شناسه خبر : 15044 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تهیه‌کننده برنامه اقتصادی روزآمد از معرفی نخبگان اقتصادی ناشناخته می‌گوید

لبخند به شاخص‌ها

امیرحسین خرمشاهی تهیه‌کننده و کارگردان برنامه تلویزیونی روزآمد از نحوه شکل‌گیری ایده این برنامه اقتصادی و همچنین اهداف آن سخن گفت.

امیرحسین خرمشاهی تهیه‌کننده و کارگردان برنامه تلویزیونی روزآمد از نحوه شکل‌گیری ایده این برنامه اقتصادی و همچنین اهداف آن سخن گفت. او همچنین بیان کرده که علاقه دارد برای تهیه این برنامه، سراغ چهره‌های آکادمیک ولی نه‌چندان شناخته‌شده عرصه علم اقتصاد برود که بتواند چهره‌های جدیدی را به مردم معرفی کند. چهره‌هایی که در جراید چندان شناخته‌شده نیستند ولی از دانش کافی بهره‌مندند و مخاطبان‌شان آنقدر برایشان ارزش دارند که حاضرند برای یک برنامه تلویزیونی با زمان کوتاه ساعت‌ها مطالعه کنند و پاورپوینت بنویسند. خرمشاهی همچنین بعد از 23 سال کار، از اعتماد به نیروهای جوان خرسند است و مطرح کردن چهره‌های جوان و جذب مخاطب جوان برای برنامه‌هایش را از افتخارات خود می‌داند.

از ایده اجرای برنامه بگویید؛ چطور شد که از سلام تهران به روزآمد رسیدید؟
روزآمد تاکنون دو تولد را تجربه کرده است. نخستین تولد آن در دی سال 93 بود که تا ماه دوم 94 ادامه یافت. طراح اصلی روزآمد مجید زین‌العابدین مدیر شبکه 5 سیماست که برای اجرایی شدن طرح مجله اقتصادی روزآمد تیم جوان سلام تهران را انتخاب کرد. در نهایت این برنامه در مدت پیش‌تولید بسیار کوتاه در قالب یک مجله تصویری در 99 قسمت 30‌دقیقه‌ای روی آنتن رفت. در ادامه نیز با توجه به اینکه بازخورد خوبی از آن برنامه گرفته شد و مخاطبان خود را در میان خواص و بخش عمومی جامعه پیدا کرد، تصمیم بر این شد که برنامه روزآمد با یک ماموریت جدید که زمان بیشتری در اختیار داشت و اهداف آن از نو تعریف شده بود، روی آنتن شبکه 5 برود.

چه اهدافی برای روزآمد تعیین شد و چقدر به این اهداف نزدیک شدید؟
نخستین رسالت این برنامه اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی برای توسعه اقتصادی بود که در گام اول نیاز به توسعه فرهنگی داشت. کارآفرینی، تولید کیفی و صادرات غیرنفتی، حمایت از کالای ایرانی و بالا بردن راندمان کار مواردی هستند که تا چند دهه گذشته در میان خواص جامعه مطرح بود و در حال حاضر موضوعاتی هستند که به گفت‌وگوی روزانه عموم مردم راه یافته است و در حقیقت این واژه‌های مهم برای توسعه اقتصادی نیاز به توجه فرهنگی و کار رسانه‌ای بیشتری دارد. ماموریت دوم این برنامه نیز دیده شدن ستاره‌های عرصه اقتصاد و صنعت در رسانه ملی است. ما معتقدیم کسانی که در شرایط تحریم برای توسعه اقتصادی و صنعت تلاش کردند و در شرایط سخت توانستند تولید را به سمتی ببرند که ما را در برخی از کالاها از واردات بی‌رویه آنها بی‌نیاز کنند، هنرمند و قهرمانان عرصه توسعه اقتصادی هستند و باید با نگاه تشویقی میهمان فرش قرمز روزآمد باشند. ما به دنبال این افراد به کارخانه‌ها رفتیم و در مستندی به نام «قله»، زندگی کاری آنها را روایت کردیم و تندیس سپاس را در فرش قرمز روزآمد بعد از یک گپ دوستانه به نشانه سپاس از پایداری‌شان در صنعت به نمایندگی از هم‌وطنان عزیزمان تقدیمشان کردیم.

نگران جذب مخاطب نبودید؟
اتفاقاً همواره یکی از چالش‌های ما در این برنامه این بود که مخاطبان به برنامه جذب می‌شوند یا خیر؟ به هر حال وقتی تهیه‌کننده یک برنامه تلویزیونی هنرمندان و ورزشکاران و چهره‌های شناخته‌شده را به برنامه خود دعوت می‌کند، خیالش راحت است که برنامه مخاطبان خود را پیدا خواهد کرد ولی ممکن است متخصصان عرصه صنعت و اقتصاد چنین اقبالی نداشته باشند. با این حال همه چیز خوب پیش رفت و مخاطب برنامه مشتاق شنیدن فرود و فراز قصه زندگی کاری کارآفرینان شد و ما توانستیم در سه ما گذشته پخش برنامه، 25 کارآفرین را به برنامه دعوت کنیم و 35 مستند از زندگی کارآفرینان برتر بسازیم و پخش کنیم و بازخورد بسیار عالی در این زمینه دریافت کنیم و این بخش جزو بخش‌های برجسته برنامه شد که اکنون مخاطبان هر هفته پیگیر آن هستند.

همین موضوع توجه به کارآفرینان برجسته منجر به آن نشد که متهم شوید به سفارشی کار کردن؟
این نگاه بی‌انصافی است. در این برنامه تاکنون اسم برند هیچ یک از کارآفرینانی که معرفی کرده‌ایم، اعلام نشده است و از طرفی مصاحبه آنها نیز کمکی برای بازاریابی آنها نمی‌کرد؛ لذا چنین نقدی وارد نیست. ما نیز از ابتدا نگران این بودیم که در روزگاری که هر برنامه تلویزیونی اسپانسری دارد، شاید مسیر حرکت مان در درون سازمان سخت شود و مورد انتقاد مدیران اجرایی مجموعه قرار بگیریم ولی چنین اتفاقی در نهایت نیفتاد.

برنامه شما در برنامه‌سازی اقتصادی برای جذب جوان‌ها چه بود؟
اگرچه در نگاه اول برنامه اقتصادی شاید خشک و بی‌روح جلوه کند که اگر این‌طور هم باشد حق با مخاطب است چرا که تا به حال شاهد یک برنامه اقتصادی در بستر جذاب اجتماعی نبوده‌ایم و این نقد به گذشته رسانه می‌رود و من هم به عنوان عضو کوچکی از این خانواده این نقد را می‌پذیرم اما در تغییر رویکرد جدید شبکه قرار نبود صرفاً برنامه‌ای ساخته بشود و آمار بدهیم که برای اقتصاد مقاومتی چه کرده‌ایم و چه شد؟ عهد نانوشته اما جدی روزآمدی‌ها جذب مخاطب جوان بود و هست. سعی کردیم در دکور، مدرن‌گرا و متنوع باشیم و در تیتراژ و وله‌های گرافیکی سلیقه مخاطب امروز را جدی بگیریم و در پلی‌بک‌های میان برنامه نیز کاملاً صادق و همراه مخاطب سراسری کشور باشیم و به دیده شدن چهره‌ای جوان و جهادگران عرصه صنعت در رسانه ملی وفادار باشیم.

روزانه چند پیامک می‌گیرید؟
روزانه بین 10 تا 14 هزار پیامک می‌گیریم. با توجه به اینکه هیچ مسابقه‌ای وجود ندارد و درخواستی برای ارسال پیامک نداریم این میزان کاملاً قابل توجه است. در حقیقت با مخاطب خودمان صادقیم و تلاش داریم در قبال وقت ارزشمندی که برای دیدن برنامه اختصاص داده مطالب ارزشمند و انگیزشی ارائه کنیم.

به نظر می‌رسد عامدانه سعی کرده‌اید از کارشناسانی در برنامه استفاده کنید که چندان چهره شناخته‌شده‌ای در جراید و نزد مردم نیستند. این‌طور نیست؟
همین‌طور است چون من معتقد نیستم که باید کارشناس برنامه‌هایم را در جراید پیدا کنم. تجربه کار در 23 سال گذشته به من یاد داده است که اگر به نیروهای جوان مشتاق که توانایی بالایی دارند و دانش لازم را در حوزه خود کسب کرده‌اند اعتماد کنم نتیجه بهتری خواهم گرفت. دانش کارشناس، توانایی جذب مخاطب و قالب گرفتن کارشناس با ادبیات برنامه از مهم‌ترین اولویت‌های من هستند و شناخته‌شده بودن افراد به هیچ عنوان برایم اولویت ندارد؛ اگرچه افتخار آن را داریم که چند بزرگوار پیشکسوت عرصه‌های مختلف علم مدیریت و بازاریابی ما را همراهی می‌کنند. کارشناسان برنامه روزآمد برای موضوعی که به آنها محول شده مطالعه می‌کنند، طرح گفت‌وگوی‌شان را در اتاق فکر روزآمد مطرح می‌کنند سپس پاورپوینت می‌نویسند و حاصل کار خود را مشتاقانه در 15 دقیقه نه بیشتر ارائه می‌کنند که این کار برای من بسیار ارزشمند است چون ارزش و احترام قائل شدن برای مخاطب را نشان می‌دهد. من در مورد مجری‌های برنامه‌هایم نیز چنین نگاهی دارم و تاکنون مجریان بسیاری را به تلویزیون معرفی کرده‌ام و از حضور مجریان جوانی همچون هیراد حاتمی که سردبیر برنامه نیز هست و همچنین حمید رضایی، رضا محمدنیا و ملیحه بسطامی در کنار پیشکسوتی مانند عبدالرضا امیراحمدی بسیار خوشحالم. و البته از اعتمادم به جوانان باسواد و باانگیزه همیشه خیر دیده‌ام.

اگر قرار باشد از ویژگی‌های خاص برنامه روزآمد که در شناسنامه این برنامه ذکر می‌شود یاد کنید، چه مواردی را مطرح می‌کنید؟
روزآمد سعی کرد مواردی را رعایت کند که برنامه در بستری اجتماعی ارائه شود. مثلاً در این برنامه به همت اتاق فکر و دوستان تولید پلی‌بک‌ها بخشی را ایجاد کردیم تحت عنوان نماهنگ‌های ایران من و در آن از خوانندگان سنتی و پاپ خواستیم لباس کار بپوشند و در کارخانه‌ها کنار کارگران به صورت نمادین کار کنند و ترانه خود را اجرا کنند. عده‌ای از دوستان هنرمند با ‌افتخار قبول کردند و به این ترتیب 25 نماهنگ ضبط و پخش شد و شکر خدا بازخوردهای جالبی را از تولید و پخش این نماهنگ‌ها که در به روزترین روش‌ها تولید شد دریافت کردیم و در حال حاضر مدیر شبکه سفارش 25 نماهنگ جدید را هم داده است. ترکیب هنر موسیقی با هنر صنعت اتفاق نویی بود که خوشبختانه مبتکرش شبکه 5 سیما بود. بخش ویژه دیگر برنامه هم، سفرنامه‌ها بود که برای اولین‌بار سفرنامه‌ای با نگاه اقتصادی، کشاورزی، گردشگری و فرهنگی و صنعتی در کنار هم طراحی و تهیه شد و به این ترتیب ما تاکنون هشت استان را به این شکل به روایت رضا محمدنیا معرفی کرده‌ایم و این اتفاق خوشایند و نویی بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید