شناسه خبر : 1221 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در برنامه اقتصادی روزآمد چه می‌گذرد؟

روزی با روزآمد

«روزآمد» یکی از برنامه‌های اقتصادی صدا و سیماست که این روزها، توجه فعالان بازار را بیش از همه به خود جلب کرده است و از حیثتوجه مخاطبان آن را می‌توان یکی از برنامه‌های اقتصادی موفق این روزهای تلویزیون دانست. این برنامه که با تهیه‌کنندگی «امیرحسین خرمشاهی»، به روی آنتن می‌رود، هر روز صبح از شبکه ۵ سیما به صورت زنده پخش شده و تکرار این برنامه نیز، پس از نیمه‌شب، بازپخش می‌شود.

«روزآمد» یکی از برنامه‌های اقتصادی صدا و سیماست که این روزها، توجه فعالان بازار را بیش از همه به خود جلب کرده است و از حیث توجه مخاطبان آن را می‌توان یکی از برنامه‌های اقتصادی موفق این روزهای تلویزیون دانست. این برنامه که با تهیه‌کنندگی «امیرحسین خرمشاهی»، به روی آنتن می‌رود، هر روز صبح از شبکه 5 سیما به صورت زنده پخش شده و تکرار این برنامه نیز، پس از نیمه‌شب، بازپخش می‌شود.

گشتی در پشت‌صحنه روزآمد
برای بازدید از پشت‌صحنه این برنامه، صبح یکی از روزهای پاییزی به محل اجرای این برنامه در صدا و سیما رفتیم و از استودیوی کوچک این برنامه که در منطقه «تپه صبا»، محوطه صدا و سیما واقع است، دیدن کردیم. در استودیوی کوچکی که این برنامه در آن تهیه می‌شود، چهار لوکیشن تدارک دیده شده که هر بخش برنامه در یکی از این لوکیشن‌ها پخش می‌شود. همچنین در روز بازدید از پشت‌صحنه این برنامه، رضا رفیع، طنزپرداز نیز که از اجراکنندگان این برنامه است، در محل اجرای این برنامه حضور داشت و با بذله‌گویی‌هایش لحظه‌های مفرحی را برای دست‌اندرکاران پشت‌صحنه فراهم می‌کرد.
مجری این برنامه هیراد حاتمی است. او که حضور در رسانه را سال‌ها به عنوان یک خبرنگار و روزنامه‌نگار در نشریات مختلف تجربه کرده است، این روزها در کسوت مجری، حضور در یک رسانه تصویری را تجربه می‌کند. او درباره نحوه حضورش در برنامه روزآمد، چنین توضیح می‌دهد: من کار در رسانه‌های غیر‌مکتوب را در سال 88 و در رادیو تجارت که امروز آن را با نام «رادیواقتصاد» می‌شناسیم، آغاز کردم. بعدها در برنامه «جوان ایرانی سلام»، به تحلیل اخبار اقتصادی به صورت روزانه پرداختم. همزمان با این برنامه من در رادیو ایران هم برنامه «اقتصاد روز» را اجرا کردم و همان زمان به آقای خرمشاهی معرفی شدم تا در برنامه «سلام تهران» به تحلیل اخبار اقتصادی به صورت هفتگی بپردازم. به این طریق برای نخستین‌بار در تلویزیون جلوی دوربین رفتم. در همین زمان علی درستکار که دوستی چندساله‌ای را با هم تجربه می‌کردیم، پیشنهاد کرد در برنامه «نمودار» شبکه بازار به عنوان مجری کنار او باشم. در ماه‌های پایانی «سلام تهران»، بود که آقای خرمشاهی مرا به عنوان مجری اصلی برنامه «سلام تهران» انتخاب کرد. این موضوع همزمان شد با تغییر مدیران سازمان صدا و سیما و همچنین مجید زین‌العابدین هم به عنوان مدیر شبکه 5 سیما انتخاب شد. شبکه‌ای که به‌طور تخصصی قرار شد به موضوع اقتصاد بپردازد و در ادامه به خواست زین‌العابدین قرار شد بخشی از برنامه سلام تهران به لحاظ زمانی از آن جدا شود و برنامه‌ای به عنوان «روزآمد» متولد شد که به صورت تخصصی موضوع اقتصاد را دنبال کرد. حاتمی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به تجربه روزنامه‌نگاری‌اش، چه نقشی در ایده‌های مطرح‌شده در برنامه روزآمد دارد؟ می‌گوید: خرمشاهی در روزآمد به من اعتماد کرد و من به عنوان سردبیر نیز در این برنامه فعالیت می‌کنم و در اینجا سابقه یک دهه آزمون و خطاهای روزنامه‌نگاری به کمکم آمد تا با همراهی مجموعه روزآمد سراغ سوژه‌هایی برویم که برای مردم جذاب باشد. در سال‌های روزنامه‌نگار بودنم به این نتیجه رسیده بودم که گزارش‌های کلان اقتصادی که از نظر نظریه‌پردازان علم اقتصاد مایه می‌گیرد برای عموم مردم چندان جذاب نیست و در عوض موضوعاتی که به کسب و کار مردم می‌پردازد، برایشان جالب‌تر است؛ بنابراین در برنامه نیز سعی کردیم که به خواست مخاطبان نزدیک شویم که این اقدامات نیز نتیجه‌بخش بود. این مجری جوان تلویزیون در پاسخ به این سوال که چقدر ارتباطات سال‌های روزنامه‌نگاری‌اش در برنامه روزآمد، به کارش آمده است، نیز بیان کرد: «به هر حال دنیا، دنیای ارتباطات است و این موضوع در یک فرآیند شکل می‌گیرد. ما از این ارتباطات بهره زیادی بردیم. در موارد بسیاری، وزرای اقتصادی از جمله علی طیب‌نیا وعباس آخوندی برای گفت‌وگو با برنامه روی خط آمدند که این موضوع به خاطر همان ارتباطات ما صورت گرفته است. همچنین ورود بسیاری از کارشناسان خبره به برنامه نیز ماحصل ارتباطات این افراد با مجموعه روزآمد بوده است. فارغ از تهیه‌کننده برنامه و ارتباطات او قاعدتاً روزآمد اتاق فکر قوی و منسجمی دارد که نام بسیاری از چهره‌های توانای حوزه مطبوعات اقتصادی نیز هست.»

انتخاب چهره‌های بکر
یکی از ویژگی‌های برجسته برنامه «روزآمد»، بهره‌گیری از نظر کارشناسانی است که گرچه چهره‌های آکادمیک و خبره‌ای هستند ولی چندان برای عموم مردم و حتی در جراید شناخته‌شده نیستند. در روز بازدید هفته‌نامه تجارت فردا از پشت‌صحنه روزآمد نیز، دکتر احمد روستا، استاد برجسته علم مدیریت و بازاریابی در این برنامه حضور داشت. استادی که به‌رغم داشتن چهره علمی در محافل آکادمیک، ممکن است برای عموم مردم چهره شناخته‌شده‌ای نباشد. حاتمی درباره انتخاب کارشناسان برنامه چنین توضیح می‌دهد: ما در روزآمد طوری برنامه‌ریزی کردیم که چهره‌های آکادمیک و دانشمند ولی نه چندان شناخته‌شده به عموم مردم معرفی شوند و در روزآمد به عنوان یک برند معرفی شوند. یعنی چهره‌هایی که بکر هستند و حرف‌هایی برای ارائه دارند. ابتدا طرح موضوع مطرح شد؛ موضوعاتی مانند تجارت الکترونیک، مهارت ثروت‌آفرینی و... و بعد بر اساس این طراحی مجموعه روزآمد خبره‌ترین کارشناس‌ها را مشخص کرد. البته که برنامه روزآمد از استفاده از نظرات و حضور کارشناسان مطرح نیز غافل نمانده است. ولی یکی از اهداف برنامه مطرح کردن چهره‌هایی است که جراید چندان به آن نپرداخته بودند و از میان عناصر خبری «تازگی» را برای مخاطب به ارمغان می‌آورند.

100 درصد مطابق کنداکتور
از موارد قابل توجه در برنامه روزآمد، وجود یک کنداکتور دقیق در دست عوامل پشت‌صحنه برنامه است. در این کنداکتور زمان اجرای برنامه‌ها در مواردی با ذکر ثانیه تعیین شده است، مثلاً توضیحات مجری برنامه در موضوع «فرش» یک دقیقه و سی ثانیه. گرچه رعایت زمان‌بندی مطرح‌شده مطابق با چنین کنداکتور دقیقی آسان به نظر نمی‌رسد ولی مجری برنامه می‌گوید زمان‌بندی کنداکتور هنگام اجرای برنامه موبه‌مو اجرا می‌شود. او توضیح می‌دهد: نزدیک به 100 درصد مواقع مطابق با کنداکتور عمل می‌کنیم. البته رعایت این کار در ابتدا برای من سخت بود ولی با تذکرات اتاق فرمان اندک‌اندک توانستم خودم را وفق دهم و گرچه برای یک مجری سخت‌ترین کار دنیا «حرف نزدن» است ولی فکر می‌کنم که تاکنون توانسته‌ام در این زمینه موفق عمل کنم.

از کسی الگوبرداری نکرده‌ام
اغلب کسانی که اجرای برنامه روزآمد را در شبکه 5 دیده‌اند، می‌دانند که از ویژگی‌های اجرای حاتمی این است که سعی می‌کند با مطرح کردن عبارات طنزآمیز فضای خشک مصاحبه‌های اقتصادی را تلطیف کند. اتفاقی که شاید پیشتر از برخی مجریان دیگر تلویزیون در برنامه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی دیده‌ایم. او با رد هر‌گونه الگوبرداری از رفتار دیگر مجریان مطرح صدا و سیما در این زمینه توضیح می‌دهد: من با اغلب این مجریان رابطه نزدیکی دارم و اتفاقاً به دلیل دوستی نزدیکی که با هم داریم شناخت کامل از آنها دارم و تمام مدت اجرای برنامه تلاش کردم از خصوصیات این افراد تهی شوم. بنابراین اجرای خود را فاقد شباهت عامدانه با برخی دیگر از مجریان تلویزیون می‌دانم. مضاف بر اینکه من با تهیه‌کننده‌ای کار می‌کنم که خودش بسیاری از چهره‌های نام‌آشنای تلویزیون را خلق کرده است بنابراین طبیعی است که شاید در مواردی بتوان شباهت‌هایی را میان اجراهای ما مشاهده کرد. لازم به ذکر است که حضور چهره پیشکسوتی مانند عبدالرضا امیر‌احمدی به عنوان مجری در برنامه روزآمد کمک بسیار زیادی برای من است که از تجربیات او بهره ببرم. حاتمی همچنین می‌گوید: به هر حال از خصیصه روزنامه‌نگاران این است که در مصاحبه خود جذابیت ایجاد کنند و شیطنتی داشته باشند که فضای گفت‌وگو از حالت کلاس درس خارج شود. به ما انتقاد می‌شود که چرا در کلام مصاحبه‌شونده می‌پرید؟ پاسخ من این است که اینجا کلاس درس نیست و گفت‌وگو یک ارتباط دو‌نفره است و ما نباید فقط شنونده باشیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید