شناسه خبر : 46005 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ضد تبلیغات

کدام برندها توجه نسل زد را جلب کرده‌اند؟

 

محمد علی‌نژاد / نویسنده نشریه 

دانشمندان علوم اجتماعی هزاران سال است که نسل‌ها را از نظر تئوری و عملی مورد مطالعه قرار داده‌اند. فیلسوفانی مانند آگوست کنت استدلال کرده‌اند که تغییر نسل‌ها موتور اصلی تغییرات اجتماعی است. به‌طور خاص، هر نسلی که وارد مرحله جدیدی از زندگی می‌شود، همانند نبضی است که تاریخ جامعه بشریت را می‌آفریند.

رویدادهای خاص در مقیاس بزرگ نیز می‌توانند چشم‌انداز یک نسل را تغییر داده و اغلب در نحوه نامگذاری آنها منعکس شوند. «بهترین نسل» به خاطر فداکاری‌های قهرمانانه‌ای که در طول جنگ جهانی دوم انجام دادند به این نام شناخته می‌شوند. دوران بیبی‌بومرها نیز با جنگ ویتنام و تحولات اجتماعی دهه 60 میلادی گره خورده و نسل هزاره‌ها با حوادث 11 سپتامبر و گسترش اینترنت شکل گرفته است.

بومیان دیجیتال

به‌طور مشابه، نسل Z در عصری متولد شده است که اینترنت به‌طور وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است، اما به ‌هر حال بین کسی که به دلیل لنگ نماندن کارهایش از اینترنت استفاده می‌کند با کسی که در حقیقت با آن و در آن زندگی می‌کند فرق زیادی است. در حقیقت نسل زد را می‌توان «بومی‌های دیجیتال واقعی» نامید. «زومرها» نسلی به ظاهر آگاه هستند که منابع داده زیادی در دسترسشان است و برای هر نوع اطلاعات، برای کار، خرید، دوست‌یابی، سرگرمی و دوست‌یابی آنلاین به اینترنت روی می‌آورند. آنها در عصر جهانی ‌شدن رشد سریعی داشته‌اند، عصری که رسانه‌ها و فناوری‌های مختلف به‌طور قابل‌‌توجهی تعامل اجتماعی و تبادل فرهنگی را در سراسر جهان تسریع کرده‌اند.

قدرت خرید و محصولات مورد علاقه نسل زد

نسل Z که در سال‌های 1996 تا 2010 متولد شد، دیگر کودک نیست. در واقع، آنها نسل جدیدی از مصرف‌کنندگان هستند که برندهای بزرگ، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و بازاریابان باید به آنها فکر کنند. با قدرت خرید جمعی تخمینی 463 میلیارددلاری تنها در ایالات‌متحده و 853 میلیارددلاری در سطح جهانی، توجه صاحبان مشاغل و بازاریابان به شدت به این نسل جلب شده است.

به گزارش شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی کلارنا، نسل زد پول خود را بیشتر برای خرید پوشاک و کفش، مواد غذایی، محصولات زیبایی، لوازم الکترونیکی، سرگرمی، داروسازی، لوازم جانبی خانه و باغ و قطعات یا لوازم جانبی خودرو خرج می‌کنند.

ما در مورد نسلی صحبت می‌کنیم که به مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی اهمیت زیادی می‌دهند و بنابراین انتظار می‌رود که برندهای مورد علاقه این نسل آنهایی باشند که همگام با تغییرات اجتماعی بوده، شیوه‌های کاری منصفانه‌ای داشته باشند، دوستدار محیط زیست باشند و از نظر پایداری و فراگیری همراستا با اهداف توسعه پایدار حرکت کنند.

تنوع همچنین ویژگی مهم دیگر این نسل است. نسل زد به‌طور قابل توجهی متنوع‌تر از نسل‌های قبل از خود است. به‌طور مثال در ایالات‌متحده تقریباً نیمی از زومرها غیرسفیدپوست هستند و بسیاری هم عنوان می‌کنند که گرایش‌های جنسی رایج را ندارند. این نسل به برندهایی که فردیت و تنوع را ارج نهاده و کلیشه‌ها را به چالش می‌کشند، علاقه بیشتری نشان می‌دهند. با این حال، آنچه با نسل‌های قدیمی‌تر متفاوت است، قدرت وحدت‌بخش تفاوت‌های آنهاست.

نسل زد همچنین به سلامتی توجه بیشتری دارند و درصد بسیاری از آنها حتی از الکل اجتناب می‌کنند. آن‌طور که آمار خرده‌فروشی نشان می‌دهد در سال 2022 میزان خرید نوشیدنی‌های غیرالکلی نسل زد نسبت به سال 2021 حدود 38 درصد بیشتر شده. این رشد مصرف موجب ظهور شرکت‌هایی مانند شرکت آبجوسازی اتلتیک شده که در کمتر از یک سال به یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های آبجوسازی ایالات‌متحده از نظر حجم تبدیل شده است. اصالت یکی دیگر از معیارهایی است که برای این نسل بسیار ارزشمند است و زومرها از برندهایی که فقط حرف می‌زنند و عمل نمی‌کنند، متنفرند.

بازاریابی متفاوت برای نسل زد

از آنجا که سلیقه و معیارهای خرید این نسل با نسل‌های قبلی متفاوت است، کسب‌وکارها نیز برای باقی ماندن در عرصه رقابت باید از استراتژی‌های بازاریابی متفاوتی استفاده کنند که روی این نسل موثر باشد.

یکی از مهم‌ترین این استراتژی‌ها، در اولویت قرار دادن رسانه‌های اجتماعی است. نسل زد زمان قابل توجهی را در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کند و در واقع، هشت مورد از ۲۵ برند محبوب نسل زد در سال 2023 پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی هستند. بنابراین کسب‌وکارها باید در رسانه‌های اجتماعی حضوری قدرتمند داشته باشند. پذیرش تنوع، اصالت و فراگیری موضوع دیگری است که کسب‌وکارها باید به آن توجه داشته باشند. کسب‌وکارها باید از ترفندهایی مانند شست‌وشوی سبز و... اجتناب و سعی کنند شفافیت را جزو اولویت‌های خود قرار دهند. آنها همچنین باید هویت‌های متنوعی را در کمپین‌های بازاریابی خود نشان دهند که پیامی از جامعیت در خود داشته باشد.

از آنجا که برآورد می‌شود 98 درصد از نسل زد تلفن همراه دارند، بنابراین باید روی اپلیکیشن‌های موبایل کارآمد و با استفاده آسان تمرکز شود. یک مثال خوب از این اپلیکیشن‌ها را نایک توسعه داده است. از سوی دیگر نسل زد برای تصمیمات و حتی عادات خرید خود به اینفلوئنسرهای فضای مجازی وابسته‌اند، بنابراین همکاری با یک اینفلوئنسر می‌تواند یک کسب‌وکار را در چشم این نسل برجسته کند.

روند محصولات نسل زد برای سال 2023

پایداری در قلب ارزش‌های نسل زد قرار دارد و فرهنگ صرفه‌جویی و کالاهای دست دوم میان آنها رواج یافته، برآورد می‌شود تجارت کالاهای دست دوم تا سال 2025 به 51 میلیارد دلار برسد. با این حال این نسل از فست‌فشن نیز دور نیست. به غیر از طیف گسترده‌ای از انتخاب‌های برندهای فست‌فشن مانند زارا و شین، آنها بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند و به هر حال، این نسل در زمان افزایش نااطمینانی اقتصاد جهانی رشد کرده است.

روند دیگری که نسل زد در حال بازگرداندن آن است، فرهنگ خرید حضوری است به‌طوری که تقریباً نیمی از آنها خرید در فروشگاه را به خرید آنلاین ترجیح می‌دهند. این زومرها خرید در فروشگاه‌های فیزیکی را نوعی «خریددرمانی» می‌دانند که به آنها اجازه می‌دهد از استرس رسانه‌های اجتماعی جدا شوند و قفسه‌ها و رگال‌های لباس را در دنیای واقعی ورانداز کنند. با این حال برندهایی نظیر آمازون هم به این سلیقه اعتنا کرده و همچنان به بازگشایی فروشگاه‌های فیزیکی ادامه می‌دهند.

خرید اقساطی یکی دیگر از روندهایی است که جای خود را میان زومرها باز کرده است. در شرایطی که نااطمینانی در اقتصادها وجود دارد، این نوع فروش به این مشتریان جوان اجازه می‌دهد تا به جای خرید کالاهای ضروری روزانه انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و برای خرید کالاهای موردنیاز خود برنامه‌ریزی کنند. یک مثال برجسته در این زمینه، شرکت سوئدی خدمات مالی کلارناست که تسهیلات خرید به کاربرانش داده و محبوبیت زیادی پیدا کرده است. جذابیت آشکار کلارنا برای خریداران نسل زد به این شرکت کمک کرد در یک دور سرمایه‌گذاری که توسط سافت‌بانک در سال 2021 برگزار شد، معادل 6 /45 میلیارد دلار ارزشگذاری شود.

خرید از طریق شبکه‌های اجتماعی (social shopping) گرایش دیگری است که در ایالات‌متحده به‌سرعت در حال گسترش است. نسل زد به رسانه‌های اجتماعی صرفاً به عنوان یک منبع سرگرمی نگاه نمی‌کند، بلکه از طریق دنبال کردن اینفلوئنسرهای مورد اعتماد خود، منتظر امتحان و بازخورد محصولات موردنظر خود از سوی آنها هستند تا تصمیم خرید بگیرند. یک تبلیغ محصول با تصویر یک سلبریتی مشهور دیگر برای آنها کافی نیست. در سال 2021، ایالات‌متحده تقریباً 9 /96 میلیون خریدار از طریق شبکه‌های اجتماعی داشت و انتظار می‌رود محبوبیت آن افزایش یابد. فروش تجارت اجتماعی (social commerce) در ایالات‌متحده در سال 2022 نزدیک به 8 /51 میلیارد دلار برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2029 با نرخ رشد سالانه 8 /15درصدی به 2 /145 میلیارد دلار برسد.

برندهای محبوب نسل زد

شرکت اینسایدر مانکی که در حوزه مالی فعالیت می‌کند، برای پیدا کردن برندهای محبوب نسل زد در سال 2023 به چندین منبع از جمله زیرمجموعه‌ها و موضوعات مختلف در Reddit و سپس وب‌سایت‌هایی مانند YPulse، New York Post، Morning Consult و... مراجعه کرده است. سپس بر اساس تعداد دفعاتی که در منابع فوق‌الذکر نام این برندها ظاهر شده، امتیازاتی به هر برند تعلق گرفته و بر این اساس رتبه‌بندی انجام شده است.

 دیسکورد

دیسکورد که اغلب «اسلک نسل زد» نامیده می‌شود، به جدیدترین ابزار برندها برای ایجاد و برقراری ارتباط با جوامع و مخاطبان خود تبدیل شده است. 65 درصد از نسل زد با استفاده از برنامه‌های اجتماعی متمرکز بر جامعه به صورت آنلاین احساس اعتماد بیشتری می‌کنند، بنابراین دیسکورد به کاربران اجازه می‌دهد تا انجمن‌های خود را ایجاد و نظارت کنند. علاوه بر این، جنبه گیمیفیکیشن دیسکورد علایق سرگرمی و رفتارهای زومرها را تسهیل می‌کند.

 دی‌پاپ

 نسل زد، نسلی روان هستند که به دنبال انعطاف‌پذیری‌اند و فکر می‌کنند لباس‌های دست دوم جذاب هستند. اپلیکیشن‌های فروش مجدد مانند دی‌پاپ، فرهنگ مد نسل زد را از طریق تجربه خرید بین‌المللی و دیجیتالی متناسب با هویت‌سازی، جهانی می‌کنند. دسترسی و گستره بی‌پایان محصولات دی‌پاپ به مردم این امکان را می‌دهد که مد را در سراسر جهان دادوستد کنند. این برند در سال 2021 به مبلغ 62 /1 میلیارد دلار توسط شرکت تجارت الکترونیک اتسی خریداری شد.

 اپل پی

 به نظر می‌رسد که نسل زد در ایالات‌متحده به‌طور کلی به آیفون و محصولات شرکت اپل (NASDAQ:AAPL) علاقه نشان داده است. گزارش جدید فایننشال تایمز نشان می‌دهد که 70 درصد از افراد 18 تا 24ساله در ایالات‌متحده آیفون دارند. نسل زد تمایل زیادی به استفاده از کیف پول‌های دیجیتال و اپل پی دارد که پرداخت را در چندین کانال آسان‌تر می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد شرکت اپل موفق شده تا تقاضای نسل زد را برطرف کرده و با ارائه محصولاتی یکپارچه و با استفاده آسان، در زندگی روزمره جوانان امروزی رسوخ کند.

 توییچ

 توییچ در سال 2023 یکی از برندهای مورد علاقه نسل زد است. این شرکت در سال 2005 به عنوان یک پلت‌فرم پخش و اظهارنظر آنلاین وارد صحنه شد، جایی که کاربران می‌توانستند زندگی روزمره خود را برای جهانیان پخش کنند. اگرچه چندین دسته دیگر در پلت‌فرم موجود است، اما بازی همچنان هسته اصلی توییچ است. این برند با بیش از 240 میلیون کاربر فعال ماهانه و سهمی 73درصدی، لیدر بازار در صنعت پخش زنده است. این پلت‌فرم همانند یک معدن طلا برای نسل زد است. داده‌های داخلی توییچ نشان می‌دهد که این پلت‌فرم بیشترین نسبت کاربران نسل زد به کل حجم مخاطب را دارد (55 درصد). نکته جالب‌تر، احساسات مثبت در جامعه توییچ برای کسب درآمد از کانال‌ها و اجرای تبلیغات است، بنابراین فرصتی عظیم برای تبلیغ‌کنندگان ایجاد می‌کند.

 گاتورید

بر اساس گزارش وب‌سایت آشپزی و رژیم غذایی وای‌پلاس، یک‌چهارم نسل زد و هزاره روزانه نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنند، اما در مورد آنچه در بدن خود می‌ریزند نیز بسیار آگاه هستند. گاتورید، نوشیدنی‌های فوری خود را با نام «فست توییچ» در ماه فوریه راه‌اندازی کرد تا به مصرف‌کنندگان جوانی برسد که ممکن است از ترس اثرات منفی، از نوشیدنی‌های انرژی‌زا اجتناب کنند. فست شامل 200 میلی‌گرم کافئین، قند صفر و ویتامین‌های خاص است و به عنوان یک گزینه سالم برای ورزشکاران طراحی شده است.

 ردیت

ردیت پلت‌فرمی است که اساس آن تقویت جامعه از طریق تشویق کاربران خود به تعامل با یکدیگر است. این پلت‌فرم ترکیبی بین یک انجمن و یک شبکه اجتماعی مدرن است -Subreddits مانند سایت‌های فروم فردی هستند، اما شما می‌توانید با یک حساب کاربری، مانند یک شبکه اجتماعی در همه بحث‌ها شرکت کنید. نکته مهم دیگری که ردیت را متمایز می‌کند این است که به جای استفاده از ابزارهای الگوریتمی پیچیده برای رتبه‌بندی محتوا، الگوریتم رتبه‌بندی آن بر اساس آرا، ساده و موثر اجرا می‌شود.

موضوع جالب در مورد ردیت رشد دورقمی سالانه این برند است. در سال 2020 کاربران این پلت‌فرم 25 درصد و در سال 2021 حدود 14 درصد بیشتر شد. محبوبیت ردیت برای نسل زد به حدی است که تعداد افرادی که از این پلت‌فرم در رسانه‌های اجتماعی برای جست‌وجوی اطلاعات به جای گوگل استفاده می‌کنند در سال گذشته رشدی 40درصدی داشته تا ردیت به یک فرصت منحصربه‌فرد برای تبلیغات برندها تبدیل شود

 فنتی بیوتی

 در سال 2017، فنتی بیوتی، توسط ریحانا، با تمرکز بر حوزه زیبایی و آرایشی عرضه شد. از آن زمان به بعد این پلت‌فرم به استاندارد و مرجعی در حوزه آرایشی تبدیل شده‌ است. نگاهی سریع به فید اینستاگرام فنتی طیف وسیعی از رنگ‌های پوست و مدل‌های متنوع فرهنگی را نشان می‌دهد. فنتی بیوتی با بسته‌بندی دقیق، بافت‌های انعطاف‌پذیر و رایحه‌های مقاومت‌ناپذیر، نه‌تنها در میان برترین برندهای نسل زد قرار می‌گیرد بلکه برند مورد علاقه هزاره‌ها در همه‌جا نیز به‌شمار می‌رود.

 ایکس (توئیتر سابق)

 ایکس یا همان توئیتر سابق یکی از برندهای مورد علاقه نسل زد در سال 2023 است به‌طوری که 70 درصد از کاربران این پلت‌فرم را افراد 18 تا 25ساله تشکیل می‌دهد. توئیتر، بیش از هر چیز، درباره اتفاقاتی است که در حال رخ دادن است و این یکی از دلایل اصلی آمدن آنها به این پلت‌فرم است. برای آنها، ایکس مانند یک روزنامه جهانی است که دریچه‌ای به جهان به روی آنها می‌گشاید.

 اوربان اوتفیترز

 این برند جوانان 18 تا 30ساله را از طریق ترکیب کالاهای منحصربه‌فرد و محیط فروشگاه خود هدف قرار می‌دهد. اگرچه ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، اما نسل زد هنوز هم به خرید در فروشگاه بسیار مشتاق است و اوربان اوتفیترز تجربه خرید حضوری بی‌نظیری برای آنها فراهم می‌کند. علاوه بر این، این شرکت می‌داند که نسل زد می‌خواهد از روندهای مد معمولی متمایز شود، بنابراین نیازهای آنها را با صف طولانی محصولات هیجان‌انگیز و منحصربه‌فرد برآورده کرده است.

 پلی‌استیشن

 تحقیقات نشان می‌دهد 95 درصد از نسل هزاره‌ها و نسل زد بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند، که 80 درصد آن را روی کنسول‌های بازی ویدئویی انجام می‌دهند و تقریباً نیمی از این بازیکنان بازی‌های کنسولی ترجیح می‌دهند در پلی‌استیشن بازی کنند. نسل زد خیلی بیشتر به یک زندگی «متصل» عادت کرده است و اغلب به دنبال اجتماع و احساس تعلق در زندگی‌های فوق‌دیجیتالی خود است. کنسول‌های بازی مانند پلی‌استیشن به آنها فرصتی برای آرامش و ابراز وجود می‌دهند و جامعه آنلاین بین‌المللی عظیمی از گیمرهای همکار را در اختیارشان می‌گذارد که می‌توانند با آنها تعامل داشته باشند و ارتباط برقرار کنند.

 پی‌پال

 این شرکت با سهم کاربری 83درصدی، محبوب‌ترین سرویس پرداخت آنلاین ایالات‌متحده است. تقریباً 21 درصد از کاربران پی‌پال بین 18 تا 29 سال دارند. این برند کیف پول محبوب نسل زد برای پرداخت آنلاین است. پی‌پال با ارائه گزینه‌های متنوع نظیر پرداخت ترجیحی، پردازش بهینه، خرید اقساطی و موارد دیگر توجه بسیاری از کاربران نسل زدی را به خود جلب کرده است.

 دوریتوس

 دوریتوس دارای یک شخصیت برند کاملاً مشخص است که با مخاطبان نسل زد طنین‌انداز می‌شود. هیچ رویداد یا مهمانی نسل زدی بدون چیپس‌های دوریتوس کامل نمی‌شود. نسل Z برندسازی را دوست ندارد، بنابراین دوریتوس رویکرد جدیدی را از طریق «ضدتبلیغات» خود امتحان کرد. این شرکت لوگو و نام تجاری خود را از تبلیغات، فید اجتماعی و بسته‌های خود حذف کرد تا مخاطبان جوان‌تر و مخالف تبلیغات را جذب کند.

 اسنپ چت

 اسنپ‌چت تقریباً توسط 58 درصد از نسل زد استفاده می‌شود و این برند احساساتی را که آنها به دنبال آن هستند به آنها می‌دهد. این کار به‌طور مداوم در سراسر پلت‌فرم از طریق دیسکاور، استوری و دوربین انجام می‌شود.

اسنپ چت همچنین اشتراک ماهانه 99 /3دلاری Snapchat + خود را در سال گذشته راه‌اندازی کرد که به اعضا امکان می‌دهد از ویژگی‌های جدید از جمله توانایی تقویت استوری‌ها، امکان دیدن افرادی که استوری‌هایشان را دوباره تماشا کرده‌اند و بسیاری موارد دیگر استفاده کنند. وقتی این مشتریان جوان از اسنپ چت برای انجام بیشتر زندگی اجتماعی خود به صورت آنلاین استفاده می‌کنند، ویژگی‌هایی مانند این می‌تواند مزیتی را برای مشترکانش ایجاد کند.

 اچ‌اندام

 اچ‌اندام یکی از برندهای مورد علاقه نسل زد در سال 2023 است. این شرکت فست فشن که به دلیل تمرکز بر حذف سریع ترندها از باند و فروش آنها به قیمت‌های زیرزمینی برای حداکثر گردش مالی شناخته شده است، تمرکز بیشتری را بر روی مدل‌های مد چرخه‌ای آغاز کرده است. مانند فروش مجدد در چند سال گذشته. این خرده‌فروش با ریفلانت همکاری کرد تا پلت‌فرم مد دست دوم خود را در کانادا به نام H&M Rewear راه‌اندازی کند.

 تارگت (NYSE:TGT)

 شرکت تارگت یکی از برندهای مورد علاقه زومرها در سال 2023 است و آنها اغلب برای مراقبت شخصی، کالاهای خانگی، لباس، لوازم جانبی و... به خرده‌فروش مراجعه می‌کنند. عامل تعیین‌کننده بین خرده‌فروش و پایگاه مشتری نسل زد، اعتماد است، ویژگی‌ای که به سختی می‌توان آن را با کمترین جمعیت وفادار به برند به دست آورد. شرکت تارگت اقداماتی را برای جذب مشتریان نسل زد خود انجام داده، اما چند ویژگی وجود دارد که واقعاً آن را متمایز می‌کند -رویکرد همه‌کاناله، قیمت مقرون‌به‌صرفه و انتخاب محصول. این شرکت خرده‌فروشی مستقر در مینه‌سوتا با درآمدی معادل 62 /104 میلیارد دلار در رتبه هفتم از 100 خرده‌فروش برتر از نظر فروش در ایالات‌متحده در سال 2022 قرار گرفت.

 والمارت

 نسل زد علاقه زیادی به خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نظیر والمارت دارد، نه‌تنها به این دلیل که مقرون‌به‌صرفه هستند، بلکه به این دلیل که اکثر این جوانان فکر می‌کنند خرید لباس در چنین فروشگاه‌هایی بسیار جالب است. والمارت همچنین قصد دارد با ایجاد دو تجربه بازی والمارت لند و جهان بازی والمارت، درک نسل زد را از نام تجاری تغییر دهد.

 ونز

 تولیدکننده کفش‌های اسکیت‌بورد و پوشاک مربوطه مستقر در آناهایم در فهرست برندهای مورد علاقه نسل زد در سال 2023 در رتبه بعدی قرار دارد؛ یکی از محبوب‌ترین برندهای آمریکایی از دهه 1970. دو دلیل اصلی وجود دارد که چرا ونز جزء اصلی نسل زد باقی مانده‌ است. اول، قیمت مقرون‌به‌صرفه آنها در مقایسه با بسیاری از برندهای دیگر کفش ورزشی، و دوم، مدل کفش بدون جنسیت آنها.

 شین

 شرکت چینی فست فشن رسماً در سال 2022 به بزرگ‌ترین خرده‌فروش مد در جهان تبدیل شد، زیرا در آخرین دور جمع‌آوری سرمایه، ارزش 100میلیارددلاری را تضمین کرد. مانند زارا، شین با فست فشن در همه‌جا حاضر شده است. پرفروش‌ترین لباس شین، یونیفرم دختران دبیرستانی و تیک‌تاکرهاست یک تاپ چاپ شده و شلوار جین گشاد. شین بیشتر از سایر خرده‌فروشان مد در یک هفته سبک‌های جدید بیشتری تولید می‌کند -تولید روزانه این شرکت به بیش از شش هزار کالای جدید می‌رسد. این امر، همراه با قیمت پایین این برند، به دلیل ساخت ارزان‌تر آن در چین، شین را به یکی از برندهای برتر نسل زد در سال 2023 تبدیل کرده است.

 آدیداس

 آدیداس همیشه برندی بوده که جنسیت برایش معنا نداشته و همه بچه‌های دهه 2000 می‌توانند مانند خواهر و برادرشان لباس‌های سه خط بپوشند. از آنجا که نسل زد معمولاً دوست دارد برای لباس‌های روزمره خود، لباس‌های ورزشی قدیمی بپوشد، آدیداس اخیراً برچسب «پوشاک‌ورزشی» خود را راه‌اندازی کرده است. آدیداس همچنین از طریق دارایی‌های دیجیتالی مانند NFT توانسته مشتری نسل زد بیشتری جذب کند. اولین راه‌اندازی NFT این برند در سال 2021 انجام شد که 30 هزار NFT در عرض چند ساعت تا 22 میلیون دلار فروش رفت.

 نت‌فلیکس

 دلیل اصلی محبوبیت پلت‌فرم‌های پخش آنلاین مانند نت‌فلیکس در بین بومیان دیجیتال، راحتی آنهاست. می‌توانید در هر زمان، در هر مکان، در رایانه، تلفن همراه، تبلت، کنسول بازی یا هر دستگاه دیگری، محتوای متنوعی را به صورت آنلاین پیدا کنید.

اما چرا نت‌فلیکس توانسته است از رقبای خود متمایز شود؟ دلیلش این است که محتوای اصلی این برند، به غیر از کیفیت بالا، توجه بیشتری به اصالت، تنوع و جامعیت دارد -سه ارزش که بسیار مورد علاقه نسل زد است. نت‌فلیکس، شخصیت‌ها و داستان‌هایی را به تصویر کشیده که مخاطبان جوان‌تر جهانی‌شان می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

 آمازون

 آمازون به دلیل انتخاب گسترده محصول، خرید سریع و گزینه‌های تحویل سریع، به برند مورد علاقه زومرها برای خرید آنلاین تبدیل شده است. طبق نظرسنجی انجام‌شده توسط جانگل اسکات، 59 درصد از نسل زدی‌ها اعلام کردند هر زمان که به دنبال محصولاتی برای خرید هستند، سراغ آمازون می‌روند.

 یوتیوب

 یوتیوب یکی از برندهای مورد علاقه نسل زد است به‌طوری که 95 درصد از آنها گفته‌اند از یوتیوب استفاده می‌کنند و 50درصد گفته‌اند نمی‌توانند بدون آن زندگی کنند. دلایل اصلی آنها برای پیمایش در یوتیوب این است که به اطلاعات «چگونه» نگاه کنند و خوب بخندند.

نسل زد اینفلوئنسرهای سراسر جهان را دنبال می‌کند و با یوتیوبرهایی مانند PewDiePie و MrBeast، این پلت‌فرم جذابیت خاصی برای مخاطبان جوان‌تر خود دارد. یوتیوب همچنین به یک منبع آموزشی مهم تبدیل شده است و 80 درصد از نسل زد می‌گویند که این پلت‌فرم به آنها کمک کرده تا در مورد موضوعی آگاه‌تر شوند.

 تیک‌تاک

 60 درصد از کاربران تیک‌تاک را نسل زد تشکیل می‌دهد. این سرویس میزبانی ویدئو در سال 2023 به یک برند برتر برای نسل زد تبدیل شده است. زومرها اطلاعات مربوط به تیک‌تاک را شخصی‌تر می‌کنند و بنابراین «واقعی» و «ارزشمندتر» نسبت به یک نتیجه جست‌وجوی ساده در گوگل است. برای نسل زد، تیک‌تاک همچنین با ایجاد فرصت‌هایی برای فعالیت‌های گروهی مانند چالش‌های رقص، اجتماعی شدن را بیشتر می‌کند.

57

 اینستاگرام

 نوجوانان بیش از هر پلت‌فرم رسانه اجتماعی دیگری از اینستاگرام استفاده می‌کنند و نسل زد بیش از 50 درصد از کل کاربران اینستاگرام را تشکیل می‌دهد. جدا از اینکه می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید و «میم‌ها» را با دوستانتان به اشتراک بگذارید، جنبه بصری اینستاگرام برای زومرها جذاب است، زیرا به آنها اجازه می‌دهد ضمن حفظ حریم خصوصی، فیلم و عکس مورد نظر خود را پست کند.

اینستاگرام همچنین خانه اینفلوئنسرها و برندهای بی‌شماری است که اکنون می‌توانند محصولات خود را مستقیماً در بستر رسانه‌های اجتماعی بازاریابی کنند و به فروش برسانند. اینستاگرام فرصت بازاریابی گسترده‌ای را برای برندها و اینفلوئنسرهای این پلت‌فرم دست‌وپا می‌کند. نمونه‌ای از این مورد، کایلی جنر است، که ظاهراً این شخصیت اجتماعی فوق‌العاده محبوب آمریکایی برای هر پست تبلیغاتی که با 397 میلیون دنبال‌کننده خود به اشتراک می‌گذارد، حدود 8 /1 میلیون دلار دریافت می‌کند.

 نایک

 نایک مجبوب‌ترین برند نسل زد در سال 2023 بوده و نسل زد دو برابر آدیداس به این برند علاقه دارند. بخشی از جذابیت این برند برای مصرف‌کنندگان صدساله‌اش، ارتباط نزدیک آن با ورزش و فرهنگ کفش کتانی است، اما این برند همچنین به روندهای خارج از آن فرهنگ‌ها توجه می‌کند، موضوعی که به این برند کمک می‌کند طیف‌های مختلف نسل زد را به خود جذب کند.

نایک همچنین با افراد مشهور و ورزشکاران نسل زد همکاری نزدیکی دارد تا مشتریان جوان خود را درگیر کند. اپلیکیشن جذاب نایک هم مزید بر علت شده تا نایک، برند مورد علاقه نسل زد در سال 2023 باشد.

دراین پرونده بخوانید ...