شناسه خبر : 14447 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کاهش بی‌سابقه دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

طلا در ‌انتظار یک بیانیه

معامله‌گران طلا هفته دوم ژوئن برای اولین بار طی یک ماه گذشته نسبت به طلا دیدگاه نزولی پیدا کرده بودند؛ طی این هفته سرمایه‌گذاران دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالا را برای هفدهمین هفته متوالی کاهش دادند که در نوع خود بی‌سابقه است.

منبع: بلومبرگ
معامله‌گران طلا هفته دوم ژوئن برای اولین بار طی یک ماه گذشته نسبت به طلا دیدگاه نزولی پیدا کرده بودند؛ طی این هفته سرمایه‌گذاران دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالا را برای هفدهمین هفته متوالی کاهش دادند که در نوع خود بی‌سابقه است. هند، بزرگ‌ترین خریدار طلا، اعلام کرد که واردات طلا را محدود خواهد کرد. سرمایه‌گذاران از هشتم فوریه، 2/497 تن مجموعاً به ارزش 22 میلیارد دلار از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری فروخته‌اند؛ 96/2117 تنی که در این صندوق‌ها باقی است حداقل میزانی است که سرمایه‌گذاران از ماه مارس 2011 نگه داشته‌اند. امسال شمش طلا و نقره در مسیر اولین افت سالانه خود از سال2000 در حرکت است و برخی از سرمایه‌گذاران نیز وفاداری خود را به آن از دست داده‌اند. تنزل در بازار طلا در ماه آوریل صندوق تامینی جان پالسون و شرکت تولیدکننده نیوکرست ماینینگ (NCM) را متضرر ساخت؛ با این حال افت قیمت طلا باعث تحریک خرید سکه و جواهرآلات در سراسر جهان شد. اکنون تقاضای طلا در هند پس از افزایش مالیات بر واردات طلا ممکن است کاهش یابد. دولت هند به منظور مهار کسری حساب جاری خود تصمیم به افزایش مالیات گرفته است. به‏گفته تحلیلگران مالیات بر واردات جلوی رونق بازار را گرفته و خریداران را در حاشیه نگه داشته است.

قیمت طلا
امسال قیمت این فلز زرد‌رنگ با 17 درصد کاهش به 93/1389 دلار در هر اونس رسیده است و 28 درصد کمتر از رکورد
15/1921دلاری سپتامبر2011 داد و ستد می‌شود. شاخص GSCI استاندارد اند پورز که مربوط به 24 کالاست امسال
2/2 درصد از ماه ژانویه کاهش یافته و شاخص شرکت بانک آمریکا نیز نشان می‌دهد اوراق قرضه‌ها 4/1درصد افت کرده است. در این میان شاخص سهام همه کشورهای جهان (MSCI)3/7درصد افزایش یافته است. پنجم ژوئن هند عوارض واردات طلای خود را از شش درصد به هشت درصد افزایش داد و بانک مرکزی هند نیز پیش از این ترانزیت طلا را محدود کرده بود. راگوران راجان، مشاور ارشد اقتصادی وزارت مالیه روز 11ژوئن گفت خریدهای خارجی هند طی14روز تجاری منتهی به هفتم ژوئن به متوسط 36میلیون دلار کاهش یافته است، در مقایسه با متوسط 135میلیون دلاری طی 13روز منتهی به بیستم ماه می. در پی افزایش مالیات، انجمن تجارت سنگ‌های قیمتی و جواهرات و اشیای قیمتی هند از دولت خواسته است تا در مورد معکوس‌سازی افزایش مالیات گفت‌وگو کنند.
کندی تقاضای طلا با افت دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم‌زمان شده است. از زمانی که این کالا برای اولین بار در سال 2003 در فهرست کالاهای این صندوق‌ها گنجانده شده، این شدیدترین افتی است که آنها به خود می‌بینند. دارایی‌های این صندوق‌ها برای 17 هفته متوالی منتهی به 7 ژوئن کاهش یافته و تا‌کنون این هفته 9/17 تن کاهش یافته است. پالسون، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار صندوق اعتماد طلای SPDR، ماه گذشته کاهش 13درصدی را در صندوق طلای خود تجربه کرد.

تنزل ارزش دارایی‌ها
سقوط طلا همچنین دارد به تولیدکنندگانی که هم‌اکنون با افزایش هزینه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، لطمه می‌زند. نیوکرست بزرگ‌ترین تولید‌کننده طلا در استرالیا، هفته ابتدایی ژوئن گفت پس از سقوط طلا ارزش دارایی‌هایش را به میزان شش میلیارد دلار (9/5 میلیارد دلار ایالات متحده) تنزل خواهد داد. امسال شاخص طلا و نقره در بورس 30 عضوی اوراق بهادار فیلادلفیا 37 درصد تضعیف شده است. داده‌هایی که در هفته ابتدایی ژوئن منتشر شده بود نشان می‌داد آمارهای اشتغال ایالات متحده در ماه می بیش از پیش‌بینی‌ها بهبود یافته است و بن برنانکی رئیس فدرال‌رزرو در ماه گذشته نیز گفته بود بانک مرکزی می‌تواند در صورت بهبود اقتصادی خرید ماهانه 85 میلیارد دلاری اوراق قرضه را محدود کند. بانک جهانی در روز12ژوئن پیش‌بینی رشد اقتصادی سال2013 ایالات متحده خود را از 9/1درصد در ماه ژانویه به دو درصد افزایش داد؛ بانک جهانی همچنین برآورد خود برای رشد اقتصاد جهانی را از 4/2درصد به 2/2درصد تنزل داد.

محرک ایالات متحده
شمش از سال 2008، که بانک فدرال‌رزرو رهبری جهانی سیاست چاپ پول برای افزایش رشد اقتصادی را در پیش گرفته، 58 درصد افزایش یافته است. متوسط تخمین‌های 59 اقتصاددان که این ماه توسط بلومبرگ جمع‌آوری شده نشان می‌دهد بانک مرکزی ایالات متحده خرید اوراق قرضه را کند خواهد کرد، اما با این حال هنوز هم تا ماه اکتبر 65 میلیارد دلار از این اوراق را خریداری خواهد کرد. بانک مرکزی ژاپن دوباره هفته دوم ژوئن تعهد آوریل خود برای افزایش پایه پولی به میزان 60 تا 70 تریلیون ین (742 میلیارد دلار) در سال را خاطر‌نشان کرد و از اضافه کردن ابزار سیاسی دیگری برای مقابله با نوسانات بازار اوراق قرضه خودداری کرد. آدریان دی، رئیس مدیریت دارایی آدریان دی در آناپولیس گفت: «محرک‌های جهانی، از جمله سیاست‌های پولی، برای طلا مثبت باقی می‌ماند. بازار به آرامی دارد متوجه می‌شود که با وجود تمام صحبت‌هایی که در مورد کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه بانک فدرال‌رزرو وجود دارد، هیچ‌‌گونه کاهش جهانی معنی‌داری در این سیاست‌ها به زودی وجود نخواهد داشت.» رونق بازار سهام طی سه‌ماهه گذشته، که تقاضای طلا را کاهش داده، در حال حاضر تا حدی روند آن دارد معکوس می‌شود. روز 13 ژوئن شاخص سهام جهانی MSCI به کمترین سطح خود در هفت هفته گذشته رسید. شاخص دلار آمریکا نیز به ضعیف‌ترین نرخ خود در تقریباً چهار ماه گذشته رسیده است.

مدیران پولی
داده‌های کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده نشان می‌دهد صندوق‌های تامینی و دیگر دلالان بزرگ پس از کاهش شرط‌بندی صعودی خود به کمترین میزان خود در حدود شش سال گذشته، طی دو هفته منتهی به 4 ژوئن شرط صعودی خود را افزایش دادند. آنها جایگاه خالص خود را با 60 درصد افزایش به 57113 قرارداد رسانده‌اند. هنوز هم قیمت‌های پایین‌تر دارد خریدهای فیزیکی طلا را افزایش می‌دهد. ضرابخانه سلطنتی انگلستان، که در ماه آوریل شاهد سه برابر شدن فروش سکه طلای خود بود، هفته ابتدایی ژوئن گفت طی چند هفته گذشته افزایش شدید تقاضا ادامه یافته است. ضرابخانه ایالات متحده نیز در همین هفته از پیش‌بینی رکورد‌زنی فروش سکه طلا و نقره آن در سال 2013 خبر داد، و ضرابخانه اتریش نیز گفت انتظار دارد در چند ماه آینده تجارت نسبتاً خوبی داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها