شناسه خبر : 17819 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ظریف در دانشگاه تهران: ایران در دوره خاتمی مهم‌ترین قدرت منطقه بود

نباید در سایه‌ کابوس هسته‌‌ای زندگی کنیم

جغرافیای سیاست در ایران هفته گذشته نیز مانند روزهای ابتدایی آذرماه تحت تاثیر گسترده توافق ایران و قدرت‌های جهانی در ژنو بود.

جغرافیای سیاست در ایران هفته گذشته نیز مانند روزهای ابتدایی آذرماه تحت تاثیر گسترده توافق ایران و قدرت‌های جهانی در ژنو بود. این فضا سبب شده بود که بخش عمده اظهارنظر مسوولان و سیاستمداران ایرانی به صورت آشکار و یا پنهان حول تحولات اخیر دیپلماتیک دور بزند. در همین حال این اظهار نظرها در برخی موارد حواشی جالبی را نیز به همراه داشته است. به طور نمونه در ابتدای هفته اظهارات رئیس‌جمهور ایران درباره شخصیت رئیس‌جمهور ایالات متحده برخی روزنامه‌های اصولگرا را خشمگین کرد. کیهان در این باره نوشت: «رئیس‌جمهور در اظهارنظری قابل تامل، باراک اوباما را فردی مودب توصیف کرد... حسن روحانی در مصاحبه با روزنامه فایننشال‌تایمز عبارتی را به کار برده که تیتر نشریات زنجیره‌ای طرفدار آمریکا شده است (به عنوان مثال روزنامه شرق تیتر زد: اوباما را مودب و باهوش یافتم). وی در پاسخ این سوال که آیا شما آماده‌اید که مثلاً در آینده اوباما را به تهران دعوت کنید و نظر شما در مورد او به عنوان یک شخصیت سیاسی چیست، می‌گوید: در مکالمه تلفنی‌ای که داشتیم، من وی را فردی با ادبیاتی مودب و هوشمندانه دیدم.» کیهان در ادامه نوشت: «گفتنی است دو روز پس از مکالمه تلفنی آقای روحانی با اوباما- که یکی از مصادیق رفتار نابجا در سفر نیویورک بود- رئیس‌جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو ملاقات کرد و ضمن تهدید بر تشدید فشار علیه ایران، با ادبیات چاقوکش‌ها و قداره‌بندها مدعی شد همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی علیه ایران روی میز است. او همچنین حامی اصلی تحریم‌های غیرانسانی و خصمانه علیه ملت ایران است. همچنین دولت اوباما در ترورها و خرابکاری‌های هسته‌ای علیه ایران پیشگام بوده و از سوی دیگر بر اعتبار ارتکاب جنایت‌های متعدد علیه ملت‌های افغانستان و پاکستان و عراق و سوریه و مصر و... یک جنایتکار جنگی تمام‌عیار است که صرفاً روی دست چدنی، دستکش مخملین کشیده و به عبارت دیگر فریبکار نیز هست؛ چنان که توافق هسته‌ای سه سال پیش ایران و غرب- با وساطت ترکیه و برزیل- را با وجود حمایت از اقدام مشترک اردوغان و داسیلوا، نقض کرد...با این اوصاف که شرح آن مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود، عجیب به نظر می‌رسد که دکتر روحانی کارگزار ارشد جبهه شیطان بزرگ را مودب یافته اما یکی از این ویژگی‌های منافقانه، جنایتکارانه، عهدشکنانه، متکبر و زورگویانه را بازگو نکرده است.»
در همین حال این روزها بازار شایعات نیز درباره آینده روابط دیپلماتیک کشور بسیار داغ شده‌ است. شایعاتی که خبر از سفر باراک اوباما در ماه‌های آتی به تهران می‌دهد. از قرار معلوم روزنامه الجریده کویت به نقل از آنچه منبع دیپلماتیک آمریکایی خواند، مدعی سفر باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا به تهران در نیمه دوم سال آینده میلادی شد. این منبع مدعی شده است: «... اوباما منتظر دعوت رسمی حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران است تا سیاست جدید خود در منطقه بر اساس اصل عدم دخالت نظامی و توازن را پیاده کند... باراک اوباما می‌خواهد اولین رئیس‌جمهوری آمریکایی باشد که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به این کشور سفر می‌کند تا خود را حامی صلح و گفت‌وگو حتی با کسانی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند نشان دهد.» ساعاتی پس از انتشار این خبر کاخ سفید با تکذیب آن اعلام کرد هنوز برنامه‌ای در این زمینه تدوین نشده است. باید دید که سایه خوش‌بینی ایجاد‌شده ناشی از تحولات ناشی از توافق ژنو تا چه زمانی بر فضای خبری و تحلیلی کشور باقی خواهد ماند و آیا اصولاً این خوش‌بینی رگه‌هایی از واقعیت را در خود مستتر دارد یا خیر؟

ظریف: ایران در پایان دوره خاتمی مهم‌ترین قدرت منطقه بود
این روزها محمدجواد ظریف به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سیاسی ایران بدل شده‌ است. چهره‌ای که هر اظهارنظر یا اقدامش به سرعت مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار می‌گیرد. هفته گذشته وزیر امور خارجه در اقدامی که کمتر در این سال‌ها شاهد آن بوده‌ایم به دانشگاه تهران رفت و با دانشجویان به بحث پرداخت. به گزارش ایسنا این سخنرانی با استقبال بسیار دانشجویان این دانشگاه روبه‌رو شد و از ساعاتی قبل از این سخنرانی، سالن محل این نشست، سراسر جمعیت بود. ظریف در جمع دانشجویان تاکید کرد: «... می‌توانیم با تصمیمات درست به سمت صلح و امنیت جهانی برویم یا اینکه با تصمیمات غلط مبنای امنیت بین‌المللی را بر ناامنی ناشی از تسلیحات کشتار جمعی بگذاریم. ما انسان‌ها هستیم که این تصمیمات را می‌گیریم. نظام بین‌الملل این تصمیمات را به ما تحمیل نمی‌کند. ما باید بپذیریم که می‌توانیم دیدگاه‌های خود را بر شرایط بین‌المللی تحمیل کنیم. نباید اجازه دهیم به ما بگویند شرایط بین‌المللی این است و ما باید بپذیریم که در سایه‌ کابوس هسته‌‌ای زندگی کنیم. هیچ ضرورتی ندارد که ما آن را بپذیریم... باور به توان مردم، توانمندی‌های کشور و استقلال و اینکه در این کشور به عنوان تنها کشور خاورمیانه مردم خود هستند که در پای صندوق‌های رای آینده‌شان را تعیین می‌کنند و حکومتی را با حکومت دیگر جایگزین می‌کنند و این کار را چندین بار در پای صندوق‌های رای انجام دادند و با این اقدام حماسه ‌آفریدند و قدرت ملی ایجاد کردند که برای ما قدرت ایجاد می‌کند. ما این قدرت را باید باور کنیم. وقتی این قدرت را باور کردیم، از مذاکره نمی‌ترسیم. آنهایی از مذاکره می‌ترسند که دچار خودکم‌بینی هستند و فکر می‌کنند ضعیف هستند و قدرت مردم را باور ندارند... آنهایی از مذاکره می‌ترسند که آمریکا و رژیم صهیونیستی را قدر قدرت می‌دانند و فکر می‌کنند در مقابل آمریکا نمی‌شود هیچ کاری کرد. فکر می‌کنند اگر آمریکا اراده کند شما نمی‌توانید با آمریکا و دیگر کشورهای بزرگ مقابله کنید و حرف خود را به پیش ببرید. این نهایت ضعف و خودکم‌بینی است. باور به اینکه اتکا به قدرت الهی که تنها ابرقدرت در عالم امکان است، این قدرت را می‌دهد که بدون پشتیبانی و فقط با اتکا به حمایت مردم در مقابل قدرت‌ها مذاکره کنید.»
به گزارش قانون ظریف در بخش دیگری از سخنرانی خود با بیان اینکه برخی تلاش می‌کنند ایران را تخلیه استراتژیک کنند، به بررسی اقدامات دولت‌های گذشته پرداخت و تصریح کرد: «در طول چند سال گذشته برخی تلاش می‌کنند ایران را به یک مشکل ساختگی وا بدارند و از این مسیر مانع حضور فعال ایران در عرصه بین‌المللی شوند. اما سوال این است که چرا 10 سال گذشته بدون حضور ایران مساله افغانستان حل نمی‌شد. جمهوری اسلامی ایران در پایان ریاست جمهوری آقای خاتمی مهم‌ترین قدرت منطقه بود.» وی در بخش انتهایی برنامه به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد. ظریف در جواب این سوال که چرا تلاش نکردیم تا دقیقاً واژه غنی‌سازی در سند گنجانده شود؟ درباره اراک و غنی‌سازی چرا بیشتر تلاش نشد؟ آیا این توهین به ملت ایران نیست که پول ملت را به صورت قطره به قطره برگردانند؟ چرا باید خارجی‌ها به اطلاعات نظامی ما دست پیدا کنند، تصریح کرد: ... باید بگویم که غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند. از این مردم می‌ترسند. آیا شما فکر کرده‌اید که آمریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد، از سیستم نظامی ما می‌ترسد؟ آیا واقعاً به خاطر سیستم نظامی ماست که آمریکا جلو نمی‌آید؟ بله؟ شما بر چه اساس فکر می‌کنید که آمریکا می‌تواند به امکانات نظامی ما دست پیدا کند؟ کدام سند را خوانده‌اید؟ کدام سند چنین ادعایی را مطرح کرده است؟... ما پول نفت کشورمان را که به دلیل سیاست‌های غلط و ندانم‌کاری در اختیار غربی‌ها قرار گرفت پس می‌گیریم‌... اینکه آقای کری می‌گوید تاکنون هیچ‌کس تا این اندازه با من به تلخی صحبت نکرده بود، چرا به خودتان اجازه می‌دهید که نمایندگان ملت را تحقیر کنید؟ ما در مقابل خارجی‌ها می‌گوییم به شما اعتماد نداریم، شما باید اعتماد مردم ما را جلب کنید. چرا شما از طرف خارجی‌ها حرف می‌زنید؟ ما پولی را که دولت مورد حمایت شما داد پس می‌گیریم. آیا ما این پول را در اختیار غرب گذاشتیم؟ ما پول نفت کشورمان را که به دلیل سیاست‌های غلط و ندانم‌کاری در اختیار غربی‌ها قرار گرفت پس می‌گیریم... آیا این توهین به مردم ما نبود که پول نفت‌مان را نمی‌توانیم به کشور بازگردانیم؟ آیا توهین به ملت ایران نبود که برای برگرداندن هر یک دلار پول این مردم، هشت تا 30 سنت پول به واسطه می‌دادیم تا پول خودمان را برگردانیم؟... برادران من برای من گفتن این حرف‌ها بسیار دردناک است. وقتی از ژنو برگشتم از همه‌ دولت‌های گذشته تشکر کردم. از همه مذاکره‌کنندگان قبلی. اما بنا نداریم بعد از اینکه گروهی توان و حیثیت و آبرویشان را برای احقاق حقوق این ملت گذاشتند از آنها مطالبه اتفاقاتی که در قبل افتاده است را داشته باشیم. این انصاف نیست. اگر پول کشور را قسطی برمی‌گردانیم این پول در گذشته مانده بود. اقلاً ما آن را قسطی برمی‌گردانیم... گفتند واژه‌ غنی‌سازی در این سند نیست. بله واژه غنی‌سازی در فکت‌شیت کاخ سفید نیست. اگر مبنا و مرجع به جای سندی که دوستان شما مذاکره کرده‌اند «فکت‌شیت» کاخ سفید است به همان استناد کنید.

ناگفته‌های تعلیق انتشار «نشاط»
سرانجام پس از چهار ماه حرف و حدیث دست‌اندرکاران نشاط عطای انتشار روزنامه را به لقای مسوولان بخشیدند و از خیر انتشار روزنامه گذشتند. ماشاالله شمس‌الواعظین سردبیر روزنامه «نشاط» در روز خداحافظی با همکاران خود به گوشه‌هایی از مشکلات این چند ماه پرداخت. به گزارش ایسنا وی تاکید کرد: «... مسوولان روزنامه نشاط گمان می‌کردند که پرونده این روزنامه از نظر حقوقی تمام مراحل اداری خود را در دیوان عالی کشور گذرانده است و منعی برای انتشار روزنامه به لحاظ قانونی وجود ندارد، اما با اعلام رسمی شروع فعالیت به منظور انتشار روزنامه نشاط، دادیار دادسرای رسانه طی نامه‌‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دادنامه‌ای استناد کرد که قبلاً به‌دلیل ورود ریاست محترم قوه قضائیه در شکل اعمال ماده 18 صادر شده بود و انتشار روزنامه نشاط را همچنان با مشکل حقوقی مواجه می‌کرد... با صبوری و گفت‌وگوهای فراوان با نهادهای مربوط، به ویژه استعلام‌هایی که از واحدهای فرهنگی مسوول گرفته شد مانعی بر سر راه از سرگیری فعالیت مطبوعاتی ما مشاهده نشد و تقریباً همه مسوولان از ورود یک تیم مطبوعاتی پرسابقه به فضای رسانه‌ای کشور استقبال نشان دادند و این کار را برای بالا بردن تراز روزنامه‌نگاری ایرانی مفید دانستند. با این حال اکنون متاسفانه باخبر شدیم که روزنامه نشاط تا روشن شدن تکلیف پرونده قضایی‌اش غیرقابل انتشار است... گردانندگان این روزنامه که هر لحظه برای انتشار دکه‌ای آن آماده بودند با جمع‌بندی وضعیت به وجود آمده و بررسی هزینه‌های سرسام‌آور به کار رفته، به این نتیجه رسیدند که فعالیت خود را به طور موقت به حالت تعلیق درآورند تا وعده ‌مسوولان محترم فرهنگی و قضایی کشور، به ویژه اظهارنظرهای اخیر دادستان محترم کشور و سخنگوی قوه قضائیه جامه عمل بپوشد و این گروه حرفه‌‌ای در قالب یک رسانه مستقل و مسوول، فعالیت خود را از سر گیرد.» ان‌شاءالله که با حل مشکلات، شاهد حضور نشاط روی دکه‌ها باشیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها