شناسه خبر : 1885 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حسن روحانی با ادبیات متفاوتی تحریم‌خواهی را تقبیح کرد

تحریم‌ستیزی

او به کاهش قیمت نفت هم اشاره‌ای کرد و گفت: «دولت، کشور را در شرایط نفت ۳۰‌دلاری و نه نفت ۱۴۷‌دلاری اداره می‌کند. توطئه‌ها باعثنخواهد شد دولت یازدهم از عمل به وعده‌هایش به ملت کوتاه بیاید و در روزهای آتی شاهد درهم پیچیده شدن طومار تحریم‌ها خواهیم بود.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور دوشنبه 21 دی‌ماه برای دومین مرتبه در یک سال اخیر به منطقه پارس جنوبی رفت تا دو فاز 15 و 16 این منطقه را رسماً افتتاح کند. دو فازی که دو ویژگی خاص داشتند؛ یک ویژگی آنها 9 سال فعالیت تا پیش از اعلام بهره‌برداری رسمی آن و ویژگی دوم آنها این بود که ایرانی‌ترین فازهای پارس جنوبی شناخته شده‌اند. آن‌طور که وزارت نفت اعلام کرده، قرار است در این دو فاز روزانه 6 /56 میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی،۴۰۰ تن گوگرد و سالانه 05 /1 میلیون تن گاز مایع «LPG» (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی تولید شود و از این طریق روزانه ۲۰ میلیون دلار به درآمد ارزی کشور اضافه شود. در واقع پروژه‌ای که می‌تواند سالانه 3 /7 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته باشد. شاید به واسطه همین اهمیت هم بوده که رئیس‌جمهور حاضر شد در مراسم افتتاح آن شرکت کند.
اما روحانی در مراسم افتتاح این پروژه از چه‌ها سخن گفت؟ مهم‌ترین سخن او را شاید بتوان در اظهار نظراتش درباره تحریم خلاصه کرد. جایی که او با ادبیات متفاوتی در مورد تحریم عنوان کرد: «دعوا و تحریم درست کردن با یک بی‌عقلی آسان است و در مقابل برداشتن تحریم‌ها و تعامل هنر است. با افراطی‌گری به هیچ جا نخواهیم رسید، چرا که خراب کردن و آتش زدن کاری ندارد، هنر در ساختن و آباد کردن است. پیچ و خم‌ها را باید با علم و دانش، خرد، منطق، همکاری، هماهنگی، انسجام و اتحاد از بین ببریم.» آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش دادند، او همچنین افتتاح فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی را اثبات‌کننده این موضوع دانست که «اراده ملت در برابر توطئه تحریم قدرت‌های بزرگ، خلل‌ناپذیر است».
او به کاهش قیمت نفت هم اشاره‌ای کرد و گفت: «دولت، کشور را در شرایط نفت 30‌دلاری و نه نفت 147‌دلاری اداره می‌کند. توطئه‌ها باعث نخواهد شد دولت یازدهم از عمل به وعده‌هایش به ملت کوتاه بیاید و در روزهای آتی شاهد درهم پیچیده شدن طومار تحریم‌ها خواهیم بود.» در عین حال، او تلویحاً از نیمه‌تمام ماندن برخی پروژه‌های عمرانی این طور گلایه کرد: «بارها تاکید کرده‌ام که همه طرح‌ها باید 100 درصد تکمیل شده تا افتتاح شوند.‌ هر طرحی را فقط باید یک بار کلنگ زد و یک بار افتتاح کرد.» این در حالی است که آخرین آمارهای اعلام شده از سوی مقامات مسوول مبین این است که بیش از 400 هزار طرح نیمه‌تمام در اقتصاد ایران معطل مانده‌اند و دولتمردان کابینه دولت یازدهم نیز از این موضوع تاکنون به شکل‌های مختلف انتقاد کرده‌اند. از جمله مناطقی که طرح‌های نیمه‌تمام دارند همین منطقه عسلویه بوده که رئیس‌جمهور برای افتتاح دو فاز آن به این منطقه رفته بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها