شناسه خبر : 13525 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حفظ یورو کم‏هزینه‏تر از فروپاشی آن است

فروپاشی پرهزینه

جوزف اکرمن رئیس سابق دویچه بانک آلمان و رئیس گروه بیمه زوریخ در یک مصاحبه در مورد سیاست‌های دولتمردان اروپایی و احتمال فروپاشی منطقه یورو گفت: «فروپاشی اتحادیه پولی یورو یا حذف یورو از نظام مالی جهان امری غیرممکن است زیرا اروپا یک ساختار واحد دارد و از بین رفتن این ساختار واحد می‌تواند به تک‌تک کشورهای این منطقه آسیب وارد کند.

جوزف اکرمن رئیس سابق دویچه بانک آلمان و رئیس گروه بیمه زوریخ در یک مصاحبه در مورد سیاست‌های دولتمردان اروپایی و احتمال فروپاشی منطقه یورو گفت: «فروپاشی اتحادیه پولی یورو یا حذف یورو از نظام مالی جهان امری غیرممکن است زیرا اروپا یک ساختار واحد دارد و از بین رفتن این ساختار واحد می‌تواند به تک‌تک کشورهای این منطقه آسیب وارد کند. بدون شک این آسیب برای اقتصادهای باثباتی از قبیل آلمان بیشتر از اقتصادهای آسیب‌دیده‌ای همچون یونان خواهد بود.» وی ادامه داد: «زیان اقتصادی ناشی از فروپاشی منطقه یورو از تقویت روابط اقتصادی، مالی و سیاسی در میان اعضای این منطقه بیشتر است. ما نیازمند وجود یک اروپای یکپارچه هستیم تا بتوانیم با دیگر مناطق دنیا وارد مذاکره شویم و متحدانی مانند آمریکا و چین و هند داشته باشیم. انفصال اتحادیه پولی یورو بدون شک نشان‌دهنده ضعف سیاست‌های اقتصادی و مالی این منطقه است و باعث می‌شود تا این ضعف بازارها را به سمت بی‌ثباتی هدایت کند.» با وجود اینکه بعد از سخنرانی ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا در مورد تلاش این بانک برای حفظ یورو و محافظت از ارزش واحد پولی یورو در برابر دیگر ارزهای جهانی بازارهای مالی این منطقه به ثبات زیادی رسیدند و ارزش بازار سهام اروپا رشد کرد ولی هنوز منطقه یورو نتوانسته است از رکود خارج شود و بحران بدهی‌های دولتی مشکلات زیادی را برای دولتمردان این منطقه ایجاد کرده است. باید در نظر داشت حل کردن این بحران مستلزم همکاری اعضای یورو است و ایجاد صندوقی مشترک برای ممانعت از شکست نظام بانکی اروپا یکی از این ابزارهاست. اکرمن در ادامه با اشاره به رشد اندک اقتصاد یورو در ماه‌های اخیر و پیش‌بینی‌های امیدوار‌کننده در مورد عملکرد اقتصادی این منطقه در سال آتی گفت: «در نتیجه تلاش‌های بانک مرکزی اروپا ما وارد دوره آرام‌تر اقتصادی شدیم و بازارهای مالی عکس‌العمل مثبتی به شرایط نشان دادند ... اما یکی از اساسی‌ترین چالش‌های ما ایجاد سیستم یورو پایدار و ایجاد یک نظام هدایت‌کننده مالی در اتحادیه اروپاست.»
او در نهایت گفت: «اروپا همچنان با مشکلات بزرگی دست به گریبان است که از جمله این مشکلات می‌توان به نرخ پایین رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای خیل عظیم بیکاران به خصوص در کشورهای بحران‌زده اروپایی و در نهایت فراهم کردن فضای رقابتی به منظور مدیریت صحیح نظام مالی اروپا اشاره کرد.» رهبران مالی اتحادیه اروپا در اجلاس گروه 20 هم با اشاره به رشد تولید ناخالص داخلی اروپا در ماه‌های اخیر اعلام کردند: « اقتصاد اروپا طی دو سال گذشته در رکود به سر برده است و هم‌اکنون بیشتر از 19 میلیون نفر در قاره سبز بیکار هستند و پنج کشور از اعضای این منطقه در شرایط اضطرار اقتصادی به سر می‌برند ولی مطالعه تغییرات اقتصادی اروپا در سال‌های اخیر و روند پیش‌بینی‌شده تحولات اقتصادی نشان می‌دهد اروپا در مسیر درستی گام بر‌می‌دارد و آینده روشنی در انتظار اقتصاد منطقه است.» شرکت‌کنندگان در اجلاس سال 2013 واشنگتن در بیانیه خود اعلام کردند اقتصاد اروپا از اواسط سال 2013 میلادی می‌تواند رشد اقتصادی را تجربه کند و رونق از سال 2014 میلادی در بخش‌های مختلف اقتصاد دیده می‌شود. وزرای اقتصادی منطقه یورو پیش‌بینی می‌کنند در سال 2013 میلادی اقتصاد یورو با نرخ 3/0 درصد منقبض شود در حالی که ارزش تولید ناخالص داخلی آمریکا بیش از 1/2 درصد رشد می‌کند. خوزه باروسو که ریاست تیم اقتصادی منطقه یورو را بر عهده دارد، در این اجلاس گفت: «زیر‌ساخت‌های اقتصادی منطقه یورو قدرتمند است و بحران بدهی اروپا را بر آن داشت تا در سیاست‌های اقتصادی تجدید نظر کند. البته تجدید نظر در سیاست‌های مالیه عمومی و سیاست‌های پولی و اقتصادی اتحادیه یورو هم از دیگر تغییراتی بود که در نتیجه این بحران مالی اتفاق افتاد.» در اجلاس گروه 20 بیان شد که اروپا در مسیر بازسازی قرار گرفته است و سیاست‌هایی که در سال‌های اخیر اجرا شده است، این منطقه را به هدف غایی خود که رونق پایدار است، می‌رساند. اگر سیاست‌های اقتصادی متفاوت بود ممکن بود اروپا سریع‌تر از رکود خارج شود ولی رونقی که در نتیجه آن سیاست‌ها ایجاد می‌شد، دوام چندانی نداشت. حال اروپا می‌تواند به آینده‌ای روشن چشم بدوزد و بداند که اقتصاد این منطقه بعد از طی شدن بحران شاهد رونقی همه‌جانبه خواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها