شناسه خبر : 46594 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مصائب بانوی اقتصاددان

چگونه اولین زن آفریقایی-آمریکایی در هیات‌مدیره فدرال‌رزرو حضور یافت؟

326«لیزا دی.‌ کوک» در 23 می 2022 به عنوان عضوی از هیات‌مدیره سیستم فدرال‌رزرو کار خود را آغاز کرد تا یک دوره مشخص را که تا 31 ژانویه 2024 به طول می‌انجامد به پایان برساند. او در 8 سپتامبر 2023 بار دیگر به عضویت هیات‌مدیره فدرال‌رزرو منصوب شد و در 13 سپتامبر همان سال سوگند یاد کرد. دوران خدمت او در 31 ژانویه 2028 پایان خواهد یافت. دکتر کوک قبل از انتصاب در هیات‌مدیره، استاد اقتصاد و روابط بین‌الملل در دانشگاه ایالتی میشیگان بود. از سال 2018 تا 2021، او مدیر «برنامه آموزشی تابستانی انجمن اقتصادی آمریکا» بود. او همچنین یک همکار پژوهشگر و محقق در «دفتر ملی تحقیقات اقتصادی» بود. پیش از این، دکتر کوک عضو هیات علمی دانشکده دولتی کندی دانشگاه هاروارد بود. وی در طول مدت حضورش در هاروارد در سمت معاون مدیر «تحقیقات آفریقا در مرکز توسعه بین‌المللی» نیز خدمت کرد. قبل از آن، او عضو برجسته دانشگاه استنفورد بود. از سال 2011 تا 2012، دکتر کوک به عنوان اقتصاددان ارشد در «شورای مشاوران اقتصادی» در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما فعالیت کرد.  از سال 2000 تا 2001، مشاور ارشد در امور مالی و توسعه در «دفتر امور بین‌الملل وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده» بود. لیسا کوک مدرک لیسانس فلسفه را از کالج اسپلمن دریافت کرد. او به عنوان «محقق مارشال»، دومین لیسانس خود را در فلسفه، سیاست و اقتصاد از دانشگاه آکسفورد گرفت. او دکترای اقتصاد را در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی گذراند.

اولین زن رنگین‌پوست در هیات‌مدیره فدرال‌رزرو

«لیزا دِنِل کوک»، اقتصاددان آمریکایی، اولین زن آفریقایی-آمریکایی و اولین زن رنگین‌پوست است که در هیات‌مدیره فدرال‌رزرو حضور یافته است. قبل از انتصابش به فدرال‌رزرو، او به عضویت هیات‌مدیره بانک فدرال‌رزرو شیکاگو انتخاب شد. لیزا که در زمینه اقتصاد بین‌الملل، به ویژه اقتصاد روسیه، صاحب نظر است، در مشاوره به سیاست‌گذاران دولت اوباما تا دولت‌های نیجریه و روآندا مشارکت داشته است. کوک در مقام یکی از معدود اقتصاددانان زن سیاه‌پوست و برجسته شناخته می‌شود و به دلیل تلاش‌هایش در راهنمایی زنان سیاه‌پوست و حمایت از ورود آنها در عرصه‌های اقتصادی توجه دانشگاهیان را به خود جلب کرده است. در 14 ژانویه 2022، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، کوک را به عنوان سکاندار فدرال‌رزرو معرفی کرد؛ وی در 10 می از سوی سنای ایالات‌متحده تایید شد و در 23 می 2022 در این مقام تثبیت شد.

دوران تحصیل و جوانی

 لیزا کوک، متولد 1964، یکی از سه دختر کشیش بیمارستان باپتیست یعنی «پیتون بی کوک» و «مری مورای کوک» استاد پرستاری کالج جورجیاست. او در «میلج ویل»، واقع در جورجیا، بزرگ شد. کوک در کودکی درگیر حذف تبعیض نژادی از مدارس در جورجیا بود و هنوز زخم‌های جسمی ناشی از حمله جدایی‌طلبان را زمانی که در مدرسه سابق سفیدپوستان ثبت‌نام کرد بر بدن دارد. شیمیدانی به نام «پرسی جولیان» عموزاده اوست. کوک در سال 1986 لیسانس فیزیک و فلسفه را از کالج اسپلمن دریافت کرد و در آنجا در سمت پژوهشگر مرکز «هری اس. ترومن» برگزیده شد. او به عنوان نخستین «محقق مارشال» در کالج «سن هیلدا»، آکسفورد، تحصیلات خود را ادامه داد و در سال 1988 لیسانس دیگری در فلسفه، سیاست و اقتصاد گرفت. او دوره‌های کارشناسی ارشد را در فلسفه در دانشگاه «شیخ آنتا دیوپ» در سنگال گذراند. پس از یک کوهنوردی در کوه کلیمانجارو با یک اقتصاددان، کوک به‌طور جدی شروع به ادامه تحصیل در مقطع دکترا در رشته اقتصاد کرد. او زمانی که وارد مقطع کارشناسی ارشد شد، به دلیل یک تصادف مدتی روی ویلچر نشست. لیزا در سال 1997 دکترای اقتصاد را از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تحت راهنمایی «بری آیچنگرین» و «دیوید رومر» دریافت کرد. پایان‌نامه او بر توسعه‌نیافتگی سیستم بانکی در روسیه تزاری و سپس روسیه پساشوروی متمرکز بود.

پیمودن مدارج ترقی

کوک از سال 1997 تا 2002 استادیار مدعو در مدرسه دولتی کندی در دانشگاه هاروارد و دانشکده بازرگانی هاروارد بود و در آنجا معاونت مدیر تحقیقات آفریقا در مرکز توسعه بین‌المللی هاروارد را عهده‌دار بود. از سال 2000 تا 2001، مشاور ارشد امور مالی و توسعه در وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده بود. همچنین از سال 2002 تا 2005 به عنوان همکار و پژوهشگر با موسسه هوور دانشگاه استنفورد همکاری کرد. لیزا کوک در سال 2005 به دولت نیجریه در مورد اصلاحات بانکی و به دولت روآندا درباره توسعه اقتصادی مشاوره داد. در سال 2005، کوک در مقام استادیار به دانشگاه ایالتی میشیگان پیوست و در سال 2013 به سمت دانشیار منصوب شد. او به عنوان اقتصاددان ارشد در شورای مشاوران اقتصادی دولت اوباما از آگوست 2011 تا 2012 خدمت کرد.

مطالعات کوک در اوایل کارش بر اقتصاد بین‌الملل، به ویژه اقتصاد روسیه متمرکز بود. بعدها او پژوهش‌های خود را در مورد رشد اقتصادی گسترش داد تا بر تاریخ اقتصادی آفریقایی-آمریکایی‌ها تمرکز کند. تحقیقات او نشان داد که خشونت علیه آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار طبق قوانین «جیم کرو» به تعداد کمتر از حد انتظار ثبت اختراع واقعی منجر شده است. او به همراه سایر اقتصاددانان یک پایگاه داده بلندمدت در مورد لینچ کردن در ایالات‌متحده جمع‌آوری کرد [لینچ‌ کردن یا Lynching: به عمل اعدام غیرقانونی در ملأ عام یا ضرب و جرح منجر به مرگ از سوی یک گروه گفته می‌شود که معمولاً برای تنبیه متجاوز یا ترساندن گروهی اقلیت انجام می‌گیرد. معمولاً این رفتار را گروهی خودسر با سروصدا و با قصد جلب توجه اذهان عمومی انجام می‌دهند. در بیشتر موارد لینچ کردن در زمان تنش‌های اقتصادی و اجتماعی انجام می‌شود و معمولاً با قصد سرکوب گروه اقلیت از سوی گروه اکثریت صورت می‌گیرد. این البته مختص آمریکای شمالی نیست و در مناطق دیگر دنیا هم قابل مشاهده است].

از سال 2016، کوک «برنامه تابستانی انجمن اقتصادی آمریکا» را برای دانشجویان اقلیت به حاشیه‌رفته، هدایت کرده است. وی در سال 2019 به عضویت کمیته اجرایی انجمن اقتصادی آمریکا درآمد. در نوامبر 2020، کوک از سوی دولت بایدن به فدرال‌رزرو معرفی شد.

نامزدی فدرال‌رزرو

طبق گزارش‌ها در سال 2021، سناتور «شروود براون» دولت بایدن را زیر فشار قرار داد تا کوک را برای عضویت در شورای حکام یا هیات‌مدیره فدرال‌رزرو معرفی کند. بایدن در 14 ژانویه 2022 رسماً کوک را برای عضویت در شورای حکام معرفی کرد. او اولین زن سیاه‌پوست در هیات‌مدیره فدرال‌رزرو است. جلسات استماع در مورد نامزدی کوک در کمیته بانکی سنا در 3 فوریه 2022 برگزار شد. در 16 مارس 2022، کمیته در یک رای حزبی در مورد نامزدی کوک به بن‌بست رسید و کل سنا را مجبور کرد که نامزدی او را از کمیته خارج کنند. در 29 مارس 2022، سنای ایالات‌متحده نامزدی او را از کمیته بانکداری سنا با 50 رای موافق در برابر 49 رای رد کرد. در 26 آوریل 2022، مجلس سنا تلاش کرد تا کفایت مذاکرات در مورد نامزدی او را مطرح کند اما با 47 رای موافق در برابر 51 رای مخالف با آن موافقت نشد، زیرا سناتور «کریس مورفی» و «ران وایدن» به کووید مبتلا شده بودند و نمی‌توانستند رای دهند. هیچ فرد جمهوریخواهی از سنا به او رای نداد و او فاقد صلاحیت و یک افراطی چپ توصیف شد. در 10 می 2022، سنا نامزدی او را با 51 رای موافق در برابر 50 رای مخالف تایید کرد، و کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور، رای «تساوی‌شکن» را به صندوق انداخت. در می 2023، بایدن او را برای یک دوره 14ساله نامزد کرد. سنا نامزدی وی را در 6 سپتامبر 2023 با 51 رای موافق در برابر 47 رای مخالف تایید کرد.

دکتر کوک و سوابق اجرایی

زمانی که دکتر کوک، اقتصاددان دانشگاه ایالتی میشیگان (MSU)، به عضویت هیات‌مدیره فدرال‌رزرو شیکاگو انتخاب شد، این دانشگاه در گزارشی در همین رابطه نوشت؛ فدرال‌رزرو شیکاگو یکی از 12 بانک منطقه‌ای فدرال‌رزرو است که همراه با هیات حکام فدرال‌رزرو در واشنگتن دی‌سی، سیاست‌های پولی کشور را با هدف حفظ ثبات در سیستم مالی هدایت می‌کند. کوک برای یک دوره سه‌ساله که تا 31 دسامبر 2024 ادامه دارد، انتخاب شد. کوک گفت: «از اینکه به عضویت هیات‌مدیره انتخاب شده‌ام متشکر و سپاسگزارم. مشتاقانه منتظر استفاده از تجربیاتم در سیاست‌گذاری اقتصاد کلان برای اطلاع‌رسانی در مورد فعالیت‌ها و مذاکرات بانک فدرال‌رزرو شیکاگو در پیشبرد وظایف دوگانه فدرال‌رزرو هستم.» فدرال‌رزرو شیکاگو به بخش‌های شمالی ایلینویز و ایندیانا، جنوب ویسکانسین، میشیگان و آیووا خدمات می‌دهد. این بانک از طریق مشارکت در سیاست پولی ملی، نظارت و تنظیم سازمان‌های بانکی، نظارت بر شرایط اقتصادی منطقه، و ارائه خدمات مالی به بانک‌ها و سایر موسسات سپرده‌گذاری و دولت ایالات‌متحده، به مردم خدمت‌رسانی می‌کند.

به عنوان استاد بخش اقتصاد در کالج علوم اجتماعی MSU و استاد روابط بین‌الملل در کالج جیمز مدیسونِ دانشگاه میشیگان، تجربه کوک در بانک فدرال‌رزرو شیکاگو به خوبی به نفع و در خدمت عموم مردم خواهد بود. از زمان پیوستن به دانشگاه میشیگان در سال 2005، لیزا کوک جایگاه خود را در سطح بین‌المللی در نقش یک اقتصاددان تثبیت کرد. کوک به تازگی عضو هیات‌مدیره «بانک وام مسکن فدرال» ایندیاناپولیس، یکی از 11 بانک تعاونی مستقل منطقه‌ای در سراسر ایالات‌متحده بوده است. او برای خدمت به تیم انتقالی جو بایدن (رئیس‌جمهور) و کاملا هریس (معاون رئیس‌جمهور) برای کمک به بررسی آژانس‌هایی مانند کمیسیون معاملات آتی کالا، شرکت بیمه سپرده فدرال، فدرال‌رزرو، اداره اتحادیه اعتباری ملی و کمیسیون بورس و اوراق بهادار برگزیده شد.

کوک همچنین اقتصاددان ارشد در شورای مشاوران اقتصادی رئیس‌جمهور در دولت اوباما بود؛ جایی که در حوزه یورو، ابزارهای مالی، نوآوری و کارآفرینی کار می‌کرد. این اقتصاددان همچنین در تیم انتقالی بایدن، بازبینی مسائل مربوط به بانک جهانی و بخش امور بین‌الملل وزارت خزانه‌داری را رهبری می‌کرد. کوک (مدافع افزایش تنوع و شمول در حوزه اقتصاد)، چهارمین اقتصاددان سیاه‌پوست در تاریخ 130ساله هیات‌مدیره «انجمن اقتصادی آمریکا»ست. او «برنامه تابستانی انجمن اقتصادی آمریکا» را به مدت پنج سال در حالی که دانشگاه میشیگان میزبان آن بود هدایت کرد. این برنامه فرصت‌هایی را برای دانشجویان به حاشیه‌رفته ایجاد می‌کند تا در زمینه اقتصاد پیشرفت کنند. به همین دلایل، مجله فورچون از وی به عنوان یکی از ۱۹ اقتصاددان سیاه‌پوست نام برد که شایسته آن هستند که از ایشان تقدیر شود.

326-1

جایزه بزرگ «لویی‌ ای. مارتین» برای خانم کوک

«مرکز مشترک مطالعات سیاسی و اقتصادی»، دکتر لیسا دنل کوک را با بالاترین افتخار شایسته دریافت جایزه بزرگ آمریکایی «لویی‌ ای. مارتین» در سال 2023 شناخت و از وی تجلیل کرد. این جایزه سپاسگزاری و قدردانی از افرادی است که به ایجاد کمک‌های تحول‌آفرین یاری رسانده‌اند که موجب تقویت ایده «وعده آمریکا» به عنوان سرزمین امید و فرصت برای همه شده است. این جایزه که نخستین‌بار در سال 2003 اعطا شد، به یاد «لویی ‌ای. مارتین» (1997-1912)، بنیان‌گذار اصلی مرکز مشترک و اولین رئیس هیات‌مدیره آن نامگذاری شده است. دکتر کوک این جایزه را در مراسم «اجلاس آینده جوامع سیاه‌پوست» در سال 2023 دریافت کرد.

«پاول. ان. دی. ثورنل»، رئیس شورای حکام مرکز مشترک، گفت: «تایید خانم کوک به‌عنوان عضو تمام‌وقت هیات حکام فدرال‌رزرو، تعهد او به اقتصادی بهتر برای همه و دوره قبلی‌اش به عنوان استاد و اقتصاددان، او را به دریافت‌کننده‌ای ایده‌آل برای جایزه بزرگ لویی ‌ای. مارتین تبدیل کرده است.» وی افزود: «دکتر کوک تجربه و تفکری را برای هیات حکام فدرال‌رزرو به ارمغان می‌آورد که تضمین می‌کند نگرانی‌ها و منافع گروه‌های جمعیتی مختلف، از جمله آنهایی که از لحاظ تاریخی در تصمیم‌گیری‌های مالی به حاشیه رانده شده‌اند، در نظر گرفته می‌شود. اهدای این جایزه به او باعث افتخار بود.»

دکتر کوک هم در این مراسم گفت: «وقتی به همه کارهایی که لویی مارتین انجام داد، از جمله ایجاد مرکز مشترک مطالعات سیاسی و اقتصادی فکر می‌کنم، و مردان و زنان برجسته‌ای را که قبل از من این جایزه را کسب کرده‌اند، در نظر می‌گیرم، قدردان دریافت این افتخار و جایزه بزرگ هستم.» اما «لویی‌ ای. مارتین» کیست؟ مارتین دانش‌آموخته سال 1934 از دانشگاه میشیگان، روزنامه‌نگار «شیکاگو دیفندر»، سردبیر و ناشر «میشیگان کرونیکل» و بنیان‌گذار انجمن ناشران روزنامه ملی بود. او که مشاور سه رئیس‌جمهور بود در تصویب قانون حقوق مدنی در سال 1964، قانون حقوق رای در سال 1965، و نامزدی تورگود مارشال به دیوان عالی ایالات‌متحده در سال 1967 نقش اساسی داشت. مارتین یکی از بنیان‌گذاران «مرکز مشترک» در سال 1970 بود و به عنوان رئیس هیات‌مدیره آن از 1970 تا 1979 فعالیت کرد. «مرکز مشترک مطالعات سیاسی و اقتصادی» هم یک اندیشکده مربوط به سیاه‌پوستان آمریکاست که راه‌حل‌های سیاسی قانع‌کننده و عملی برای از بین بردن موانع دائمی و در حال تحول برای آزادی کامل سیاه‌پوستان در آمریکا ارائه می‌دهد. این انجمن سیاست‌های عمومی و ایده‌هایی را ترویج می‌کند که جوامع سیاه‌پوست را به پیش می‌برد.

آثار قلمی  کوک

این اقتصاددان سیاه‌پوست صاحب آثار قلمی است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- «اعتبار تجاری و تامین مالی بانکی: تامین مالی شرکت‌های کوچک در روسیه»، مجله Business Venturing، شماره 14 سال 1999.

2- «سه مقاله در مورد بازارهای اعتباری داخلی و خارجی در روسیه پسا شوروی و روسیه تزاری»، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، 1997.

3- «فلزات یا مدیریت؟ توضیح عملکرد رشد اقتصادی اخیر آفریقا» با همکاری لورا ان. بنی در مجله  امریکن اکونومیک ریویو، شماره 2 (2009).

4- «خشونت و فعالیت اقتصادی: شواهدی از اختراعات آمریکایی آفریقایی‌تبار- 1940-1870»، مجله Economic Growth، شماره 2، 2014.

5- «نام‌های کاملاً متمایز سیاه در گذشته آمریکا» (2014) با همکاری «تروون دی. لوگان» و «جان ام. پارمن». 

دراین پرونده بخوانید ...