شناسه خبر : 46599 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دزد کارآفرین

آیا سوفیا آموروسو اتفاقی کارآفرین شد؟

336سوفیا آموروسو، تاجر و نویسنده آمریکایی مشهوری است که در 20 آوریل 1984 در کالیفرنیا به دنیا آمد. او در کودکی پس از اینکه مشخص شد به افسردگی و اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی مبتلاست، مدرسه را ترک کرد و در خانه درس می‌خواند.

مقدمه

آموروسو در نوجوانی کارهای عجیب زیادی مانند دزدی و... را تجربه کرد. پس از اتمام دبیرستان، پدر و مادرش از هم جدا شدند و او به ساکرامنتو رفت. آموروسو در 22سالگی، یک فروشگاه اینترنتی لباس را در سایت eBay راه‌اندازی کرد و پس از آن، زندگی‌اش به کل دگرگون شد. آموروسو کار خود را از اتاق خوابش شروع کرد. در سال 2006، فروشگاه eBay Nasty Gal Vintage به‌طور قابل توجهی رشد کرد و پس از شش سال به یک تجارت با درآمد سالانه یک میلیون‌دلاری تبدیل شد و به رشد خود ادامه داد. آموروسو ادعا می‌کند که در سال 2008 به دلیل ارسال هایپرلینک در بازخورد به مشتریان، از eBay محروم شده است.

شروع فعالیت کاری

اولین کار او به عنوان یک نوجوان در رستورانی واقع در مترو بود، به دنبال آن مشاغل مختلفی از جمله کار در یک کتاب‌فروشی و یک مغازه ضبط‌صوت‌فروشی را امتحان کرد. پس از اتمام دبیرستان، والدینش طلاق گرفتند و او زندگی جدیدی را آغاز کرد.

آموروسو در جوانی سبک زندگی خاصی داشت و همان‌طور که گفته شد زباله‌گردی و دزدی می‌کرد. در سال 2003، در حالی که در پورتلند اورگان زندگی می‌کرد، پس از دستگیری برای دزدی از مغازه، دزدی را کنار گذاشت و پورتلند را ترک کرد و مدت کوتاهی پس از اینکه متوجه شد در کشاله ران خود فتق دارد به سانفرانسیسکو نقل مکان کرد. او برای دریافت بیمه درمانی جهت جراحی پا، در لابی آکادمی دانشگاه هنر کاری پیدا کرد. کار او بررسی شناسه‌های دانشجویی بود.

داستان کلاسیک سیلیکون‌ولی

خیلی‌ها عقیده دارند سوفیا آموروسو به‌طور تصادفی کارآفرین شد؛ اما در نزد اکثر مردم، او به عنوان بنیان‌گذار خودساخته Nasty Gal شناخته می‌شود، برند مد قدیمی که در سال 2010 بسیار محبوب بود. مانند داستان‌های کلاسیک سیلیکون‌ولی مبنی بر راه‌اندازی یک تجارت از یک گاراژ، آموروسو Nasty Gal را از اتاق خواب خود در سن 22سالگی شروع کرد. به‌طور دقیق، او در eBay شروع به کار کرد. در سال 2006، آموروسو یک فروشگاه eBay به نام «Nasty Gal Vintage» راه‌اندازی کرد و لباس‌های قدیمی را که از فروشگاه‌های دستفروشی محلی و فروش املاک پیدا کرده بود، به فروش می‌رساند. همزمان با این کار او هنوز در مدرسه هنری واقع در سانفرانسیسکو نیز کار می‌کرد.

 سوفیا نام «Nasty Gal» را از ترانه‌ای از بتی دیویس برگزید و ظاهری جذاب برای برند خود ایجاد کرد تا مدل‌هایی را که در مای‌اسپیس پیدا کرده بود به نمایش بگذارد. او در آنجا طرفداران زیادی پیدا کرد، در حالی که همه چیز را از عکاسی گرفته تا استایل و حمل‌ونقل اقلام، خود مدیریت می‌کرد.

انگیزه اولیه او فقط به دست آوردن مقداری پول اضافی برای پرداخت قبوض بود (او تحصیلات دانشگاهی را رها کرده بود و نمی‌توانست شغل ثابتی داشته باشد)، اما فروشگاه کوچک او در eBay به‌طور شگفت‌انگیزی به موفقیت بزرگی دست یافت. سبک متمایز و هیجانی Nasty Gal به سرعت طرفداران وفادار خود را در اینترنت به دست آورد و دیری نگذشت که آموروسو آن را از eBay حذف کرد، یک وب‌سایت راه‌اندازی کرد و Nasty Gal را به یک برند مستقل تبدیل کرد. بین سال‌های 2009 تا 2012، ناستی گال در یک کشتی موشکی قرار داشت چراکه روزبه‌روز بیشتر پیشرفت می‌کرد. فروش او هر سال چند برابر می‌شد. توجه سرمایه‌گذاران خطرپذیر به این برند جدید جلب شد و نشریه فوربس، آموروسو را روی جلد مجله خود قرار داد و او را به عنوان «پدیده جدید مد» تحسین کرد. Nasty Gal در اوج دوران کاری خود 200 کارمند و بیش از 100 میلیون دلار فروش سالانه داشت. در یک مقطع، فوربس ثروت شخصی آموروسو را، که عمدتاً از مالکیت Nasty Gal بود، 280 میلیون دلار برآورد کرد.

خاموشی یک ستاره

ناگهان شکوه سوفیا متوقف شد. در سال‌های منتهی به 2016، آموروسو ناستی گال را به اشتباه مدیریت کرد و ورشکست شد. این شرکت در نوامبر 2016 به قیمت 20 میلیون دلار به خرده‌فروش آنلاین بریتانیایی Boohoo.com فروخته شد. سوفیا آموروسو به تنهایی فروشگاه eBay را به یک پدیده مد بدل کرد، اما به سرعت با اشتباهات مدیریتی آن را به ورطه ورشکستگی کشاند. اما آموروسو ناپدید نشد. زمانی که سرنوشت ناستی گال تغییر کرد، او با زندگینامه سال ۲۰۱۴ خود، #Girlboss، عنوان جدیدی را به عنوان نویسنده پرفروش نیویورک‌تایمز به دست آورده بود. در سال 2017، این کتاب در یک سریال نتفلیکس با همین نام اقتباس شد و آموروسو به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی فعالیت کرد. هر قسمت از این سریال با یک جمله شروع می‌شود که می‌گوید: «آنچه در ادامه می‌آید، بازگویی بی‌پرده وقایع واقعی است... واقعاً بی‌پرده.»

این برنامه تلویزیونی فقط برای یک فصل وجود داشت، اما در همان زمان آموروسو برند Girlboss را وارد بازار کرد و این دومین سرمایه‌گذاری او بود. در دسامبر 2017، او Girlboss Media را تاسیس کرد، یک شرکت محتوا با هدف ارائه توانمندسازی زنان از طریق وبلاگ‌ها، کنفرانس‌ها و پادکست‌ها.

سفر به عنوان یک کارآفرین

آموروسو در سانفرانسیسکو در مصاحبه‌ای با عنوان «سفر به عنوان یک کارآفرین، ظهور و سقوط چشمگیر Nasty Gal» درباره این موضوع که آیا سریال نتفلیکس واقعی بود و آیا بازگویی دقیق داستان زندگی‌اش بوده یا نه، گفت: قوس کلی داستان درست است. واقعاً همین اتفاق افتاد. زمانی که فروشگاه eBay را راه‌اندازی کردم، در لابی یک مدرسه هنری کار می‌کردم و تقریباً همه کارها را خودم در ابتدا انجام می‌دادم. اما همه شخصیت‌های فرعی نمایش -برای مثال، پدر و مادرم، کارهایی که برای امرارمعاش انجام می‌دهند، چقدر به هم نزدیک بودیم [یا نبودیم]- همگی تخیلی هستند. همچنین، بسیاری از چیزهای کوچک‌تری که اتفاق افتاد، تخیلی بودند. مثلاً من هرگز به کواچلا نرفتم. من هرگز با لباسی از پل گلدن گیت ندویدم. اما من خیلی راه پشت سر گذاشته‌ام تا لباسی را برای کسی بخرم که لکه‌دار نباشد یا دکمه‌ای را از دست نداده باشد.

انتقاد از خود

حدود سال 2010، Nasty Gal کاملاً به ستاره خرده‌فروشی مد آنلاین و همچنین یک پدیده فرهنگی بزرگ تبدیل شده بود؛ اما در عرض چند سال، ورشکست شد. سوفیا در پاسخ به چرایی این موضوع گفت: همان‌طور که گفتم تقریباً همه کارها را خودم در ابتدا انجام می‌دادم. حتی اولین کارمندم را از کریگزلیست (کارمندان با دستمزد پایین) استخدام کردم. قبل از ورود سرمایه‌های مخاطره‌آمیز (در سال 2012)، من مالک 100 درصد تجارت بودم و سودآور بودیم. ما منفجر شده بودیم؛ از 1 /1 میلیون دلار (فروش سالانه) به 5 /6 میلیون دلار به 28 میلیون دلار (در سال 2011) طی سه سال بدون بازاریابی دیجیتال و بدون سرمایه‌گذار خارجی رسیدیم.

اما سپس Index Ventures با 40 میلیون دلار از صندوق رشد خود وارد بازار ما شد. با این سرمایه‌گذاری، آنها انتظار داشتند که فروش سالانه را از 28 میلیون دلار به 128 میلیون دلار در یک سال افزایش دهند. بنابراین، وظیفه من این بود که به نحو عمودی (یک مدل از رشد سیستمی) رشد کنم.

آن پول و انتظارات یک شوک واقعی برای سیستم ما بود. تقریباً بلافاصله 100 نفر را استخدام کردیم و بدون داشتن داده‌های زیادی برای پشتیبانی آن، برنامه رشدی را تهیه کردیم. Nasty Gal هنوز یک کسب‌وکار بسیار جوان بود، بنابراین ما آنچه برای طراحی درست آن طرح رشد نیاز داشتیم را به دست نیاوردیم. بنابراین، من فکر می‌کنم این چیزی بود که همه چیز را خراب کرد. همه چیز خیلی سریع پیچیده شد.

سوفیا آمور می‌گوید وقتی متوجه شد که Nasty Gal در حال سقوط است، خودش را سرزنش می‌کرد. او در این رابطه گفت: فکر می‌کنم اینکه Index Ventures این 40 میلیون دلار را به فردی ساده‌لوح داد که نمی‌دانست چگونه یک عرشه بسازد -من حتی نمی‌دانستم چگونه یک ارائه داشته باشم- نیز عملی غیرمسئولانه بود. البته او به دستاوردهایش که در اوایل 30سالگی‌اش به آن رسید، نیز افتخار می‌کند.

دوباره ایستادن

سوفیا عقیده دارد صنعتی که در آن فعالیت کرده روندی تکراری دارد؛ در آن شکست خوردن، بلند شدن و تلاش دوباره و تکرار آن فرآیندی بسیار معمول است. او برخلاف بسیاری از کارآفرینان در «سیلیکون‌ولی»، به جای یک برند، دو برند (Nasty Gal و Girlboss) را ایجاد کرد که به‌طور سرسام‌آوری رشد کردند. او در این مورد می‌گوید: من احساس می‌کنم که هنوز از طریق امتحان کردن روش‌های جدید برای برنامه‌ریزی، اجرا و سازماندهی کارها به‌عنوان مدیر عامل، موضوعات جدیدی یاد می‌گیرم. خیلی چیزها بود که 10 سال پیش و پنج سال پیش نمی‌فهمیدم؛ اما امروز آنها را یاد گرفته‌ام. بسیاری از کارشناسان اقتصادی می‌گویند یکی از نکات مثبت کسب‌وکار او این است که در حال حاضر آنها هنوز یک سازمان کوچک هستند؛ بنابراین، وقتی به دست‌اندازها در جاده برمی‌خورند، می‌توانند خیلی سریع مسیر را اصلاح کنند.

راه‌اندازی یک شرکت رسانه‌ای

همان‌طور که پیشتر اشاره شد سوفیا پس از مدیریت یک امپراتوری خرده‌فروشی، یک شرکت رسانه‌ای تاسیس کرد. در واقعه او بعد از اینکه Nasty Gal را ترک کرد خیلی سریع برای ادامه حیات شغلی‌اش رسانه را انتخاب کرد. کتاب، به دلیل ماهیتش، یک قطعه رسانه‌ای بود. اما قطعه بعدی رسانه او را پادکستش، به نام Girlboss Radio، تشکیل می‌داد. سریال نتفلیکس را هم قطعه بعدی باید دانست.

همسویی هدف و فرصت

گاردین در مصاحبه‌ای از سوفیا آمور می‌پرسد که آیا جایگاهتان چیزی است که همیشه می‌خواستید؟ خبرنگار در توضیح پرسشش می‌گوید: منظورم این است که وقتی کسب‌وکار Nasty Gal را شروع کردید، انتخاب‌های زیادی نداشتید. شما در eBay چیزهایی می‌فروختید تا قبض‌ها را بپردازید. اما این بار بسیار متفاوت است: شما از فروش Nasty Gal پولدار شدید و مشهور هستید.

سوفیا با قاطعیت پاسخ می‌دهد: کاملاً. این اولین‌بار در زندگی حرفه‌ای من است که هدف و فرصت من، یعنی توانمندسازی زنان، همسو می‌شوند. Nasty Gal در مورد ایجاد احساس اعتمادبه‌نفس زنان از طریق مد یا سبک بود، و Girlboss بیشتر در مورد اتصال آنها به یکدیگر، فراهم کردن منابع، ابزار و آموزش برای آنها بود تا پیشرفت کنند.

336-1

قهرمان مصمم

فوربس درباره سوفیا آمور نوشته است: کسی که دارای بسیاری از ویژگی‌های فیزیکی مانند فداکاری و مصمم بودن است، یک قهرمان است و این همان چیزی است که سوفیا آموروسو دارد. سوفیا آموروسو به آنچه دیگران در مورد او فکر می‌کنند اهمیتی نمی‌دهد و همیشه با خودش صادق بوده است. او شرکت خود را به تنهایی راه‌اندازی کرد و آن را به یکی از خرده‌فروشان مهم اما با رشد سریع تبدیل کرد. سوفیا هرگز فکر نمی‌کرد که این زندگی او باشد، زیرا او نه بیمه درمانی، نه تجربه تجاری و حتی شغلی هم نداشت. اما اکنون، او برای صحبت با طرفداران خود وقت می‌گذراند. او در کسب‌وکارهایش پایه‌ای برای زنان کارآفرین مشتاق ایجاد کرده، و هنوز هم بنیان‌گذار یک شرکت چند میلیون‌دلاری است. او همه این کارها را در 31‌سالگی انجام داد. او به زنان جوان در همه‌جا الهام می‌دهد که هرگز تسلیم نشوند، به آنچه به آن اعتقاد دارند پایبند بمانند، و مهم‌تر از همه تاکید می‌کند تغییر خوب است. سوفیا آموروسو به کاری که انجام می‌داد اعتقاد داشت،‌ حتی اگر هیچ‌کس دیگری این کار را انجام نمی‌داد. او اوایل جوانی نمی‌دانست که مثل امروز موفق خواهد بود، اما هرگز به ایده جدید نگفت هرگز. سوفیا آموروسو یک الهام‌بخش و یک قهرمان برای زنان در همه جای دنیاست، زیرا او هرگز در زمانی که همه چیز سخت بود تسلیم نشد و هر روز برای کمک به زنان برای قدرتمندتر شدن در دنیای تجارت مبارزه می‌کرد.

میا سان، روزنامه‌نگار درباره کتاب او نوشته است: افرادی که مصمم هستند تا زمانی تغییر مثبت ایجاد کنند، متوقف نمی‌شوند، درست مانند سوفیا آموروسو. سوفیا آموروسو در کتاب خود تغییرات مثبت زیادی ایجاد می‌کند. او می‌گوید: «با درخواست از کسی که شما را جدی بگیرد، جدی گرفته نمی‌شوید. باید ظاهر شوید و صاحب آن شوید. این دنیای مردانه است؟ خیر، در راه موفقیت چه کسی به جنسیت اهمیت می‌دهد؟ من واقعاً خوشحالم که دختر هستم.»

بنیاد کمک به زنان کارآفرین

سوفیا آموروسو یک قهرمان است زیرا او به بسیاری الهام می‌دهد که باید با خود صادق بود و به آنچه هستیم افتخار کنیم. او در کتاب خود در مورد این صحبت می‌کند که حتی اگر در دنیای مردانه زندگی کنیم، زنان می‌توانند به همان اندازه عالی، به همان اندازه موفق و به همان اندازه قدرتمند باشند. او گواه زنده‌ای است که زنان را می‌توان در دنیای تجارت جدی گرفت. هنگامی که آموروسو برای اولین‌بار کتاب خود را منتشر کرد، تصمیم گرفت یک بنیاد هم ایجاد کند. بنیاد او به زنان جوان کارآفرین کمک‌های مالی اعطا می‌کند. این بنیاد بیش از 75 هزار دلار کمک مالی به زنان در سراسر جهان اعطا کرده است. کمک‌های مالی برای زنانی است که به دنبال تلاش‌های کارآفرینی هستند. علاوه بر کمک مالی، هر کمک مالی اعطا‌شده از طریق Nasty Gal در معرض دید قرار می‌گیرد. 

دراین پرونده بخوانید ...