شناسه خبر : 5467 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کمبود قراضه بازار مس را به تعادل می‌رساند

چینی‌ها به جان بازار مس افتادند

موضوع خریدهای آژانس ذخایر دولت چین(SRB) چیست؟ صحبت‌ها بر سر این است که این آژانس مرموز و قدرتمند چین اخیراً در حال تحقیق در مورد خرید فلز قرمز رنگ بوده است؛

مجتبی فرخ
منبع: FT.com
موضوع خریدهای آژانس ذخایر دولت چین (SRB) چیست؟ صحبت‌ها بر سر این است که این آژانس مرموز و قدرتمند چین اخیراً در حال تحقیق در مورد خرید فلز قرمز رنگ بوده است؛ این سازمان از اوایل سال جاری نیز در بازارهای بین‌المللی برای اولین بار پس از بحران مالی سال 2008 شروع به خریداری نیکل کرده است. در نگاه اول، ممکن است هم‌اکنون زمان نامناسبی برای خرید مس باشد. قیمت‌ها از رکورد 10190 دلاری سال 2011 حدود یک‌سوم کاهش یافته است، اما این قیمت‌ها هنوز هم دو برابرِ کمترین قیمت سال 2008 و بیشتر از دو برابر سطح قبل از سال 2004 است. من سعی نمی‌کنم انگیزه‌های دفتر ذخایر دولت چین را حدس بزنم؛ اقدامات این دفتر حتی با استانداردهای آژانس‌های دولتی چین نیز غیر‌شفاف است و قیمت نیز تنها عامل تعیین‌کننده هجوم این دفتر به بازار نیست. اما این نکته قابل توجه است که در حدود یک ماه گذشته با افت مس به زیر هفت هزار دلار، SRB شروع به پرس و جو در مورد مس کرده بود. به گفته معامله‌گران، این آژانس همچنین در پاییز سال 2011 که قیمت‌ها به کمتر از 6635 دلار سقوط کرده بود، مشغول تحقیق در مورد بازار مس بود، با این حال روشن نیست که در آن زمان خریدی صورت گرفت یا خیر. در صورتی که SRB شاهد قیمت 6800 تا هفت هزار دلار باشد که برایش ارزش زیادی دارد، پیامدهای آن برای بازار قابل توجه خواهد بود. در حال حاضر بحث این است که SRB ممکن است مایل به خرید حدود 200 تا 300 هزار تن مس باشد- این میزان خرید می‌تواند به طور قابل توجهی روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد؛ با این حال احتمالاً خریدهای این سازمان نمی‌تواند در برابر موج تولید معادن جدید نقش تعیین‌کننده‌ای را در بازار بازی کند. با این حال جیب دولت چین، عمیق است و علاقه SRB به یک سطح قیمت خاص نیز به راحتی می‌تواند کفی را برای بازار تعیین کند. رسیدن به چنین سطح قیمتی دور از انتظار نیست. اول اینکه، با توجه به افزایش ارزش پول چین در برابر دلار، این آژانس با سقوط اخیر قیمت مس، می‌تواند موجودی مس بورس فلزات لندن را به همان سطح اوایل سال 2006 ببلعد. علاوه بر این، همان طور که آقای ماکس لیتون در گلدمن ساکس اشاره می‌کند، پس از در نظر گرفتن تورمی که طی دهه گذشته در هزینه‌های تولید داشته‌ایم، به نظر می‌رسد قیمت فعلی بسیار به دوره‌های قبل از گزارش خرید SRB (سال‌های 2002 و 2008 و 2009) نزدیک‌تر شده باشد. با این حال، قبل از اینکه کنترل از دستمان خارج شود، ضروری است احتیاط کنیم. اولاً، به نظر من SRB طی مدتی که قیمت فعلی تنزل یافته مقدار قابل توجهی مس خریداری نکرده است. برخی از معامله‌گران بر این باورند که این سازمان ممکن است در حال حاضر چند ده هزار تن مس خریداری کرده باشد؛ با این حال به نظر نمی‌رسد که هنوز خرید در چنین مقیاسی صورت گرفته باشد. دوم اینکه، SRB احمق نیست. همان طور که آقای لیتون نیز اشاره می‌کند، اجماع گسترده‌ای وجود دارد که بازار مس در سال آینده به سمت مازاد عرضه حرکت خواهد کرد. این سازمان ممکن است منتظر بماند، به خصوص اگر اکنون قیمت‌ها در بیش از هفت هزار دلار باقی بماند.

رکود در تولید جهانی عامل اصلی کاهش قراضه
مدت طولانی است که پیش‌بینی نزولی در مورد مس به دلیل اوج‌گیری عرضه جهانی بر سر زبان‌ها افتاده است. اما ممکن است در این میان افت شدید عرضه معادن نسبتاً بزرگ شهری نادیده گرفته شده باشد؛ این معادن همان معادن قراضه‌های شهری هستند. سیم‌ها و لوله‌های مسی دستگاه‌های قدیمی تهویه هوا، ماشین‌ها و ساختمان‌ها، و براده‌های فلز مورد استفاده کارخانه‌ها منابع مهمی هستند، اما اغلب در مورد عرضه مس نادیده گرفته می‌شوند. این منبع با توجه به گفته گروه مطالعات بین‌المللی مس، تقریباً یک‌سوم مصرف جهانی این فلز را تامین می‌کند. در سال 2009، کمبود شدید قراضه در بازارهای جهانی به‌رغم کاهش قیمت‌ها و انقباض فعالیت‌های صنعتی، به تحریک خیز‌برداری قیمت مس کمک کرد. در حال حاضر، معامله‌گران می‌گویند، چیزی مشابه همین وضعیت به وجود آمده است. افت شدید موجودی قراضه مس توجه برخی از صندوق‌های تامینی و تجار را به خود جلب کرده، و آنها را نسبت به آینده این فلز قرمز‌رنگ امیدوار کرده است. یکی از مدیران صندوق‌های تامینی می‌گوید: «قراضه احتمالاً اصلی‌ترین عاملی است که باعث شده ما هم‌اکنون نسبت به بازار مس دیدگاه مثبتی پیدا کنیم.» طی سه ماه گذشته، واردات قراضه در چین 14درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. برخی از معامله‌گران و تحلیلگران تخمین می‌زنند امسال موجودی قراضه در بازارهای جهانی می‌تواند تا بیش از10 تا 20 درصد کاهش یابد. در مقابل، تنها تا چند ماه پیش اجماع صنعت بر این بود که عرضه مس امسال از تقاضا حدود 300 تا 500 هزار تن پیشی خواهد گرفت. مدیر ارشد یکی از کارخانه‌های بزرگ ذوب مس چینی در این باره می‌گوید: «کمبود قراضه به این معنی است که بازار در حال حرکت به سمت متعادل‌تر شدن است، نه مازاد عرضه.» دلیل اصلی افت قراضه، تضعیف صنعت جهانی طی چند سال گذشته بوده است، به این معنی که ضایعات کمتری در کارخانه‌های تولید شده است. در همان زمان، کندی رشد جهانی در بسیاری از نقاط جهان بدان معنی است که تعداد کمی از مردم در حال دور انداختن دستگاه‌های تهویه مطبوع و اتومبیل‌های قدیمی خود برای خرید‌های اتومبیل‌های جدید بوده‌اند. علاوه بر این، افت قیمت مس از بیش از هشت هزار دلار در ماه فوریه به 6800 دلار در ماه آوریل برخی از فروشندگان قراضه را ترغیب به نگهداری موجودی خود کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها