شناسه خبر : 2412 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سعید جلیلی و عمل به وظایف محوله

حضور تکلیف‌مدارانه

قطع به یقین معتقد هستم که با هیچ منطقی نمی‌توان بر سعید جلیلی برچسب ناکام سیاسی سال ۹۲ را زد. انجام تکلیف خود بزرگ‌ترین پیروزی بود و سعید جلیلی نه‌تنها ناکام نبود بلکه یکی از موفق‌ترین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم بود.

سید‌حسین نقوی ‌حسینی رئیس‌ ستاد انتخاباتی جلیلی در استان تهران
حرکتی که آقای جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 آغاز کرد حرکتی ارزشی و مبتنی بر اصول انقلاب و نظام و تکلیف‌گرایانه بود. در حرکت‌های تکلیف‌گرایانه از اساس مباحثی مثل پیروزی و شکست نداریم. نگارنده که مسوولیتی کوچک در فعالیت‌های انتخاباتی ایشان داشتم و در تمامی طول دوره فعالیت‌های انتخاباتی با تیم ایشان مشغول به همکاری بودم به هیچ وجه نمونه رفتار، حرف یا حرکتی در فعالیت‌های خود ایشان یا همراهانشان ندیدم که ناظر بر این مساله باشد که دغدغه حرکت برایشان؛ دغدغه پیروزی و شکست است. اساس حرکت دکتر جلیلی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری احساس تکلیف بود. احساس تکلیفی در آن شرایط داشتیم و بر این باور حرکت می‌کردیم که نامزدهای دیگر انتخابات در چارچوبی که ما به آن اعتقاد داشتیم، قرار ندارند. در آن زمان باور ما این بود که سعید جلیلی اصلح است و حرکتی که آغاز کرده است نیز اصلاح‌کننده و اصلح حرکت‌ها‌ست. در تمامی دوره فعالیت انتخاباتی سعید جلیلی شخص ایشان و تیم همکار و همراهشان مفاهیم سالم و درست مدافع انقلاب و نظام و کشور را در تبلیغات ارائه کردند. با وجود گذر از دوره انتخابات ما هنوز هم بر این باور هستیم که سالم و صالح وارد عرصه انتخابات شدیم و فکر می‌کنیم انجام تکلیف کرده‌ایم.

احترام به رای مردم و حرکت در مسیر قانون
این روزها برخی جریان‌های سیاسی در پی القای باوری هستند مبنی بر اینکه سعید جلیلی چهره ناکام سیاسی انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و از اساس چهره ناکام سیاسی در برهه زمانی سال 92 است. این دیدگاه از اساس مردود است و مردودیت آن نیز با ادله مختلفی قابل اثبات است. نخست اینکه سعید جلیلی شاید در دور رای‌آوری نفر برتر نشد اما از نخستین روز بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و اعلام نتایج همواره در راستای حمایت از دولت و تیم مذاکره‌کننده و دفاع از حرکت‌های آنها و همراهی با دولت در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب حرکت کرده است. این مهم نشان می‌دهد تکلیف‌گرایی به معنای واقعی بعد از انتخابات برای وی وجود داشته و دارد. بعد از اعلام نتایج انتخابات و شمارش آرا سعید جلیلی نه فتنه به راه انداخت و نه جنجال کرد بلکه از قانون تمکین کرد و به انتخاب مردم احترام گذاشت. سعید جلیلی هرگز در روزهای بعد از انتخابات در مذمت کاندیدایی که رای بیشتری آورده بود سخن نگفت و سناریوهایی از قبیل زرنگی یا ترفندهای انتخاباتی را عامل پیروزی وی ندانست. وی در راستای فرمایش رهبر انقلاب که فرمودند همه باید به این دولت کمک کنند همواره در کنار این دولت حرکت کرده‌اند.

شائبه‌هایی بی‌اساس
فضای انتخابات در همه کشورها بدون شک فضایی مملو از اخبار و حواشی است. در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم نیز هر روز اخباری موثق یا غیر‌موثق، حقیقی یا غیر‌حقیقی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر می‌شد. در این بین البته هر از چندگاهی اخباری بی‌اساس مبنی بر این که کاندیدای جریان انحرافی به نفع آقای جلیلی کنار رفته است و به تعبیر آنها رای و پتانسیل خود را به آقای جلیلی واگذار کرده و یا اینکه سعید جلیلی کاندیدای دولت است و حتی در اقدامی غیر‌اخلاقی‌تر سعید جلیلی کاندیدای جریان انحرافی خوانده می‌شد و از واگذاری ستادهای مشایی به جلیلی در استان‌های مختلف کشور خبر دادند.
قطع به یقین معتقد هستم که با هیچ منطقی نمی‌توان بر سعید جلیلی برچسب ناکام سیاسی سال ۹۲ را زد. انجام تکلیف خود بزرگ‌ترین پیروزی بود و سعید جلیلی نه‌تنها ناکام نبود بلکه یکی از موفق‌ترین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

البته شخص آقای جلیلی و نزدیکان ایشان بارها اعلام کردند که صد در‌صد و با قطعیت کاندیدا یا نماینده دولت وقت در انتخابات نیستند و زمانی که این مساله را اعلام کردند با قطعیت بیشتری تاکید داشتند که در مورد جریان انحرافی هم همین‌گونه است و هیچ ارتباطی بین ایشان نه قبل از جریان‌های انتخاباتی و نه در آن زمان و این دست از گرایش‌های سیاسی وجود نداشته است. گفتمان سعید جلیلی برای ورود به انتخابات بر پایه گفتمان انقلاب اسلامی و منویات رهبر فرزانه انقلاب بود و هر گونه فاصله گرفتن از این مسیر از طرف هر کسی باشد برای شخص ایشان و ما که همراهشان بودیم، قابل قبول و پذیرش نبود. آقای جلیلی دیدگاه‌ها و مواضعی داشت که از ابتدای کاندیداتوری ایشان نیز به طور شفاف مطرح شد و برای همه روشن بود و این دیدگاه‌ها هیچ گونه قرابتی با دیدگاه‌های جریان دولت ندارد. بین دیدگاه‌های دولت وقت و سعید جلیلی فاصله بسیار زیادی بود، بنابراین آن دست از سخنان و اظهار نظرها مبنی بر اینکه ستاد انتخاباتی دولت در اختیار سعید جلیلی قرار گرفته به هیچ عنوان صحت نداشت و بیشتر جنبه تخریب برای سعید جلیلی را داشت. در این بین اما برخلاف برخی از کاندیداهای دیگر در جریان‌های انتخابات سعید جلیلی شروع به تخریب دولت وقت برای مبرا دانستن خود نکرد. وی همواره با وجود انتقاداتی که ممکن بود مطرح باشد در راستای حفظ وحدت با ادبیاتی محکم و متین به این دست از اتهامات پاسخ داد و وارد کارزار تخریب برای رفع سوء تفاهمات در خصوص تهمت‌ها نشد. تصور می‌کنم این نکته از نگاه نسل انقلابی و مومن و ولایتمدار پنهان نماند. شخصیت سعید جلیلی در جایگاهی نبود که در رقابت انتخاباتی بدون توجه به مصالح انقلاب زبان به تخریب کاندیدای دیگر بگشاید.

مسائل هسته‌ای
این روزها شاهد هستیم که نظرهای بسیار مختلفی در خصوص توافقنامه ژنو و رویکردهای دولت به موضوعات هسته‌ای کشور اظهار می‌شود. در این بین بعضاً این انتقادات و مخالفت‌ها به اندازه‌ای تند می‌شود که فضای سیاسی کشور را غبارآلود می‌سازد. در این بین با توجه به اینکه سعید جلیلی در کسوت دبیر شورای عالی امنیت ملی فعالیت کرده است و در این خصوص صاحب‌نظر است اما هرگز زبان به انتقاد یا تخریب دولت نگشوده است. طبیعی است که سعید جلیلی در این بین با توجه به اینکه پیش از انتخابات نیز رویکردهای مشخصی در خصوص مسائل هسته‌ای داشت می‌تواند صاحب‌نظر در بحث موضع‌گیری در قبال توافقنامه ژنو باشد. سعید جلیلی منطقی و دقیق از تیم مذاکره‌کننده حمایت می‌کند. زمانی که الفاظ و ادعاهایی مبنی بر اینکه «توافقنامه ژنو ترکمانچایی دیگر است» مطرح می‌شود شاید مردم و قشر قابل توجهی از جامعه با توجه به سابقه کار و فعالیت دکتر جلیلی منتظر اعلام نظر ایشان هستند و شاهد هستیم که دکتر جلیلی در کنار تیم مذاکره‌کننده است و به صورت منطقی از آنها حمایت می‌کند. بدون شک دکتر جلیلی با توجه به سابقه فعالیتی که در دفاع از انقلاب و نظام دارد بیشترین دغدغه‌ها را در خصوص حقوق هسته‌ای ملت ایران دارد و خواهد داشت اما این دغدغه‌ها منجر به تخریب دولت با ریشه‌های سیاسی نمی‌شود. ایشان روند کارها را با دقت رصد می‌کند اما به تیم مذاکره‌کننده نگاه رقیب را که می‌توان با ابزارهای مختلف به تخریب آنها پرداخت ندارد، بلکه تنها دغدغه حقوق ملت را دارد.

چرا سعید جلیلی چهره ناکام انتخابات نیست؟
قطع به یقین معتقد هستم که با هیچ منطقی نمی‌توان بر سعید جلیلی برچسب ناکام سیاسی سال 92 را زد. انجام تکلیف خود بزرگ‌ترین پیروزی بود و سعید جلیلی نه‌تنها ناکام نبود بلکه یکی از موفق‌ترین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم بود. تکلیفی را که بر دوش داشت بدون انحراف به پایان برد. رمز موفقیت نیز همین مساله است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها