شناسه خبر : 36357 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

از فقر تا جنگ

10 کتاب به انتخاب فایننشال تایمز

 

 

حامد زرندی/ نویسنده نشری
فایننشال‌تایمز (Financial Times)‌ نشریه بین‌المللی است که به صورت روزانه به چاپ می‌رسد. رولا خلف (Roula Khalaf) سردبیر لبنانی-انگلیسی این نشریه است که در سال 2020 جایگزین لیونل باربر (Lionel Barber) شده است. صورتی کمرنگ، ظاهر متمایز این نشریه را به خوبی نمایان می‌کند. فایننشال‌تایمز برای اولین‌بار سال 1888 در انگلستان منتشر شد. امروز، گروه فایننشال‌تایمز فعالیت‌های متنوعی را انجام می‌دهد که بینش کسب‌وکارها، سیاستگذارها و علاقه‌مندان به اقتصاد و کسب‌وکار را دربر می‌گیرد. یکی از سنت‌های خوبی که هرساله این مجموعه انجام می‌دهد، معرفی بهترین کتاب‌های اقتصادی سال است. معرفی‌های سالانه تخصصی کتاب‌ها از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است. یکم آنکه افرادی که در فعالیت‌های اقتصادی به‌طور جدی مشغول هستند، معمولاً فرصت نمی‌کنند کتاب‌هایشان را بر اساس پارامترهای مهم و روبه‌رشد دنیا انتخاب کنند. در این شرایط وجود مراجعی که بتوانند منابعی را معرفی کنند که جنبه‌های مختلف کار را در برگرفته است غنیمت به شمار می‌آید. دوم آنکه رشد و توسعه به مواردی همچون یادگیری، پیدا کردن تصویر کلی از موضوع و مساله اصلی و همچنین بصیرت پیدا کردن گره خورده است. معرفی‌های سالانه کتاب‌های تخصصی سرنخ خوبی برای دنبال کردن هدف برای این افرادی که اشاره کردیم ارائه می‌دهد. سوم آنکه اگر بخواهیم تعامل بسیار خوبی بین مجموعه‌هایی که می‌توانند از ملیت‌های مختلف باشند، برقرار شود، نیاز به زبان مشترکی بین آنها وجود دارد. این زبان مشترک بر اساس رویه روبه‌رشد علمی باید ارتقا یابد. معرفی‌های سالانه این فرصت را به مجموعه‌ها می‌دهد که به این زبان مشترک دست پیدا کنند. در نهایت، شاید مطالعه‌های بهترین کتاب‌های یک حوزه برای افراد درگیر در آن بخش بتواند هم‌راستایی در تصمیم‌های آن حوزه ایجاد کند. یکی از مواردی که در تصاویر عکاسی یا تصویرسازی‌های گرافیکی فایننشال‌تایمز در معرفی کتاب‌های سالانه‌اش یا تحلیل آنها دیده می‌شود، تصاویر سبک زندگی‌گونه ارائه‌شده در این مطالب است. یکی از تصویرها قلم بر روی دفتر، ساعت مردانه، عینک دودی زنانه، قهوه و یک شیرینی خامه‌ای را نشان می‌دهد. یا در تصویر گرافیکی دیگری می‌بینیم که فردی بر روی صندلی در مکان عمومی نشسته است و مشغول مطالعه است. حال و هوای تصاویر نشان از یک فعالیت روتین و روزمره دارد. تلاش برای فرهنگ‌سازی نسبت به یادگیری و مطالعه به عنوان یک فعالیت روزمره که باید در سبک زندگی افراد وجود داشته باشد به خوبی در این تصاویر دیده می‌شود. فهرست بهترین کتاب‌های اقتصادی سال 2020 فایننشال‌تایمز شامل 19 کتاب است که موضوعات مختلفی از جمله جنگ‌های تجاری فعلی و فقر را دربر گرفته است.

82

مرگِ ناامیدی و آینده سرمایه‌داری

این کتاب که عنوانش the Future of Capitalism Deaths of Despair and است کتابی با بالاترین اهمیت در دسته‌بندی کتاب‌های معرفی‌شده اقتصادی برای این سال جایگذاری شده است. این کتاب بر اساس یافته‌های دو نویسنده بنا شده که به نرخ مرگ‌ومیر متوقف‌شده میانسالان سفید‌پوست آمریکایی در قرن 21 اشاره می‌کند، در حالی که این نرخ برای افرادی که تحصیل نکرده‌اند افزایش یافته است. این کتاب به انحرافات سیستم مراقبت‌های بهداشتی در آمریکا اشاره می‌کند که باعث شده است نرخ مرگ‌و‌میر برای این افراد افزایش یابد. همچنین اشاره شده است که شکست سرمایه‌داری مدرن این کشور به ایجاد ناامیدی کمک کرده است. نقش پول در سیاست‌های ایالات متحده در پشت مرگ‌ومیرهای صحبت‌شده و ناامیدی دیده می‌شود. آن کوز (Anne Coase) و همچنین برنده جایزه نوبل آنگوس دیتون (Angus Deaton) نویسندگان این کتاب هستند. در این کتاب آمده است که اگر به بحث مورد بررسی قرارگرفته توجه نکنیم، جانِ صدها هزار آمریکایی در خطر خواهد بود.

 

ده هزار سال طلوع اقتصاد جهانی

چگونه بشر توانسته جهان را طی 10 هزار سال گذشته تغییر بدهد؟ فیلیپ کوگان  (Philip Coggan) اقتصاددان انگلیسی در این کتاب که با عنــوان More: The 10,000 Year Rise of the World Economy منتشر شده، دستاوردهای این دگرگونی را مورد بحث قرار داده است. بخش مهمی از این تغییر مربوط به اقتصاد بوده است. بشر ثروت و تولید را به طور فزاینده‌ای افزایش داده است و همچنین با اقتصاد جهانی بی‌سابقه‌ای در طول این مدت روبه‌رو شده‌ایم. هر دو مورد اشاره‌شده با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند و پشت هر دو مورد مساله‌ای قدرتمند به نام تجارت بین‌المللیقرار دارد.

در این کتاب به طور گسترده توسعه تجارت و صنعت در سراسر جهان، از روم باستان تا امروز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. فیلیپ کوگان روزنامه‌نگار انگلیسی است که از سال 2006 برای اکونومیست مقاله می‌نویسد. او در سال 2009 جایزه بهترین Communicator را دریافت کرد. همچنین CFA اسم او را به عنوان روزنامه‌نگار سال در سال 2016 اعلام کرد.

 

درآمد اساسی و پول حاکمیت

کتاب درآمد اساسی و پول حاکم: جایگزین بحران اقتصادی و سیاست ریاضت اقتصادی (Basic Income and Sovereign Money: The Alternative to Economic Crisis and Austerity Policy) برای پاسخ به عدم موفقیت‌های کشورهای مهمی که درآمد بالا دارند و در تامین ثبات و امنیت اقتصاد شکست خورده‌اند، نوشته شده است. جف کراکر

(Geoff Crocker)‌ پیشنهادی واضح و ساده ارائه می‌کند که تامین درآمد پایه جهانی است که از طریق ایجاد پول حاکمیت تامین می‌شود. چه افرادی که باور دارند این پاسخ، جوابی صحیح به این مشکل است و چه افرادی که این پاسخ را قبول ندارند، هر دو گروه باید به این مساله اذعان داشته باشند که این، بحث مهمی در مورد آینده جوامع و اقتصاد است. جف کراکر در رشته اقتصاد و فلسفه تحصیل کرده و به طور گسترده در زمینه استراتژی صنعتی به مشتریان چند‌ملیتی مشاوره داده است. او سه کتاب دیگر در گذشته به ترتیب در سال‌های 2008، 2011 و 2012 به چاپ رسانده است.

 

محاسبه‌نشده

الکس کوبام (Alex Cobham) که علاقه‌مندی‌های تحقیقاتی‌اش در مورد جریانات مالی غیرقانونی، نابرابری، مالیات، فرار مالیاتی و اجتناب از مالیات است نیز در سال 2020 کتابی به نام محاسبه‌نشده

 (The Uncounted) منتشر کرده است. کتاب را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: «چیزی را که محاسبه نکنیم، شمرده نمی‌شود.» الکس کوبام در این کتاب استدلال می‌کند افرادی که در پایین یا بالا از نظر طبقه‌بندی درآمدی قرار می‌گیرند از محاسبه‌های آماری در مواردی خارج می‌شوند. او در این کتاب می‌گوید که ما دانش و آگاهی محدودی از دسته قابل توجهی از افراد محروم، از جمله افراد بی‌خانمان، معلول و بسیاری از جنبه‌های زندگی زنان داریم. همچنین از طرف دیگر جنبه‌های قابل توجهی از زندگی افراد بسیار مرفه را نادیده می‌گیریم.

به طور ویژه آنهایی که می‌توانند درآمد و ثروت خود را در پناهگاه‌های مالیاتی پنهان کنند. موردی که در این کتاب اهمیت دارد درخواست دستیابی به اطلاعات کامل‌تر و صحیح‌تر به آمار و ارقام است.

 

فقر طبیعی نیست

کتاب فقر طبیعی نیست (Poverty is Not Natural) که توسط جرج کورتیس (George Curtis) نوشته شده است، به دنبال صحبت در مورد یکی از نظرات اقتصاددان آمریکایی یعنی هنری جرج (Henry George) است. نویسنده بحث می‌کند که صاحبان زمین در میان بیشترین منتفعان اقتصادی در پروسه‌های اقتصادی بوده‌اند. در حالی که آنها ارزشی خلق نکرده‌اند. آنها سود زیادی از طریق سرمایه‌گذاری، هوش و استفاده از خدمات دیگران برده‌اند. نویسنده پیشنهاد داده است که انتقال ارزش‌افزوده زمین به دست مردم بوده است. درست است که این بحث همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی را حل نمی‌کند، اما این مساله می‌تواند کمک‌کننده باشد. جرج کورتیس به جای تمرکز بر عواقب، به دنبال علت فقر است. در ابتدا بحث پیشرفت و فقر در سال 1879 توسط هنری جرج مطرح شد. دو سال بعد، اسقف ایرلندی به نام توماس نولتی نیز به همین نتیجه رسید. با وجود این، هنوز فقر در جامعه در قرن بیستم و یکم به عنوان یک بحران باقی مانده است.

 

تجارت یک کلمه چهار‌حرفی نیست

تجارت یک کلمه چهار‌حرفی نیست: چگونه شش محصول روزمره مناسب تجارت هستند

(Trade is Not a Four-Letter Word: How Six Everyday Products Make the Case for Trade)

نام کتابی است که توسط فرد هوچبرگ (Fred Hochberg) رئیس شرکت بانک صادرات و واردات ایالات متحده نوشته شده است. این کتاب در مورد این موضوع است که تجارت رمز و راز عجیبی ندارد. همچنین منظور این کتاب مخالفت با افراد سختکوش نیست. بلکه این کتاب در مورد کالاها و خدمات متنوع‌تر، ارزان‌تر و قابل اطمینان‌تر صحبت کرده است. هوچبرگ با توجه به سابقه‌ و علاقه‌مندی‌اش به تجارت در این کتاب صادقانه سخن می‌گوید. در این کتاب از اهمیت تجارت بحث می‌شود و مخالفت با تجارت را نادرست ارزیابی می‌کند. در این کتاب گفته می‌شود که چه چیزهایی باید انجام شود تا تجارت از آمریکا و تجارت با آمریکا به درستی انجام گیرد. این شش کالا عبارت‌اند از: سالاد تاکو، ماشین هوندا ادیسه، موز، گوشی آیفون، مدارک دانشگاهی و سریال گیم آو ترونز.

 

عدم اطمینان بنیادی

اقتصاددان انگلیسی جان کی (John Kay) که اولین رئیس دانشکده تجارت آکسفورد بوده است به همراه یکی از نمایندگان پارلمانی انگلستان به نام مروین کینگ (Mervyn King) کتاب عدم اطمینان بنیادی: تصمیم‌گیری فراتر از اعداد

(Radical Uncertainty: Deci sion-Making Beyond the Numbers) را به طور مشترک نوشته‌اند. این کتاب به طور خلاصه می‌گوید که آینده قابل محاسبه نیست. متاسفانه این اشتباه در اقتصاد مدرن و به طور خاص در مواقعی که به دنبال تصمیم‌های مالی هستیم بسیار زیاد دیده می‌شود. این نویسندگان برجسته استدلال می‌کنند که رویکرد درست این است که بپذیریم ما در دنیایی از ریسک قابل محاسبه زندگی نمی‌کنیم بلکه از عدم اطمینان بنیادی برخوردار هستیم. ما حتی نمی‌دانیم که چه چیزی را نمی‌دانیم. در این کتاب همچنین بحث می‌شود که برخی عدم اطمینان‌ها قابل حل هستند؛ مانند جداول حسابرسی بیمه و چرخ رولت قمارباز هر دو در برابر تئوری‌های احتمال قابل بررسی هستند. اما باید بدانیم بیشتر موقعیت‌های زندگی شامل عدم اطمینان بیشتری است.

