهمانی از آن استفاده می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها