شناسه خبر : 46601 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مدیر صورتی

هوش تبلیغاتی چگونه مری کی ‌اش را موفق کرد؟

340مری کی ‌اش (Mary Kay Ash) یک زن بازرگان آمریکایی و موسس شرکت Mary Kay Cosmetics بود. او در 12 می 1918 در Hot Wells تگزاس متولد شد. مری کی اش پیشگام زنان در کسب‌وکار به ‌حساب می‌آمد و توانست یک امپراتوری بزرگ در حوزه لوازم ‌آرایش بنا کند.

در سال 1939، اش به‌عنوان مسئول فروش برای محصولات خانگی Stanley استخدام شد و مهمانی‌هایی را میزبانی می‌کرد تا افراد را برای خرید وسایل خانگی ترغیب کند. او آنچنان در کار خود موفق بود که در سال 1952 شرکت دیگری، World Gifts، او را با پیشنهاد بهتری استخدام کرد. اش تقریباً یک دهه در این شرکت کار کرد، اما پس از اینکه دید بازهم مرد دیگری که او تربیتش کرده بود به رده شغلی بالاتری از او ترفیع پیدا کرده است و حقوق به‌مراتب بیشتری از او دریافت می‌کند، به نشانه اعتراض استعفا داد. بنابراین داستان برند مری‌کی با یک رویا شروع شد. رویای برابری و آزادی. برای مری‌کی اش، به اجرا درآوردن این رویا همیشه یک ماموریت ممکن بود. پس از تجربه نابرابری در محل کار، او می‌دانست که باید تغییری ایجاد کند؛ نه‌تنها برای خودش، بلکه برای همه زنان.

1963 باز کردن درها برای زنان

مری کی اش که با پس‌انداز زندگی خود و تمایل به تغییر آینده زنان خود را مسلح کرد و شرکت خود را به نام Beauty by Mary Kay با فرزندانش، بن، مرلین و ریچارد، در 13 سپتامبر 1963 تاسیس کرد. او با یک سرمایه‌گذاری اولیه پنج هزاردلاری کار خود را آغاز کرد و فرمول لوسیون‌های پوست را از خانواده یک دباغ خریداری کرد. با همکاری پسرش، ریچارد راجرز، او یک مغازه کوچک در دالاس باز کرد و 9 فروشنده را به کار گرفت. در حال حاضر بیش از 6 /1 میلیون فروشنده برای شرکت مری کی در سراسر دنیا کار می‌کنند.

شرکت در سال اول خود، به سود رسید و تا پایان سال دوم تقریباً یک میلیون دلار محصول به فروش رسانده بود که این از تیزهوشی و فلسفه کاری‌اش نشات می‌گرفت. شیوه اصلی فروش بسیار شبیه آنچه بود که او پیشتر در مسیر شغلی خود به کار بسته بود. محصولات آرایشی او از طریق مهمانی‌های خانگی و رویدادهای دیگر به فروش می‌رفتند؛ اما او کوشید از طریق به‌کارگیری برنامه‌های انگیزشی و نه با بخش‌بندی حوزه‌های فروش برای نمایندگانش، کسب‌وکار خود را متفاوت کند. او به این قاعده طلایی اعتقاد داشت: «با دیگران آن‌گونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود» و این شعار را سرمشق کار خود قرار داده بود: اول خدا، دوم خانواده، سوم کار.

اش می‌خواست همه در سازمانش فرصت بهره‌مندی از موفقیت‌هایشان را داشته باشند. نمایندگان فروش -که ‌اش آنها را مشاور خطاب می‌کرد- محصولات را از مری کی به قیمت‌های عمده می‌خریدند و به قیمت خرده‌فروشی به مشتریانشان می‌فروختند. آنها همچنین می‌توانستند از طریق جذب مشاوران جدید کمیسیون بگیرند.

همراه با فرصت‌های جدیدی که دنیای تبلیغات در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار می‌داد، Beauty by Mary Kay رویکرد جدیدی را برای مراقبت از پوست با مجموعه درمان پایه ارائه داد. این رویکرد شامل چهار محصول مراقبت از پوست و یک کرم‌پودر بود. اولین محصولات زرق‌وبرقی هم شامل پالت صورتی پنج‌رنگ چشم و لب، رژگونه، ریمل و مداد ابرو و خط چشم بوده است.

صورتی فکر کردن

مری کی اش در سال 1964 سنت سالانه شناخت دستاوردهای زنان در کارآفرینی را آغاز کرد و در عین حال الهام‌بخش کسب‌وکار آنان برای سال‌های آینده بود. او آن سنت سالانه را سمینار نامید. اولین سمینار این شرکت در انبار شرکت برگزار شد. در دهه 1960، اکثر حمام‌های آمریکایی سفید بودند. بنابراین رنگ صورتی برای بسته‌بندی شرکت انتخاب شد تا محصولات زیبایی به زنان ارائه شود که بتوانند به راحتی در پیشخان حمام خود نگهداری کنند. مری کی پس از اطلاع از اینکه بسیاری از مردان از محصولات مراقبت از پوست همسرانشان استفاده می‌کنند، به فکر فرو‌رفت. شرکت او به یکی از اولین شرکت‌های لوازم آرایشی که خط کاملی از محصولات مراقبت از پوست را برای مردان معرفی کرد معروف شد. او لاین مربوط به مردان را «آقای ک» نامید.

دستاوردهای درخشان

در سال 1965 این کارآفرین متوجه شد برای تبلیغاتش باید ایده‌های جدیدی ارائه دهد. بنابراین او اولین مدیر فروش مستقل و اولین ملکه فروش شرکتش را انتخاب کرد. این ایده نمادین به فروشندگان او و مشتریان احساس خاص بودن می‌داد و همین موضوع باعث افزایش فروش او شد. اولین کت‌و‌شلوار مدیر فروش او، یک کت‌و‌شلوار بافتنی پشمی مشکی دو تکه با کلاه گاوچران به سبک تگزاسی بود. شاید امروز داشتن لباس فرم برای بسیاری از کسب‌وکارها امری عادی باشد اما در آن زمانه همسو کردن برنامه‌های کاری با مد روز آغاز جدید و آوانگاردی بود.

صورتی عمومی می‌شود

 در سال 1968 مری کی اش تجارتش را دچار تحول کرد. تجارت در بازار خارج از بورس و استفاده از درآمد حاصل از IPO برای تامین مالی گسترش آن و افزودن امکانات تولید و توزیع از جمله این تحولات بود. مری کی شرکت Goodier را خریداری کرد و نام خود را به Cosmetic Creations Inc تغییر داد. این شرکت بخش قابل‌توجهی از محصولات مری‌کی را تولید کرد و اولین مرکز تولیدی شرکت در Regal Row در دالاس بود. در همین دوران مری کی اش تصمیم می‌گیرد با سفارش یک کادیلاک صورتی سفارشی (به رنگ پالت لب و چشم او) یک هدیه ویژه به خود بدهد، البته همین ماشین هم در دنیای مد سروصدای زیادی به پا کرد.

یکی دیگر از ابتکارات او این بود که بخشی به نام هدایای سیندرلا را به مشتریانش معرفی کرد. این خط تولید جوایز لوکسی بود که زنان دوست داشتند داشته باشند اما هرگز برای خود نمی‌خریدند. خیلی‌ها ایده‌های تجملی او را در راستای ترویج مصرف‌گرایی می‌دانند. اما او در پاسخ به منتقدانش می‌گوید یک کسب‌وکار موفق به مشتریان زیاد و وفادار نیاز دارد و مصرف‌گرایی تماشاچیان را به مشتری بدل می‌کند.

نماد آمریکایی- کادیلاک صورتی

مری کی اولین کسی است که مفهوم «ماشین شغلی» را در دنیای بازاریابی معرفی کرد و کادیلاک صورتی را به نمادی نمادین و مترادف با برند مری کی تبدیل کرد. پنج کادیلاک اول (کوپه دو ویل) در سمینار سال 1969 اهدا شد. جنرال‌موتورز بعداً رنگ مروارید صورتی مری کی را نامگذاری کرد و رنگ انحصاری آن فقط برای مری کی موجود است. این نماد موفقیت تا به امروز الهام‌بخش زنان است.

میراث یک نماد

زندگی‌نامه مری کی اش، اولین‌بار توسط Harper & Row منتشر شد. این کتاب تا به امروز بیش از دو میلیون نسخه فروخته است. در سال 2003، به افتخار چهلمین سالگرد تاسیس این شرکت، این کتاب با عنوان معجزات اتفاق می‌افتد: زندگی و اصول بی‌زمان بنیان‌گذار شرکت مری کی مجدداً منتشر شد. P&L (مردم و عشق، نه سود و زیان) نام کتابی است که خود او نوشته است. این کتاب در کتاب‌فروشی‌های سراسر ایالات‌متحده عرضه می‌شود و ظرف چند هفته، در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز برای غیرداستان در رتبه چهارم قرار می‌گیرد. در سال 2008، این کتاب با عنوان The Mary Kay Way: اصول بی‌زمان از بزرگ‌ترین زن کارآفرین آمریکا که پیام اصلی بنیان‌گذار نمادین را در مورد افراد برجسته ارائه می‌کند، دوباره منتشر شد.

تمام اعضای خانواده

در سال 1995 شرکت مری کی به مالکیت خانوادگی خصوصی بازمی‌گردد. تاسیسات سیستم ذخیره‌سازی و بازیابی خودکار (ASRS) این شرکت در دالاس، تگزاس با عرض 158 فوت، طول 340 فوت و ارتفاع هشت طبقه افتتاح می‌شود. این سیستم کاملاً خودکار است و از آن به عنوان «ماشین، نه یک ساختمان» یاد می‌شود.

«سلام» اروپا

مری کی اولین بازار اروپایی خود را در سال 1986 در آلمان افتتاح کرد. در آن سال مری کی و چندین زن موفق و کارآفرین دیگر از سوی ریگان مورد تقدیر قرار می‌گیرند. کاخ سفید از مری کی دعوت می‌کند در جلسه توجیهی رئیس‌جمهور و مقامات ارشد دولت درباره برنامه‌های تجاری و اقتصادی 1987 که برای محیط کارآفرینی و رشد اقتصادی مهم هستند، شرکت کند.

موزه مری کی

موزه مری کی در دالاس، تگزاس به مناسبت سی‌امین سالگرد تاسیس شرکت افتتاح شد. Mary Kay Inc  در سال 1993 اولین جایزه مد و محیط زیست (در بخش زیبایی و عطر) را دریافت کرد. این جایزه به‌طور مشترک از طریق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و گروه بین‌المللی مد ارائه می‌شود. جوایز به شرکت‌های پوشاک یا مرتبط با مد اهدا می‌شود که قاطعانه به شیوه‌های تجاری مسئولیت‌پذیر محیط ‌زیست متعهد هستند.

مقر جدید جهان

در سال 1995 ساختمان مری کی به عنوان مقر جدید جهانی در آدیسون، تگزاس افتتاح شد. خط تولید پاک‌کننده آرایش چشم بدون روغن Mary Kay® راه‌اندازی شد که تا به امروز پرفروش‌ترین شرکت است. درهمان سال Mary Kay در چین افتتاح شد که در نهایت به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای شرکت تبدیل شد.

سومین کتاب مری کی با نام «شما می‌توانید همه چیز را داشته باشید: حکمت یک عمر از پیشروترین زن کارآفرین آمریکایی» دوباره منتشر شد و به پرفروش‌ترین کتاب تبدیل شد. این کتاب در فهرست پرفروش‌ترین‌های وال‌استریت ژورنال برای عناوین غیرداستانی و عناوین عمومی به رتبه اول رسیده است. همچنین در رتبه دوم در نقد کتاب نیویورک‌تایمز برای مشاوره، روش‌ها و عناوین متفرقه و شماره 10 در لیست 150 عنوان پرفروش USA Today قرار دارد.

موفقیت تجاری بنیان‌گذار

تمام مهارت‌های بازاریابی کمک کرد Mary Kay Cosmetics به یک کسب‌وکار بسیار سودآور تبدیل شود. همان‌طور که پیشتر گفته شد شرکت در سال 1968 سهامی عام شد، اما در سال 1985، زمانی که قیمت سهام آن ناگهان افت کرد، اش و خانواده‌اش دوباره آن را خریدند. این شرکت موفقیت خود را حفظ کرد و طبق وب‌سایت شرکت، هم‌اکنون فروش سالانه آن از 2 /2 میلیارد دلار بالاتر است.

در قلب این سازمان سودآور شخصیت پرشور اش قرار داشت. عشق او به رنگ صورتی معروف بود و می‌توان این رنگ را در هر کجایی دید، از بسته‌بندی محصولات گرفته تا کادیلاک‌هایی که به مشاوران پرفروش خود هر سال اهدا می‌کرد. به نظر می‌رسید که او صادقانه برای مشاورانش ارزش خاصی قائل است و به گفته او «افراد بزرگ‌ترین دارایی یک شرکت هستند». رویکرد او نسبت به کسب‌وکار توجه زیادی را جلب کرد. او به دلیل استراتژی‌ها و نتایجی که به دست می‌آورد مورد تحسین واقع می‌شد.

340-1

بازاریابی شبکه‌ای

بازاریابی شبکه‌ای نوعی بازاریابی است که یک شرکت با استخدام و عضوگیری افراد مستقل یک سیستم توزیع طراحی می‌کند که در آن افراد تشویق به ایجاد و مدیریت نیروی توزیع زیرمجموعه برای خود می‌شوند. اما این نوع بازاریابی که شاید همه شما اسم آن را شنیده باشید از زمانی شروع شد که مری کی اش کارخانه تولید لوازم آرایش معروف خود را در سال 1963 تاسیس کرد. مری کی کار بزرگی کرده بود و بازاریابی شبکه‌ای را از یک مفهوم حاشیه‌ای به بطن زندگی آمریکایی آورده بود و این کاری بود که شرکت‌های بزرگی مثل Amway و Wachters از عهده آن برنیامده بودند.

او این کار را با استفاده از نیروی کار عظیمی که تاکنون دست‌کم گرفته شده بودند انجام داد، زنان خانه‌داری که می‌خواستند مسئولیت خانوادگی خود را انجام دهند و همزمان کار هم بکنند اما نه یک کار تمام‌وقت. همه کارشناسان حوزه تبلیغات می‌گویند بزرگ‌ترین کاری که او کرد این بود که به فروشنده‌های برتر محصولاتش یک خودرو کادیلاک صورتی می‌داد و به این ترتیب آنها را تبدیل به تبلیغاتچی‌های سیار محصولات خود می‌کرد و چه کاری زیباتر و هوشمندانه‌تر از این.

زندگی شخصی

هنگامی ‌که مری کی در سال 1987 با سمت مدیرعاملی شرکت خداحافظی کرد، نقش فعال خود را در کسب‌وکارش رها نکرد. او در سال 1996 بنیاد خیریه مری کی را تاسیس کرد. این بنیاد از پژوهش‌های مربوط به سرطان حمایت و تلاش می‌کند به خشونت خانوادگی پایان دهد. در سال 2000، او از سوی تلویزیون Lifetime به‌عنوان برجسته‌ترین زن در کسب‌وکار در قرن بیستم نام‌گذاری شد.

این غول حوزه لوازم‌ آرایش در 22 نوامبر سال 2001 در دالاس تگزاس درگذشت. تا این زمان، شرکتی که او خلق کرده بود به یک بنگاه جهانی با نمایندگانی در بیش از 30 بازار تبدیل شده بود. او را بیشتر از هر چیزی به خاطر از صفر بنا نهادن کسب‌وکار سودآوری به یاد خواهند داشت که فرصت‌های جدیدی را برای زنان فراهم کرد تا به موفقیت مالی دست پیدا کنند. 

دراین پرونده بخوانید ...