 

افسانه کسری و کمبود

کتاب افسانه کسری: نظریه مدرن پول و نحوه ساختن اقتصاد بهتر  (The Deficit Myth: Modern Monetary Theory and How to Build a Better Economy) توسط اقتصاددان 51‌ساله آمریکایی استفانی کلتون (Stephanie Kelton) نوشته شده است. نظریه پولی مدرن به یک ایده محوری برای چپ مدرن تبدیل شده است. طرفداران این ایده استدلال می‌کنند که دولت می‌تواند به اندازه دلخواهش پول تامین کند. تنها محدودیت این مساله تقاضای بیش از حد و در نتیجه آن تورم است. در تحلیل این کتاب آمده است که این نظریه هم می‌تواند درست و هم می‌تواند غلط باشد. می‌تواند درست باشد به دلیل آنکه محدودیت بودجه‌ای وجود ندارد. می‌تواند غلط باشد به دلیل اینکه مدیریت کردن اقتصادی معقولانه سیاستگذارانی که معتقد هستند محدودیت بودجه‌ای وجود ندارد، غیرممکن خواهد بود. علاقه‌مندی‌های تحقیقاتی کلتون شامل تئوری پول، سیاست اشتغال، تاریخ اندیشه اقتصادی پولی، تامین اجتماعی، مالیه عمومی، سیاست مالی، حسابداری مالی، مالی بین‌المللی و ادغام پولی اروپاست.

 

جنگ‌های تجاری جنگ طبقاتی است

کتاب جنگ‌های تجاری جنگ طبقاتی است (Trade Wars are Class Wars) به این مساله اصلی اشاره دارد که یک نزاع جهانی بین اقتصادهای طبقاتی درون کشورشان سوء‌تعبیری اشتباه به سری تعارض‌های بین کشورها و رقابت بر سر تمایلاتشان است. این خطر تکرار دهه 1930 است. زمانی که به هم ریختن نظم اقتصادی و اقتصاد بین‌المللی باعث تضعیف دموکراسی شد و ملی‌گرایی پر‌زرق‌و‌برق را تشویق کرد.

 در صورت برقراری مجدد ثبات اقتصادی، سیاست‌هایی که نابرابری زیاد و پس‌انداز بیش از حد خصوصی را دنبال می‌کنند باید پایان یابند.

نویسندگان این کتاب متیو کلین (Matthew C. Klein) مفسر اقتصادی است که پیش از این در فایننشال‌تایمز و بلومبرگ مقاله‌نویسی می‌کرده است و اکنون در بارون (Barrons) مشغول به کار است. پروفسور مایکل پتیس (Michael Pettis) که در زمینه اقتصاد جهانی، تجارت و همچنین چین مشغول مطالعه و پژوهش است نویسنده دیگر این کتاب است.

 

چین و آینده جهانی شدن

جرج کلودکو (Grzegorz Kołodko) که از استادان برجسته اقتصاد و همچنین یکی از معماران اصلی اصلاحات اقتصادی لهستان به شمار می‌رود، نویسنده نظریه پارادایمی جدید و هتردوکس اصلی اقتصاد پراگماتیسم است. او کتاب چین و آینده جهانی شدن: اقتصاد سیاسی ظهور چین (China and the Future of Globalization: The Political Economy of China’s Rise) را در سال اخیر منتشر کرده است. او در این کتاب می‌گوید که ظهور و پیشرفت چین بزرگ‌ترین واقعه سیاسی و اقتصادی عصر ماست. کلودکو که وزیر دارایی سابق لهستان بوده است در این اثرش تجزیه و تحلیل قابل تاملی از پیامدهای جهانی این ظهور ارائه کرده است. او همچنین نگرانی خودش را در مورد ابراز تمایل آمریکا برای تبدیل کردن چین به یک دشمن بیان کرده است. او همچنین در این کتاب می‌گوید که چین دوست ندارد دیگر کشورها را در مقابل خودش قرار دهد و این مساله حیرت‌آور است. به نظر می‌رسد چین به درستی درک کرده است که در مقطع کنونی چه چیزی واقعاً اهمیت دارد.

دراین پرونده بخوانید ...