شناسه خبر : 20124 لینک کوتاه

امیررضا خادم، مسوول خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از روند کار واگذاری می‌گوید

عزم دولت برای واگذاری سرخابی‌ها جدی است

شاید روزی که پیشنهاد وزیر ورزش مبنی بر بر عهده گرفتن مسوولیت خصوصی‌سازی دو تیم پرسپولیس و استقلال را پذیرفت فکرش را نمی‌کرد تا این حد تحت‌فشار قرار بگیرد.

رسول مجیدی
شاید روزی که پیشنهاد وزیر ورزش مبنی بر بر عهده گرفتن مسوولیت خصوصی‌سازی دو تیم پرسپولیس و استقلال را پذیرفت فکرش را نمی‌کرد تا این حد تحت‌فشار قرار بگیرد. شاید آن روزها نمی‌دانست چه ماموریت خطیری بر گردنش افتاده و چه دشواری‌هایی را باید تحمل کند. امیررضا خادم که زمانی رئیس فدراسیون کشتی بود حالا هم معاون وزیر ورزش در امور حقوقی، پارلمانی و استان‌هاست و هم پیگیر پرونده خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس. اما این سمت دوم دردسرهای زیادی برای او درست کرده و بیشتر وقت‌اش را گرفته است. او درست چند روز بعد از بر عهده گرفتن این ماموریت به خبرنگاران گفت: «آن‌طور که پس از بررسی‌های لازم مطلع شدم متاسفانه شرایط ابتدایی برای واگذاری این دو باشگاه و رفتن به سمت خصوصی‌سازی وجود ندارد. متاسفانه با وجود اینکه تلاش زیادی می‌شود اما شرایط خوبی وجود ندارد. حداقل باید حساب و کتاب باشگاه‌ها و حسابرسی آنها به صورت شفاف و دقیق باشد تا بر اساس آن بتوان تصمیمات لازم را گرفت.» حالا حدود یک سال از زمان آغاز ماموریت خادم می‌گذرد و او بیشترین اطلاع را از پرونده خصوصی‌سازی دو تیم دارد. خادم به تجارت‌ فردا گفته است وزارت ورزش هر کاری را که باید جهت خصوصی شدن این دو باشگاه انجام داده است و دیگر توپ در زمین وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد. او چند هفته پیش در برنامه ورزش از نگاه دو شبکه دوم سیما هم ظاهر شد و درباره سرنوشت باشگاه پرسپولیس در چند دهه گذشته گفت: «باشگاه پرسپولیس پیش از انقلاب مالک شخصی داشت و پس از انقلاب در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت. در سال 1370 آقایان x و y به عنوان نماینده سازمان تربیت‌بدنی در این باشگاه معرفی می‌شوند. در سال 1373-1372 هم 15 درصد سهام باشگاه به عابدینی داده شد. سهامی که برایش پولی پرداخت نشد و به صورت هبه واگذار شد و داستان ادامه داشت که جا دارد از مهرعلیزاده تشکر کنم که از اموال دولتی حمایت کرد و آن را بازگرداند.» حالا خادم که از دنیای کشتی پا به دنیای فوتبال گذاشته، بیشترین اطلاعات را از پرونده خصوصی‌سازی سرخابی‌ها دارد و حرف‌های جالبی به زبان آورده.



در یک سال اخیر تاریخ‌های مختلفی برای واگذاری دو باشگاه بزرگ پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی اعلام شده است. ابتدای سال ۹۲، بهار سال ۹۳، انتهای آبان و حالا هم که دی‌ماه جاری. بالاخره این دو باشگاه چه زمانی قرار است رنگ خصوصی‌ شدن را به خود ببینند؟
وزارت ورزش تمام کارهای لازم را برای خصوصی‌ شدن این دو باشگاه انجام داده است. آخرین اقدام لازم و قانونی را هم پنجشنبه دو هفته پیش انجام دادیم. صورت‌های مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را به امضای اعضای هیات مدیره‌شان رساندیم و برای سازمان خصوصی‌سازی ارسال کردیم. این آخرین کاری بود که ما می‌توانستیم انجام دهیم و دیگر به نتیجه رسیدن پروسه کار دست ما نیست. از این به بعد پرونده خصوصی شدن دو باشگاه در دست سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد است.

قبول دارید این به تاخیر افتادن پروسه خصوصی شدن دو باشگاه بزرگ پایتخت کمی مردم را بدبین کرده است؟ برخی می‌گویند اصلاً عزمی برای واگذاری وجود ندارد.
ببینید به تاخیر افتادن این ماجرا دلیل داشت. اشکالات فراوانی در صورت‌های مالی سالیان گذشته وجود داشته. کامل نبودند. همین الان هم همه‌چیز افشا نشده. خیلی چیزها شفاف نیست. اسناد کامل نیستند. برای بعضی ارقام سندی وجود ندارد.

خب دلیل این ناقص بودن مدارک چیست؛ اهمال هیات مدیره؟
نه، به هیچ عنوان. مساله این است که سال‌های سال این دو باشگاه بدون جمع‌آوری درست اسناد مالی‌شان ادامه حیات داده‌اند. سند خیلی از هزینه‌ها یا گم شده یا موجود نیست. به همین علت سندی برای ارائه وجود ندارد. نه اینکه باشد و مدیران فعلی نخواهند ارائه بدهند. جدای این یکسری دارایی‌های این دو تیم قطعی نیست. مالکیت‌شان هنوز به طور کامل مشخص نیست. بحث‌های حقوقی وجود دارد و دادگاه باید تکلیف آنها را مشخص کند. دو باشگاه باید یا از طریق مجاری قانونی و حقوقی تکلیف این دارایی‌ها را مشخص کنند یا از طریق مذاکره با طرف‌های دعوا. مثلاً هنوز وضعیت مالکیت کمپ حجازی مشخص نیست. همین قطعی نبودن دارایی هم عامل دیگری برای به طول انجامیدن پروسه خصوصی‌سازی دو باشگاه است. متاسفانه نه بدهی‌های دقیق این دو باشگاه مشخص هستند و نه دارایی‌هایشان. تازه آنهایی هم که مشخص هستند بعضاً از نظر حقوقی و قانونی مورد قبول سازمان خصوصی‌سازی نیستند و استانداردهای لازم را ندارند.

از قرار معلوم برخی از اعضای هیات مدیره دو باشگاه هم به همین دلیل حاضر نبوده‌اند زیر صورت‌های مالی را امضا کنند.
بله، دقیقاً. برخی می‌ترسیدند که امضای این اسناد در آینده از لحاظ حقوقی برایشان مشکل‌ساز شود. اما ما جلسات سه‌جانبه‌ای را با حضور مسوولان وزارت ورزش، اعضای هیات مدیره تیم‌ها و نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی انجام دادیم و خوشبختانه نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی توانستند اعضای هیات مدیره را راضی به امضای صورت‌های مالی کنند. این گام بلندی جهت خصوصی‌سازی دو تیم بود که پنجشنبه دو هفته پیش صورت گرفت. سازمان خصوصی‌سازی هم قول داده با استفاده از تجربیات گذشته‌اش قیمت‌گذاری این دو باشگاه را انجام دهد.

پس واقعاً وزارت ورزش می‌خواهد این دو باشگاه را خصوصی کند و عزمش برای واگذاری این دو باشگاه جدی است؟
بله، وزارت ورزش هر کاری را که باید، انجام داد. هر کاری که برای واگذاری این دو باشگاه لازم بود. آخرین‌اش هم همین امضای صورت‌های مالی بود. حالا در واقع توپ در زمین وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی است و باید از طریق این دو نهاد موضوع خصوصی شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پیگیری شود.

وزارت ورزش امسال پرسپولیس و حتی استقلال را به اسپانسرهایشان واگذار کرد. این پایلوتی از بحث خصوصی‌سازی بود، درست است؟ شما یک‌جوری بحث واگذاری این دو باشگاه را تمرین کردید.
درست است. ما امسال ماکتی کوچک از واگذاری دو باشگاه به بخش خصوصی را انجام دادیم و پرسپولیس را دست اسپانسرش دادیم که البته دردسرهای زیادی هم درست شد.

دقیقاً همین موضوع باعث شده برخی هواداران نسبت به واگذاری دو باشگاه به افراد نااهل حساس شوند.
بدون شک از تجربیاتی که به دست آوردیم استفاده می‌کنیم تا این‌گونه نشود.

شما از سرنوشت آقای سیاسی خبر دارید؟
خیر، خبری ندارم.

از قرار معلوم برخی پیشکسوتان باشگاه همچون کریم باقری هم برای خرید باشگاه پا پیش گذاشته‌اند. فکر نمی‌کنید بهتر باشد باشگاه را به بازیکنان قدیمی‌اش بدهید؟
بله، از اتفاق کریم باقری با خود من صحبت کرد. ترجیح ما هم این است که قدیمی‌های دو باشگاه مالک خصوصی این تیم‌ها شوند. ما کریم را راهنمایی کردیم که چه کند اما به هر حال موضوع واگذاری دو باشگاه روالی قانونی دارد و دست سازمان خصوصی‌سازی است. باید ارقام در پاکت‌ها بیاید و تشریفات لازم برای مزایده انجام شود. نمی‌شود به دلخواه ما دو باشگاه واگذار شوند. این کار روال قانونی خود را دارد.

به غیر از وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی نهاد دیگری هم در ماجرای خصوصی‌سازی دخیل است؟ مثلاً نمایندگان مجلس توصیه‌ای نداشته‌اند؟
نمایندگان در قانون بودجه سال ۹۳ تصویب کرده‌اند که این دو باشگاه خصوصی شوند و درواقع قانونگذار تاکید دارد دیگر وزارت ورزش باشگاهداری نکند.

در بین قسمتی از هواداران سرخابی‌ها شائبه‌ای به وجود آمده بود که شخص وزیر ورزش یعنی آقای محمود گودرزی به کشتی علاقه دارد و امیررضا خادم هم که کشتی‌گیر بوده و از همین رو می‌خواهند با ضربه زدن به دو تیم بزرگ پایتخت فوتبال را از چشم ملت بیندازند. این مساله را شما شنیده بودید؟
بله، بارها هم به آن پاسخ داده‌ام و دیگر نمی‌خواهم به این سوال جواب بدهم. چون تکرار مکررات می‌شود. فکر می‌کنم مردم به خوبی فهمیده‌اند که داستان از این قرار نیست و لطفاً سوال‌های حاشیه‌ای نپرسید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها