شناسه خبر : 46773 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رویای نفت سه‌رقمی

بازار جهانی نفت به کدام‌سو می‌رود؟

 

محمد علی‌نژاد / نویسنده نشریه 

بعد از بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه، بسیاری انتظار سه‌رقمی شدن قیمت نفت را داشتند اما به نظر می‌رسد نفت 100دلاری حتی با وجود تحولات اخیر خاورمیانه، همچنان رویایی دور از دسترس باشد. کارتل نفتی اوپک تمام تلاش خود را انجام داده و می‌دهد تا نفت سه‌رقمی نشود. با این حال شرایط بی‌ثبات است، و بازار نفت همه احتمالات را در نظر می‌گیرد، از چرخه‌ای از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه گرفته تا توقف تولید در ونزوئلا. با این حال از یک منظر کاملاً عینی، چیزی در دنیای نفت تغییری نکرده است. نفت خام خاورمیانه بلامانع در بازار جهانی عرضه می‌شود و تنگه هرمز، که مهم‌ترین گلوگاه انرژی جهان است به روی کشتیرانی باز است. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم: کمبود نفت وجود ندارد.

این در حالی است که ریسک اختلالات آتی افزایش یافته است. اگر بگویم خاورمیانه امروز دقیقاً مانند روز مشابه در هفته گذشته است ساده‌انگارانه است؛ چیزهای زیادی تغییر کرده است. به نظر می‌رسد با وجودی که ایران سطح تنش را افزایش داده است اما درواقع قصد تنش‌زدایی داشته است. حتی پیش از اینکه پهپادها و موشک‌ها به اسرائیل برسد، تهران این حمله را «یک دفاع مشروع» توصیف کرده که در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری‌اش انجام شده است. اگر منطقه به وضعیت پایدار خود باز‌گردد، در این صورت، قیمت نفت نیازی به افزایش ندارد. در عوض، این ریسک از طریق بازار اختیار معامله بهتر نشان داده می‌شود.

اگر شرایط ژئوپولیتیک را کنار بگذاریم، اصول عرضه و تقاضای نفت سالم به نظر می‌رسد. حتی بدبین‌ترین پیش‌بینی برای تقاضای نفت نشان می‌دهد که رشد مصرف در 2024 با میانگین سالانه 2 /1 میلیون بشکه در روز مطابقت دارد. پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه نیز مبنی بر رشد 5 /1 تا 9 /1 میلیون‌بشکه‌ای تقاضا در روز هستند. در سمت عرضه، یکسری مشکلات سبب کاهش تولید نفت، به‌خصوص شیل آمریکا شده است. در نتیجه، ذخایر نفتی جهان که معمولاً در نیمه اول سال افزایش می‌یابد، بدون تغییر مانده است. اگر اوپک‌پلاس به زودی تولید را افزایش ندهد، ذخایر در نیمه دوم سال کاهش خواهد یافت.

 با وجود قیمت‌های بالاتر از 80 دلار، اوپک‌پلاس اواخر مارس تصمیم گرفت کاهش تولید خود را در سه‌ماهه دوم سال نیز ادامه دهد تا رونق در بازار فروکش نکند. انتظار من این است که این کارتل در جلسه بعدی خود شیرهای نفت را باز کند. در آخرین گزارش ماهانه نفت، اوپک‌پلاس به این موضوع اشاره کرد که چشم‌انداز تقاضای قوی برای تابستان مستلزم نظارت دقیق بر بازار است.

چگونگی افزایش تولید اوپک‌پلاس نیز به اندازه افزایش مهم است. انتظار می‌رود این گروه تولید را به آرامی افزایش دهد و گزینه‌هایش را باز بگذارد. و به جای اینکه یکسری افزایش تولید را از قبل اعلام کند جلسات ماهانه برگزار کند.

در صورتی که اتفاق ویژه‌ای در خاورمیانه رخ ندهد و تنش‌ها گسترده‌تر نشود اوپک‌پلاس ظرفیت مازاد کافی برای کنترل افزایش قیمت را دارد. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عراق در روز حدود پنج میلیون بشکه را از بازار دور نگه می‌دارند که معادل پنج درصد از تقاضای جهان و بیش از کل تولید ایران است.

 بدون جنگ منطقه‌ای، بزرگ‌ترین ریسک عرضه نفت، سیاسی است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از زمان تحلیفش در سال 2021، اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران را کاهش داده و تولید نفت ایران افزایش یافته است. در ماه مارس، تولید نفت ایران به 25 /3 بشکه در روز رسید در حالی که در ژانویه 2021 حدود 1 /2 میلیون بشکه بوده است. اگر بایدن اجرای تحریم‌ها را از سر بگیرد، می‌تواند عرضه بازار را کاهش دهد، مگر اینکه اوپک‌پلاس کمبود آن را جبران کند. ولی من مشکوک هستم که بایدن در سال انتخابات چنین کاری را انجام دهد.

 روسیه قصد پیروزی در جنگ را دارد. به لطف بازار پررونق نفت، مسکو نفت خام خود را بشکه‌ای 75 دلار می‌فروشد، که بسیار بالاتر از سقف 60دلاری است که گروه 7 تعیین کرده است. اگر واشنگتن تحریم‌های ایران را اجرا کند، می‌تواند فضا را برای نفت روسیه ایجاد کند که هم سهم بازار را ببرد و هم به قیمت‌های بالاتر برسد. یکی از دلایلی که آمریکا چشم خود را به روی صادرات ایران بسته است این است که اولویت آن ضربه زدن به روسیه بوده است. حالا احتمال دارد آمریکا درباره بزرگ‌ترین نگرانی خود تجدیدنظر کند.

ریسک اینکه کاخ سفید اواخر امسال از ذخایر استراتژیک کشور استفاده کند افزایش یافته است. ذخایر حدود 365 میلیون‌بشکه‌ای آمریکا همچنان یک نیروی بزرگ است. بایدن می‌تواند از پوشش افزایش تنش‌ها در خاورمیانه برای توجیه آن استفاده کند و در صورتی که اوپک‌پلاس بخواهد قیمت نفت را به 99 /99 دلار افزایش دهد، آن را به سمت 80 دلار در هر بشکه کاهش دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی هر ماه گزارشی از وضعیت بازار جهانی نفت منتشر می‌کند. بر اساس تازه‌ترین نسخه این گزارش که در آوریل منتشر شده، پیش‌بینی می‌شود که تقاضای جهانی نفت در سه‌ماهه نخست 2024 بیش از 7 /1 میلیون بشکه در روز رشد کند که ناشی از بهبود چشم‌انداز ذخیره‌سازی ایالات‌متحده است. در حالی که رشد سال 2024 نسبت به گزارش ماه گذشته 110 هزار بشکه در روز افزایش یافته است، سرعت رشد در مسیر کاهش از 3 /2 میلیون بشکه در روز در سال 2023 به 3 /1 میلیون بشکه در روز است، زیرا رشد تقاضا به روند تاریخی خود بازمی‌گردد در حالی که استفاده از خودروهای الکتریکی در مسیر کاهش قرار گرفته است.

پیش‌بینی می‌شود تولید نفت جهانی در سه‌ماهه نخست 2024 حدود 870 هزار بشکه در روز از سه‌ماهه چهارم 2023 کمتر شود، دلیل آن هم محدودیت‌های جدید از سوی اوپک‌پلاس و همچنین توقف تولید موقت در برخی کشورها به دلیل آب‌وهوای نامساعد است. بعد از اینکه برخی اعضای اوپک‌پلاس اعلام کردند که به صورت داوطلبانه و به منظور حمایت از بازار کاهش تولید خود را ادامه می‌دهند، به نظر می‌رسد از سه‌ماهه دوم کشورهای غیرعضو اوپک‌پلاس در نظر دارند تا تولیدات خود را افزایش دهند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که عرضه جهانی نفت در سال 2024 با رشدی 800 هزار بشکه‌ای در روز به 9 /102 میلیون بشکه در روز برسد.

در حالی که تولید نفت خام پالایشگاه‌ها در آگوست سال گذشته به سقف 6 /85 میلیون بشکه‌ای رسیده بود، برآوردها حاکی از آن است که این تولیدات روزانه در فوریه به کف 4 /81 میلیون بشکه‌ای رسیده باشد. برای کل سال هم پیش‌بینی می‌شود میزان تولید با رشدی 2 /1 میلیون بشکه‌ای به‌طور متوسط به 5 /83 میلیون بشکه در روز برسد. رشدی که محرک آن افزایش تولید در پالایشگاه‌های خاورمیانه، آفریقا و آسیا خواهد بود. از سوی دیگر حاشیه سود پالایش هم در اواسط فوریه بهبود یافت که پالایشگاه‌های آمریکایی و اروپایی بیشتر رشد سودآوری را به خود اختصاص دادند.

 موجودی ذخایر جهانی نفت هم در ماه فوریه 1 /47 میلیون بشکه بیشتر شد. با توجه به رکوردزنی صادرات دریایی و اختلالات کشتیرانی از طریق دریای سرخ، حجم قابل توجهی از نفت در ذخایر روی آب باقی ماند و در مقابل ذخایر روی خشکی با کاهش مواجه شد. در ژانویه ذخایر جهانی افتی 1 /48 میلیون بشکه‌ای را تجربه کرده بود که در این میان ذخایر کشورهای OECD به پایین‌ترین سطح 16 ماه گذشته رسید.

با افزایش تنش‌ها در دریای سرخ در ماه فوریه قراردادهای آتی برنت رشدی دودلاری به ازای هر بشکه را تجربه کردند. با توجه به اینکه تانکرهای نفتی مسیر طولانی‌تری را با دور زدن آفریقا طی کردند، نفت بیشتری در آب نگه داشته شد، این موضوع بازار حوزه اقیانوس اطلس را فشرده‌تر کرد و باعث شد قیمت‌های لحظه‌ای نفت از قیمت‌های آتی آن بیشتر شود.

49

نفت روی آب

قیمت نفت خام معیار در اوایل ماه مارس در محدوده مشخصی نوسان داشت، زیرا بازار احتمال می‌داد که کاهش تولید داوطلبانه اوپک‌پلاس به سه‌ماهه دوم سال 2024 تمدید شود. با ادامه حملات نفتکش‌ها در دریای سرخ و طولانی شدن مسیرهای عرضه نفت در دریای سرخ و کاهش ذخایر جهانی نفت در خشکی قیمت نفت خام برای هفتمین ماه متوالی کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح از حداقل سال 2016 رسید.

بر اساس داده‌های اولیه، ذخایر نفت مستقر در خشکی جهان در ماه گذشته 38 میلیون بشکه دیگر کاهش یافت تا میزان کاهش از جولای به 180 میلیون بشکه برسد. در همین مدت، میزان ذخایر نفت روی آب افزایش یافت. نابسامانی‌های تجاری ناشی از تغییر مسیر بشکه‌های روسیه و اخیراً به دلیل ناآرامی‌ها در خاورمیانه، بهای نفت روی آب را 115 میلیون بشکه افزایش داده است. تنها در ماه فوریه، قیمت نفت روی آب 85 میلیون بشکه افزایش یافت زیرا حملات مکرر به نفتکش‌ها در دریای سرخ محموله‌های بیشتری را در اطراف دماغه امید نیک منحرف کرد تا میزان ذخایر نفتی روی آب با رسیدن به حدود 9 /1 میلیارد بشکه تا پایان فوریه دومین رکورد خود از زمان اوج‌گیری همه‌گیری کووید 19 را به ثبت رساند.

اختلالات جریان تجارت همچنین مصرف سوخت نفتکش‌ها را افزایش داد. مسیرهای حمل‌ونقل طولانی‌تر و سرعت‌های بالاتر کشتی باعث شد که سنگاپور به بالاترین حد خود برسد. این امر، همراه با افزایش تقاضای اتان ایالات‌متحده برای بخش پتروشیمی این کشور، زیربنای تجدید نظر اندکی به سمت بالا در انتظارات تقاضای جهانی نفت در سال جاری به میزان 110 هزار بشکه در روز در مقایسه با گزارش ماه گذشته است. رشد تقاضای جهانی نفت در حال حاضر 3 /1 میلیون بشکه در روز در سال 2024 پیش‌بینی می‌شود که نسبت به رشد 3 /2 میلیون بشکه در روز در سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

کاهش رشد، که در داده‌های اخیر آشکار است، به این معنی است که مصرف نفت پس از چندین سال نوسانات ناشی از بازگشت پس از همه‌گیری، به روند تاریخی خود بازگشته است. چشم‌انداز اقتصادی ضعیف‌تر، استفاده از نفت را بیشتر کاهش می‌دهد، همان‌طور که بهبود بهره‌وری و افزایش فروش خودروهای برقی نیز انجام می‌شود. رشد به شدت به سمت کشورهای غیرعضو OECD منحرف خواهد شد، حتی با کاهش تدریجی سلطه چین. رشد تقاضای نفت این کشور از 7 /1 میلیون بشکه در روز در سال 2023 به 620 هزار بشکه در روز در سال 2024 یا تقریباً از سه‌چهارم به نیمی از کل جهانی کاهش می‌یابد، زیرا تحت تاثیر شرایط اقتصادی چالش‌برانگیز و رشد آهسته‌تر در بخش پتروشیمی قرار دارد.

همان‌طور که در سال 2023، رشد عرضه نفت غیراوپک‌پلاس افزایش تقاضای نفت را تا حدودی تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود، تولید کشورهای غیراوپک‌پلاس به رهبری ایالات‌متحده در سال 2024 به میزان 6 /1 میلیون بشکه در روز در مقایسه با 4 /2 میلیون بشکه در روز در سال گذشته افزایش یابد. دستاوردهای قابل توجهی نیز از گویان، برزیل و کانادا حاصل خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود امسال به رکورد بالایی برسد. گروه چهارجانبه غیراوپک‌پلاس آمریکا قرار است با هم 3 /1 میلیون بشکه در روز به تولید جدید نفت در سال 2024 اضافه کند.

ایران که در سال گذشته پس از ایالات‌متحده بیشترین رشد عرضه نفت در جهان را داشت، پیش‌بینی می‌شود امسال تولید خود را 280 هزار بشکه در روز بیشتر افزایش دهد. این در حالی است که سیاست تولید برای اعضای دیگر بلوک اوپک‌پلاس زمانی که وزیران در اول ژوئن در وین برای بررسی شرایط بازار گرد هم می‌آیند، مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

 چشم‌انداز اداره اطلاعات انرژی آمریکا

اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد تولید نفت خام آمریکا کمی بیشتر از برآوردهای قبلی برای سال جاری و سال آینده رشد خواهد کرد و در عین حال پیش‌بینی‌های قیمت جهانی و داخلی نفت را نیز افزایش داد.

طبق پیش‌بینی EIA، تولید نفت خام آمریکا در سال جاری با حدود 280 هزار بشکه در روز افزایش به 21 /13 میلیون بشکه در روز خواهد رسید ضمن اینکه برآورد این موسسه از تولید روزانه سال 2025 با 510 هزار بشکه افزایش به 72 /13 میلیون بشکه در روز رسیده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش از این تخمین زده بود که تولید امسال 260 هزار بشکه در روز و سال آینده 460 هزار بشکه در روز افزایش یابد. دیدگاه آژانس در مورد مصرف ایالات‌متحده با افزایش 200 هزاربشکه‌ای به 4 /20 میلیون بشکه در روز در سال 2024 بدون تغییر باقی ماند.

EIA اکنون انتظار دارد قیمت نفت خام برنت در سال جاری به‌طور متوسط 55 /88 دلار در هر بشکه باشد که نسبت به پیش‌بینی 87دلاری قبلی افزایش یافته است، در حالی که انتظار می‌رود قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در سال 2024 به‌طور متوسط 78 /83 دلار در هر بشکه باشد. در ماه مارس، EIA پیش‌بینی کرده بود قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در سال جاری به‌طور متوسط 15 /82 دلار در هر بشکه باشد.

EIA در چشم‌انداز ماهانه انرژی کوتاه‌مدت خود اعلام کرد، این افزایش نشان‌دهنده انتظارات از افزایش شدید ذخایر جهانی نفت در سه‌ماهه جاری و خطرات ژئوپولیتیک جاری است.

EIA همچنین خاطرنشان کرد که تقاضای جهانی در دو سال گذشته را کمتر از حد انتظار در نظر گرفته است. این آژانس اکنون مصرف جهانی نفت و سوخت مایع را حدود 94 /99 میلیون بشکه در روز در سال 2022 تخمین می‌زند که حدود 790 هزار بشکه در روز بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی این سازمان است.

برآوردها برای سال 2023 از 101 میلیون بشکه در روز به 96 /101 میلیون بشکه در روز افزایش یافت که این تجدید نظر توسط کشورهای غیرOECD انجام شد. EIA اکنون انتظار دارد برای سال 2024، مصرف جهانی حدود 91 /102 میلیون بشکه در روز باشد که 480 هزار بشکه در روز بیشتر از پیش‌بینی قبلی خود است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش خود نوشته است: «منابع رشد تقاضا ثابت باقی مانده است؛ کشورهای آسیایی غیرOECD -به ویژه چین و هند- در پیش‌بینی ما رشد تقاضای جهانی سوخت مایع را افزایش می‌دهند، اگرچه ما همچنین انتظار رشد قابل توجهی در خاورمیانه و ایالات‌متحده داریم.»

ادامه ارزان‌فروشی روسیه

وزارت اقتصاد روسیه پیش‌بینی خود از قیمت صادرات نفت خام این کشور در سه سال آینده را به 65 دلار در هر بشکه کاهش داد. وزارت اقتصاد که از این پیش‌بینی‌ها برای برآورد بودجه استفاده می‌کند در برآورد قبلی قیمت فروش هر بشکه نفت را 3 /71 دلار برای سال 2024، 1 /70 دلار برای سال 2025 و ۷۰ دلار برای سال ۲۰۲۶ تخمین زده بود.

روسیه به دلیل درگیری در اوکراین با تحریم‌های بی‌شماری از سوی غرب از جمله محدودیت در خرید نفت روسیه و همچنین سقف قیمتی 60 دلار در هر بشکه مواجه شده است. تعدیل رو به پایین احتمالاً فشار بیشتری را بر بودجه روسیه وارد می‌کند که شاهد کسری 56 /6 میلیارددلاری یا 3 /0درصدی تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه اول بود. با این حال، درآمد نفت و گاز در سه‌ماهه اول سال 2024، 1 /79 درصد بیشتر از سال قبل بود که به دلیل قیمت بالای این کالاهای اساسی حمایت شد.

 وزارت اقتصاد انتظارات خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی 2024 (GDP) از 3 /2 درصد به 8 /2 درصد ارتقا داد، در حالی که کاهش روبل و کاهش مازاد حساب جاری را در سال‌های آینده پیش‌بینی کرد.

قیمت گاز طبیعی برای صادرات به اتحادیه اروپا و ترکیه اکنون در سال جاری 3 /297 دلار به ازای هر 1000 مترمکعب، 8 /285 دلار در سال 2025 و 1 /276 دلار در سال 2026 است که از 7 /321 دلار، 3 /308 دلار و 296 دلار به ترتیب پیش‌بینی شده است. قیمت گاز طبیعی برای چین نیز کاهش یافته است.

بر اساس پیش‌بینی توسعه اجتماعی-اقتصادی روسیه تا سال 2027، صادرات نفت روسیه از 238 میلیون تن در سال 2023 در سال جاری اندکی افزایش یافته و به 240 میلیون تن (8 /4 میلیون بشکه در روز) رسیده است.

49-1

عرضه و تقاضای جهانی نفت

پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی نفت برای سال 2024 نسبت به ارزیابی 2 /2 میلیون بشکه در روز ماه گذشته تقریباً بدون تغییر باقی می‌ماند. تعدیل‌های جزئی در داده‌های سه‌ماهه اول 2024 کشورهای اروپایی OECD و برخی کشورهای غیرعضو OECD انجام شد که نشان‌دهنده عملکرد فراتر از انتظار در داده‌های تقاضای نفت است.

بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود تقاضای OECD حدود 3 /0 میلیون بشکه در روز و کشورهای غیرOECD حدود 0 /2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. انتظار می‌رود در سال 2025، تقاضای جهانی نفت شاهد رشد قوی 8 /1 میلیون بشکه در روز در سال گذشته باشد.

انتظار می‌رود عرضه مایعات غیرDoC (یعنی عرضه مایعات از کشورهایی که در بیانیه همکاری شرکت نمی‌کنند) در سال 2024 به میزان 2 /1 میلیون بشکه در روز افزایش یابد که نسبت به ارزیابی ماه قبل کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود که محرک‌های اصلی رشد عرضه مایعات، ایالات‌متحده، کانادا، برزیل و نروژ باشند. انتظار می‌رود رشد عرضه مایعات غیرDoC در سال 2025 به 1 /1 میلیون بشکه در روز برسد که نسبت به ارزیابی ماه قبل 1 /0 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. این رشد عمدتاً توسط ایالات‌متحده، برزیل، کانادا و نروژ هدایت می‌شود.

انتظار می‌رود عرضه مایعات غیراوپک (شامل 10 کشور غیراوپک شرکت‌کننده در DoC) در سال 2024 به میزان 0 /1 میلیون بشکه در روز رشد کند که نسبت به ارزیابی ماه قبل حدود 1 /0 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود که محرک‌های اصلی رشد عرضه مایعات، ایالات‌متحده، کانادا، برزیل و نروژ باشند. پیش‌بینی رشد عرضه مایعات غیراوپک در سال 2025 به 3 /1 میلیون بشکه در روز می‌رسد که نسبت به ارزیابی ماه قبل 1 /0 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. این رشد عمدتاً توسط ایالات‌متحده، برزیل، کانادا، روسیه، قزاقستان و نروژ هدایت می‌شود.

50

بازار نفتکش

نرخ حمل‌ونقل در ماه مارس در اکثر مسیرهای نظارت‌شده نسبتاً ثابت بود. نرخ حمل‌ونقل نقطه‌ای VLCC در مسیر خاورمیانه به شرق نسبت به ماه پیش تغییری نداشت اگرچه 20 درصد نسبت به ماه مشابه گذشته کاهش داشته است. نرخ حمل‌ونقل لحظه‌ای سوئزمکس با افتی چهاردرصدی نسبت به ماه گذشته مواجه شد و نرخ افرامکس هم در مسیر اندونزی به شرق شش درصد افزایش داشت اما در مسیر کارائیب به سواحل شرقی ایالات‌متحده 19‌درصد کاهش داشت.

تجارت فرآورده‌های خام و تصفیه‌شده

داده‌های اولیه نشان می‌دهد واردات نفت خام آمریکا در ماه مارس به‌طور متوسط 3 /6 میلیون بشکه در روز بوده که نشان‌دهنده کاهش بیش از پنج‌درصدی است. صادرات نفت خام ایالات‌متحده نیز در مقیاس ماهانه 11 درصد کاهش یافت و به میانگین 1 /4 میلیون بشکه در روز رسید. صادرات محصولات ایالات‌متحده همانند ماه گذشته 4 /6 میلیون بشکه در روز گزارش شده است.

آخرین داده‌ها برای چین نشان می‌دهد که میانگین واردات نفت خام این کشور در ماه فوریه 1 /11 میلیون بشکه در روز بوده که نشان‌دهنده افزایش هفت‌درصدی نسبت به ماه قبل است. در حالی که صادرات محصول به‌طور متوسط 1 /1 میلیون بشکه در روز بود، که 33‌درصد نسبت به سال گذشته افت داشته است.

هند هم به عنوان یکی دیگر از واردکنندگان بزرگ نفت دنیا در فوریه با افت واردات 11درصدی مواجه شد تا میزان واردات نفت این کشور در این ماه به 5 /4 میلیون بشکه در روز برسد. این در حالی بود که صادرات این کشور روندی صعودی را پشت سر گذاشت.

51

رکوردزنی صادرات نفت ایران

فایننشال تایمز گزارش داده که ایران در سه‌ماهه نخست سال 2024 میلادی به‌طور متوسط 1 /56 میلیون بشکه نفت در هر روز به فروش رساند که تقریباً تمام این فروش راهی چین شده است. طبق داده‌های شرکت ورتکسا، این میزان از صادرات نفت بالاترین سطح صادرات نفت ایران از سه‌ماهه سوم سال 2018 محسوب می‌شود. چین برای یک‌پنجم از واردات نفت خود به ایران متکی است.

فایننشال‌تایمز اعلام کرده موفقیت ایران در صادرات نفت خام نشان‌دهنده مسیر دشواری است که آمریکا و اتحادیه اروپا در مسیر فشار بیشتر بر تهران پس از پاسخ ایران به اسرائیل، با آن روبه‌رو هستند.

 با وجود اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد آمریکا و اتحادیه اروپا احتمالاً تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال کنند، اما تحلیلگران معتقدند واشنگتن خواهان اعمال فشار حداکثری تحریم‌ها بر ایران نیست زیرا دولت جو بایدن -رئیس‌جمهور آمریکا- نمی‌خواهد در سال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، یک فشار تورمی ناشی از تحت تاثیر قرار گرفتن عرضه جهانی نفت به وجود آید.

فشارهای فزاینده از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس باعث شده قیمت نفت در سال جاری میلادی بیش از 15 درصد افزایش پیدا کند و به حدود 90 دلار به ازای هر بشکه برسد. 

دراین پرونده بخوانید ...