شناسه خبر : 39116 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

میلیونرهای مهاجر

ثروتمندان کدام کشورها را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند؟

43ثروتمندان جهان بیش از آنچه تصور کنید در جهان جابه‌جا می‌شوند. قوانین مالیاتی، بهبود وضعیت کسب‌وکار و ناآرامی‌های اجتماعی باعث می‌شود ثروتمندان تمایل بیشتری به جابه‌جایی پیدا کنند. در سال 2019 بیش از 108 هزار میلیونر در دنیا جابه‌جا شدند یا مهاجرت کردند که رشدی بیش از 14درصدی را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد. این تعداد بیش از دو برابر تعداد میلیونرهای مهاجرت‌کرده در سال 2013 است. بر اساس گزارشی که نشریه ثروت جدید جهانی که در ژوهانسبورگ مستقر است منتشر کرده، مهم‌ترین مقاصد میلیونرها، استرالیا، ایالات متحده و کانادا بوده‌اند و در این مورد، چین و روسیه بیشترین تعداد میلیونرها را از دست داده‌اند. تنها در سال گذشته، بیش از سه هزار میلیونر انگلستان را به دلیل موضوع برگزیت ترک کرده‌اند. البته موضوع اصلاح قوانین مالیاتی انگلستان و نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود داشت نیز برای میلیونرهای انگلیسی مزید بر علت شده است.

اندرو امویلز که رئیس بخش تحقیقات موسسه ثروت نوین جهانی است معتقد است مهاجرت ثروت در دنیا نه‌تنها نشان‌دهنده وضعیت کنونی یک کشور در مواردی همچون جرم و جنایت، کمبود موقعیت‌های شغلی یا تنش‌های مذهبی است، بلکه یکی از نشانگرهای مفید درباره آینده اقتصاد یک کشور است. او معتقد است هنگامی که دورنمای اقتصادی در برخی کشورها با وضعیت نابسامانی مواجه می‌شود، اول ثروتمندان آن کشور سعی در ترک آن می‌کنند و به همین دلیل مهاجرت میلیونرها می‌تواند گویای وضعیت آتی یک کشور نیز باشد. در این مورد افراد متوسط معمولاً با مشکل برای مهاجرت روبه‌رو می‌شوند چون نمی‌توانند موقعیت زندگی خود را به سادگی تغییر دهند یا مهاجرت کنند. البته به نظر می‌رسد هنگامی که وضعیت اقتصادی کشورهای مبدأ بهبود پیدا می‌کند، این ثروتمندان به کشورهای اصلی خود بازمی‌گردند، اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، شاید آنها دیگر به کشورهای خود بازنگردند.

پس همیشه باید در نظر داشته باشیم که میلیونرهای جهان، مهاجرت می‌کنند و این مهاجرت به دلیل مزیت‌های مالیاتی، تنش‌های اقتصادی یا سیاسی کشورهای مبدأ یا ناآرامی‌های اجتماعی است. این مهاجرت در سال‌های اخیر با سرعت زیادی افزایش پیدا کرده است. در سال 2018 بیش از 108 هزار میلیونر در جهان مهاجرت کردند که نسبت به سال قبل از آن که 95 هزار نفر مهاجرت کرده بودند، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

رضا جعفری که یکی از همکاران موسسه ثروتمندان جهان است در مقاله‌ای که در سال 2017 در نیویورک‌تایمز منتشر کرد بیان داشت که ثروتمندان جهان این روزها دیگر وطنی ندارند. آنها موفقیت خود را دیگر وابسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنند نمی‌دانند بلکه موفقیت خود را مرهون تلاش‌ها و استراتژی‌های کسب‌وکار خود می‌دانند. وقتی تعداد ثروتمندان متحرک یا بهتر بگوییم ثروتمندانی را که مهاجرت می‌کنند، مشاهده می‌کنیم، از تعداد زیاد آن شگفت‌زده می‌شویم.

در حال حاضر استرالیا مهم‌ترین مقصد مهاجرت ثروتمندان جهان است. بعد از استرالیا، می‌توان از ایالات متحده، کانادا و سوئیس نام برد. ثروتمندان به استرالیا می‌روند چون نرخ جرم و جنایت در این کشور پایین است، مالیات بر ارث در این کشور مثل ایالات متحده نرخ بسیار بالایی ندارد و امنیت عمومی و سرمایه‌گذاری در این کشور بسیار بالاست. 

عموم افراد بسیار ثروتمند دنیا، انگلیسی‌زبان هستند، شاید به همین دلیل است که سه کشور اصلی که مقصد ثروتمندان جهان هستند، همه انگلیسی‌زبان هستند. سیاهه کشورهای مقصد ثروتمندان کشورهایی مثل سنگاپور و جزایر کارائیب را نیز نشان می‌دهد که سال‌هاست بهشت‌های مالیاتی شناخته می‌شوند.

کشورهایی مثل چین، روسیه و انگلستان، کشورهایی هستند که به عنوان مبدأ ثروتمندان شناخته می‌شوند. این کشورها مهم‌ترین کشورهایی بودند که سرمایه ثروتمندان از آنها به سمت کشورهای دیگر حرکت می‌کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، به نظر می‌رسد موضوع برگزیت یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که باعث مهاجرت ثروتمندان انگلیسی از این کشور شد.

حال می‌توان 12 کشور مهم را که مقصد ثروتمندان جهان هستند، مورد بررسی قرار داد.

12- اسپانیا به تازگی به عنوان یکی از بهترین کشورها برای شروع کسب‌وکار شناخته شده است. این کشور هم‌اینک به عنوان یکی از بهترین کشورها برای جذب استعدادها و استفاده از استعدادها برای ایجاد کسب‌وکار و توسعه افراد شناخته می‌شود. به همین دلیل است که این کشور هم‌اینک یکی از جذاب‌ترین مناطق برای مهاجرت میلیونرهاست.

11- یونان همیشه یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای افراد خیلی ثروتمند برای گذراندن تعطیلات بوده است. اما در سال‌های اخیر این ثروتمندان تمایل پیدا کرده‌اند که به این کشور مهاجرت کنند. جزایر یونان مانند میکونوس همیشه مناطقی مناسب برای مهمانی‌های افراد خیلی ثروتمند بوده است. در سال‌های اخیر نیز که اقتصاد یونان تا حدودی به سمت بازسازی حرکت کرده است، تعداد زیادی از میلیونرهای دنیا تمایل پیدا کرده‌اند که به یونان مهاجرت کنند.

10- پرتغال همیشه برای امنیت و آب و هوای خود در بین مردم معروف بوده است و این موضوع باعث جذب میلیونرها نیز می‌شود. پرتغال سومین کشور امن در جهان است که باعث می‌شود این کشور، مقصدی جذاب برای میلیونرها باشد. موضوع آب و هوای این کشور نیز مزید بر علت است. پرتغال سال‌ها به عنوان میامی اروپا شناخته می‌شد و این آب و هوا باعث بهبود کیفیت زندگی در این کشور و تمایل ثروتمندان به حضور در این کشور شده است. به همین دلیل مشاوران املاک زیادی هستند که در حوزه فروش املاک و مستغلات در این کشور و تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند.

9- رژیم اشغالگر اسرائیل در سال‌های گذشته یکی از مقاصد میلیونرها بوده است.

8- سنگاپور همیشه به پایین بودن نرخ مالیاتی معروف بوده است. سنگاپور یکی از گران‌ترین شهرهای جهان است و شاید به همین دلیل است که در سنگاپور بیش از 44 میلیاردر و تعداد بسیار زیادی میلیونر زندگی می‌کنند. متوسط نرخ مالیاتی شرکتی در این کشور در سال گذشته حدود 17 درصد بوده است که یکی از پایین‌ترین نرخ‌های مالیاتی در میان کشورهای توسعه‌یافته است، به همین دلیل است که بر اساس گزارش‌ها، سنگاپور به عنوان یکی از اصلی‌ترین بهشت‌های مالیاتی شناخته می‌شود که میلیونرها و میلیاردرهای زیادی از نقاط مختلف جهان تمایل دارند به آن نقل مکان کنند یا سرمایه خود را به این کشور منتقل سازند.

7- زلاندنو در سال‌های اخیر شاهد هجوم میلیونرهای مرتبط با فناوری اطلاعات بوده است، زیرا ظاهراً این میلیونرها، این کشور را آخرین مخفیگاه «روز قیامت» می‌دانند. انگار زلاندنو کشوری است که به این سادگی‌ها نمی‌توان به آن دست پیدا کرد و بسیاری از ثروتمندان شناخته‌شده یا تحت تعقیب به این کشور مهاجرت می‌کنند. ماجرای کیم دات کام را می‌دانید؟ بنیانگذار سایت مگاآپلود که به این کشور مهاجرت کرد و پروژه‌های جدید خود را در این کشور اجرایی ساخت. به نظر می‌رسد که ثروتمندان سیلیکون‌ولی (دره سیلیکون) فکر می‌کنند که زلاندنو امن‌ترین کشور دنیاست چون خرید املاک ارزشمند در این کشور در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است و حتی برخی در این کشور اتاق‌های مخفی یا اتاق‌های مقاوم در برابر طوفان‌های شدید یا حملات هسته‌ای نیز می‌سازند.

6- جزایر کارائیب از دیرباز بهشت مالیاتی ثروتمندان محسوب می‌شدند و میلیونرها می‌توانند به سادگی در بسیاری از این کشورها با سرمایه‌گذاری، انتقال پول یا خرید ملک، تابعیت بخرند. این جزایر همیشه ثروتمندان را با استفاده از سیاست‌های مالیاتی جذاب در طول زمان به سمت خود جذب می‌کرده‌اند. موضوع حفاظت از اطلاعات نیز در مورد این جزایر همیشه جالب توجه بوده است، این جزایر معمولاً اطلاعات مالیاتی خود را در اختیار هیچ سازمان یا نهاد رسمی‌ای قرار نمی‌دهند و به همین دلیل جذابیت این جزایر برای ثروتمندان جهان بیشتر می‌شود. در سال‌های اخیر با پرداخت 100 هزار دلار، بسیاری از ثروتمندان جهان تابعیت این کشورها را به دست آورده‌اند. هرچند موقعیت برخی از این جزایر باعث دشواری سفر به آنها می‌شود، اما تخفیف‌های مالیاتی و عدم افشای اطلاعات که در این جزایر وجود دارد، باعث جذابیت زیاد این جزایر برای ثروتمندان می‌شود.

5- امارات متحده عربی به دلیل امنیت بالا و محیط مناسب برای انجام کسب‌وکار تبدیل به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در جهان شده است. علاوه بر این، امارات متحده عربی یکی از لوکس‌ترین مقاصد گردشگری نیز هست که باعث جذب ثروتمندان زیادی از نقاط مختلف جهان می‌شود. زیرساخت‌های این کشور نیز در سال‌های اخیر با بهبود قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده‌اند و به همین دلیل، کسب‌وکارهای زیادی را به خود جلب کرده است. بزرگ‌ترین شهر این کشور یعنی دوبی، ادعا می‌کند که لوکس‌ترین هتل جهان یعنی برج‌العرب را در خود جای داده است و ادعا می‌کند که برج‌العرب اولین هتل هفت‌ستاره در جهان است. حداقل هزینه اقامت در این هتل، شبی 1500 دلار است.

4- سوئیس همیشه به دلیل سیستم بانکی غیرشفاف خود معروف بوده است. به نظام بانکی غیرشفاف سوئیس، نرخ بسیار پایین مالیات را نیز اضافه کنید. این ویژگی‌ها همیشه سوئیس را به عنوان یک بهشت برای ثروتمندان معرفی کرده است. ثروتمندان زیادی هستند که برای دریافت تخفیف‌های مالیاتی و استفاده از سیستم بانکی به این کشور مهاجرت می‌کنند. علاوه بر این ویژگی‌ها، سوئیس یکی از گران‌ترین کشورهای جهان است و هزینه زندگی در این کشور از عهده هر فردی برنمی‌آید. به همین دلیل است که گران‌ترین مدرسه جهان نیز در این کشور قرار دارد. علاوه بر این منطقه‌ای به نام زوگ در سوئیس هست که به آن سیلیکون‌ولی اروپا گفته می‌شود و تبدیل به مرکز فناوری اطلاعات این کشور شده است و می‌تواند میلیونرهای حوزه فناوری اطلاعات را به سمت خود جذب کند.

3- مالیات بر درآمد فدرال کانادا از بسیاری از کشورهای دیگر به ویژه ایالات متحده و بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر است. بر همین اساس این کشور برنامه‌هایی را برای خارجیان ثروتمند اجرا می‌کند تا ثروتمندان جهان تمایل پیدا کنند در ازای سرمایه‌گذاری در این کشور، تابعیت آن را به دست آورند. بر اساس پیش‌بینی‌ای که یکی از تحلیلگران بلومبرگ انجام داده است، در آینده نزدیک تعداد زیادی از ثروتمندان آمریکا تمایل به مهاجرت به کانادا پیدا می‌کنند. این پیش‌بینی بر این اساس اتفاق افتاده است که احتمالاً با قدرت گرفتن دموکرات‌ها در ایالات متحده، نرخ‌های مالیاتی ثروتمندان افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل ثروتمندان به سمت کانادا حرکت می‌کنند. همان‌طور که گفته شد، نرخ‌های مالیات بر درآمد فدرال در کانادا نسبت به ایالات متحده پایین‌تر است و خارجی‌های ثروتمند می‌توانند شهروندی این کشور را با استفاده از برنامه‌هایی همچون برنامه سرمایه‌گذاری کبک که نیاز به حداقل 6 /1 میلیون دلار پول دارد به دست آورند. برای به دست آوردن شهروندی کانادا، افراد لازم است حداقل 800 هزار دلار در طول مدت پنج سال در این ایالت سرمایه‌گذاری کنند.

2- ایالات متحده آمریکا یکی از مهم‌ترین مقاصد ثروتمندان جهان است. این کشور به لطف فناوری‌های بسیار بالا، رسانه‌های بزرگ و ثروتمند، صنعت سرگرمی مدرن و شرکت‌های مالی بزرگ و حرفه‌ای، توانسته است یکی از مقاصد محبوب ثروتمندان جهان باشد. جذاب‌ترین مقصد در ایالات متحده برای ثروتمندان، شهر نیویورک است. آمارها نشان می‌دهد عموم ثروتمندانی که به ایالات متحده نقل‌مکان می‌کنند، وارد شهرهای نیویورک، لس‌آنجلس، میامی و منطقه خلیج سان‌فرانسیسکو می‌شوند. ایالات متحده به دلیل تصویر خود که سال‌هاست به عنوان اقتصاد اول جهان شناخته شده است، همیشه در فهرست مهم‌ترین مقاصد مهاجرت ثروتمندان قرار داشته است. انگلیسی‌زبان بودن این کشور نیز مزید بر علت است و باعث شده که ثروتمندان تمایل بیشتری به مهاجرت به آن داشته باشند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، تقریباً همه افراد حاضر در فهرست ثروتمندترین افراد جهان، یا به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند یا انگلیسی ‌زبان دوم آنهاست.

1- استرالیا نرخ بزهکاری پایینی دارد. اقتصاد این کشور با سرعت قابل قبولی رو به رشد است. آب و هوای نسبتاً گرم و معتدلی دارد و در این کشور چیزی به نام مالیات بر ارث وجود ندارد. شاید این ویژگی‌ها برای اینکه یک کشور تبدیل به یکی از معمول‌ترین کشورها برای مهاجرت ثروتمندان شود، مناسب باشند. به همه این ویژگی‌ها، این نکته را نیز اضافه کنید که استرالیا یک کشور انگلیسی‌زبان است (هرچند شاید لهجه این کشور با انگلستان و ایالات متحده تفاوت‌هایی داشته باشد) و این ویژگی بر انتخاب محل زندگی ثروتمندان تاثیر زیادی دارد. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، افراد بسیار ثروتمند جهان، ممکن است استرالیا را به دلیل سیستم درمانی و مراقبتی بسیار پیشرفته‌اش انتخاب کنند. نبود مالیات بر ارث نیز باعث می‌شود ثروتمندان زیادی این کشور را برای تعطیلات پایان زندگی خود انتخاب کنند. نرخ بسیار پایین ناامنی را به ویژگی‌های مهم این کشور اضافه کنید، در حالی که ایالات متحده در این زمینه سابقه چندان جالبی ندارد. به همین دلایل است که استرالیا تبدیل به جذاب‌ترین مقصد برای مهاجرت ثروتمندان جهان شده است. 

42

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها