شناسه خبر : 9314 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عامل پیروزی روحانی

بر خلاف نظر برخی جناح‌ها و جریان‌ها، کثرت نامزدهای اصولگرا علت ناکامی اصولگرایان نبوده است.

محسن غرویان / مدرس حوزه علمیه قم
بر خلاف نظر برخی جناح‌ها و جریان‌ها، کثرت نامزدهای اصولگرا علت ناکامی اصولگرایان نبوده است. علت اصلی شکست اصولگرایان در انتخابات ضعف دولت احمدی‌نژاد بود، در واقع بداخلاقی‌های دولت احمدی‌نژاد و رفتارهای افراطی دولت دهم باعث شد تا مردم از اصولگرایان دلسرد شوند. به‌رغم اشتباه اصولگرایان در عدم ائتلاف، ضعف دولت احمدی‌نژاد بیشترین سهم را در شکست اصولگرایان داشته است و مردم با رای دادن به روحانی اثبات کردند که از بداخلاقی خسته شده‌اند و خواستار اعتدال هستند.
با توجه به ویژگی‌های شخصیت معتدل و میانه‌رو روحانی، تشکیل دولت فراملی و فرا‌جناحی در دولت آینده دور از ذهن نیست و روحانی می‌تواند در این امر موفق باشد و لازم است برای حل مشکلات کشور تمامی نیروها دولت آتی را یاری کنند.
راه پیشرفت کشور وحدت و انسجام احزاب و جریان‌هاست و راه اصلی موفقیت کشور این است که اگر افراد دلسوز کشور هستند روحیه همکاری در پیش بگیرند، راهی که در هشت سال اخیر درست عکس آن عمل شد و روحیه همکاری در کشورمان همواره سیر نزولی داشت.
واقعیت این است که حذف گفتمان و تفکر امری نیست که با یک دستور انجام شود و یا پدید آید، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در نهایت باید حضور یکدیگر را باور و قبول کنند و اینکه یک جریان بگوید حزبی باید حذف شود هیچ اثری در آینده آن حزب ندارد. احزاب باید گذشته‌ها را فراموش کنند و برای اصلاح مشکلات داخلی و خارجی کشور دست در دست یکدیگر قرار دهند.
واقعیت این است که بخشی از آرای حسن روحانی در انتخابات نتیجه جایگاه مردمی روحانیت است و مردم از بین شش نامزد ریاست جمهوری به یک روحانی رای دادند؛ این اتفاق تاکید بر این دارد که مردم با وجود سال‌های متمادی تبلیغات ضد‌دینی جهان استکبار هنوز به عقاید دینی احترام می‌گذارند و عالِم دینی را همچنان کارآمد می‌دانند.
وظیفه رئیس‌جمهور منتخب به عنوان یک شخصیت دینی و مذهبی بسیار مهم و حیاتی است، از آنجا که آرای مردم تا حدی نشان داد هنوز روحانیت جایگاه ویژه مردمی دارد، لذا باید دید این رئیس‌جمهور منتخب که شخصیتی روحانی دارد چگونه دین و مذهب را معرفی می‌کند؛ باید دید که دین را می‌تواند برای مردم لطیف و جذاب ارائه ‌کند یا آنکه آن را خشن و سخت معرفی می‌کند.
در شرایط ایجاد‌شده بهتر است جریان‌ها و احزاب مخالف به جای نقد مخرب به همکاری با دولت منتخب بپردازند و یا حداقل نقد سازنده داشته باشند و جناح‌ها و جریان‌ها و رسانه‌های مخالف متوجه باشند که نباید شروع به فضاسازی، نزاع، چالش و درگیری کنند چرا که باعث می‌شوند کشور دوباره وارد یک فضای متشنج شود و رئیس‌جمهور منتخب بهتر است به هیچ عنوان وقت خود را برای حاشیه‌سازی رسانه‌ها صرف نکند و تنها بر حل مسائل کشور تمرکز داشته باشد چرا که متاسفانه برخی‌ها فقط به دنبال این هستند که با تحلیل‌هایشان دیگران را تخریب کنند. البته نقد سازنده و درست اشکالی ندارد و همواره می‌توان با نقدهای سازنده دولت را در اداره امور کشور یاری کرد.
مهم‌ترین خواسته‌های اصولگرایان از رئیس‌جمهور منتخب هم عمل به قانون اساسی، التزام به رهبری و نظام جمهوری اسلامی است که البته آقای روحانی در گفت‌وگوها و برنامه‌های خود بارها بر این امور تاکید داشته است. ما می‌خواهیم و امیدواریم که در دولت آینده آزادی مشروع در کشور گسترش پیدا کند و کشور به صورت پادگانی مدیریت نشود و همچنین روابط با کشورهای دنیا مسالمت‌آمیز باشد و از حقوق مردم حمایت کند. اما مهم‌ترین خواسته اصولگرایان بازگرداندن ارزش پول ملی است تا علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، عزت ایرانی اسلامی مردم دوباره به جایگاه اصلی‌اش بازگردد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها