شناسه خبر : 15823 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کشیدن بخیه صورت کودک اصفهانی خبرساز شد

زخم صدرا

خبرش بمبی شد و ترکید. باز کردن بخیه‌های «صدرا» ی چهارساله را می‌گویم. کودک اصفهانی که نیمه‌های آذرماه امسال، به تیتر یک بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها تبدیل شد. خبر کوتاه بود: «چانه بخیه‌شده پسر خردسال به خاطر بی‌پولی، به دستور پزشک باز شد.» اتفاق ششم آذرماه در بیمارستان آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی خمینی‌شهر رخ داده بود

index:1|width:50|height:50|align:right زهرا جعفرزاده/روزنامه‌نگار
خبرش بمبی شد و ترکید. باز کردن بخیه‌های «صدرا» ی چهارساله را می‌گویم. کودک اصفهانی که نیمه‌های آذرماه امسال، به تیتر یک بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها تبدیل شد. خبر کوتاه بود: «چانه بخیه‌شده پسر خردسال به خاطر بی‌پولی، به دستور پزشک باز شد.» اتفاق ششم آذرماه در بیمارستان آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی خمینی‌شهر رخ داده بود، اما 9 روز بعدش، یعنی پانزدهم آذرماه، بخش خبری 20:30 برای اولین بار از ماجرای رخ‌داده پرده برداشت و رسانه‌ای‌اش کرد. همه چیز از یک روز پس از این گزارش شروع شد. بازتاب‌های خبر به اندازه‌ای گسترده شد که دیگر همه جا صحبت از مورد عجیب «صدرا» می‌شد. از وزیر بهداشت که به قول خودش، با یک پیامک، از ماجرا خبردار شده بود، گرفته تا معاونان درمان و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و مسوولان انتظامی وزارت بهداشت و نظام پزشکی هر یک توضیحی می‌دادند و بخشی از پرونده را تشریح می‌کردند.
بازتاب‌ها اما در فضای مجازی به عنوان بخش نه چندان رسمی، گستردگی عجیب و جزییات عجیب‌تری پیدا کرد. خبری که بازار شایعه‌ها را داغ کرد. «صدرا» را دختر کردند، زخم 6 تا 10 میلیمتری‌اش، به شش سانت و بخیه‌ها به 15 تا رسید، پارگی زیر چانه، جایش را به صورت داد و آنقدر خبرها پیچید که برخی بر جراحی زیبایی صورت این دختر که به خاطر باز کردن بخیه‌ها، بدترکیب شده، تاکید می‌کردند، غافل از اینکه تا زمان انتشار اولین خبر، از زخم زیرچانه صدرا، جز یک خط قرمزرنگ، اثر دیگری باقی نمانده بود.
دیگر هر صفحه‌ای در دنیای مجازی را باز می‌کردی، عکس یا خبری از صدرا می‌دیدی که دل هر کسی را به درد می‌آورد. حالا یا خود صدرا بود یا صورت دختربچه‌ای که درست از زیر چشمش شکافته شده بود یا کودک مو‌فرفری که سرش را بالا گرفته بود. حتی لینکی با عنوان «دانلود فیلم باز کردن بخیه صدرا» دست به دست می‌چرخید. هر عکسی می‌توانست صدرا باشد. اینستاگرام هم به عنوان زیرمجموعه فضای مجازی، پر شده بود از متن‌هایی در مذمت این اتفاق.
در این اتفاق، قابل توجه آن بخش بود که مسوولان وزارت بهداشت، با وجود تمام مشکلاتی که در نظام سلامت وجود دارد و خطاهایی که گاهی از سوی کادر پزشکی و درمانی اتفاق می‌افتد، این بار به صورت مرتب درباره پرونده اطلاع‌رسانی کرده و آخرین خبرها را تشریح می‌کردند اما فضای مجازی به این توضیح‌ها رضایت نمی‌داد و با انتشار عکس‌های مختلفی از کودکی جز آن صدرایی که پسر خردسال با کاپشن قرمزرنگ بود، سعی در جلب‌توجه افکار عمومی داشتند. آنچه در ششم آذرماه رخ داده بود، اتفاقی غیراخلاقی و در عین حال قابل تامل بود: «پزشک سه بخیه زده بود، پس از اعلام «نداری» مادر این کودک، همان پزشک به پرستار دستور می‌دهد تا بخیه‌ها را باز کند، پرستار هم دو بخیه را باز می‌کند، یکی را نگه می‌دارد. پارگی به یک سانتیمتر نمی‌رسید.» اینها آخرین توضیحات حسن هاشمی، وزیر بهداشت از ماجرای رخ‌داده بود. اتفاقی که بلافاصله با واکنش پزشکان همراه شد، زمانی که تمام‌قد در دفاع از همکاران‌شان ایستادند و اعلام کردند: «پزشک، شوخی کرده، حالا چرا پرستار دستور را اجرا کرده»، یا گفتند «کودک اساساً نیاز به بخیه نداشت.» همان پزشکانی که در واکنش به پخش سریال اتاق عمل مهران مدیری اعتراض‌های زیادی کرده بودند. خیلی‌ها به این خبرها، پوزخند زدند، برخی انتقاد کردند، عده‌ای مثل همیشه از آن جوک ساختند و گروهی، سیاسی‌اش کردند و آن را به کوتاهی‌های وزیر بهداشت ارتباط دادند.
زمان زیادی از سومین ماه پاییز و ماجرای صدرا می‌گذرد، دیگر نه کسی خبری از این کودک خردسال و نه سراغی از پرونده‌اش می‌گیرد و نه حتی سرنوشت پزشک و پرستاری که تعلیق شدند و رئیس بیمارستانی که برکنار شد، دنبال می‌شود. موج خبرساز با همان سرعتی که شروع شد و دنیا را گرفت و شایعه ساخت، به پایان رسید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها