شناسه خبر : 19518 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جیره‌بندی آب در روستاهای مازندران آغاز شد

تشنگان لب دریا

شهرهای کوچک شمالی، درست روی شانه‌های گربه آسیایی که کم‌کم دارد رنگ می‌بازد، در آستانه خشکسالی‌اند. خشکسالی که با جیره‌بندی آغاز شده است و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه داشته باشد. ذخیره سدها تمام شده است و هر روز به اندازه مصرف همان روز آب در سدها موجود است

نگار میرکریمی
شهرهای کوچک شمالی، درست روی شانه‌های گربه آسیایی که کم‌کم دارد رنگ می‌بازد، در آستانه خشکسالی‌اند. خشکسالی که با جیره‌بندی آغاز شده است و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه داشته باشد. ذخیره سدها تمام شده است و هر روز به اندازه مصرف همان روز آب در سدها موجود است. پاییز در راه است و باید خوش‌بین به بارش‌هایی باشیم که نسبت به سال‌های قبل کم شده است. اکنون سایه خشکسالی بر سر این گربه پرماجرا افتاده است و بیشتر استان‌های کشور را درگیر خود کرده است. استان‌هایی که بیشترین تولیدات محصولات کشاورزی را دارند و محلی برای بیشترین تعداد گردشگران کشور محسوب می‌شوند، اکنون با بحران کم‌آبی مواجه شده‌اند. استان‌های سرسبزی که به یمن همین بارش‌هایش ریه تنفسی کشور است، حالا با جیره‌بندی آب مواجه شده است. اما این جیره‌بندی نه‌فقط شهرهای شمالی کشور بلکه بیشتر روستاها را با خود همراه کرده است. روستاهایی که خود از امکانات بالایی برخوردار نیستند، حالا باید با کمبود آب هم دست و پنجه نرم کنند. فقط چهار ساعت آب سهم روزانه این روستا‌هاست و در شرایطی آب مورد نیاز روستا از طریق تانکر تامین می‌شود. اهالی روستا تابستان سخت و گرمی را در پیش داشتند و حالا آخرین ماه تابستان هم با جیره‌بندی آب مواجه شده‌اند. جیره‌بندی که برخی مسوولان آن را تکذیب و برخی تایید می‌کنند.
پربارش‌ترین شهرهای کشور که همیشه آسمانش ابری بوده، اکنون رو به خشکسالی است. دیگر چه امیدی برای شهرهای خشک و کم‌بارش می‌ماند. شهرهای جنگلی سبزی که خطه شمال کشور را پررنگ و روتر از هر نقطه دیگر کشور کرده‌اند حالا با خشکسالی‌ مواجهند. یک هفته‌ای است که پس از مدت‌ها اعلام ورود خشکسالی به کشور و هشدارهای پی در پی، شمال کشور بیش از پیش دچار کم‌آبی شده است. شهرهای ساحلی که نه‌تنها نگران خزر بزرگ‌ترین دریاچه جهان هستند، این روزها آبی برای مصرف روزانه‌شان ندارند. گفته می‌شود حداقل پنج روستا و شهرستان در استان مازندران با جیره‌بندی آب مواجه شده‌اند و کم‌کم این استان رو به خشکسالی حرکت می‌کند. شهرهای شمال کشور در هر تعطیلی با حجم زیادی مسافر مواجه می‌شوند و باعث می‌شود شهروندان با کمبود آب مواجه شوند. برخی می‌گویند با افزایش ویلا‌سازی در شهرهای شمالی کشور و رفت و آمد مسافران و پر شدن استخرهای موجود در ویلاها، آب به مناطق روستایی نمی‌رسد و در ظل گرمای تابستان 93 روستاییان مازندران با جیره‌بندی آب مواجه شدند و حالا همان مسافرانی که با هر تعطیلی به این شهرها سرازیر می‌شدند هم به داد آنها نمی‌رسند. تهران هم دست‌کمی از مازندران ندارد. 12 میلیون نفر جمعیت با سدهایی که تقریباً خالی شده‌اند این بحران را پشت سر می‌گذارند. بحران کم‌آبی و کاهش آب در مهم‌ترین ذخیره‌گاه‌های کلانشهرها در ایران به‌شدت نگران‌کننده شده است. مطابق تازه‌ترین گزارش شرکت آب و فاضلاب استان تهران (آبفا)، تامین آب مورد نیاز پایتخت از ابتدای پاییز با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد بود. اما این برای هفتمین سال پیاپی است که ایران با خشکسالی روبه‌رو می‌شود. گفته می‌شود در طول تابستان امسال در سه مرحله فشار آب هنگام شب کاهش داده شد تا بار مصرف کمتر شود. اما وقتی این مساله هم جواب نداده است، حالا آنها تدبیر دیگری همچون قطع موقت آب مشترکان پرمصرف را پیش ‌گرفته‌اند. آمارها نشان می‌دهد ۱۲ شهر از جمله تهران با بحران جدی کم‌آبی روبه‌رو هستند و در مرز «تنش آبی» قرار دارند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها