شناسه خبر : 46600 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

میلیاردر خانه‌داری

مارتا استوارت کارآفرین، چگونه به کلاهبرداری محکوم شد؟

338 مارتا استوارت در ۳ آگوست ۱۹۴۱ در نیوجرسی و در یک خانواده هشت‌نفری به دنیا آمد. مارتا دومین فرزند خانواده بود و آنها در یک خانه بسیار کوچک زندگی می‌کردند. به دلیل شرایط بد اقتصادی خانواده، مادر مارتا مجبور بود علاوه بر انجام کارهای خانه و آشپزی، برای همه اعضای خانواده هم خودش لباس بدوزد. همین موضوع باعث شد تا مارتا آشپزی و خیاطی را در کنار مادرش یاد بگیرد. از طرفی پدر مارتا کشاورز بود و این امر باعث شد مارتا روش کاشت گل‌ها، درختان میوه و بوته‌های تمشک را هم از پدرش بیاموزد. اصلیت خانواده او لهستانی بود. مارتا از سنین کم به مطالعه علاقه زیادی داشت و فعالیت‌های فوق‌برنامه مدرسه مثل عضویت در تیم روزنامه مدرسه، باشگاه هنر و... را هم انجام می‌داد و در همه این موارد بهترین بود.

او برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان تصمیم گرفت به نیویورک سفر کند و در آنجا برای گذران زندگی و پرداخت هزینه تحصیل به عنوان مدل در آگهی‌های تلویزیونی و برخی مجلات مشغول به کار شد. پس از آنکه به عنوان یکی از 10 نفر اول مدرسه فارغ‌التحصیل شد به دانشکده برنارد در نیویورک رفت تا ادامه تحصیل بدهد. در آنجا در رشته تاریخ باستان مشغول به تحصیل شد و همچنان برای پرداخت هزینه‌های زندگی شغل پیشین خود را ادامه داد.

سال دوم دانشگاه بود که مارتا استوارت با اندی استوارت آشنا شد و با او ازدواج کرد. اندکی بعد در سال ۱۹۶۵ تنها فرزند آنها الکس به دنیا آمد. با به دنیا آمدن فرزندشان، پدر و مادر تصمیم گرفتند خانه‌ای حیاط‌دار داشته باشند، از این‌رو یکی از اتاق‌های یک مدرسه را به عنوان خانه خود انتخاب کردند و تمام در و دیوار آن را تزیین کردند. اندکی بعد مارتا استوارت وارد بورس نیویورک شد و در آنجا به عنوان یک دلال سهام فعالیت می‌کرد. این تجربه نیز بسیار موفق بود و در پیشرفت‌های بعدی او نقش بسزایی ایفا کرد.

آنها کم‌کم توانستند خانه جدیدی بخرند و مارتا استوارت تمام آن چیزهایی را که از پدر آموخته بود در آن خانه پیاده کرد و گل و گیاه زیادی را در آن خانه پرورش داد. او تصمیم گرفت به هنرهایی که از مادر فرا گرفته بود نیز رنگ و بوی تجاری دهد از این‌رو یک آگهی کوچک برای برگزاری انواع مراسم جشن در روزنامه محلی چاپ کرد. اولین درخواست مربوط به یک جشن ازدواج بود و مارتا استوارت به زیبایی هرچه‌تمام‌تر آن را برگزار کرد.

چندی بعد تمامی کارهای مربوط به جشن افتتاح شرکت چاپ همسرش را خودش انجام داد و تحسین همگان را برانگیخت. در همین جشن مارتا توانست با تعدادی ناشر و نویسنده رابطه خوبی برقرار کند. از طریق همین آشنایی مارتا در سال ۱۹۸۲ کتابی با عنوان «سرگرم‌کننده» نوشت و به چاپ رساند که از استقبال بی‌نظیری برخوردار شد.

ورود به دنیای انتشارات

استوارت با انتشار اولین کتاب خود به دنیای نشریات وارد شد و این کتاب به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال انتخاب شد. این موفقیت استوارت در انتشار کتاب‌های دیگر، مانند «منوهای غذاهای سریع مارتا استوارت»، «کریسمس مارتا استوارت» و «برنامه‌ریز عروسی مارتا استوارت» نیز ادامه پیدا کرد. با این حال شهرت تازه مارتا استوارت، زندگی شخصی وی را تحت تاثیر قرار داد. مارتا از شهرت بسیار بالایی برخوردار شده بود و همگان او را به عنوان یک متخصص خانه‌داری معرفی می‌کردند.

مارتا استوارت در سال ۱۹۸۲ کتاب «سرگرم‌کننده» را نوشت و به چاپ رساند که تا همین امروز همچنان در حال فروش است. پس از آن دو کتاب آشپزی آماده کرد و این دو نیز مانند کتاب اول به فروش بالا دست یافتند. حال دیگر نام مارتا استوارت به عنوان یک زن هنرمند بر سر زبان‌ها افتاده بود. در چند برنامه تلویزیونی از او دعوت به عمل آمد و شهرت او صدچندان شد.

حالا دیگر مارتا استوارت اکثر اوقات خود را صرف چاپ کتاب‌های جدید در مورد هنر خانه‌داری می‌کرد و هر روز روش‌های نوینی به علاقه‌مندان این عرصه آموزش می‌داد.

اولین رسانه شخصی

درست زمانی که همه او را به عنوان یک متخصص خانه‌داری می‌شناختند و او از این راه ثروت کلانی عایدش شده بود، زندگی خصوصی‌اش با بحران روبه‌رو شد و مجبور به جدایی از همسرش شد. جدایی از اندی اگرچه سخت بود ولی او تصمیم گرفت که با کار فراوان این خلأ دردناک را پر کند.

حال مارتا استوارت هدف دیگری در ذهن داشت. او از انرژی خود در کارش کم نکرد و تصمیم گرفت مجله‌ای مخصوص بانوان با محتوای آموزش هنر خانه‌داری چاپ کند تا بیشتر با مخاطبانش در ارتباط باشد. در سال ۱۹۹۰ مارتا استوارت اقدام به چاپ مجله‌ای که خود صاحب امتیاز آن است به نام مارتا استوارت لیوینگ کرد. در سال ۱۹۹۳ مارتا به اجرای برنامه تلویزیونی با نام مارتا استوارت لیوینگ پرداخت که نام آن فرقی با نام مجله‌اش نداشت. مارتا در آن برنامه به معرفی کالاهایی می‌پرداخت که داشتن آن برای هر خانه‌داری مفید بود. در سال ۱۹۹۷ مارتا استوارت شرکتی به نام  Martha Stewart living Omnimediaتاسیس کرد و پس از آنکه این شرکت را وارد بازار بورس نیویورک کرد توانست خیلی زود میلیاردر شود.

او در حال حاضر ۶۱ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد و ۹۶ درصد حق رای نیز با مارتا استوارت است.

تغییر نام برند

در سال 1991، برند مارتا استوارت به نام Martha Stewart Living Omnimedia, Inc تغییر نام داد. در این زمان بود که وی اولین مجله خود را در حوزه سبک زندگی با عنوان «زندگی‌نامه مارتا استوارت» انتشار داد. او پس از کسب موفقیت در این زمینه، پروژه‌های انتشار مجله دوم خود، یک برنامه تلویزیونی در آمریکا، یک ستون در روزنامه، مجموعه‌ای از کتاب‌های جدید، یک نمایش رادیویی، یک وب‌سایت اینترنتی را نیز با موفقیت به اتمام رساند. در این زمان، برند مارتا استوارت 763 میلیون دلار در حوزه‌های مختلف فروش داشت.

بازگشت به وال‌استریت

در 19 اکتبر 1999، مارتا استوارت که در آمریکا شهرت زیادی کسب کرده بود، بار دیگر به وال‌استریت بازگشت تا کمپانی خود را در بازار سهام نیویورک ارائه دهد. در پایان روز اول، ارزش هر سهم از 72 میلیون سهم شرکت مارتا به بیش از 95 درصد افزایش یافت و ثروتی معادل 130 میلیون دلار را برای مارتا به ارمغان آورد. استوارت صاحب 96 درصد از سهام شرکتش است که ارزش آن 2 /1 میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.

اتهام و افت سهام

زندگی‌نامه مارتا استوارت فرازونشیب‌های بسیاری داشته است. در ژوئن 2002، استوارت بار دیگر به سرتیتر روزنامه‌ها تبدیل شد. او این‌بار متهم شده بود که معاملات سهام شرکتش بر پایه اطلاعات غلط و منابع مالی غیرواقعی انجام ‌گرفته‌اند. مارتا استوارت متهم بود که صدها سهام شرکت ImClone Systems را به فروش رسانده است. در حالی ‌که سازمان غذا و داروی آمریکا، داروی جدید سرطان این شرکت را تایید نکرده است. ارزش سهام شرکت پس از گزارش‌های سازمان غذا و دارو، به شکل قابل‌ توجهی افت کرد. با توجه به این تحقیقات منتشرشده، استوارت در ماه اکتبر همان سال و فقط چهار ماه پس از عضویت در هیات مدیره بورس اوراق بهادار نیویورک، از سمت خود استعفا کرد.

جرائم استوارت

در ژوئن 2003، یک کیفرخواست 41صفحه‌ای استوارت را متهم کرد. جرم‌هایی نظیر کلاهبرداری در اوراق بهادار، به خطر انداختن عدالت اجتماعی، توطئه و ارائه اظهارات دروغین به دادستان‌ها و اف‌بی‌آی‌ به او نسبت داده شد. او در برابر همه اتهامات خود اظهار بی‌گناهی کرد. سپس از سمت خود به‌عنوان رئیس و مدیرعامل امپراتوری Omnimedia کناره‌گیری کرد. در فوریه 2004، یک قاضی اتهام وی در مورد کلاهبرداری در اوراق بهادار را رد کرد. اما هیات منصفه وی را به جرم توطئه، ممانعت از برقراری عدالت و دو مورد اظهارات دروغ محکوم کرد. استوارت در ماه جولای به پنج ماه زندان و پرداخت 30 هزار دلار جریمه نقدی محکوم شد. وی در اکتبر 2004 اولین مرحله از مجازات خود را در یک زندان (با حداقل امنیت) در شهر الدرسون، ویرجینیای غربی گذراند. استوارت در چهارم مارس سال 2005 از زندان آزاد شد.

پرونده بازار سهام و محکومیت

بنا به گفته کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، مارتا استوارت پس از دریافت اطلاعات فاش‌نشده از سوی پیتر باکانوویچ که کارگزار بورسی او بود، با فروش همه ۳۹۲۸ سهم خود در دسامبر ۲۰۰۱، از زیان بیش از ۴۵ هزاردلاری نجات یافت. یک روز پس از فروش، ارزش سهام مزبور ۱۶ درصد سقوط کرد. در ماه‌های بعدی رسانه‌ها به‌شدت به او حمله کردند و مجله نیوزویک روی جلد خود تیتر «آش مارتا» را کار کرد. او در نهایت ۳۰ هزار دلار جریمه شد و بعدتر مجبور به بازپس دادن بیش از ۵۸ هزار دلار به بازار سهام و نیز پرداخت جریمه‌ای ۱۳۷ هزار‌دلاری شد و به زندان افتاد. او پس از آزادی از زندان همچنان به فعالیت‌های خود در زمینه آموزش آشپزی در خانه، شوی تلویزیونی و نوشتن کتاب ادامه داده است.

338-1

بازگشت به رسانه

پس از آزادی او، NBC اعلام کرد که برگزاری دو برنامه تلویزیونی جدید را به وی سپرده است. این دو آیتم شامل یک برنامه روزانه تاک‌شو و یک برنامه تلویزیونی ریلیتی با عنوان The Apprentice بودند. تهیه‌کنندگان این برنامه‌ها، مارک برنت و دونالد ترامپ بودند. استوارت با گذراندن پنج ماه حبس خانگی در خانه‌اش (در بدفورد نیویورک)، حکم دادگاهی خود را به اتمام رساند.

مشکلات حرفه‌ای

برنامه تلویزیونی استوارت در سال ۲۰۱۰ به شبکه Hallmark انتقال داده شد. با این حال این برنامه با شکست بزرگی مواجه شد و نتوانست بینندگان کافی را برای ادامه تولید خود جذب کند. در سال ۲۰۱۲ شبکه هال مارک تولید این برنامه را به خاطر استقبال کم و امتیازهای پایینی که از طرف بینندگان دریافت کرد، متوقف کرد. پاییز همان سال، استوارت برنامه جدیدی را با نام Martha Stewart’s Cooking School تولید کرد.

پرسونال برندینگ

مارتا استوارت به میلیاردر خانه‌داری در جهان معروف است. امروزه دیگر تنها مجلات و کتاب‌ها نام او را به میان نمی‌آورند بلکه در تمامی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی که اثری از هنر خانه‌داری به چشم می‌خورد مارتا به عنوان مهمان همیشگی حضور دارد. ایده‌ها و انرژی فوق‌العاده او که هرگز تمامی ندارد او را به رویای تمامی زنان دنیا تبدیل کرده است؛ زنی هنرمند، قدرتمند و صاحب ثروت کلان و همه اینها صفات زنی است که در یک خانواده پرجمعیت و متوسط پرورش یافته است. «مارتا استوارت» هم‌اکنون یکی از زنان موفق آمریکا به‌شمار می‌رود و ثروت وی حدود یک میلیارد دلار تخمین زده شده است. از او برنامه‌های متعدد آشپزی و... در رسانه‌های مختلف و شبکه‌های مجازی مانند یوتیوب موجود است. صفحه اینستاگرام او چهار میلیون و 300 هزار نفر دنبال‌کننده دارد.

مارتا استوارت از طرفداران موسیقی رپ و امینم، از دوستان نزدیک اسنوپ داگ و طرفدار حقوق حیوانات است که با سنت‌شکنی و امتناع از معمولی بودن، تبدیل به یک غول بزرگ شد. او با استقبال از فرصت‌های جدید، از رسانه‌های اجتماعی جدید گرفته تا تبلیغ در محدوده مرکزی شهرها، اکنون بیش از همیشه یک شخص به‌روز است. در بخش اول، یک روز کامل را با مارتا می‌گذرانید و می‌آموزید که سخت‌کوشی، به‌روز بودن و یادگیری مداوم، و داشتن عشق مادام‌العمر به یادگیری، دستورالعمل او برای موفقیتی مستمر است.

81ساله پرشور

مارتا استوارت زنی با استعدادهای فراوان است. اکنون او می‌تواند ژست روی جلد را نیز به فهرست موفقیت‌های خود اضافه کند. به تازگی عکس ساحلی او کنار دریا خبرساز شد. مارتای 81ساله می‌خواهد الگوهای سنتی درباره سن و سال زنان را هم تغییر دهد. استوارت، 81ساله، یکی از جدیدترین ستاره‌های جلد این مجله نمادین برای سال 2023 است. پیش از او، عنوان مسن‌ترین زن روی جلد متعلق به می ماسک بود که در سال 2022 در 74سالگی در این مجله ظاهر شد. «من انگیزه داشتم تا به مردم نشان دهم که یک زن هم سن و سال من هنوز هم می‌تواند خوب به نظر برسد و احساس خوبی داشته باشد.» استوارت به Sports Illustrated Swimsuit گفت: فکر می‌کردم این یک نوع رویداد تاریخی است و بهتر است ظاهر خوبی داشته باشم. استوارت تمایل خود را به ظاهر جذاب پنهان نمی‌کند: «من فکر می‌کنم مردم دوست دارند به چیزهای زیبا نگاه کنند و اگر احساس زیبایی می‌کنید و می‌توانید آن را نشان دهید، این کار را انجام دهید.» 

دراین پرونده بخوانید ...