شناسه خبر : 20328 لینک کوتاه

گزارش «شهروند» از مصرف مشروبات الکلی در میان کودکان

حمله اصولگرایانه به شهرموش‌ها

در آغازین روزهای پاییز ۹۳ هنوز هوا در بسیاری از نقاط کشور کاملاً تابستانی است. بحران آب نیز به بزرگ‌ترین چالش دولت و مردم بدل شده است. چندین سد دور پایتخت کاملاً خالی شده است، طبق اعلام جراید تصفیه‌خانه‌های شرق تهران در پایین‌ترین سطح فعالیت هستند، تصفیه‌خانه‌های غرب تهران نیز وضعیتی بهتر از شرق ندارند. بحران بی‌آبی دست‌کم تا بارش نخستین باران پاییزی که طبق محاسبات اوایل آبان رخ خواهد داد، ادامه خواهد یافت.

در آغازین روزهای پاییز 93 هنوز هوا در بسیاری از نقاط کشور کاملاً تابستانی است. بحران آب نیز به بزرگ‌ترین چالش دولت و مردم بدل شده است. چندین سد دور پایتخت کاملاً خالی شده است، طبق اعلام جراید تصفیه‌خانه‌های شرق تهران در پایین‌ترین سطح فعالیت هستند، تصفیه‌خانه‌های غرب تهران نیز وضعیتی بهتر از شرق ندارند. بحران بی‌آبی دست‌کم تا بارش نخستین باران پاییزی که طبق محاسبات اوایل آبان رخ خواهد داد، ادامه خواهد یافت. فارغ از این بحران بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و... روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به اخبار متفاوتی در هفته گذشته پرداختند. به طور مثال یک سایت خبری اصولگرا در هفته گذشته از شیوه جدید پول درآوردن رونمایی کرد. جهان‌نیوز در خبری اعلام کرد، فردی که با استخاره گرفتن مشهور شده به دلیل برخی اتهامات از چند ماه قبل بازداشت شده است. از جمله اتهامات او ادعای ارتباط با امام زمان (عج) و مرید و مراد‌بازی است. این فرد که با مخابرات قرارداد داشت، به ازای هر استخاره مبلغ ۱۵۰ تومان دریافت می‌کرد. مخابرات نیز جمعاً سه میلیارد تومان پول به حساب او واریز کرده است. از دیگر اخبار جالب هفته گذشته گفت‌وگوی سامی یوسف خواننده راک با روزنامه شرق بود. این خواننده در این گفت‌وگو تاکید کرد: «...من عاشق ایران هستم و آرزومندم که کشور زادگاهم را به‌زودی ببینم. این واقعاً دور از عقل به نظر می‌رسد که در کشورهای بسیار دوری مانند گویان (Guyana) که پارسال در استادیوم ملی آن برنامه داشتیم، موسیقی اجرا کرده‌ام اما در کشور خودم، جمهوری اسلامی ایران، هنوز اجرا نداشته‌ام... برای ملاقات ایران و اجرا ما باید ابتدا یک دعوتنامه معنادار از یک موسسه حرفه‌ای داشته باشیم. این برای من یک رویاست که در ایران اجرا داشته باشم و خیلی هم بیشتر خوشحال می‌شوم اگر بتوانم از مزار پدربزرگ و مادربزرگم و نیاکانم (به‌ویژه در شهر تبریز) و همچنین مقابر متبرکه و مقدس ایران زیارت کنم. آرزو می‌کنم این رویا روزی تحقق پیدا کند.» از دیگر اخبار هفته پیش می‌توان به وقوع یک فقره اسیدپاشی در دهدشت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد. قربانی زنی 30‌ساله بود که توسط همسر اول خواستگارش مورد حمله قرار گرفت. در این حمله متاسفانه یک چشم قربانی تخلیه و چشم دیگر او نیز 90 درصد از بینایی خود را از دست داد. گزارش مطبوعات درباره نحوه به دست آوردن اسید از داروخانه توسط اسیدپاش بسیار قابل تامل است. باید مسوولان درباره در دسترس قرار گرفتن مواد خطرناک در جامعه فکری اساسی کنند.

هزینه بازگشایی مدارس برای خانواده‌ها چقدر است؟
در هفته گذشته ماه مهر نیز آغاز شد و با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در یکی از مدارس تهران سال تحصیلی جدید با حدود 13 میلیون دانش‌آموز رسماً آغاز شد. حسن روحانی رئیس‌جمهور هم که در سفر به نیویورک بود، در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی از دانش‌آموزان خواست برای حل بحران آب طرح‌های خود را به دولت ارسال کنند. در کنار تعارف‌های معمول اما نمی‌توان از این امر گذشت که بحث مدرسه بدون نگاه به اقتصاد خانواده، خیلی رمانتیک به نظر می‌رسد. شرق در این زمینه گزارشی تهیه کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «...بر اساس بررسی صورت‌گرفته یک دانش‌آموز تهرانی در کمترین حالت در مدرسه دولتی و بدون رفت‌وآمد با سرویس مدرسه به‌طور میانگین 700هزار تومان برای نشستن در کلاس درس در روز اول مهر، برای خانواده خود هزینه‌بردار است. در طرف دیگر اما برای یک دانش‌آموز در مدرسه غیرانتفاعی با احتساب نرخ سرویس مدرسه و شهریه دریافتی، حدود 10 میلیون تومان هزینه صرف شده است. هزینه‌های نجومی‌ای که هم‌اکنون با افزایش سهم مدارس غیرانتفاعی و هیات‌امنایی از 5/8 درصد سال 1391 به 5/12درصد از میان کل مدارس کشور در سال 1392، روزبه‌روز در حال افزایش است و الزام مدارس دولتی برای دریافت هزینه‌هایی از خانواده‌ها نیز بر جمع این هزینه‌ها افزوده است. یک دانش‌آموز در کمترین حالت برای نشستن سر کلاس در روز اول مهر نیازهایی همچون: خرید کتاب‌های درسی، خرید 10 جلد دفتر تحریر، پنج عدد مداد، پنج عدد خودکار، یک عدد مدادتراش، یک عدد پاک‌کن، یک عدد جامدادی، یک جعبه مداد رنگی، روپوش مدرسه، کیف مدرسه، کفش، یک‌دست لباس ورزشی، هزینه‌های خوراکی دانش‌آموز در طول روز (یک کیک و شیرکاکائو) و هزینه‌های متفرقه در آغاز سال تحصیلی (جشن آغاز سال و...) دارد که جمع آنان رقمی حدود 700هزار تومان می‌شود.» در بخش دیگر این گزارش آمده است: «شهریه مدرسه غیرانتفاعی ابتدایی درجه‌ یک 5/5 میلیون تومان، مدرسه غیرانتفاعی ابتدایی درجه ‌دو 5/4 میلیون تومان، مدرسه غیرانتفاعی راهنمایی درجه ‌یک 5/6 میلیون تومان، مدرسه غیرانتفاعی راهنمایی درجه ‌دو 5/5 میلیون تومان، مدرسه غیرانتفاعی دبیرستان درجه ‌یک 9 میلیون تومان و مدرسه غیرانتفاعی دبیرستان درجه ‌دو هفت میلیون تومان (کمتر یا بیشتر از این رقم شهریه‌ها نیز وجود دارد اما این ارقام به‌صورت میانگین است)...علاوه بر هزینه‌های اشاره‌شده، سرویس مدارس نیز یکی از هزینه‌بردارترین موارد در آغاز سال تحصیلی برای خانواده‌هاست. بر اساس ارقام اعلام‌شده از سوی سازمان تاکسیرانی تهران که به تصویب شورای شهر تهران نیز رسیده است، هزینه ماهانه کرایه خودرو سواری هر دانش‌آموز 85 هزار تومان است که جمع سالانه آن به رقمی حدود 800 هزار تومان می‌رسد. همچنین اگر دانش‌آموزان با خودرو ون رفت‌وآمد کنند، باید سالانه رقمی حدود 440هزار تومان پرداخت کنند و اگر به‌جای ون از میدل‌باس یا اتوبوس استفاده می‌کنند باید به ترتیب سالانه 250 هزار تومان و 200 هزار تومان پرداخت کنند. ارقامی که تنها مربوط به مسافت‌های 10 تا 15 کیلومتر می‌شود و اگر مسافت‌ها بالای 20 تا 25 کیلومتر شود به تمامی ارقام حدود 25درصد افزوده می‌شود.»

ورود سه مرجع تقلید به بحث محیط زیست
در هفته پیش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر یک روزه خود به قم، با چند تن از مراجع تقلید دیدار کرد. معصومه ابتکار در این سفر با آیات عبدالکریم موسوی‌اردبیلی، یوسف صانعی و ابراهیم امینی دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش اعتماد آیت‌الله موسوی‌اردبیلی، در این دیدار بر حرام بودن آسیب رساندن به محیط زیست تاکید و اعلام کرد: دستور شرعی داریم که نباید محیط زیست را آلوده کنیم و خداوند آلوده کردن آب‌ها و تخریب محیط زیست را حرام کرده است. این مرجع تقلید، در دیدار ابتکار و جمعی از مدیران این سازمان با اشاره به اهمیت توجه به محیط زیست در اسلام، اظهار کرد: متاسفانه در جامعه آن‌طور که باید به وظایف خود در خصوص محیط زیست عمل نمی‌کنیم. این مرجع تقلید ضمن دعوت مردم به حفظ محیط زیست و آلوده نکردن آب‌ها گفت: در زمانی که دنیا اصلاً به این موضوع توجه نمی‌کرد، دین اسلام به اهمیت محیط زیست و آلودن نکردن آب‌ها بسیار تاکید کرده است. باید دید دولتمردان از نفوذ کلام مراجع تقلید در بحث محیط زیست چگونه بهره خواهند برد.

اعتراض «تلخ» کودکان به زخم‌های جامعه
شهروند در گزارشی با عنوان اعتراض «تلخ» کودکان به زخم‌های جامعه، به مساله مصرف مشروبات الکلی در میان کودکان و آسیب‌های آن پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «...دایره کلمات‌شان، کتاب، درس و مشق و بازی، نیست. مشروب است و مستی. ترامادول، نشئگی، دعوا و خودکشی است. سن‌شان کم است، اما می‌دانند عرق چیست، سگی‌اش کدام است و ویسکی چه فرقی با آن یکی دارد. عکسی که روی پاکت‌های موسوم به «ساندیسی»‌ها چسبیده، چه معنی دارد، آنها همه اینها را می‌دانند. حرف زیاد دارند برای گفتن، کودکان آسیب‌دیده حاشیه شرقی تهران. همان خاک سفید که چند سال پیش با لودرها خرابش کردند، از نو ساختند، آسفالتش کردند، تمیز کردند اما مردمش را نتوانستند کاری کنند. همان‌ها دوباره راه‌شان را به سمت این محله‌ها، خانه‌ها، ساقی‌ها و دورهمی‌های مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر پیدا کردند. کودکان‌شان، همان‌ها که سن‌شان به سختی به ۱۲، ۱۳سال می‌رسد، در این محله‌ها از دورهمی‌های عرق‌خوری، خاطره زیاد دارند... حالا چند سالی می‌شود که مصرف مشروبات الکلی بین کودکان آسیب‌دیده این محله، شایع است. کودکان ۱۳، ۱۴ سال؛ برای خانواده‌هایشان و حتی خودشان، یعنی بزرگ! کودکانی که از پنج، شش‌سالگی در خیابان‌ها و چهارراه‌ها، دستفروشی کرده‌اند، کار کرده‌اند، ۱۳‌ساله دیگر برایشان کودک نیست. آنها در همین سن و سال، ازدواج می‌کنند، بچه‌دار می‌شوند. همین سن و سال‌شان، به آنها مجوز سیگار، قلیان کشیدن، مواد زدن و مشروب خوردن را می‌دهد. برایشان همه اینها نشانه‌های بزرگی است. مردانگی است... کودکان حاشیه‌نشین تهران، زندگی‌هایشان تلخ است، مزه دهان‌شان هم. حتی نگاه جامعه. آنها صبح با همین تلخی‌ها بیدار می‌شوند، به خیابان می‌روند، کار می‌کنند، شب‌ها هم همین «مزه» است که روی زندگیشان سایه انداخته. آنها چیزی غیر از این نمی‌شناسند، ندیده‌اند.»

حمله اصولگرایانه به شهرموش‌ها
شهرموش‌ها این روزها خوب می‌فروشد و همین امر آرام‌آرام حساسیت‌ها نسبت به این ساخته مرضیه برومند را بیشتر کرده است. در هفته گذشته سایت اصولگرای جهان‌نیوز در یادداشتی به انتقاد از این فیلم پرداخت و نوشت:
«...موضوع اصلی‌ای که شهرموش‌های۲ را از فیلم اول و برنامه تلویزیونی قبلی متفاوت کرده است فضاسازی و روابط جدید و عجیب موجود در آن است...چرا در این شهر محله مرفه و فقیرنشین وجود دارد؟ چرا قهرمان ما از خانواده مرفه و پولدار شهر است که در حال استثمار دوست و همکلاسی سابقش است؟ چرا در فیلم نوکر و کلفت داریم؟ چرا روابط فمینیستی بین قهرمان‌های ما برقرار است؟ چرا کپل گردنبند طلا دارد؟ چرا همه مردها و زن‌ها لباس‌های غربی و پاپیون و کراوات دارند؟...چرا همه زن‌ها بی‌حجاب‌اند و آرایش سر و مو دارند؟ چرا همه پسرها دوست دختر و همه دخترها دوست پسر دارند؟... چرا قهرمان‌ها دائم در حال نواختن ساز هستند آن هم سازهای غربی؟ چرا تلویزیون «شو» نشان می‌دهد. این تلویزیون است یا شبکه‌های ماهواره‌ای؟ چه دلیلی وجود دارد که ما اتاق‌خواب زن و شوهر و صحبت‌های آنها در مورد خودشان و دیگران را به بچه‌ها نشان دهیم. چرا پلیس اصلی شهر بی‌عرضه و همکارش خوش‌خواب است؟ چرا شخصیت‌های منفی فیلم قلیون و مشروب مصرف کرده و مست و اینقدر ترسناک‌اند؟ چرا؟ چرا؟» این سایت در ادامه تاکید می‌کند: «با توجه به موارد ذکر‌شده، برای خانواده‌هایی که نگران تربیت مذهبی کودکان‌شان هستند، مشاهده فیلم شباهت زیادی به توضیح آیه ۲۱۹ سوره بقره در مورد شراب و قمار دارد، یعنی ضررش بیش از منفعت آن است. یسْئَلُونَک عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیسِرِ قُلْ فیهِما إِثْمٌ کبیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکبَرُ مِنْ نَفْعِهِما ...(بقره - ۲۱۹) درباره شراب و قمار از تو سوال می‌کنند، بگو: «در آنها گناه و زیان بزرگی است و منافعی (از نظر مادی) برای مردم در‌بر دارد (ولی) گناه آنها از نفع‌شان بیشتر است...» فکر نمی‌کنم حرفی برای گفتن باقی مانده باشد!

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها