شناسه خبر : 20417 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وضعیت نامشخص دلار در بودجه امسال

سردرگمی دلار و یورو در منحنی قیمت

در هفته گذشته دو ارز مهم دلار و یورو در بازارهای جهانی و بازار داخل کشور برخلاف طلا فراز یا فرود قابل توجهی را تجربه نکرد.

در هفته گذشته دو ارز مهم دلار و یورو در بازارهای جهانی و بازار داخل کشور برخلاف طلا فراز یا فرود قابل توجهی را تجربه نکرد. دورنمای مثبتی که در اثر افزایش نرخ خرده‌فروشی در آمریکا و آمار افزایش تولید ناخالص داخلی نسبت به بهبود اوضاع مالی و اقتصادی آمریکا به وجود آمد، موجب شد ارزش نرخ برابری دلار در بازارهای جهانی با افزایش همراه شود. این در حالی است که سرایت بحران مالی از کشور یونان به قبرس، بروز بحران بدهی در این کشور، و نیز تشدید بحران بدهی و بیکاری در کشور اسپانیا باعث شد مساله بحران منطقه یورو بسیار جدی‌تر از قبل شود. همین امر نیز ارزش نرخ برابری یورو در برابر دلار آمریکا و سایر ارزهای عمده بازارهای جهانی را با افت همراه کرد. همچنین کاهش ارزش ین ژاپن و یوان چین به دلیل افت بهای طلا و به موازات آن افت ارزش میزان دارایی‌های حساب ذخیره ارزی این کشورها عامل بسزایی بود که موجب شد ‌ارزش دلار آمریکا در بازارهای جهانی در هفته اخیر تقویت شود.
در بازار داخل کشور اما روند قیمتی دلار و یورو در یک هفته گذشته نزولی بود. به نظر می‌رسد اعمال سیاست‌های بانک مرکزی در کاهش بهای ارز بازار آزاد موجب شده تا نرخ دلار و یورو در هفته اخیر با کاهش اندکی همراه شود. با این همه به نظر می‌رسد مشخص نشدن بهای ارز در لایحه بودجه و افزایش احتمال حذف ارز مرجع 1226 تومانی از سیستم معاملات که در هفته گذشته بر سر زبان‌ها افتاد موجب شد تا دلار کماکان ‌اقبال معامله‌گران و سفته‌بازان را نسبت به خود حفظ کند. قیمت ارز دلار و یورو در بازار آزاد همچنان به میزان قابل توجهی بالاتر از نرخ‌های ثبت‌شده در مرکز مبادلات است. در حال حاضر دلار آمریکا در حدود هزار تومان بالاتر از نرخ مرکز مبادلات ارزی معامله می‌شود. یورو نیز به میزان 1350 تومان بالاتر در صرافی‌ها فروخته می‌شود. با توجه به کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر به‌ویژه روز چهارشنبه صرافی‌ها بیشتر تمایل به خرید ارز نشان می‌دادند و به سختی حاضر به فروش دلار و یورو می‌شدند. در بازار غیررسمی داخل کشور، عوامل بسیاری علاوه بر عوامل خارجی در نوسان قیمت ارزهای دلار و یورو دخیل هستند که مهم‌ترین آنها عبارت از «افزایش حجم نقدینگی، سود کم سپرده‌های بانکی نسبت به نرخ تورم، تقاضای سفته‌بازی و خرید و فروش‌های هیجانی معامله‌گران، رکود یا رونق بازارهای موازی نظیر بازار مسکن، طلا و بورس اوراق بهادار تهران» است. از نگاه تکنیکال نمودار بلندمدت قیمت دلار به ریال و همچنین یورو به ریال همچنان بر روی خط روند صعودی خود قرار دارد. با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال پیش‌بینی می‌شود روند بلند‌مدت سه‌ماهه دو ارز مهم دلار و یورو در داخل کشور صعودی باشد، ولی در بازه زمانی کوتاه‌مدت و در هفته بعد با احتمال زیادی، روند کاهشی خواهد بود. در همین حال به نظر می‌رسد کف و سقف دلار بازار آزاد قیمت‌های 3200 و 3800 تومان و برای ارز یورو نیز چهار هزار و چهار هزار و 700 تومان باشد. دلار در اولین ساعات روز چهارشنبه کاهش داشت و کمتر از 3500 تومان معامله می‌شد که تا پایان روز این کاهش را جبران کرد و مجدداً خود را به بالای 3500 تومان رساند. دلار در روز پایانی هفته در مرکز مبادلات 6/2474 تومان و یورو 2/3260 تومان قیمت‌گذاری شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها