شناسه خبر : 10674 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیاده‌راه ۱۷ شهریور را باز کنید

ایران چشم انتظار «درنای امید»

انتشار ویدئوی حیوان‌آزاری توسط شکارچیان در فضای مجازی، احساسات عمومی را آنقدر جریحه‌دار کرد که موجب پیگیری سریع یگان حفاظت محیط زیست در استان گلستان و شناسایی عامل این آزار و اذیت شد. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از بازداشت عامل حیوان‌آزاری گلستان و درخواست اشد مجازات برای او خبر داد.

حمیده حق‌پرست
هفته پیش برای خوزستانی‌ها با گرد و غبار آغاز شد؛ میهمان ناخوانده با بادی که از صبح شنبه وزیدن گرفته بود، دوباره بازگشت و مدارس ۹ شهر را به تعطیلی کشاند. اهواز، حمیدیه، کارون، باوی، آبادان، خرمشهر، شادگان، بستان و رامشیر شهرهایی بودند که تمامی مراکز آموزشی آنها در روز شنبه (یکم اسفند) تعطیل بود. به گزارش «اعتماد» در اواخر بهمن‌ماه پیش‌بینی ‌شده بود که از صبح جمعه، بادی نسبتاً شدید در استان بوزد و شهرهای خوزستان را زیر سایه گرد و غبار ببرد. پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد؛ در روز موعود، بادی نسبتاً شدید با سرعت ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت، میهمان ناخوانده را با خود آورد و غلظت گرد و غبار در شهرهای مختلف خوزستان را به چند برابر حد مجاز رساند. خبرها حکایت از این داشتند که در اهواز و سوسنگرد غلظت گرد و غبار به ترتیب ۴۶ و ۶۶ برابر حد مجاز بوده است و آبادانی‌ها هم هوایی را تنفس کردند که غلظت آن ۱۹ برابر حد مجاز بود.
سیروس کریمی، رئیس اداره پایش حفاظت محیط‌زیست خوزستان در این‌باره به ایسنا گفت: «در پی وقوع پدیده گرد و غبار در استان خوزستان، طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها تا ظهر دیروز میزان ذرات ریزگرد در هوای سوسنگرد به 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب، در اهواز به هفت هزار و ۵۲۱ و در اندیمشک به پنج هزار و ۳۸۰ میکروگرم بر مترمکعب رسید.»
او با اشاره به اینکه میزان ذرات ریزگرد در امیدیه ۲۰۳، بهبهان ۱۶۴ و دزفول ۱۶۰ میکروگرم بر مترمکعب اندازه‌گیری شده بود، با بیان اینکه گرد و خاک خوزستان از دو کانون داخلی و خارجی منشأ گرفته است، ادامه داد: «آشفتگی وزش باد موجب تغییر مسیر باد و نشأت گرفتن گرد و خاک از کانون گرد و خاک در جنوب شرقی استان خوزستان و همچنین فعال شدن کانون‌های گرد و خاک در کشور عراق شده است.» این مساله سبب شد که فرودگاه اهواز برای یک روز تعطیل شود.
آلودگی هوا در تهران هم در هفته پیش نفس‌های پایتخت‌نشینان را به شماره انداخته بود. با همه این مشکلات صفحات اجتماعی روزنامه‌ها به سیاق سایر صفحات مطبوعات به شدت تحت تاثیر انتخابات مجلس قرار داشت و این رسانه‌ها به فراخور دیدگاه و مشرب فکری خود به انتشار خواست‌های خود از نمایندگان مجلس پرداختند.
هفته پیش مسوولان شهرداری خبری خوب به اهالی فرهنگ دادند. به گزارش «ایسنا» خلیل راحتی مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از ایجاد خانه ادبیات در سال ۹۵ خبر داد. او همچنین در مورد سرانجام بازسازی و بهسازی خانه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور گفت: در سال ۹۴ اولویت با پروژه‌هایی بود که بیش از ۵۰درصد پیشرفت داشتند و از آنجا که بهسازی خانه سیمین و جلال کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت داشته، در دستور کار سال جاری قرار نداشت. او با بیان اینکه تکمیل این خانه در برنامه‌های اولویت‌دار سال ۹۵ است، افزود: بهسازی خانه سیمین و جلال شش ماه زمان لازم دارد و قول می‌دهیم در سال ۹۵، این خانه به اهالی هنر و ادبیات تقدیم شود. از آنجا که سیمین و جلال دو نویسنده برجسته کشور بوده و همچنین نتایج مطالعات مفهومی انجام شده، تصمیم بر آن شد که این خانه به «خانه ادبیات» تبدیل شود تا علاقه‌مندان به داستان‌خوانی و داستان‌نویسی بتوانند از محیط موجود بهره ببرند.
در روزهای اخیر و پس از رجزخوانی اوباش مازندران و به اشتراک‌گذاری فیلم‌های خود در شبکه‌های اجتماعی چشم‌مان به جمال فیلم جدید روشن شد که نشان از آن دارد که این قبیل رویدادها در ورژن‌های مختلف در حال تبدیل شدن به یکی از معضلات اجتماعی جامعه است. از قرار معلوم در روزهای گذشته فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که دو «کل» شکار‌شده را نشان می‌داد و در ادامه این فیلم، شکارچی متخلف برای مسوول حفاظت محیط ‌زیست شهر بوشکان رجزخوانی می‌کرد. حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در مورد پیگیری‌های یگان حفاظت محیط زیست برای دستگیری شکارچی متخلف اعلام کرد: نفر اولی را که فیلم شکار «کل» را در تلگرام منتشر کرده، شناسایی کرده‌ایم، همچنین در حال حاضر نزدیک به دستگیری متخلف هستیم اما برای اینکه مجرم متوجه نشود، جزییات زیادی ارائه نمی‌دهیم. جریمه نقدی شکار «کل» ۱۰میلیون تومان است که فرد متخلف محکوم به پرداخت آن می‌شود.

ایران چشم‌انتظار «درنای امید»
یک شب توفانی و سخت، حاشیه تالاب از باران،‌ سال ۱۳۸۵. تالاب توفان‌زده، شاهد شکاری گسترده بود. شکاری که زوج درناهای سیبری را به تک درنایی تبدیل کرد که هشت‌سالی می‌شود، چند هزار کیلومتر را به‌تنهایی پرواز می‌کند تا خود را برای زمستان‌گذرانی به فریدونکنار برساند. مهاجرت هرساله تک درنای سیبری به فریدونکنار، باعث شده است تا هر سال در فصل مهاجرت، ایران چشم انتظار درنای امید بماند. «شهروند» در ادامه نوشت کسی نمی‌داند، شاید هشت سالی می‌شود که به ایران می‌آید تا همراهش را که در آن شب توفانی به ناگهان گم کرده پیدا کند. آن سالی که یکی از درناها گم شد، دو سالی از کلید خوردن پروژه حفاظت از درنای سیبری می‌گذشت و امیدها دیگر برای نجات این‌گونه به ناامیدی تبدیل شده بود. از مجموع ۸ یا ۹ درنایی که زمستان را به فریدونکنار می‌آمدند، تنها امید و آرزو باقی مانده بودند. 9سالی گذشته و هنوز از سرنوشت آرزو خبری نیست. نه لاشه‌ای از او پیدا شد، نه تاکسیدرمی‌اش و نه خبری که بگوید آن شب توفانی چه اتفاقی افتاد. سرنوشت آرزو، معمایی شد برای دوستداران حیات‌وحش ایران و حتی برای همراهی که هشت سال است تنها مانده و هرسال، فصل مهاجرت که فرامی‌رسد نگاه تمامی دوستداران محیط‌زیست و حیات‌وحش را به سمت فریدونکنار می‌چرخاند که ببینند، امید بار دیگر در فریدونکنار فرود می‌آید یا خیر. به هر حال درنای امید هفته پیش به سوی سیبری پرواز کرد. باید منتظر ماند و دید این درنا برای نهمین سال به ایران بازخواهد گشت یا تبدیل خواهد شد به خاطره‌ای بی‌تکرار برای فریدونکنار.

پیاده‌راه ۱۷ شهریور را باز کنید
با آنکه گفته می‌شد پرونده محور ۱۷ شهریور، با بازدید اعضای شورای شهر پایتخت از این محور جنجالی بسته شده است، طرح دوباره این پرونده در صحن شورای شهر، نشان داد هنوز هم ۱۷ شهریور می‌تواند یکی از چالش‌های پیش روی مدیریت شهری باشد. هفته پیش و در جریان بررسی پرونده محور ۱۷ شهریور، ابتدا ابوالفضل قناعتی، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر با نشان دادن جزوه‌ای که در دست داشت، گفت: این جزوه شامل بیش از هزار امضا از سوی کسبه و اهالی محله ۱۷ شهریور است که در طومار خود از وضعیت موجود گلایه کرده‌اند و مدعی شده‌اند که مسدود کردن این محور نه‌تنها باعث از رونق افتادن کسب‌شان شده، که باعث پدید آمدن بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و بالا رفتن محسوس آمار جرائم نیز شده است. پس از این سخنان، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه یک طرح در درجه اول باید «عملیاتی» باشد، گفت: هم‌اکنون دو مشکل در مورد این محور وجود دارد که یکی مربوط به خانه‌های مسکونی دارای پارکینگ و بدون دسترسی است و دیگری مختل شدن کسب و کار شهروندان. به همین دلیل باید این محور ساماندهی شود که البته ساماندهی آن هم، مستلزم طرحی است تا شهرداری آن را برای تصویب به شورا ارائه کند.
به گزارش «اعتماد» اما این بحث به همین جا خاتمه پیدا نکرد بلکه موافقان و مخالفان باز کردن این محور نیز دیدگاه‌های خود را در این زمینه بیان کردند. در همین زمینه معصومه آباد، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بازدیدهای خود از این پیاده‌راه با ذکر اینکه شکی در وجود شکایات مردم در خصوص این پیاده‌راه وجود ندارد، گفت: مطالعات این طرح بررسی شد و نتیجه‌گیری آن این بود که زوایای مختلف در این طرح دیده شده بود. این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با توجه به اینکه بازگشت به حالت اول در خیابان ۱۷ شهریور تقریباً ممکن نیست، پیشنهاد می‌شود تا کمیته‌ای برای حل این مشکل، تشکیل شود. اما شاید تندترین واکنش به این طرح یعنی محور ۱۷شهریور را رحمت‌الله حافظی از خود نشان داد. رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در جلسه دیروز و در انتقاد به وضعیت محور ۱۷ شهریور گفت: من معتقدم اینجا پیاده‌راه نیست بلکه «شرمنده‌راه» است و باید هر چه سریع‌تر بازگشایی شود.
حافظی با اشاره به اینکه ساخت این پیاده‌راه بدون مجوز شورای شهر تهران توسط شهرداری تهران انجام شده است، تاکید کرد: برای این طرح میلیاردها تومان از جیب مردم هزینه شده، سوال اینجاست چه کسی مجوز آن را داده است. تنها خروجی این طرح ایجاد سازه‌های بی‌محتوا و ناخوشایند و اختلال در زندگی روزمره مردم است. در پایان این قید با اکثریت مطلق آرای اعضای حاضر در صحن شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید و در ادامه با تصویب اعضای شورای شهر مقرر شد شهرداری تهران طرح ساماندهی خود را با محورهای دسترسی‌ها، مغازه‌ها و ترافیک برای تبدیل پیاده‌راه ۱۷ شهریور به شورای شهر ارائه کند.

درخواست اشد مجازات برای متهم حیوان‌آزاری
انتشار ویدئوی حیوان‌آزاری توسط شکارچیان در فضای مجازی، احساسات عمومی را آنقدر جریحه‌دار کرد که موجب پیگیری سریع یگان حفاظت محیط زیست در استان گلستان و شناسایی عامل این آزار و اذیت شد. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از بازداشت عامل حیوان‌آزاری گلستان و درخواست اشد مجازات برای او خبر داد. حمیدرضا خیلدار با اشاره به انتشار فیلم دردناک آزار و اذیت سگ در گروه‌های تلگرامی در بعد از ظهر شنبه هفته پیش گفت: این فیلم را دیدم و بلافاصله با پلیس امنیت استان گلستان صحبت کردم و با ردیابی صورت‌گرفته متوجه شدیم که این فیلم مربوط به شهر کلاله استان گلستان است. در کمتر از ۲۴ ساعت فرد متخلف دستگیر شد و سگی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود تحت تیمار قرار گرفته تا به زندگی بازگردد. سه نفر در خودرو حضور داشتند و عامل اصلی، ضارب است که حکم علیه او صادر خواهد شد و سازمان حفاظت محیط زیست نیز درخواست اشد مجازات را برای این فرد دارد، چون با انتشار فیلم آزار و اذیت سگ، باعث تشویش اذهان عمومی شده و روحیه شهروندان را جریحه‌دار کرده است. از دادستان شهرستان کلاله نیز درخواست برخورد قاطع کرده‌ایم. با توجه به اینکه آزار و اذیت در مورد سگ صورت گرفته و تشویش اذهان عمومی انجام شده، دست قاضی باز است که جریمه نقدی سنگین و حتی سه ماه حبس را برای متخلف صادر کند. اینکه فرد در آن مقطع هوشیار یا مست بوده مساله فنی است که بعداً مشخص خواهد شد.

معتادان غیرتهرانی از پایتخت اخراج می‌شوند
«معتادان غیرتهرانی از پایتخت اخراج می‌شوند.» این را قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کرد و گفت: «با اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر ایرانی، ۷۱۱ معتاد شهرهای دیگر جمع‌آوری شدند.» علیرضا جزینی به خبرگزاری «تسنیم» گفت: «در همین ارتباط در حال حاضر به دنبال رایزنی با مقامات قضایی به منظور اعطای مجوز برای بازگرداندن این معتادان به شهرهای خود هستیم.» او با اشاره به گزارش‌هایی در خصوص وضع نابسامان پیاده‌راه ۱۷ شهریور ادامه داد: «در حال حاضر ۴۰ پاتوق و محل تجمع معتادان در تهران وجود دارد که یکی از این مراکز، در حاشیه میدان امام حسین (ع) است.» او با تاکید بر ساماندهی این مراکز و تلاش برای جمع‌آوری معتادان در هفته‌های اخیر گفت: «در هفته‌های اخیر پنج هزار و ۴۰۰ نفر در تهران جمع‌آوری شدند که پس از غربالگری، چهار هزار و ۳۳۳ نفر به مراکز درمانی اعزام شدند.» قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه در میان دستگیرشدگان ۱۶۰ تبعه خارجی وجود داشتند، افزود: «در میان این معتادان، ۷۱1 نفر معتاد شهرستانی نیز شناسایی شدند که در این راستا، اقدامات لازم در حال پیگیری است.» او افزود: «بازگرداندن معتادان شهرهای دیگر متجاهر دستگیر‌شده در تهران به هیچ‌وجه به معنای «تبعید» آنها نیست.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها