شناسه خبر : 45717 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خطر گلخانه

چرا ایران جزو ۱۰ کشور تولیدکننده کربن در دنیاست؟

آن‌طور که بررسی‌های جهانی و البته اذعان مقامات دولتی در ایران از جمله معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نشان می‌دهد: ایران جزو ۱۰ کشور اول تولید کربن قرار دارد و رتبه ۴۲ ترسیب کربن جهان را به خود اختصاص داده است. ترسیب کربن روشی برای ذخیره‌سازی طولانی‌مدت از دی‌اکسید کربن است و این امر برای جلوگیری از پدیده جهانی گرمایش جهانی صورت می‌گیرد.

چین، آمریکا، هند، روسیه، ژاپن، آلمان، کانادا، ایران، کره جنوبی و اندونزی 10 کشوری هستند که به ترتیب بیشترین کربن را در فهرست کشورهای جهان تولید می‌کنند. ایران رتبه هشتم را به خود اختصاص داده اما عجیب اینکه بیشتر کشورهای این فهرست 10‌نفره از اقتصادهای بزرگ جهان هستند در حالی که وضعیت در ایران چنین نیست.

دی‌اکسید کربن (CO2) یک گاز بی‌بو است که برای حیات روی زمین بسیار مهم است. CO2 به عنوان گاز گلخانه‌ای نیز شناخته می‌شود. غلظت بیش از حد می‌تواند تنظیم طبیعی دما در جو را مختل کند و به گرم شدن کره زمین منجر شود. غلظت دی‌اکسید کربن به ویژه در نتیجه انقلاب صنعتی و رشد تصاعدی در فعالیت‌های تولیدی در سراسر جهان افزایش یافته است. جنگل‌زدایی، کشاورزی و استفاده از سوخت‌های فسیلی منابع اصلی CO2 هستند. بر اساس جدیدترین داده‌های اطلس جهانی کربن، پنج کشور اولی که در مجموع بیشترین دی‌اکسید کربن را از زمان انقلاب صنعتی تولید کرده‌اند، ایالات‌متحده، چین، روسیه، آلمان و بریتانیا هستند. در سال 2020، بزرگ‌ترین گازهای گلخانه‌ای در چین، ایالات‌متحده، هند، روسیه و ژاپن بوده است. چین، حدود 30 درصد از کل انتشار جهانی را تولید می‌کند، در حالی که ایالات‌متحده مسوول تقریباً 14 درصد است. 

دراین پرونده بخوانید ...