شناسه خبر : 1448 لینک کوتاه

مهرجویی: کارنامه چهل‌ساله

باعثخرسندی ما شد هنگامی که کارگردانی خوب در فیلم خود ما را به سادگی و بدون تعارف در برابر خودمان قرار داد تا بدانیم چقدر خودمان هستیم وقتی در برابر اتفاقی غیر‌معمول قرار می‌گیریم.

مهرجویی: کارنامه چهل‌ساله
مریم ابراهیمی

باعث خرسندی ما شد هنگامی که کارگردانی خوب در فیلم خود ما را به سادگی و بدون تعارف در برابر خودمان قرار داد تا بدانیم چقدر خودمان هستیم وقتی در برابر اتفاقی غیر‌معمول قرار می‌گیریم. اکنون نیز محصول مصاحبه او با کارگردان مطرح سینمای ایران در کتابی بیوگرافیک و در قالب گفت‌و‌گویی مفصل در برابر نگاه ما قرار گرفت تا از ادبیات و ویرایش آن نیز در کنار تنوع و جذابیت یک گفت‌و‌گوی سینمایی و هنری محظوظ شویم. نشر مرکز به تازگی کتابی را با عنوان «مهرجویی: کارنامه چهل‌ساله» منتشر کرده است. این کتاب همراه با آلبوم عکس‌های جالب و تصاویر پشت صحنه از فیلم‌های مهرجویی است و گفت‌و‌گوی مفصل مانی حقیقی با داریوش مهرجویی را در ۹ فصل از کتاب در‌بر می‌گیرد.
حقیقی پیش از این مستندی نیز به همین نام ساخته بود که می‌توان گفت کتاب مذکور نسخه کامل‌تر همان گفت‌و‌گو است که فیلم به فیلم، پیش می‌رود و نکات جالب و خواندنی، از زندگی و آثار این فیلمساز نام‌آشنا را پی می‌گیرد. کتاب کارنامه چهل‌ساله، همان قدر که درباره وجوه سینمایی و هنری کارنامه مهرجویی است، به شکلی غیر‌مستقیم، راوی حدود پنج‌دهه شرایط فرهنگی این سرزمین و خاطرات و تجربه‌های فیلم ساختن در آن است. داریوش مهرجویی درباره این کتاب گفته است: «به نظر من این کتاب می‌تواند در بحث روزنامه‌نگاری یکی از کتاب‌هایی باشد که کاملاً با رعایت اصول مصاحبه نگارش شده و برای اهل فن و به خصوص ژورنالیست‌ها بسیار کارآمد است. البته من در فصل‌بندی کتاب و همچنین عکس‌هایی که برای کتاب انتخاب شده؛ دخالتی نداشتم و اصلاً آنها را ندیده بودم و تمام کارها توسط خود مانی حقیقی انجام شده است.»
این کتاب در 9 فصل به ساخت آثاری چون الماس 33، گاو، آقای هالو، پستچی، دایره مینا، مدرسه‌ای که می‌رفتیم، الموت، سفر به سرزمین آرتور رمبو، اجاره‌نشین‌ها، شیرک،‌ هامون، بانو، سارا، پری، درخت گلابی، دختر دایی گمشده، میکس، بمانی، مهمان مامان و سنتوری پرداخته است.

طرح نوشتن کتابی با فرم کارنامه چهل‌ساله مهرجویی از چه زمانی برای شما شکل گرفت و باعث شد که این گفت‌وگو در قالب یک کتاب به دست مخاطبان علاقه‌مند به سینما برسد؟
سال‌ها پیش به من پیشنهاد شد فیلم مستندی درباره داریوش مهرجویی بسازم. من پذیرفتم ولی ساخت این فیلم به دلیل مشغله‌های متعددم، نزدیک به سه سال طول کشید. این کتاب در واقع متن کامل گفت‌وگوهایی است که با آقای مهرجویی انجام دادم، چیزی معادل 10 ساعت گفت‌و‌گو.

گیشه خوب داشتن و پر‌فروش بودن اغلب فیلم‌های مهرجویی که در دسته آثار خاص و روشنفکرانه قرار می‌گیرند به نظر شما از چه دلیلی ناشی می‌شود ...در حالی که در آن زمان فیلم‌های تجاری و سرگرم‌کننده گیشه‌ها را به دست داشتند؟
دلیلی وجود ندارد که فیلم‌های خاص و روشنفکرانه سرگرم‌کننده نباشند. داریوش مهرجویی دقیقاً همین نکته را ثابت کرده است.

شاید این پرسش کمی کلیشه باشد اما دانستن آن برای ما جالب توجه است؛ اگر قرار باشد میان کارگردانی، بازیگری و نویسندگی تنها یکی از این سه را انتخاب کنید، کدام را ترجیح می‌دهید؟
کارگردانی.

شنیده بودیم در مورد داریوش مهرجویی فیلم مستندی نیز ساخته‌اید، این فیلم چه بخشی از زندگی هنری ایشان را در بر می‌گیرد؛ این فیلم در نوشتن این کتاب چقدر موثر بود؟
بخش عمده‌ای از این گفت‌وگو در تابستان ۸۵ انجام شد. وقفه‌ای که در این سال‌ها برای تکمیل مصاحبه اتفاق افتاد، هنگامی بود که داریوش مهرجویی در مراحل پایان ساخت سنتوری بود. هدف اصلی ما از این گفت‌وگو، ساختن فیلمی درباره زندگی و فیلم‌های مهرجویی بود، فیلمی که با تاخیر چند ساله، سرانجام در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید و تحت عنوان مهرجویی: کارنامه چهل‌ساله آماده نمایش شد. ولی کارنامه مهرجویی در قاموس یک فیلم مستند حداکثر دو‌ساعته نمی‌گنجید، بنابراین ایده تنظیم آن گفت‌و‌گو در قالب این کتاب از اول کار با ما بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها