شناسه خبر : 21215 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه ها - ۳

اهمیت سال اول دولت جدید
در یادداشتی به قلم حسین عبده‌تبریزی نوشت: سرمایه اجتماعی عظیمی بعد از انتخابات خرداد ۱۳۹۲ ذخیره شده است. اما موضوعات پیچیده جاری اقتصاد ایران را چگونه باید حل و فصل کرد؟ گام نخست، انتخاب همکاران است. مهم‌ترین افراد عرصه اقتصاد در کابینه، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه هستند که باید راه‌حل‌های آزمون‌شده‌ای را برای مشکلات اقتصاد کشور ارائه کنند. این همکارانند که با گفتمان دولت جدید، باید رویکردی تازه ارائه کنند و از ثبات، اعتماد، رشد و کنترل تورم صحبت کنند. تیم اقتصادی دولت جدید باید بتواند مسائل اصلی اقتصادی کشور را در طول سال اول فعالیت دولت به اجرا درآورد، اگر اجرای سیاست‌ها به سال‌های سوم و چهارم محول شود، آنگاه هیچ سیاست فعال و درستی به اجرا در نخواهد آمد.

به دو سال زمان نیاز است
در یادداشتی به قلم سعید لیلاز نوشت: دولت یازدهم هر سیاست مثبتی را که در بخش اقتصادی اتخاذ کند بی‌شک آثار آن از همان آغاز قابل رویت خواهد بود اما اصلاح پیامدهای منفی سیاست‌های هشت سال گذشته به دو سال زمان نیاز دارد. هر اقدامی که در این حوزه در پیش گرفته شود بدون ریاضت همگانی در تمامی بخش‌ها به نتیجه مثبت نمی‌انجامد. برای نمونه اگر دولت آتی در حوزه سیاست‌های ارزی از تخصیص غیر‌بهینه ارز خودداری کند قطعاً آثار مثبت این اقدام در همان ابتدای امر نمایان می‌شود. نیازی نیست که دولت در داخل برای استفاده یا سوء‌استفاده از احساسات مردم پول توزیع کند یا اینکه در عرصه بین‌الملل باج دهد.


هدفمندی یارانه‌ها حل و فصل شود
در یادداشتی به قلم مهدی تقوی نوشت: خبر خوش این است که بازار به وقایع انتخابات رئیس‌جمهوری واکنش مثبت نشان داده، اما عمیق‌ترین کاهش قیمت‌ها را می‌توان به کم شدن تعداد دلال‌ها و سفته‌بازان نسبت داد. در واقع، سفته‌بازان که برای مدت‌های طولانی نظم بازار را بر هم زده بودند و عامل گرانی‌های کاذب بودند، اکنون دریافته‌اند که سیاست‌های اقتصادی مناسب و عملی در راه است. هم‌اکنون بازار به یک خوش‌بینی منطقی در خصوص کاهش قیمت‌ها در بازار رسیده است. در مناظره کاندیداها مشاهده شد هیچ یک از نامزدها مخالفتی با طرح هدفمندی یارانه‌ها ندارند و تنها با شیوه اجرای آن مخالف هستند. در صورتی که این مساله حل و فصل شود می‌توان منتظر اتفاق‌های مثبتی در اقتصاد کشور بود.

دو پیشنهاد برای آینده
در یادداشتی به قلم مهدی بهکیش نوشت: برندگان واقعی انتخابات جوانان بودند که ثابت کردند از نظر اجتماعی سیاسی رشد فوق‌العاده‌ای پیدا کرده‌اند؛ ولی طبیعی است که چگونگی حضور جوانان باید سازماندهی شود؛ برای این کار دو پیشنهاد مطرح است: اولین پیشنهاد «تاسیس انجمن‌های حرفه‌ای جوانان» است؛ به ترتیبی که مرتبط با سازمان‌های کارفرمایی (مانند اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی) باشند. پیشنهاد دوم «راه‌اندازی انجمن‌های حرفه‌ای متخصصان بازنشسته» است که حتی می‌تواند متخصصان مشغول کار با سال‌های مشخصی از سابقه کار را به عضویت درآورد. معمولاً هزینه استفاده از این گونه متخصصان پایین است؛ زیرا برخی اوقات متخصصان بازنشسته فقط برای سرگرم شدن وارد این انجمن‌های حرفه‌ای می‌شوند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها