شناسه خبر : 45986 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

واگذاری سهام خودروسازان

افت 80درصدی اسقاط خودروهای فرسوده

محمود مشهدی‌شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده از کاهش ۸۰درصدی اسقاط خودرو در سه‌ماهه گذشته خبر داده و گفته است؛ مردم خودروهای فرسوده خود را تحویل مراکز اسقاط نمی‌دهند یا مراکز، خودروهای خود را اسقاط نمی‌کنند و به همین دلیل تا شهریورماه ۱۴۰۲ تنها حدود ۳۰ هزار دستگاه اسقاط داشتیم و تاخیر هشت‌ماهه هیات دولت سبب شد تا ستاد نوسازی ناوگان به هدف اسقاط ۱۰۰ هزار خودرو برای امسال دست پیدا نکند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: شریف گفته است؛ بیشترین رکورد مربوط به سال ۱۳۹۳ است که ۳۳۰ هزار دستگاه اسقاط شد و اسقاط ۵۰۰ هزار دستگاه جزو اهداف برنامه هفتم توسعه است. بر اساس این گزارش آن‌گونه که آمارها می‌گوید؛ در طول دو سال گذشته مجموعاً 70 هزار گواهی اسقاط خودرو صادر شده است که در سال 1400 حدود 30 هزار دستگاه خودرو اسقاط و در سال 1401 هم 40 هزار گواهی اسقاط صادر شد و برای سال 1402 هم اسقاط 100 هزار دستگاه پیش‌بینی شده بود که در نیمه اول ابتدایی سال نصف این رقم هم محقق نشده است. حسین رحیمی، کارشناس حوزه خودرو در واکنش به افت 80درصدی اسقاط خودرو در سه ماه گذشته و عدم تمایل مردم به تحویل خودروهای فرسوده برای اسقاط گفت: این موضوع به دلیل طرح‌هایی است که خودروسازان به عناوین مختلف ارائه می‌دهند که یکی از اولویت‌هایی هم که در این طرح‌ها برای جایگزینی خودرو نو با فرسوده عنوان می‌شود اسقاط خودروهای کهنه است و به دلیل اینکه برخی می‌خواهند شانس بیشتری برای خرید خودرو از کارخانه‌ها داشته باشند ترجیح‌شان این است که فعلاً خودروهای فرسوده‌شان را اسقاط نکنند. این کارشناس حوزه خودرو در مورد عدم دستیابی به هدف اسقاط ۱۰۰ هزار خودرو در سال جاری گفت: به دلیل اینکه متغیرهای مختلف در این تخمین‌ها در نظر گرفته نمی‌شود و صرفاً مسوولان به یکسری از پیشگویی‌های حسی بسنده می‌کنند به این اهداف هم دست پیدا نمی‌کنیم.

مشتری خارجی خودروسازان

مراحل واگذاری سهام دو شرکت بزرگ خودروساز با توجه به فرآیند اعلام‌شده از سوی دولت، در شرایطی جریان دارد که شنیده می‌شود شرکت‌های چینی از متقاضیان اصلی خرید سهام خودروسازان هستند. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: به گفته مسوولان صنعتی کشور، واگذاری سهام خودروسازان با توجه به یکی از فرامین هشت‌ماده‌ای رئیس‌جمهور مبنی بر خصوصی‌سازی دو شرکت خودروساز به‌طور مرحله‌ای و قدم به قدم در حال انجام است. بااین‌حال در لابه‌لای اخبار واگذاری، شنیده می‌شود که خودروسازان چینی هم برای خرید سهام شرکت‌های تابعه تولیدکنندگان بزرگ خودرو کشور، پا پیش گذاشته‌اند. طبق فرآیندی که برای خصوصی‌سازی دو شرکت خودروساز در نظر گرفته شده، تعیین‌تکلیف سهام‌های تودلی و همچنین واگذاری شرکت‌های تابعه در دستور کار قرار دارد. این در شرایطی است که حالا به نظر می‌رسد شرکت سایپا برای واگذاری شرکت پارس‌خودرو و سایپا-سیتروئن پیش‌قدم شده است. با توجه به تمایل فروش شرکت‌های تابعه، طبق شنیده‌ها شرکت چانگان چین برای خرید سهام پارس‌خودرو پیش‌قدم شده است و دانگ‌فنگ نیز خرید سهام شرکت سایپا-سیتروئن را در سر دارد. هرچند خرید سهام پارس‌خودرو توسط شرکت چانگان چین از مدت‌ها پیش نیز مطرح بود، اما به دلایلی که شرکت سایپا دخالتی در آن نداشت، این امر مسکوت ماند. حالا بحث خرید سهام این زیرمجموعه سایپا توسط چانگان بار دیگر به‌طور جدی مطرح شده است. همکاری سایپا و چانگان به ابتدای دهه ۹۰ برمی‌گردد و حتی در سال ۹۳ توافق‌نامه همکاری بین دو گروه سایپا و چانگان با موضوع سرمایه‌گذاری مشترک، انتقال دانش فنی و تولید مشترک خودرو، با حضور غلامرضا شافعی رئیس هیات عامل وقت ایدرو و بین مدیران ارشد دو گروه امضا شد. آخرین اخبار مربوط به حضور چانگان در سایپا نیز به اوایل آذرماه امسال برمی‌گردد، به‌طوری‌که در حاشیه مراسم تحویل اولین سری خودرو کراس‌اوور DL5 پارس‌خودرو،‌ مدیرعامل سایپا با اشاره به آغاز همکاری مجدد چانگان و سایپا تاکید کرده بود که تولید تیپ‌های مختلف چانگان در دستور کار گروه سایپا قرار گرفته است. بدین جهت خودروهای CS55 پلاس در سایپا،‌ چانگان CS35 پلاس در شرکت پارس‌خودرو و  CS15 نیز در یکی از شرکت‌های بن‌رو یا کاشان تولید و عرضه خواهند شد. بدین ترتیب در شرایطی که فصل جدیدی از همکاری چانگان و سایپا کلید خورده، شنیده می‌شود شرکت چانگان در راستای واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان بزرگ، به دنبال خرید سهام پارس‌خودرو است.

نیاز سالانه کشور به برنج سالانه 5 /3 میلیون تن است

احمد خانی‌نوذری درباره شائبه ادعای برخی در فضای مجازی مبنی بر انحصار واردات برنج توسط دو شرکت خصوصی طی سال گذشته افزود: واردات برنج در سال گذشته در اختیار یک یا دو شرکت خاص نبوده است. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجم واردات شرکت‌های مختلف با توجه به حضور رقبای متعدد در واردات برنج صورت گرفته است زیرا ۱۵۰ واردکننده برنج داریم که پنج سال گذشته مستمر یا مقطعی واردات برنج داشته‌اند. وی تصریح کرد: سال گذشته بخش عمده آنها سابقه واردات برنج داشتند و هیچ‌کدام از بازیگران بیشتر از ۲۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص نداده‌اند و عملاً به نوعی در فضای رقابتی همه اقدام به واردات کرده‌اند. خانی‌نوذری اضافه کرد: به‌طور طبیعی با توجه به اینکه امسال میزان واردات به مراتب پایین‌تر از سال گذشته خواهد بود سهم هرکدام از این بازیگران در سال جدید با توجه به اعمال رتبه اعتباری و در نظر گرفتن سابقه واردات بازرگان به مراتب پایین‌تر از سال گذشته خواهد بود. معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت ذخایر برنج کشور میزان تولید و فرآیند واردات برنج به کشور و پاسخ به برخی شبهات مطرح‌شده از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: نیاز ایران به کالای استراتژیکی مثل برنج سالانه بالغ بر ۳ تا 5 /3 میلیون تن است. بخشی از نیاز بازار از محل تولید داخل و بخشی از محل واردات تامین می‌شود. خانی‌نوذری اظهار داشت: برآوردها نشان می‌دهد مطابق گزارش‌های معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی سالانه بالغ بر ۲ تا 5 /2 میلیون تن با توجه به شرایط اقلیمی و میزان بارندگی ظرفیت تولید در کشور داریم.

تجارت ایران و چین به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد

مجیدرضا حریری، رئیس هیات مدیره اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین از تقویت یوآن در تجارت ایران گفت و توضیح داد: در پی سفر رئیس‌جمهور به چین در اسفند سال گذشته معاملات تهاتری و معامله با یوآن در تجارت میان ایران و چین رشد یافت. البته فعلاً در ابتدای این مسیر هستیم اما با سرعت خوبی پیش می‌رویم. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وی افزود: پیش از این نیز در تجارت با چین یوآن دریافت می‌کردیم اما اتفاقی که الان می‌افتد این است که ترکیب این مدل از معاملات سازماندهی می‌شود. حریری در ادامه به افزایش تمایل برزیلی‌ها به یوآن در تجارت با ایران اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور کنونی برزیل با آمریکا تضاد فکری دارد. البته تمایل به استفاده از یوآن در معاملات خارجی تنها به برزیل محدود نمی‌شود و اکنون عربستان، روسیه، امارات و عراق هم در ازای بخشی از نفتی که به چین می‌فروشند یوآن دریافت می‌کنند. ارزش روابط تجاری بین چین و روسیه به بیش از 200 میلیارد دلار در سال می‌رسد و بخش زیادی از این تبادلات مالی با یوآن و تهاتر کالا انجام می‌شود. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: پیش از این ترتیب اهمیت انواع ارز در مبادلات تجاری جهان به ترتیب دلار آمریکا، یورو، ین و پس از اینها یوآن بود اما حالا یوآن جای ین را گرفته و سومین ارز رایج در تجارت جهانی به‌شمار می‌آید. حریری در ادامه شرحی از آخرین وضعیت تجارت دو کشور ارائه و اظهار کرد: در سال 2023 قیمت نفت نسبت به سال 2022 کاهش پیدا کرده و با توجه به اینکه بخش زیادی از صادرات غیرنفتی ایران شامل محصولات تولیدی بر پایه نفت می‌شود، کاهش قیمت نفت می‌توانست به کاهش ارزش صادرات ایران بینجامد، اما این اتفاق در سال 2023 که روزهای پایانی آن را سپری می‌کنیم نیفتاد و ایران توانست با رشد وزن صادرات به چین ارزش صادرات به این کشور را در سال 2023 در حدود سال 2022 میلادی نگه دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و چین در پایان سال 1402 به حدود 30 میلیارد دلار برسد، از این رقم حدود 13 میلیارد دلار ارزش صادرات ایران به چین و حدود 17 میلیارد دلار ارزش واردات چین به ایران است.

خروج دولت از بنگاه‌داری

سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد در سومین نشست کارآفرینان ایران در سال ۱۴۰۲ که با موضوع جلسه پیگیری و حذف موانع سرمایه‌گذاری و تولید برگزار شد، به موضوع خروج دولت از بنگاه‌داری اشاره کرد و در این زمینه گفت: سبک کردن بار دولت از بنگاه‌داری است و در این زمینه نیز موفق شدیم برای حل این مشکل وفاقی در سطح بالای دولت و قوه قضائیه ایجاد کنیم و ان‌شاءالله در ماه‌های آینده خواهید دید که این روش و فرآیند معکوس خواهد شد و بخش بزرگی از بنگاه‌هایی که در اختیار بانک‌ها بود و دستگاه‌های اجرایی نیز حاضر نبودند از آنها دل بکنند واگذار خواهد شد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: وزیر اقتصاد گفت: ترجیح ما در این زمینه است که تجربه گذشته تکرار نشود به نحوی که دوباره از سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سایر نهادهای عمومی کشور بخواهیم وارد عرصه مدیریت این شرکت‌ها شوند. وی با دعوت از کارآفرینان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای مشارکت در این زمینه گفت: واگذاری این شرکت‌ها باید به همان قیمتی باشد که فعال اقتصادی به آن اعتقاد دارد و این‌طور نباشد که قیمت‌گذاری این بنگاه‌ها به دو برابر یا سه برابر ارزش واقعی قیمت‌گذاری شود زیرا در این صورت حتماً فعالان اقتصادی استقبال نخواهند کرد و اینجا هم با صراحت می‌گویم، حتماً بخشی از مدیران دولتی نیز دوست ندارند فعالان بخش خصوصی در این عرصه ورود کنند، اما دولت و قوه قضائیه توافق دارند که در این زمینه کمک و پشتیبانی کنند تا تصمیمات لازم در این زمینه با جرات و همت و همراه با شفافیت و پیروی از قانون اتخاذ شود. خاندوزی با اشاره به موضوع تامین مالی بنگاه‌ها گفت: تلاش خواهیم کرد که یک جلسه در حضور رئیس‌جمهور برگزار شود که در آن رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور داشته باشند و رئیس‌جمهور نیز به صورت مستقیم از زبان کارآفرینان مسائل را بشنوند و اگر لازم است تصمیمی گرفته شود یا دستوری صادر شود، این اتفاق در این نشست رقم بخورد. 

♦♦♦

ایلنا: داود بیگی‌نژاد، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، با تاکید بر اینکه اجاره ساعتی و روزانه خانه ممنوع و انجام آن تخلف است، اظهار داشت: در مشاوران املاک این اجاره‌ها انجام نمی‌شود و اساساً غیرقانونی است و تعریفی برای اجاره ساعتی اصلاً وجود ندارد.

ایلنا: به‌دنبال رایزنی‌ها و عملیاتی‌سازی بسترهای پولی و بانکی و مذاکرات فنی بانک مرکزی کشور، اولین ال‌سی شبکه بانکی ایران در خارج از کشور در روسیه به وسیله بانک سپه گشایش شد. این اقدام بعد از تحریم‌های ترامپ یا به اصطلاح «سیاست فشار حداکثری» بی‌سابقه است.

ایرنا: میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت، گفت: در تحقق اهداف تجاری عوامل مختلفی وجود دارد اما می‌توان به‌طور قطع و یقین اعلام کرد که قطعاً موافقتنامه امضاشده پس از اجرا به افزایش تجارت فی‌مابین منتهی خواهد شد.

ایلنا: محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، گفت: صادرات کشور در ۹ ماه سال جاری با احتساب نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی و به استثنای آمار صادرات تجارت چمدانی به ۶۳ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار رسید.

ایسنا: طبق اعلام گمرک، در ۹ ماه امسال بیش از ۱۹ تن و ۲۴۶ کیلوگرم شمش طلا به ارزش یک میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار از طریق گمرکات وارد کشور شده که چهارمین کالای وارداتی محسوب می‌شود.

ایسنا: داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: بر اساس اطلاعات جدیدی که پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان از کسی به دست می‌آورد ممکن است افرادی که قبلاً یارانه می‌گرفتند، با اطلاعات جدید مشمول نباشند.

ایرنا: عبدالله توکلی‌لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه حدود ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و اکنون تولید از مرز یک میلیون دستگاه گذشته است.

ایسنا: محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی، ضمن بیان اینکه در بازه زمانی یک‌ساله سه موسسه مالی تعیین تکلیف شده است، از تعدیل 17درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه خبر داده که ماحصل سیاست تثبیت اقتصادی است.

ایرنا: ابوالقاسم فرجی‌نیا، سرپرست مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار، ادعای برخی شرکت‌ها درباره اخذ مجوز سامانه‌های مرتبط با مبارزه با پولشویی از این مرکز را تکذیب کرد.

♦♦♦

توسعه باتلاق فقر

دنیای اقتصاد نوشت: جمعیت افراد فقیر که نمی‌توانند از باتلاق فقر نجات یابند، در حال افزایش است. این افراد، گروهی از فقرا هستند که نمی‌توانند خود را از جامعه فقیر خارج کنند. مطابق بررسی‌ها، در سال ۹۳ به میزان ۱۰ درصد از جمعیت کشور در این گروه قرار داشتند اما این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ درصد افزایش یافت. نکته قابل توجه اینکه به دلیل کیفیت پایین اشتغال و پایین بودن درآمد مقابل تورم در سال‌های اخیر، شاغل شدن این خانوارها نیز باعث بهبود وضعیت نشده است. در سال‌های اخیر از سطح جمعیت خانوارهای پردرآمد و با درآمد متوسط کاسته شده است. 

 

تورم بی‌سابقه

اعتماد نوشت: وحید شهری‌شقاقی، اقتصاددان، درباره کاهش شدید ارزش پول گفت: مساله اصلی در کشور ما بحث ارزش پول ملی نیست بلکه بحث تورم است. ارزش پول ملی یک متغیر معلول است و علت آن در تورم است. تورم هم معلول است و ریشه‌های آن به ناترازی‌ها برمی‌گردد؛ از این‌رو سلسله عواملی با یکدیگر مرتبط هستند تا خود را در تضعیف پول ملی نشان دهند. در اقتصادی که شش سال پشت سر هم تورم‌های بالا رخ می‌دهد و میانگین آن بالای ۴۰ درصد است و ما از زمان اعلام آمارهای تورم در ایران که به سال ۱۳۱۶ برمی‌گردد؛ هیچ دوره‌ای بیش از سه سال تورم بالا نداشته‌ایم. دوره اخیر در زمینه تورم بی‌سابقه است.

 

اختلاسی گسترده

هم‌میهن نوشت: در فساد اخیر چای دبش ثبت سفارش این شرکت برای چای درجه یک هندی بوده، اما چای درجه دو کنیایی وارد کرده که اختلاف قیمت آن برای هر کیلوگرم به ۱۲ دلار می‌رسیده؛ سپس چای نامرغوبی که به قیمت دو دلار در هر کیلوگرم خریداری شده، در بازار به قیمت ۱۴ دلار به فروش می‌رسیده است. جالب آنکه مجموعه‌ای متشکل از سازمان استاندارد، گمرک و حتی وزارتخانه‌هایی چون جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو نیز کیفیت چای وارداتی را تایید کرده‌اند. در این اختلاس‌ها یا افراد در سازمان‌ها و ارگان‌ها تامین مالی می‌شوند یا تهدید جانی و شغلی که باید نیازمندی ما به ارز دولتی و نیمایی را تایید کنید.

 

شوک گمرکی به بازار خودرو

صنعت نوشت: تعرفه واردات خودروهای مونتاژی یا به اصطلاح، «قطعات منفصله» همان تعرفه‌ای است که باید مونتاژکاران برای واردات قطعاتی که داخلی‌سازی نشده‌اند، بپردازند. این تعرفه از گذشته نیز وجود داشت، اما اخیراً دولت آن را تغییر داده که می‌تواند تاثیر بسیاری روی بازار خودروهای مونتاژی داشته باشد. چندی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد که تعرفه واردات قطعات منفصله برای خودروهای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی با داخلی‌سازی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد از ۲۰ به ۳۲ درصد افزایش یابد، این در حالی است که بخش عمده خودروهای تولید داخل در این کلاس قرار می‌گیرند.