شناسه خبر : 8651 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاهی به کارنامه حسن روحانی در سال ۱۳۹۲

پیام‌آور آرامش

در سال ۱۳۹۲ حسن روحانی برای ایرانیان و سایر مردم جهان پیام‌آور آرامش و همدلی بوده است، امیدوارم این مفهوم در تمام دوره زمامداری او جاری و پررنگ باشد. بدون شک در صورت فراهم آمدن و ادامه پیدا کردن این شرایط شاهد بهبود روحیه مردم و افزایش رضایتمندی آنها خواهیم بود.

محسن غرویان/مدرس حوزه و دانشگاه
در زمینه عملکرد آقای روحانی در ماه‌های اخیر که به ریاست دولت یازدهم رسیده است و تغییر روحیه و میزان رضایتمندی مردم از او و دولتش باید به چند نکته توجه کنیم؛ آسان‌ترین نوع تشخیص بهبود روحیه مردم رفت و آمد در کوچه و خیابان و گفت‌و‌گو با فروشندگان و خریداران است؛ قطعاً همان‌طور که من ‌گاه و بی‌گاه که به خرید می‌روم، می‌بینم شما هم شاهد بودید که تغییر روحیه مردم به راحتی قابل تشخیص است و میزان رضایت آنها از شروع به کار دولت یازدهم در رفتار و اظهارات‌شان جلوه‌‌گر است. اگر بخواهیم به بیان علل شرایط ایجاد‌شده بپردازیم شاید علت اصلی این تغییر روحیه و رضایتمندی فضایی باشد که در بازار حاکم شده است و به نوعی ثبات قیمت‌ها را به همراه آورده است. بنابراین تغییر فضای اقتصادی اولین عاملی است که رضایتمندی از عملکرد آقای روحانی را در میان مردم فراهم کرده است. در این حوزه علاوه بر ثبات قیمت‌ها در بازار، کاهش شیب صعودی تورم و کاهش نسبی نرخ دلار و قیمت طلا موجب روحیه بهتر و ایجاد امیدواری در مردم به بهبود شرایط شده است. حال که مردم این موضوع را احساس می‌کنند و به زبان می‌آورند نشانه مسیر مناسبی است که حسن روحانی در پیش گرفته است.

تغییر در بعد اقتصادی و روابط بین‌الملل
تغییرات در فضای اقتصادی بیش از اینکه با سیاست‌های اقتصادی دولت فراهم شده باشد با سیاست خارجه پیوند خورده است. مساله برداشته شدن یا کاهش بعضی از تحریم‌ها عامل اصلی تغییر فضای اقتصادی است. این روند معلول رویکرد دولت یازدهم در عقلانی و غیر‌احساسی دیدن دنیای دیپلماسی است. رویکردی که در روحیه مردم تغییر ایجاد کرده است و کمتر کسی را می‌توان دید که از سیاست خارجه و مسیری که دولت در حوزه دیپلماسی در پیش گرفته است ابراز خرسندی و رضایت نکند.
در سال ۱۳۹۲ حسن روحانی برای ایرانیان و سایر مردم جهان پیام‌آور آرامش و همدلی بوده است، امیدوارم این مفهوم در تمام دوره زمامداری او جاری و پررنگ باشد. بدون شک در صورت فراهم آمدن و ادامه پیدا کردن این شرایط شاهد بهبود روحیه مردم و افزایش رضایتمندی آنها خواهیم بود.

بنابراین به صورت ریشه‌ای، علت بخش قابل توجهی از تغییر روحیه و امیدواری مردم بیش از همه در بعد دیپلماسی و عملکرد جناب آقای روحانی است. همین که ایران در این چند ماه با تغییر رویکرد از انزوا درآمده است و در موضوع هسته‌ای به توافقنامه ژنو رسیده است، برای موفقیت در شروع کار یک دولت کفایت می‌کند. با وجود اینکه در کنار آن گفت‌و‌گوهایی با آمریکا و کشورهای اروپایی نیز در حال شکل‌گیری است. همین مساله امید را در مردم افزایش داده است که با سیاست‌های اتخاذ‌شده دولت، به مرور زمان ایران از شرایط سال‌های اخیر و انزوای ایجاد‌شده در عرصه بین‌الملل که عاملی برای وضعیت بد اقتصادی هشت سال گذشته نیز بوده است، خارج می‌شود. به نظر می‌رسد همه این موارد در چند ماه فعالیت روحانی از نگاه مردم راضی‌کننده بوده و امید آنها را تقویت کرده است.
حال که رضایت نسبی از دولت فعلی و عملکرد رئیس این دولت وجود دارد باید توجه داشت که مسیر دشواری پیش روی حسن روحانی و دولتش در سال‌های بعدی قرار دارد. امروزه به نظر غالب کار‌شناسان، اقتصاد و سیاست با هم پیوند و ارتباط تنگاتنگی دارد. در آینده نیز اگر دولت بخواهد آن آرامش سیاسی‌ که در سال ۹۲ حاکم شده است، ادامه پیدا کند باید در هر دو حوزه پیشین یعنی دیپلماسی و اقتصاد تلاش بسیاری داشته باشد. همین که این دولت بتواند ایران را در مسیر سال اخیر یعنی خروج از انزوا در حوزه بین‌المللی و اقتصاد جهانی قرار دهد و فضا را برای این گونه فعالیت‌ها متعادل کند آن زمان رضایتمندی مردم امتداد می‌یابد. در این شرایط است که در پس تحولات بین‌المللی و روابط مناسب دیپلماتیک آثار اقتصادی به دنبال خواهد داشت. به گونه‌ای که شاهد تغییرات در این حوزه از تجارت، روابط اقتصادی و قراردادهای تجاری میان ایران و سایر کشور‌ها گرفته تا سود‌آوری بیشتر و مناسب‌تر این قبیل کار‌ها برای کشور خواهیم بود. مخلص کلام این است که بخش عمده رضایتمندی مردم از دولت در سال پیش رو ریشه در وضعیت اقتصادی دارد که بهبود در این حوزه هم ریشه در نوع نگاه سیاسی دولت و نوع تفکر باز یا بسته دولت در برقراری ارتباط با جهان دارد.
باید پذیرفت که امروزه ما و هیچ کشور دیگری نمی‌توانیم بریده و منفصل از تمام دنیا زندگی کنیم. آیت‌الله مهدوی‌کنی هم در جلسه اخیر مجلس خبرگان به این نکته اشاره کرد که درست است که ما باید در راستای برقراری سیاست اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم و بر اساس آن باید روی پای خود بایستیم و به نیروهای داخلی تکیه کنیم اما اقتصاد مقاومتی به معنای آن نیست که ما توانایی آن را داریم که به طور کامل بریده از کل جهان زندگی کنیم. زندگی هم کشور ما و هم تمام کشورهای دنیا وابسته به ارتباطات اقتصادی با سایر کشور‌هاست. بنابراین اگر با نگاه باز آقای دکتر روحانی کشور ما جایگاه سیاسی خود را در دنیای امروز پیدا کند و روابط منطقی و معقول برقرار کند، چنانچه اگر همچون سایر کشور‌ها به دنبال توسعه باشیم و با دیگر ملت‌ها تعاملات انسانی در حوزه سیاست و اقتصاد داشته باشیم و دیوار بی‌اعتمادی میان ما و دنیا کوتاه و اعتماد متقابل حاصل شود روابط بهتر خواهد شد و وضعیت در هر دو بعد (چه سیاسی و چه اقتصادی) روز‌به‌روز بهبود پیدا می‌کند.

تغییر در بعد سیاسی و داخلی
در زمینه سیاست داخلی که قطعاً یکی از ابعاد اساسی در رضایتمندی مردم است؛ در گام اول همین رای مردم و پشتیبانی آنها از دولتی که با شعار اعتدال آمده است، نشان از رضایتمندی آنها نسبت به شخصیت و تفکر آقای روحانی دارد. در گام دوم نگاه همدلانه که مردم به دولت آقای روحانی دارند و رفتاری که در قبال آن به اشکال گوناگون بروز می‌دهند نشانگر آثار مثبتی است که دولت ایجاد کرده است. از اموری که در این مدت از سوی دولت زمینه‌سازی شده و بر فضای جامعه تاثیر گذاشته است می‌توان به آرامش نسبی در فضای سیاسی اشاره کرد. مردم ما از نزاع، کشمکش، جنگ و جدال‌های سیاسی واقعاً خسته شده‌اند و به دنبال یک جامعه آرام همراه با همدلی هستند و بر این اساس در انتخابات ریاست‌جمهوری به آقای روحانی رای داده‌اند. بنابراین از آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب این انتظار را دارند که به ایجاد آرامش و حفظ همین فضا همت گمارد. از این باب هم خدا را شکر می‌کنیم که آقای دکتر روحانی شخصیتی خوش‌فکر، متین و موقر و مهربان است که بنابر رفتار و خلق و خوی او امیدواریم این خواسته مردم در حفظ و بهبود فضای موجود نیز برآورده شود. اگر‌چه موانعی در این زمینه همچنان وجود دارد و رفع نشده است؛ متاسفانه برخی گروهک‌های در اقلیت، منافع خود را در تشنج‌آفرینی و جو منازعات و کشمکش‌ها می‌بینند که همچنان به دنبال چنین فضایی در جامعه هستند. بر همین اساس امیدواریم این افراد با ملت، دولت و مقام رهبری همدلی کنند و همراه اکثریت ملت شوند و این تنش‌زایی‌ها هم برطرف شود. در سال 1392 حسن روحانی برای ایرانیان و سایر مردم جهان پیام‌آور آرامش و همدلی بوده است، امیدوارم این مفهوم در تمام دوره زمامداری او جاری و پررنگ باشد. بدون شک در صورت فراهم آمدن و ادامه پیدا کردن این شرایط شاهد بهبود روحیه مردم و افزایش رضایتمندی آنها خواهیم بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها