شناسه خبر : 44177 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آتش به جان تالاب

جوامع انسانی چه نقشی در آتش‌سوزی تالاب‌ها دارند؟

آتش به جان تالاب

تالاب میقان اراک ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ بر اثر صاعقه، دچار آتش‌سوزی در بخش نیزارهای خشک این منطقه شد. به گزارش خبرنگاران تمامی نیروهای آتش‌نشان، عوامل انتظامی و محیط‌بانان از لحظه وقوع آتش‌سوزی در تالاب حضور داشتند اما به دلیل باتلاقی بودن مسیر، خاموش کردن آتش با سختی مواجه بود و در نهایت پس از ۸ ساعت تلاش آتش خاموش شد. حریق در محدوده بین پنج تا ۱۰هکتاری از تالاب برآورد شده است. در سال ۹۶ نیز ۵۰ هکتار از تالاب میقان در ۱۶ ساعت سوخت.

در همین راستا یوسف یوسفی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به وجود ۲۲۰ تالاب در کشور گفته است وقوع آتش‌سوزی در تالاب یک امر طبیعی است و از سال ۹۶ تا سال گذشته ۱۷۳ مرتبه تالاب‌ها دچار آتش‌سوزی شدند که بیشترین آتش‌سوزی با ۳۹ مورد مربوط به تالاب میانکاله بوده است. وی با اشاره به آتش‌سوزی تالاب میقان گفت: صاعقه باعث این اتفاق شد و حدود ۴۰۰ هکتار از نیزارهای تالاب در این آتش سوخت.

بر اساس گزارش‌ها خوشبختانه آتش‌سوزی زمانی رخ داد که پرندگان در تالاب حضور نداشتند. گرچه آتش‌سوزی‌های طبیعی در تالاب‌ها عمدتاً ناشی از وقوع صاعقه محتمل است، ولی در تمامی آتش‌سوزی‌های رخ‌داده در تالاب‌های کشور اعم از پریشان، شادگان، میانکاله، امیرکلایه، انزلی و... رد پای انسان به چشم می‌خورد. آتش به‌جامانده از فعالیت‌های گردشگری و آتش زدن بقایای گیاهی مزارع نزدیک تالاب‌ها گرچه دو عامل غیرعمدی آتش‌سوزی تالاب‌ها به شمار می‌روند، ولی مهم‌ترین علت آتش‌سوزی پوشش گیاهی تالابی امید به تصرف اراضی تالابی و بعضاً انتقام‌جویی جوامع محلی است.  

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها