شناسه خبر : 12230 لینک کوتاه

اسقف اعظم کانتربری بانکداری محلی را برای اقتصاد کلان پیشنهاد می‌کند

هشدار اسقف اعظم

جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری که در مراسم جامعه انجیل انگلستان سخنرانی می‌کرد، گفت: «بحران اقتصادی شدید و فروپاشی اعتماد مردم، بدل به یک مشکل نسلی شده است.

ترجمه: عباس شهرابی‌فراهانی
BBC WORLD NEWS
جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری که در مراسم جامعه انجیل انگلستان سخنرانی می‌کرد، گفت: «بحران اقتصادی شدید و فروپاشی اعتماد مردم، بدل به یک مشکل نسلی شده است. سرمایه‌گذاری مجدد یکی از بانک‌های بزرگ و خرد کردن آن به بانک‌های کوچک منطقه‌ای می‌تواند کارساز باشد.» ولبی فعال سابق در صنعت نفت، اکنون عضو کمیسیون استانداردهای بانکی پارلمان انگلستان است. نظرات او چند روز پیش از انتشار ارقام تولید ناخالص داخلی که انتظار می‌رفت رکود اقتصاد را نشان دهد، منعکس شد. اسقف ولبی گفت در گذشته «شکست‌های بزرگ در بانکداری، در بهترین حالت، منجر به دوره‌های بسیار طولانی رکود شده‌اند». وی افزود: «به باور من آنچه اکنون در آن قرار داریم، کسادی نیست اما ماهیتاً نوعی رکود است. بنابراین برای خروج از این وضعیت اقدامی بزرگ نیاز است، مانند همان اقدامی که ما را به درون این وضعیت انداخت.»
اسقف اعظم گفت هیچ‌کس تمام پاسخ‌های مورد نیاز برای مقابله با بحران را در اختیار ندارد، اما اقدامی کلیدی برای بازسازی اعتماد این است که به مردم اطمینان بخشیم که دیگر در بانکداری بزرگ غوطه‌ور نمی‌شویم. با این حال، او اظهار داشت طی جلسات کمیسیون پارلمان، دریافته بود که «بانکداران آنقدرها هم که برخی امیدوارند، بد نیستند. آنها شاخ و دم ندارند و برای روشن کردن سیگار برگ، اسکناس 50 پوندی آتش نمی‌زنند». آنها دو اشتباه نسبتاً نامعقول انجام دادند. این دو اشتباه «وام گرفتن کوتاه‌مدت و وام دادن بلندمدت» و «اعطای وام‌های سنگین به کسانی که نمی‌توانستند آنها را بازگردانند»، بود. به گفته ولبی «این خطاها به تنهایی برای ورشکستگی هر بانکی کافی است». وی افزود هنگامی که بانک‌ها از اجتماعاتی که به آنها خدمت می‌کردند دور شوند، مشکلات ایجاد می‌شوند. به باور ولبی، «حداقل قسمتی از نظام بانکی باید محلی باشد». دبیر اقتصادی بی‌بی‌سی، رابرت پیستُن، بر این باور است که پیشنهاد اسقف اعظم برای خرد کردن یک بانک بزرگ به بانک‌های کوچک‌تر و محلی برای مالیات‌‌دهندگان بسیار هزینه‌افزا خواهد بود، هم به علت سرمایه‌ای که لازم است تا دوباره به چنین بانکی تزریق شود و هم به علت تغییر و تحولات رایانه‌ای گسترده‌ای که با خرد کردن بانک رخ می‌دهد. با این وجود، او افزود شاید این اقدام منافعی هم برای مالیات‌دهندگان و سایر سهامداران داشته باشد، چرا که برخی بانک‌ها چندان بزرگ و پیچیده شده‌اند که نمی‌توان آن را با امنیت بالا مدیریت کرد. در این میان، جرج آزبورن، وزیر دارایی انگلستان، به رادیو چهار بی‌بی‌سی گفت اسقف اعظم درست می‌گوید که انگلستان در حال خروج از یک بحران بانکی شدید است. اما هنگامی که از او سوال شد آیا با این که کشور در حال ورود به حالت رکود اقتصادی است، جواب داد: «من از این واژه استفاده نمی‌کنم.» آزبورن افزود: «من اسقف اعظم کانتربری را در کمیسیون بانکداری گذاشتم... و با این تحلیل او که ما به خاطر مشکلاتی در نظام بانکی خود، بهبود کند و سختی داریم و این مشکلات، مشکلاتی هستند که باید به آنها پرداخت، موافقم.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها