شناسه خبر : 43517 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگرانی از کاهش جمعیت چین

آیا احتمال جنگ اتمی وجود دارد؟

رئیس‌جمهور پیشین روسیه هشدار داد شکست یک قدرت هسته‌ای در یک جنگ متعارف، ممکن است منجر به جنگ اتمی شود. دیمیتری مدودوف رئیس‌جمهور پیشین روسیه و معاون کنونی شورای امنیت این کشور با اشاره به عملیات نظامی مسکو در اوکراین، هشدار داد شکست یک قدرت هسته‌ای در یک جنگ متعارف، ممکن است منجر به جنگ اتمی شود. به گزارش رویترز، او در پیامی تلگرامی در رابطه با حمایت ناتو از ارتش اوکراین نوشت: قدرت‌های هسته‌ای هرگز در درگیری‌های بزرگ که سرنوشتشان به آن بستگی دارد، بازنده نبوده‌اند. بعد از حمایت «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از حملات اوکراین به خاک روسیه، واشنگتن نیز به صورت تلویحی از هرگونه طرح کی‌یف برای عملیات علیه شبه‌جزیره کریمه در آینده حمایت کرد. روزنامه «نیویورک‌تایمز» شامگاه چهارشنبه گزارش داد که دولت آمریکا در حال به‌رسمیت شناختن این موضوع است که اوکراین برای حمله به کریمه، به تسلیحات و تجهیزات نظامی بیشتری نیاز دارد. در این گزارش آمده است که واشنگتن بعد از ماه‌ها گفت‌وگو با مقام‌های کی‌یف، بالاخره پذیرفته که برای حمله اوکراین به قلمرو روسیه، تسلیحات بیشتری به این کشور ارسال کند؛ حتی اگر این مساله باعث افزایش خطر تنش و درگیری مستقیم با مسکو شود. این در حالی است که روسیه بارها در مورد ارسال سلاح از سوی غرب و متحدان آمریکا به اوکراین هشدار داده و گفته چنین اقدامی را مداخله مستقیم آنها در جنگ تلقی می‌کند. مقام‌های واشنگتن در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز ضمن بیان اینکه کاخ سفید در حال بررسی ارسال تجهیزاتی برای حمله به کریمه به اوکراین است، اما هشدار دادند مشخص نیست روسیه چگونه به حمله کی‌یف با استفاده از تسلیحات آمریکایی به کریمه واکنش نشان خواهد داد. پیشتر معاون ناتو در روز چهارشنبه در گفت‌وگو با روسای ارشد نظامی سراسر اروپا، مدعی شد روسیه در حال آماده شدن برای جنگی طولانی در اوکراین است، بنابراین ناتو هم باید برای «مدت طولانی» آماده باشد.

کشف اسناد محرمانه در منزل پنس

وکیل مایک پنس اعلام کرد که یکسری اسناد با مهر محرمانه به‌تازگی در منزل این معاون سابق دونالد ترامپ در ایالت ایندیانا آمریکا پیدا و تحویل اف‌بی‌آی شده است. به گزارش ایسنا، «گرگ جیکوب» وکیل «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در نامه‌هایی که سه‌شنبه هفته گذشته به دست رویترز رسیده، این اطلاعات را ارائه کرده است. او در نامه‌ای مورخ ۱۸ ژانویه خطاب به «آرشیو ملی»، آنها را از وجود این اسناد در خانه معاون سابق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مطلع کرده و در نامه‌ای دیگر مورخ ۲۲ ژانویه به این نهاد اطلاع داده که اف‌بی‌آی برای تحویل گرفتن این اسناد به خانه پنس مراجعه کرده است. کشف این اسناد در منزل پنس، او را همچون دونالد ترامپ و جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا که اسنادی با علامت محرمانه در اقامتگاه‌های آنها پیدا شده، تحت فشار قرار می‌دهد. گرگ جیکوب در نامه مورخ ۱۸ ژانویه به آرشیو ملی آمریکا گفته است: «بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره پیدا شدن اسناد محرمانه در اقامتگاه بایدن، پنس از سر احتیاط اقدام به بررسی مدارکی کرد که در منزلش وجود داشت. مشاور حقوقی، یک تعداد سند را که احتمالاً حاوی اطلاعات حساس یا محرمانه هستند، در میان اسناد شناسایی کرد. مایک پنس فوراً آنها را به مکان امنی منتقل کرده و برای جابه‌جایی بهتر منتظر نظرات آرشیو ملی شد. مشاور حقوقی پنس در جریان محتوای این اسناد قرار نگرفته و به‌محض رویت علامت محرمانه، آنها را جدا کرد.» همچنین در نامه ۲۲ ژانویه وکیل پنس آمده است، وزارت دادگستری ایالات متحده «فرآیندهای استاندارد را کنار گذاشته و خواستار دسترسی مستقیم به اسناد اقامتگاه این معاون سابق دونالد ترامپ شد. با توافق پنس، عوامل اف‌بی‌آی شامگاه ۱۹ ژانویه برای جمع‌آوری این اسناد از گاوصندوق به اقامتگاه مستقر در ایندیانا مراجعه کردند». بایدن که اسناد کشف‌شده از اقامتگاهش برای دوره‌ای است که معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا بود و ترامپ که از تحویل دادن اسناد محرمانه خودداری می‌کرد و در نهایت اف‌بی‌آی به عمارتش در فلوریدا یورش برد و سندها را جمع کرد، هر دو با تحقیقات شورای ویژه از طرف وزارت دادگستری آمریکا در مورد عدم رسیدگی مناسب به اقلام محرمانه مواجه هستند.

نگرانی درباره کاهش جمعیت چین

اداره ملی آمار چین برای نخستین‌بار از سال ۱۹۶۱، سال آخر «قحطی بزرگ»، کاهشی حدود ۸۵۰هزارنفری در جمعیت 4 /1 میلیاردنفری این کشور را گزارش کرده است. به گزارش رویترز احتمالاً با این کاهش جمعیت در چین هند به پرجمعیت‌ترین کشور جهان بدل می‌شود. کارشناسان سازمان ملل سال قبل پیش‌بینی کردند که هند جمعیتی حدود 412 /1 میلیارد نفر در سال ۲۰۲۲ خواهد داشت، اما آنها انتظار نداشتند که این کشور آسیای جنوبی تا سال ۲۰۲۳ از لحاظ جمعیت از چین پیشی بگیرد. البته هند فقط ارقام جمعیتی را هر ۱۰ سال یک‌بار گردآوری می‌کند و آخرین آمارگیری‌اش که در ابتدا برای سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده بود، به خاطر پاندمی کرونا به تاخیر افتاد. کارشناسان سازمان ملل پیش‌بینی می‌کنند که در درازمدت جمعیت چین تا سال ۲۰۵۰ تا ۱۰۹ میلیون نفر کاهش پیدا کند که بیش از سه برابر بیشتر از کاهش پیش‌بینی‌شده به‌وسیله آنها در سال ۲۰۱۹ است. این کاهش جمعیت باعث شده است جمعیت‌شناسان داخلی ابراز نگرانی کنند که جمعیت چین پیش از بدل شدن آن به کشوری ثروتمند، سالمند شود و با کاهش درآمدها و افزایش بدهی‌های دولت به خاطر اوج‌گیری هزینه‌های بهداشتی و بهزیستی سرعت رشد اقتصادی کاهش یابد. یی فوکیسان، جمعیت‌شناس چینی گفت:‌ «چشم‌انداز جمعیت‌شناختی و اقتصادی چین بسیار نومیدکننده‌تر از حدی است که انتظار می‌رفت. چین مجبور خواهد بود سیاست‌های اجتماعی، اقتصادی، دفاعی و خارجی‌اش را تعدیل کند.» او افزود که شمار در حال کاهش نیروی کار در چین و نزول بدنه اصلی تولید باعث تشدید افزایش قیمت‌ها و تورم بالا در آمریکا و اروپا خواهد شد. ژیاوئی ژانگ، اقتصاددان ارشد در موسسه مدیریت سرمایه Pinpoint در این باره گفت: در چنین وضعیتی اجبار رشد اقتصاد بیشتر به افزایش بهره‌وری وابسته خواهد شد. اما کانگ یی، رئیس اداره آمار ملی چین این نگرانی‌ها درباره افت شمار جمعیت را رد کرد و گفت: ‌«هنوز میزان عرضه نیروی کار در مجموع بیش از تقاضا برای آن است.»

عصبانیت از یک دستور عجیب روسی

روسیه به نیروهایش در اوکراین دستور داده تا موهای خود را تراشیده و صورت خود را با تیغ اصلاح کنند، دستوری که نیروهای «ریش‌دار» چچنی را عصبانی کرده است! به گزارش روزنامه تلگراف، رمضان قدیروف، رهبر جمهوری خودمختار چچن به این دستور فرمانده نیروهای روسیه در اوکراین واکنش نشان داده و آن را «تحریک عامدانه» خواند که تمرکز را از آنچه واقعاً مهم است، یعنی جنگیدن، پرت می‌کند. او در کانال تلگرام خود نوشت: بیایید سلاح‌هایمان را زمین بگذاریم و برویم اصلاح کنیم! این دیگر چه مهملاتی است؟ والری گراسیموف که در اوایل ماه میلادی جاری به عنوان فرمانده نیروهای روسیه در اوکراین منصوب شد، سعی دارد انضباط بیشتری در ارتش روسیه ایجاد کند. او از سربازان روسیه خواسته تا علاوه بر مطالعه بیشتر، پوشیدن «لباسی غیر از لباس فرم، تردد با خودروهای غیرنظامی و استفاده از تلفن همراه» را متوقف کنند. استفاده بی‌موقع نیروهای روسیه از تلفن همراه تاکنون چندین‌بار مواضع آنها را لو داده است. ارتش روسیه همچنین سربازان گروه پیمانکار نظامی واگنر را «مشتی فرصت‌طلب» می‌داند که باید آنها را سر جایشان نشاند. اما یوگنی پریگوژین، رئیس این گروه نظامی خصوصی باور دارد سربازانش از ارتش روسیه بهتر هستند. او سربازان ارتش روسیه را «بی‌تفاوت، بدون تاکتیک و مغرور» توصیف کرده است. پریگوژین نیز به دستور گراسیموف برای اصلاح موی صورت سربازان واکنش نشان داد و با لحنی کنایه‌آمیز به قدیروف پیشنهاد داد که طول ریش‌هایش را دو برابر کند. او با بیان اینکه نیروهای واگنر درگیر جنگ بوده و فرصت اصلاح ندارند، گفت: جنگ صحنه حضور افراد فعال و شجاع است، نه شش‌تیغه‌ها.

فرود اضطراری هواپیمایی به دلیل بمب‌گذاری

یک هواپیمای خطوط هوایی ایرلند پس از آنکه اعلام کرد یک بمب در این هواپیما کارگذاری شده است، توسط جنگنده‌های اف- ۱۶ همراهی شده و در فرودگاه آتن فرود آمد. به گزارش همشهری آنلاین، یک هواپیمای ایرلندی که از لهستان به سوی آتن در حال پرواز بود اعلام کرد یک بمب در این هواپیما کارگذاری شده است. پس از اعلام وجود بمب در این هواپیما، جنگنده‌های اف-۱۶ این هواپیمای ایرلندی را همراهی کردند و این هواپیما در فرودگاه آتن فرود آمده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها این هواپیما متعلق به خطوط هوایی RYanair‌ بوده و ۱۹۲ مسافر در آن حضور داشته‌اند. منابع خبری اعلام کردند این هواپیما به صورت موفقیت‌آمیز در فرودگاه آتن فرود داشته و تمامی مسافران آن نیز از هواپیما خارج شده و کارشناسان مواد منفجره در حال بررسی این هواپیما هستند.

 از دست دادن حق وتو

دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای اعلام کرده است ونزوئلا، لبنان و سودان جنوبی نتوانسته‌اند بدهی خود به بودجه عملیاتی سازمان ملل را پرداخت کنند و جزو شش کشوری هستند که حق رای خود را در مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی از دست داده‌اند. به گزارش ایرنا،آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفته است که دومینیکا، گینه استوایی و گابن نیز حق رای خود را از دست داده‌اند. گابن به مدت دو سال عضویت موقت شورای امنیت را دارد، اگرچه حق رای این کشور در این شورا تحت‌تاثیر قرار نگرفته است. بر اساس منشور سازمان ملل، اعضایی که پرداخت معوقه آنها برابر یا بیشتر از میزان مشارکت آنها در دو سال گذشته باشد، حق رای خود را از دست می‌دهند. اما این منشور همچنین به مجمع عمومی این اختیار را می‌دهد در صورتی که «عدم پرداخت به دلیل شرایط خارج از کنترل عضو است» به این عضو اجازه دهند حق رای خود را داشته باشد. در این راستا، مجمع عمومی تصمیم گرفته است که سه کشور آفریقایی از جمله کومور، سائوتومه و پرنسیپ و سومالی حق رای خود را حفظ کنند. این سه کشور سال گذشته معافیت مشابهی را دریافت کردند. بر اساس نامه دبیرکل سازمان ملل، حداقل پرداخت موردنیاز برای بازگرداندن حق رای ۷۶ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۹۹۱ دلار برای ونزوئلا، یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۳۰۳ دلار برای لبنان، ۶۱۹ هزار و ۱۰۳ دلار برای گینه استوایی، ۱۹۶ هزار و ۱۳۰ دلار برای سودان جنوبی، ۶۱ هزار و ۶۸۶ دلار برای دومینیکا و ۲۰ هزار و ۵۸۰ دلار برای گابن است.  

♦♦♦

ایسنا: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آمریکا قصد دارد تولید گلوله‌های توپخانه خود را در دو سال آینده شش برابر کند تا جای خالی تسلیحات ارسالی به اوکراین را پر کرده و برای مناقشه‌های آتی هم مهمات ذخیره کند.

ایرنا: شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از سایت روزنامه «یسرائیل دیفنس» اعلام کرد که مصر در حال تلاش برای تولید ۱۰۰ هواپیمای نظامی آموزشی T-50 و ارتقای آن به بمب‌افکن با همکاری کره جنوبی است و حتی قصد دارد در آینده آن را صادر کند.

ایلنا: روزنامه الاخبار نوشت؛ جنبش مقاومت اسلامی حماس به شکل بی‌سابقه‌ای حجم ارائه اطلاعات درباره چهار نظامی اسیر اسرائیلی در غزه را تشدید کرده است و می‌توان از این اقدام حماس این‌گونه برداشت کرد که تلاش می‌کند راه را برای کابینه بنیامین نتانیاهو، تسهیل کند. به نظر می‌رسد حماس این کابینه را باثبات‌ترین کابینه رژیم می‌داند.

فارس: وب‌سایت ان‌کی نیوز مستقر در سئول، چهارشنبه هفته گذشته به نقل از یک اطلاعیه دولتی گزارش داد، مقامات در پیونگ‌یانگ به دلیل افزایش موارد یک بیماری تنفسی نامشخص، دستور یک قرنطینه پنج‌روزه را صادر کردند.

تسنیم: روسیه با هشدار به یونان نسبت به «اقدامات ضدروسی» آن، گفت که تحرکات مداخله‌جویانه ایالات‌متحده بر روابط دوجانبه اثر گذاشته است. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه روسیه و یونان در گذشته با هم دوست بودند، گفت: رهبری یونان یا مجبور است یا با میل خودش به خواسته‌های آمریکا تن داده است.

ایسنا: یک اندیشکده انگلیسی در گزارشی که در یکی از نشریات این کشور انعکاس پیدا کرد، مدعی شده میکروچیپ‌های ساخت چین در دستگاه‌های مجهز به قابلیت «اینترنت اشیا» همچون تلویزیون‌ها، خودروها و یخچال‌های هوشمند به پکن اجازه می‌دهند از انگلیسی‌ها بدون آنکه بفهمند جاسوسی کند.

تسنیم: واتیکان تنها متحد دیپلماتیک اروپایی تایوان به حساب می‌آید و تایپه تحرکات پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان برای بهبود روابط با چین را با نگرانی نظاره‌گر است. تایوان عمدتاً به دلیل فشارهای چین، تنها با ۱۴ کشور دارای روابط رسمی است.

ایسنا: وزیر امور خارجه عربستان طی حکمی «ساره بنت عبدالرحمن السعید» را به عنوان معاون دیپلماسی عمومی وزارت خارجه عربستان منصوب کرد.

♦♦♦

خشم اردوغان

شرق نوشت: تنش‌های تازه در روابط ترکیه و سوئد شرایط عضویت استکهلم در ناتو را پیچیده‌تر کرده و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفته است از درخواست سوئد برای عضویت در ناتو حمایت نخواهد کرد. این موضع اردوغان، با تنش‌های جدید در روابط دو کشور بر سر اقدام یک شهروند سوئد در آتش زدن قرآن، همزمان شده است. اخیراً کردهای مخالف حکومت ترکیه تجمعی اعتراضی علیه آنکارا در برابر سفارت ترکیه در استکهلم، پایتخت سوئد، برگزار کردند. اردوغان قرآن‌سوزی از سوی «راسموس پالودن» را محکوم کرد و اقدام این شهروند سوئد را توهین به تمام مسلمانان دانست. 

 

پایان رئیس مافیا

هم‌میهن نوشت: پلیس ایتالیا اخیراً مردی را دستگیر کرده که زمانی ادعا کرده بود با تعداد آدم‌هایی که به قتل رسانده به‌تنهایی می‌تواند یک قبرستان را پر کند. نام او ماتئو مسینا دنارو است؛ یکی از تحت‌تعقیب‌ترین سران مافیای سیسیل که 30 سال در اختفا زندگی می‌کرد. مسینا دنارو به قاتلی بی‌رحم مشهور است که خشونت‌ از او به شهرت خونین مافیای «کوزا نوسترا» دامن زده است. قدرت دنارو کم‌کم گسترده شد و تا جایی رسید که پالرمو، پایتخت سیسیل و جایی را که دستگیر شد نیز دربر می‌گرفت.

 

یک خاشقجی دیگر

همشهری نوشت: عبدالحکیم الدخیل، فعال سعودی ویدئویی را منتشر کرد که در آن نشان می‌دهد، در عربستان افسران و شخصیت‌های نظامی به‌طور مکرر در بحبوحه درگیری میان شاهزادگان و مقامات سر به‌نیست می‌شوند. وی گفت که از جمله این افراد سعود بن عبدالعزیز بن هلال است که سال‌ها پیش و پس از اینکه محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی قدرت را به دست گرفت، به طرز مرموزی از صحنه ناپدید شد. الدخیل خاطرنشان کرد بن هلال که چندین منصب امنیتی عالی داشت به داشتن ارتباط با محمد بن نایف، ولیعهد سابق شناخته شده بود.

 

احتمال ایجاد روابط دوستانه آمریکا با عراق

ایسنا نوشت: خبرنگار پنتاگون و امنیت ملی آمریکا با اشاره به مصاحبه هفته گذشته محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق با روزنامه وال‌استریت ژورنال که در آن از ۲۰۰۰ نیروی آمریکایی در عراق که در حال آموزش نیروهای عراقی برای مبارزه با داعش هستند، خواست در آینده به کار خود ادامه دهند؛ این سخنان را مثبت‌ترین اظهاراتی توصیف کرد که در این خصوص از بغداد منتشر شده است. این حرف نشان‌دهنده حرکتی ثابت به سمت آمریکا در چند سال اخیر است.