شناسه خبر : 1720 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افت بازارهای مالی به دنبال انتشار آمار اقتصادی چین

با وجود اینکه بازارهای مالی هفته دوم ماه آوریل را با نوسانات زیادی پشت سر گذاشتند ولی در هفته‌ای که با ۱۵ آوریل آغاز شد کاهشی ناگهانی در بازارهای مالی سراسر دنیا اتفاق افتاد.

با وجود اینکه بازارهای مالی هفته دوم ماه آوریل را با نوسانات زیادی پشت سر گذاشتند ولی در هفته‌ای که با 15 آوریل آغاز شد کاهشی ناگهانی در بازارهای مالی سراسر دنیا اتفاق افتاد. کاهشی که ریشه در انتشار اخباری در مورد تنزل نرخ رشد اقتصادی چین در فصل اول سال 2013 میلادی دارد و انتظار می‌رود این کاهش خبر رکودی دیرپا در اقتصاد چین را به همراه بیاورد. اقتصاد چین دومین اقتصاد دنیاست که در سال‌های انتهایی دهه گذشته با نرخ دورقمی رشد می‌کرد ولی طی دو سال گذشته نه تنها نرخ رشد اقتصادی این کشور سیر نزولی به خود گرفته است بلکه آمارهای ارائه‌شده در مورد نرخ رشد تورم به خصوص در بخش مسکن و افزایش هزینه‌های زندگی مردم و عملکرد واحدهای صنعتی و تولیدی نشان می‌دهد چین در مسیر رکود اقتصادی گام برمی‌دارد. رکودی که نه‌تنها به ضرر اقتصاد چین و قاره آسیا بلکه به زیان اقتصاد جهان است و می‌تواند تبعات بسیار مخربی در اقتصاد بر جای بگذارد. کمتر بودن نرخ رشد اقتصادی کشور چین نسبت به برآوردهای گذشته مساله‌ای است که سبب شد تا اغلب اقتصاددانان به گمانه‌زنی در مورد آینده چین بپردازند. کنت وال یکی از تحلیلگران اقتصادی مرکز مطالعات اقتصادی چین می‌گوید: «کاهش نرخ رشد اقتصادی چین نشان می‌دهد بازارهای مصرف‌کننده کالاهای چینی و شرکت‌هایی که از کشور خود به چین منتقل شدند تا از فرصت‌های اقتصادی، نیروی کار ارزان و مواد اولیه کم‌هزینه این کشور استفاده کنند با بحران مواجه هستند. کاهش تقاضا برای کالاهای مصرفی در اروپا و آمریکا سبب کاهش تولید و مواجهه اقتصاد این کشور با بحران مالی شد. البته شمار دیگری از اقتصاددانان معتقدند هم‌اکنون سخن گفتن از رکود و بحران زود است و اقتصاد چین در مسیر گذار قرار دارد. استناد به یک یا دو دوره تنزل نرخ رشد اقتصادی نمی‌تواند نشان دهد اقتصاد چین وارد رکود شده است.»
در نتیجه انتشار این خبر بازارهای مالی در سراسر دنیا افت پیدا کردند و حتی بازارهای کالا و بازارهای آتی هم شاهد افت ارزش بودند. از طرف دیگر در این هفته دولت آمریکا طی مذاکراتی که با متحدانش در ژاپن و کره جنوبی و چین داشت به آنها اطمینان داد برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی با آنها همکاری می‌کند و در حل کردن این مشکل از طریق مذاکره با کشورهای مذکور همکاری می‌کند. در نتیجه ارزش ین ژاپن و وون کره جنوبی در مقابل دیگر واحدهای پولی دنیا به خصوص دلار آمریکا و یورو افزایش یافت. تهدید کره شمالی به آغاز درگیری هسته‌ای با کشورهای کره و آمریکا بازارهای مالی و بازارهای سرمایه را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود و انتشار خبر همکاری گروهی از کشورهای هم‌پیمان برای مقابله با این تهدید هم دوباره بازار را به سمت ثبات هدایت کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها