شناسه خبر : 5500 لینک کوتاه

چند ایرانی مثل «کیارستمی» می‌توانند به فرانسه سفر کنند؟

گفت‌وگو با عکاس سلفی معروف پادگان ۰۵

حمیده حق‌پرست
دهه هشتادی‌ها پس از تجمع در یکی از مراکز خرید غرب پایتخت، به یکی از سوژه‌های اصلی صفحات اجتماعی مطبوعات ایران در چند هفته اخیر تبدیل شده‌اند. رسانه‌ها، جامعه‌شناسان و چهره‌های سیاسی کشور تلاش دارند با توضیح ویژگی‌های این نسل به تحلیل مناسبی از رفتارهای این رده سنی کشور برسند. هفته پیش مجدداً دهه هشتادی‌ها خبرساز شدند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان برخی منابع از برگزاری میتینگی توسط نوجوانان مشهدی مشابه میتینگ کوروش تهران، در مجتمع پرومای مشهد خبر دادند. این تجمع موجب ترافیک و بر هم خوردن نظم عمومی شد که با حضور نیروی انتظامی غائله ختم به‌خیر شد. احتمالاً از چند روز دیگر شاهد این قبیل تجمعات به صورت زنجیره‌وار در سایر شهرهای کشور خواهیم بود. بحث زلزله احتمالی پایتخت نیز در هفته پیش بار دیگر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به آسیب‌پذیری شهر تهران در حوزه ایمنی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود در شرایط حال حاضر در صورت وقوع زلزله، بیش از یک میلیون نفر جان خود را از دست دهند. حادثه شهران نشان داد وجود شبکه گاز در سطح شهر می‌تواند مهم‌ترین عامل افزایش تعداد کشته‌ها در بحران‌هایی همانند زلزله باشد. وی با بیان اینکه ایمن‌سازی تهران با جایگزینی انرژی برق به‌جای گاز در برنامه‌ای پنج‌ساله امکان‌پذیر است، عنوان کرد: همچنین تهران نیاز به نوسازی بافت فرسوده و مقاوم‌سازی و ایجاد سامانه‌های بحران دارد. نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه پیش‌بینی بحران مهم‌ترین مرحله در سطوح مختلف مقابله با بحران است، گفت: این پیش‌بینی باید در تمام موارد حادثه‌ساز رخ دهد تا بر اساس آن اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم. در این صورت می‌توانیم حداقل 50 درصد از پیامدهای ناشی از یک بحران را کنترل کنیم. از دیگر اخبار هفته پیش می‌توان به انتصاب نخستین زن به عنوان شهردار یکی از مناطق شیراز نام برد. به گزارش «شرق» علیرضا پاک‌فطرت در آیین معارفه شیلا جهانجاه به‌عنوان شهردار منطقه شش شیراز اعلام کرد: در شهرداری شیراز مدیران موفق بسیاری وجود دارند و خدمات ارزنده‌ای به شهروندان ارائه می‌کنند. وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از کارکنان شهرداری شیراز را بانوان تشکیل می‌دهند، افزود: تعداد زیادی از این افراد تحصیل‌کرده‌های بسیار خوب و موفقی هستند. شهردار شیراز با تاکید بر اینکه شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران شهرداری شیراز در اولویت قرار دارد، بیان کرد: انتخاب خانم جهانجاه به این دلیل است که ایشان در بخش‌ها و واحدهای مختلف شهرداری مدیریت‌های خوبی داشتند. پاک‌فطرت با اشاره به اینکه شیلا جهانجاه چهار پروژه بزرگ پل‌سازی و تقاطع غیرهمسطح را مدیریت کرده است، تصریح کرد: مدیریت چنین پروژه‌هایی، هم در زمینه تملک و هم در زمینه اجرا مستلزم تبادل‌نظر با مشاوران و پیمانکاران و ارتباط با کارگران و مردم بوده است.

سه علت اصلی تصادفات در تهران
بحث آمار بالای تصادفات یکی از چالش‌های بزرگ مسولان ایرانی به شمار می‌آید. هفته پیش حسن عابدی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در گفت و گو با «عصر ایران» در مورد علت‌های عمده وقوع تصادفات در پایتخت گفت: حدود 60 درصد از تصادفات تهران به سه عامل «عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم و تغییر مسیر ناگهانی» باز‌می‌گردد که با رعایت این موارد بیش از نیمی از تصادفات کاهش می‌یابد. این مقام انتظامی با بیان اینکه «عدم توجه به جلو» به تنهایی 32 درصد از میزان تصادفات را به خود اختصاص داده است در مورد علت این تخلفات گفت: بروز این تخلف به عواملی مانند خستگی و خواب‌آلودگی، استفاده از تلفن همراه، استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر، صحبت کردن راننده با سرنشینان و توجه به مناظر اطراف باز‌می‌گردد.
عابدی علت دوم بروز تصادفات در تهران را «عدم رعایت حق تقدم» در تقاطع‌ها و میادین ذکر کرد و گفت: این تخلف 17 درصد از میزان تصادفات رانندگی در تهران را به خود اختصاص داده است. جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران با بیان اینکه با فرهنگ‌سازی و اقدامات کنترلی پلیس میزان تصادفات در دوماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است، گفت: با اقداماتی که از سوی پلیس تهران انجام شد در دوماهه اول امسال نسبت به سال گذشته 42 درصد کاهش تصادفات فوتی را داشتیم.

چند ایرانی مثل «کیارستمی» می‌توانند به فرانسه سفر کنند؟!
انتقال عباس کیارستمی به پاریس برای درمان بیماری ساده‌ای که منجر به آسیب‌های شدید به این کارگردان مطرح ایرانی شد، این پرسش را پیش آورد که اگر شخصی چون کیارستمی سرشناس نباشد چه بلای محتملی انتظارش را می‌کشد و دیگران که چون این هنرمند توان گریز به پاریس برای طی روند درمان را ندارند، باید منتظر چه وقایعی باشند؟!
به گزارش «تابناک»، روزهای فروردین ۱۳۹۵ با بستری شدن عباس کیارستمی و پیگیری اخبار وضعیت این کارگردان شهیر سینمای ایران همراه شد و در واپسین روزهای نخستین ماه از سالی که پشت سر می‌گذاریم، شواهد نشان داد قصور جدی در روند درمان کیارستمی رخ داده و به واسطه همین قصور، این سینماگر آسیب‌های بسیار جدی -‌آن هم در بیمارستانی خصوصی- ‌متحمل شده که با او همراه خواهد بود. همان زمان علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت کیارستمی و اینکه آیا به ملاقاتش می‌رود، از پیگیری‌هایش سخن به میان آورد و در این باره گفت: «آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت را آماده کردم، سریع رفت بیمارستان و پزشکان متخصص را آنجا احضار کرد. خود آقای دکتر هاشمی گفت: اگر آن شب نرفته بودم، آقای کیارستمی تمام بود وضعش (فوت کرده بود). بحمدالله الان وضعش بهتر شده است....» این دیالوگ در نگاه اول همان تبلیغات مرسومی به نظر می‌آید که سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت و درمان طی حضور در پروسه دوران بیماری هنرمندان انجام می‌دهد؛ اما حقیقت آن است که وزیر بهداشت اعتراف صادقانه‌ای -‌ خصوصی -‌ برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته و واقعاً اگر خود در پروسه درمان کیارستمی نظارت نمی‌کرده، شاید این کارگردان به واسطه خطاهای پزشکی اکنون در میان ما نبود. در واقع اگر کیارستمی یک چهره مشهور نبود، اکنون در بیمارستان مرده بود و وجه شهرتش باعث شده او بر‌خلاف برخی بیماران غیرمشهور که شانس حضور وزیر بهداشت بر بالینشان را ندارند، زنده بماند. این بزرگ‌ترین فاجعه برای نظام سلامتی است که سالانه چند هزار میلیارد تومان از بودجه کشور را دریافت می‌کند و مدعی است استانداردهای مرسوم دنیا را دارد.

واقعه تکراری و مشکوک
شهر تاریخی «بیشاپور» که یکی از مهم‌ترین شهرهای دوره ساسانی محسوب می‌شود، بار دیگر طعمه آتش شد؛ آتشی که این بار وسعتش نسبت به دفعات پیشین وسیع‌تر است، کل این شهر تاریخی را در بر گرفته و این گمانه را پررنگ کرده که آتش‌سوزی مکرر این محوطه تاریخی، واقعه‌ای اتفاقی نیست. به گزارش «خبرآنلاین»، شهر تاریخی «بیشاپور» در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شیراز و ۲۳ کیلومتری غرب شهرستان کازرون، ابتدای هفته پیش طعمه حریق شد و به واسطه پوشش گیاهی خشک منطقه‌ای که این محوطه تاریخی در دو کیلومتری آن واقع شده، آتش‌سوزی به سرعت گسترش یافت و کل این شهر تاریخیِ متعلق به دوره باستانی را دربر گرفت. برخی فعالان میراث فرهنگی فارس پس از آتش‌سوزی پیشین این محوطه با بیان ابعاد تخریب‌های وارد آمده به خصوص درباره مناطقی از این محوطه باستانی که کشف نشده بود، تاکید کرده بودند، به نظر می‌رسد این آتش‌سوزی‌ها عمدی باشد. آن زمان ادعا شد عده‌ای چوپان و گله‌دار در اطراف این محوطه زندگی می‌کنند که مایلند گله‌شان از علوفه‌های محوطه تغذیه کند، ولی یگان حفاظت با فنس‌کشی در اطراف محوطه، مانع از این‌کار می‌شود.

گفت‌وگو با عکاس سلفی معروف پادگان 05
حادثه سقوط اتوبوس حامل سربازان به دره نی‌ریز، گرچه در اخبار صداوسیما به‌عنوان آخرین خبر یا ششمین خبر و بعد از اخبار نمایشگاه‌ها و... اعلام شد، گویا از نظر مردم خبر مهمی بود تا جایی که کمپین‌هایی در فضای مجازی با موضوع «بهبود خدمت سربازی» راه انداخته شد و همچنین تعدادی از دانشجویان، صبح جمعه با حضور جلوی سازمان نظام وظیفه، برای سربازان گل گذاشتند و شمع روشن کردند. پس از انتشار خبر حادثه سقوط اتوبوس حامل سربازان لیسانس وظیفه پادگان 05 کرمان به دره و مرگ 20 نفر ازآنها اخباری منتشر شد مبنی‌بر اینکه این اتوبوس بیشتر از ظرفیتش مسافر داشت؛ اعدادی که درباره تعداد مسافران اضافی اتوبوس‌ها گفته می‌شد، ضد و نقیض بود تا اینکه ابعاد این ماجرا وارد فاز جدیدی شد و آن‌طور که گفته شد این اتوبوس حامل مسافر و اجناس قاچاق نیز بود.
پس از حادثه فجیعی که برای سربازان این پادگان اتفاق افتاد، کاربران با ایجاد یک کمپین به نام «بهبود خدمت سربازی» شروع به مطرح کردن مشکلات کردند و از کاربران دیگر خواستند با هشتگ #سرباز_ تسلیت به این کمپین بپیوندند و مشکلات سربازان در پادگان‌های کل کشور را مطرح کنند. در همین زمینه عکسی سلفی از برخی قربانیان این تصادف در فضای مجازی قرار گرفت. «فرهیختگان» در این زمینه با عکاس آن سلفی گفت‌وگو کرد. او می‌گوید خوش‌شانس بوده که با اتوبوس به اهواز نرفته است. از دوستان هم‌خوابگاهی‌اش می‌گوید که 10 نفرشان دوستان صمیمی‌اش در دوره آموزشی بوده‌اند و در سانحه سقوط مرگبار اتوبوس سربازان به دره، فوت شدند. آرش امیدوار درباره این عکس هم گفت: «وقتی از آموزشی ترخیص شدیم و گوشی‌هایمان را جلوی در به ما دادند، در لحظه آخر قبل از خروج، با گوشی‌ام عکس سلفی را گرفتم. البته کسانی که در تصویر دیده می‌شوند، جز سه نفری که در آخر عکس هستند، بقیه خوشبختانه زنده مانده‌اند.» آرش توضیح می‌دهد: «من هم قرار بود با همان اتوبوس بروم، اما کار خیلی واجبی برایم پیش آمد که مجبور شدم به شیراز بروم تا از آنجا به لار پیش خانواده‌ام عزیمت کنم. در اتوبوس شیراز بودم که خبردار شدم این اتفاق افتاده است.»

درباره اذان موذن‌زاده در آلبوم چاوشی
استفاده محسن چاوشی از اذان خاطره‌انگیز مرحوم موذن‌زاده در آلبومش نظرات گوناگونی را به دنبال داشت. به گزارش «خبرآنلاین» برخی مخالف این امر بودند و برخی از مخاطبان هم تلفیق این اذان با ترانه و موسیقی چاوشی را تایید کردند. اما فرزند استاد موذن‌زاده برای اولین‌بار نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و دیدگاه‌های جالبی درباره محسن چاوشی و موسیقی داشت. جعفر موذن‌زاده نظر خود درباره استفاده محسن چاوشی از اذان مرحوم «رحیم موذن‌زاده» در آلبوم جدیدش را این‌گونه بیان کرد: «به نظر من استفاده ایشان از اذان پدرم در آلبومشان مشکلی ندارد ولی بهتر بود آقای چاوشی اجازه می‌گرفتند و من هم اشعار را می‌دیدم تا بدانم که قرار است چه کاری را انجام دهند. اذان پدر من هم در دستگاه موسیقی است. در دستگاه «بیات ترک» و گوشه «روح الارواح» خوانده شده ولی اگر برای استفاده از آن به ما هم اطلاع دهند بهتر است.»

قربانی شدن سه محیط‌بان در یک هفته
در کمتر از ۴۸ ساعت، سه تن از محیط‌بانان کشور حین انجام وظیفه برای دفاع از طبیعت ایران مظلومانه به دست شکارچیان متخلف به شهادت رسیدند. به گزارش «تابناک»، پس از آسمانی شدن دو تن از محیط‌بانان هرمزگانی در درگیری با شکارچیان مسلح و رقم خوردن رویدادی خونین و تلخ در جنوب کشورمان، در روزهای آغازین هفته یکی دیگر از محیط‌بانان کشورمان مورد اصابت گلوله شکارچیان متخلف قرار گرفت و متاسفانه بر اثر جراحات وارده در بیمارستان چشم از جهان فرو بست. طبق گزارش رسانه‌ها تاکنون 119 محیط‌بان ایرانی قربانی دفاع از محیط زیست کشور شده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها