شناسه خبر : 46606 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چمدان شکسته‌

جن روبیو و استف کور چگونه برندی یک میلیارددلاری ساختند؟

350جن روبیو و استف کوری، این دو زن کارآفرین، خط تولید چمدان Away را در نوامبر سال ۲۰۱۵ به راه انداختند. ایده این کار از تجربه ناخوشایند جن در یک سفر هوایی نشات می‌گرفت. بعد از این تجربه، او و استف در مورد چگونگی تولید و فروش چمدان‌های محکم و مقرون‌به‌صرفه برای مسافران هم‌فکری کردند که نتیجه آن تاسیس این شرکت شد. آنها در اولین قدم چمدان بادوام کابینی با بدنه‌ای سخت طراحی کردند و در اوایل سال ۲۰۱۶ آن را به بازار عرضه کردند. موفقیت این چمدان آنقدر زیاد بود که باعث شد آنها به فکر تولید سایر مدل‌ها و لوازم جانبی چمدان بیفتند.

داستان این دو کارآفرین، و تبدیل شرکت اِوِی به یک برند پیشرو و پردرآمد داستانی است که درس‌های زیادی برای کارآفرینان دارد.  

چمدان شکسته و شکل‌گیری اِوِی

روبیو و کوری در سال ۲۰۱۱، زمانی که به عنوان مدیر شبکه‌های اجتماعی و مدیر زنجیره تامین در شرکت واربی پارکر کار می‌کردند با یکدیگر آشنا شدند. داستان تاسیس شرکت اِوِی (Away) با شکستن چمدان جن روبیو در فرودگاه سوئیس شروع شد. لباس‌ها و وسایل بهداشتی او از چمدان بیرون ریخت و کف فرودگاه پخش شد. جن مجبور شد با مقداری تسمه و چسب، چمدان را درست کند تا بتواند به مقصد بعدی‌اش برسد. بعد از این تجربه روبیو به دنبال چمدان باکیفیت‌تری گشت و آنچه می‌خواست را پیدا نکرد. همین موضوع باعث شد با همکار سابقش در کمپانی واربی پارکر، استف کوری، ارتباط برقرار کند و ایده‌اش را با او در میان بگذارد. بعد از بحث‌های فراوان، جن و استف به ایده ساخت یک چمدان بادوام با بدنه سخت، چرخ و یک باتری داخلی برای شارژ گوشی و تبلت رسیدند. استراتژی و تکنیک بازاریابی این دو کارآفرین از همان ابتدا مشخص بود؛ بازاریابی بی‌وقفه آنلاین. 

در قدم اول، روبیو و کوری ۱۵۰ هزار دلار از طریق خانواده و دوستان برای راه‌اندازی شرکت جمع‌آوری کردند. این مبلغ برای استخدام یک طراح صنعتی و انتقال طرح چمدان به یک کارخانه در جنوب شرقی چین کافی بود. کارخانه‌ای که حاضر شد ریسک همکاری با دو زن جوان با رویاهای بزرگ اما تجربه کم را بپذیرد. با وجود نظارت دقیق این دو بر روی تولید چمدان‌های کابینی، کریسمس ۲۰۱۵ به سرعت در حال نزدیک شدن بود و چمدان‌های آنها به‌موقع آماده نشدند. پس به یک تکنیک بازاریابی که قبلاً امتحان خودش را پس داده بود روی آوردند؛ پیش‌فروش چمدان‌ها. پس از آن، آنها شروع به تبلیغ محصولشان در شبکه‌های اجتماعی کردند که نتیجه خوبی برایشان داشت. در نهایت، اولین چمدان‌های کابینی‌شان در اوایل سال ۲۰۱۶ به دست مشتریان رسید.

چمدان‌های Away بدنه سخت پلی‌کربنات با چرخ‌های ۳۶۰ درجه و زیپ‌های YKK بادوام داشتند که می‌توانستند در برابر فشارهای معمول چمدان‌ها مقاومت کنند. این چمدان‌ها دارای یک باتری لیتیوم یون 10 هزار میلی‌آمپر ساعتی قابل جدا شدن برای شارژ دستگاه‌های شخصی بودند. در آن زمان چمدان کابینی این برند با احتساب هزینه ارسال در ایالات‌متحده، ۲۲۵ دلار قیمت داشت. 

این شرکت در اولین سال خود ۱۲ میلیون دلار درآمد داشت. ظرف چند ماه، روبیو و کوری بیش از ده‌ها درخواست ثبت اختراع را در سراسر جهان ثبت کردند. Away تا پایان سال ۲۰۱۷ سودده شد و تا اواخر سال ۲۰۱۹، در مسیر رسیدن به ۱۵۰ میلیون دلار درآمد قرار گرفت. شرکت اِوِی اکثریت قریب به‌اتفاق چمدان‌های خود را به صورت آنلاین می‌فروخت. در عین حال، فروشگاه‌های معدودی در شهرهای پررفت‌وآمد مانند نیویورک، لندن و لس‌آنجلس این محصول را به صورت فیزیکی هم می‌فروختند. تا سال 2020، روبیو و کوری بیش از 100 هزار چمدان فروخته بودند.

حواشی بی‌پایان شرکت اِوِی 

یوری کیم، یکی از شرکای شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه Forerunner که اولین‌بار روبیو را در سال ۲۰۱۴ ملاقات کرد و پس از آن روی شرکت اِوِی سرمایه‌گذاری کرد، درباره جن روبیو می‌گوید: «آنچه ایده جن را قابل‌توجه می‌کرد، درک او از سفر بود. او سفر را صرفاً یک جابه‌جایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر نمی‌دانست و متوجه بود که تنها از طریق یک چمدان، می‌توان رابطه قدرتمندی با مشتریان ایجاد کرد.»

جن روبیو به مدت شش سال، به عنوان مدیر ارشد برند و رئیس شرکت اِوِی مشغول به کار بود. او در این مدت همکاری‌هایی را با افراد شاخص و پرسفر مانند سرنا ویلیامز و رشیده جونز ترتیب داد و تصاویری جذاب و پرطرفدار از مقاصد رویایی مانند مراکش و ایسلند در شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارش به نمایش گذاشت. بخش مهمی از کار او سفر به دور دنیا برای هدایت جلسات عکاسی و سخنرانی در رویدادهای پرزرق‌وبرق با میزبانی مجله ووگ و گوگل بود. روبیو تجسم سبک مسافرتی لوکس بود که مشتریان Away به دنبال آن بودند. در طول تمام این مدت، بنیان‌گذار دیگر این کسب‌وکار، استف کوری در دفتر مرکزی برای رهبری عملیات روزمره باقی ماند.

اما اوضاع در اواخر سال ۲۰۱۹ تغییر کرد، زمانی که مجله The Verge مقاله تحقیقی تندی درباره شرکت اِوِی منتشر کرد و با مصاحبه با کارمندان فعلی و سابق این شرکت، سبک مدیریتی سخت‌گیرانه کوری را زیر سوال برد. این مقاله از سخت‌گیری شدید بر کارمندان این شرکت و انتظار زیاد از آنها برای کار شبانه‌روزی می‌گفت. با انتشار این مطلب، کوری در دسامبر ۲۰۱۹ از سمت مدیرعاملی استعفا کرد، اما در ژانویه ۲۰۲۰ دوباره اعلام کرد که به همراه استوارت هاسلدن، در نقش مدیرعامل مشترک بازخواهد گشت. روبیو توضیح می‌دهد: «ما می‌خواستیم یک فرد غیربنیان‌گذار را به این سمت بیاوریم تا در نقش یک مدیرعامل حرفه‌ای به رشد شرکت کمک و آن را وارد بورس کند.»

در زمان این بحران کوری مجموعه‌ای استوری‌‌ در اینستاگرام منتشر کرد که در آنها به رسانه‌ها برای گزارششان از او حمله می‌کرد. روبیو و هاسلدن سعی کردند خود را از اظهارات او جدا کنند. آنها نوشتند: «فعالیت‌های شخصی کوری در رسانه‌های اجتماعی، اولویت‌های فعلی شرکت را منعکس نمی‌کند. ما پشت کارمندان خود هستیم.» اما پس از آن، این تنش‌ها با همه‌گیری کرونا که باعث توقف سفر شد، تحت‌الشعاع قرار گرفت و فروش شرکت اِوِی را تقریباً به صفر رساند. شرکت نیمی از کارکنان ۳۰۰نفره خود را مرخص و ۱۰ درصد دیگر را اخراج کرد. همچنین برنامه‌های جاه‌طلبانه خود را برای گسترش از هفت فروشگاه به ۵۰ فروشگاه حضوری و راه‌اندازی خط لباس برای مسافرت متوقف کرد.

در اکتبر ۲۰۲۰، کوری برای همیشه از این شرکت جدا شد و چهار ماه بعد، هاسلدن نیز آنجا را ترک کرد و جای خالی بزرگی به جای گذاشت. به همین خاطر، روبیو شروع به جست‌وجو برای جذب مدیرعامل کرد و با کارشناسان متعددی که تجربه هدایت شرکت‌ها به سمت بورس را داشتند، مصاحبه کرد. اما هیات‌مدیره پیشنهاد داد که خود او این نقش را به عهده بگیرد، چرا که شرکت در آن زمان بسیار آسیب‌پذیر بود و او به عنوان بنیان‌گذار، توانایی بیشتری برای کنترل اوضاع داشت. او می‌گوید: «آنها مجبور شدند من را متقاعد کنند که این سمت را بپذیرم.»

ورود به سرزمین یونیکورن‌ها

در سال 2019، بالاخره شرکت اِوِی توانست به ارزش بیش از یک میلیارد دلار برسد و به جمع یونیکورن‌ها بپیوندد. با سرمایه‌گذاری  ۱۰۰ میلیون‌دلاری شرکت مدیریت ولینگتون، ارزش این برند از ۷۰۰ میلیون دلار به 4 /1 میلیارد دلار رسید. این ارزش‌گذاری، Away را در گروه معدود شرکت‌های در حال رشد و موفقی قرار داد که تحت رهبری زنان بودند.

اما استف و جنیفر، هم‌بنیانگذاران این شرکت، که بودند و چگونه به این موفقیت رسیدند؟

استف کوری؛ ساخت امپراتوری سفر

استف کوری، کارآفرینی است که داستان زندگی‌اش بسیار فراتر از دنیای چمدان‌های شیک و لوازم جانبی لوکس سفر است. استف در اوهایو متولد و بزرگ شد و دوران کودکی‌اش تحت تاثیر میراث متنوع خانوادگی‌اش که برآمده از مادری رومانیایی و پدری لبنانی بود شکل گرفت. این موضوع باعث شد حس کنجکاوی و تمایل به کشف دنیا در او ریشه بدواند و مسیر کاری و حرفه‌ای‌اش را شکل دهد. استف که سودای تغییر جهان را داشت، بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه براون، در مرکز کارتر در آتلانتا مشغول به کار شد و با مسائل پیچیده کاری دست‌وپنجه نرم کرد. با این حال، محدودیت‌هایی که در بخش غیرانتفاعی با آن مواجه بود، او را به سمت حرفه‌ای سوق داد که بتواند از طریق نوآوری و حل مستقیم مشکلات، تاثیر بیشتری بر جامعه داشته باشد.

تحول شغلی او با Warby Parker، شرکت تجارت الکترونیک انقلابی عینک، آغاز شد. این تجربه کوری را با قدرت الگوهای مختلف کسب‌وکار و رویکرد فروش مستقیم و بدون واسطه به مصرف‌کننده آشنا کرد. با این حال، یک تماس تلفنی سرنوشت‌ساز از جن روبیو، هم‌بنیان‌گذار آینده او، مسیر حرفه‌ای او را برای همیشه تغییر داد.

ناخشنودی روبیو از چمدان‌های غیرقابل اعتماد در یک پرواز بین‌المللی، جرقه ایده Away را در سال ۲۰۱۵ زد. کوری و روبیو با تشخیص شکاف موجود در بازار برای چمدان‌های شیک و باکیفیت که به نیازهای مسافران مدرن پاسخ می‌داد، برای تحقق چشم‌انداز خود متحد شدند. کوری و روبیو فراتر از صرفاً فروش چمدان، Away را به عنوان یک برند که می‌توانست سبک زندگی و مسافرتی افراد را تغییر دهد می‌دیدند. تحت رهبری کوری، Away فراتر از دنیای تولید چمدان گسترش یافت و لوازم جانبی مختلفی را که مرتبط با سفر بودند ارائه کرد. این برند حتی مجله چاپی «اینجا» را هم با هدف گفتن از داستان‌های سفر و الهام‌بخشی مشتریان بالقوه راه‌اندازی کرد.

روحیه سرسخت حل مسئله کوری برای موفقیت Away به امری حیاتی تبدیل شد. برای مثال، زمانی که خطوط هوایی محدودیت‌هایی را برای باتری‌های لیتیوم یون در چمدان‌های هوشمند اعمال کردند، Away به سرعت طراحی خود را تغییر داد و محصول جدیدش را به مشتریان ارائه کرد که این نشان از چابکی و مشتری‌مداری آنها داشت.

350-1

جنیفر روبیو

جنیفر روبیو در یک خانواده مهاجر فیلیپینی ساکن نیوجرسی بزرگ شده بود. پیشینه خانوادگی‌اش باعث ایجاد دیدگاهی جهانی و بین‌المللی در او شده و او را پیگیر و علاقه‌مند فرهنگ‌های مختلف کرده بود. این ویژگی، همراه با کنجکاوی ذاتی و روحیه کارآفرینی او، زمینه‌ساز تلاش‌ها و موفقیت‌های کاری‌اش شد.

روبیو پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، کار خود را در حوزه بازاریابی و رسانه‌های اجتماعی آغاز کرد. او به سرعت در برندهای برجسته‌ای مانند نیتروژنا و جانسون پیشرفت کرد و مهارت‌های خود را در زمینه ساخت برند، روایت داستانی و جلب مشارکت مشتریان تقویت کرد. در سال ۲۰۱۱، روبیو به شرکت واربی پارکر پیوست و نقشی اساسی در شکل‌گیری و حضور پررنگ این شرکت در شبکه‌های اجتماعی ایفا کرد. این موضوع به شکل قابل توجهی به برندینگ و رشد سریع و موفقیت این کسب‌وکار کمک کرد.

اما در نهایت در سال ۲۰۱۵ بود که روحیه کارآفرینی جنیفر واقعاً به ثمر نشست. او با ناامیدی از نبود گزینه‌های شیک و کاربردی برای چمدان، به همراه دوستش استف کوری، Away را تاسیس کرد. او به عنوان مدیر ارشد برند و بنیان‌گذار این شرکت، از زیبایی‌شناسی منحصربه‌فرد شرکت حمایت کرد و از طریق مدیریت شبکه‌های اجتماعی، هویت برند قوی‌ برای این شرکت ایجاد کرد. او پیشتاز همکاری با افراد مشهور و تولید محتوای باکیفیت درباره سفر بود.

روبیو فراتر از ساخت برند، با تبدیل شدن به مدیرعامل شرکت اِوِی، مهارت‌های رهبری خود را نیز ثابت کرده است. او با چابکی استراتژیک و تعهد به رشد بلندمدت، شرکت را از چالش‌های مختلفی از جمله تغییرات مدیریتی و اختلالات صنعت با موفقیت عبور داد.

در سال‌های اخیر، روبیو به صدایی رسا در دنیای تجارت تبدیل شده و از کارآفرینی زنان و تنوع در رهبری و مدیریت حمایت می‌کند. او به‌طور فعال از سایر کارآفرینان حمایت می‌کند و از ابتکاراتی که زنان را در کسب‌وکار توانمند می‌کند، پشتیبانی می‌کند. سفر جنیفر روبیو در دنیای کارآفرینی، الهام‌بخش هر فردی است که به دنبال ایجاد دنیایی نو است. او از طریق تعهد به نوآوری، داستان‌سرایی برای برند و جامعه‌سازی، تجربه سفر را برای یک نسل بازتعریف کرده و همچنان به شکل دادن آینده این صنعت کمک می‌کند. 

دراین پرونده بخوانید ...