شناسه خبر : 1626 لینک کوتاه

یکی از مقامات امنیتی آمریکا انتشار گزارش خطر موشکی کره‌شمالی را یک اشتباه امنیتی دانست

گاف اطلاعاتی

یکی از مقامات امنیتی ارشد آمریکا اعلام کرد اطلاعیه آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا درباره اینکه کره شمالی ممکن است قادر باشد موشک‌های دوربردش را مجهز به کلاهک‌های هسته‌ای کند، قرار بود سری بماند.

تونی کاپاچیو
یکی از مقامات امنیتی ارشد آمریکا اعلام کرد اطلاعیه آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا درباره اینکه کره شمالی ممکن است قادر باشد موشک‌های دوربردش را مجهز به کلاهک‌های هسته‌ای کند، قرار بود سری بماند. رئیس امنیت ملی ایالات متحده، جیمز کلپر، به کمیته خدمات نظامی سنا گفت «اطلاعیه هفت‌صفحه‌ای مورد بحث به اشتباه در اطلاعات طبقه‌بندی‌نشده قرار گرفته بود». در سند اشاره شده بود که آژانس اطلاعات دفاعی «با اطمینان نسبی ارزیابی می‌کند که کره شمالی اخیراً به سلاح‌های هسته‌ای دست یافته است که می‌تواند با موشک‌های بالستیک حمل شود. با این وجود، اعتبار این ارزیابی پایین است». پس از فاش شدن خلاصه سند در نشست مجلس نمایندگان در یازدهم آوریل، کلپر و سخنگوی پنتاگون، جرج لیتل، آن را انکار کردند و گفتند کره شمالی هنوز «دستیابی کامل به توانایی مورد نیاز برای موشک مجهز به سلاح اتمی را تایید و اعلام نکرده است». پس از این، رئیس‌جمهور باراک اوباما و جان کری، وزیر امور خارجه، ارزیابی آژانس اطلاعات دفاعی را زیر سوال بردند. پنجشنبه هجدهم آوریل، کلپر گفت مجادله عمومی غیرعادی بازتاب‌دهنده عدم توافق معمول میان آژانس‌های اطلاعاتی، به ویژه بر سر کشورهای سرسختی چون کره شمالی است، نه نشانگر درگیری درونی در انجمن 16 آژانس اطلاعاتی. کلپر اظهار داشت: «آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا فاقد توافق یکسان بر سر ارزیابی بسیاری از امور در کره شمالی هستند. ظرفیت‌های اتمی بالفعل آن نیز از این قاعده مستثنی نیست.»
اختلاف بین آژانس اطلاعات دفاعی و دیگر آژانس‌های اطلاعاتی «به سطح اطمینان در توانایی بالفعل کره شمالی برای ساختن سلاحی که بتوان آن را در موشک به کار برد، مربوط است». کلپر گفت: «نه ما و نه کره‌ای‌ها از چنین ظرفیتی خبر نداریم. آژانس اطلاعات دفاعی اطمینان بالاتری نسبت به دیگر اعضای انجمن درباره توانایی هسته‌ای کره شمالی دارد. این اختلاف میان ماست.» به باور کلپر، ارزیابی‌های متفاوت از سوی آژانس‌های اطلاعاتی مختلف نشانگر گوناگونی دیدگاه‌هاست. کلپر گفت «این افشاسازی نشان‌دهنده مخمصه رایجی است که ما در انجمن اطلاعاتی درباره ترسیم آنچه ما داده واقعی می‌دانیم و آنچه به آن داده‌ها نسبت می‌دهیم، داریم.» آژانس اطلاعات دفاعی غالباً به قابلیت‌های نظامی بالقوه دشمن از وزارت خارجه و دیگر آژانس‌های امنیتی، نگاهی افراطی‌تر دارد. علت این امر این است که وظیفه آن تضمین آمادگی نیروهای آمریکایی در برابر هر تهدیدی است. ارزیابی آژانس اطلاعات دفاعی از ظرفیت‌های موشک اتمی حاصل روند مشترک و رقابتی‌ای است که از سال 2002 تاکنون، پس از اینکه انجمن آژانس‌های اطلاعاتی وجود و گستره سلاح‌های کشتار جمعی عراق را به اشتباه گزارش کرد، تکامل پیدا کرده است. کلپر گفت: «ما از تجربه عراق عبرت گرفتیم.» در آن مورد، سی‌آی‌ای، وزارت خارجه و دیگر نهادهای مسوول تردیدها و مخالفت‌های زیادی درباره اطلاعات موجود درباره تسلیحات صدام حسین داشتند، اما مقامات سیاسی در دفتر جرج دبلیو بوش، به خاطر موجه کردن تجاوز به عراق، آنها را نادیده گرفتند. کلپر گفت انجمن آژانس‌های اطلاعاتی اکنون «در روند ارائه یک ارزیابی کلی» از توانایی‌های موشکی کره شمالی هستند. او افزود: «اگر همه ما به توافق برسیم، فوق‌العاده است. اگر نرسیم هم ایرادی ندارد. ما آشکارا دیدگاه‌های گوناگون اعضا را به اطلاع مخاطبان خود، از جمله رئیس‌جمهور، می‌رسانیم.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها