شناسه خبر : 9932 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایران و یونان پس از توافق با چه مشکلاتی مواجه‌اند؟

ماراتن ریاضت

دوشنبه ۱۳ جولای پس از ۱۷ ساعت مذاکره و چانه‌زنی، یونان و اتحادیه اروپا برای انجام اصلاحات مالی و اعطای سومین بسته کمک مالی توافق کردند تا پس از مدت‌ها تنش و نگرانی، یک بار دیگر لبخند بر لب یونانیان بنشیند. همزمان در تهران نیز مردم منتظر، پس از نهایی شدن «توافق هسته‌ای» پس از چند سال نفس راحت کشیدند. به این ترتیب ایران و یونان یک بار دیگر در صدر اخبار جهان قرار گرفتند.

اخبار دو توافق مهم، یک بار دیگر نام دو تمدن بزرگ را در صدر اخبار جهان قرار داد. درست مثل 2500 سال پیش که دو امپراتوری ایران و یونان در دشت ماراتن مقابل هم صف‌آرایی کردند. دوشنبه 13 جولای پس از 17 ساعت مذاکره و چانه‌زنی، یونان و اتحادیه اروپا برای انجام اصلاحات مالی و اعطای سومین بسته کمک مالی توافق کردند تا پس از مدت‌ها تنش و نگرانی، یک بار دیگر لبخند بر لب یونانیان بنشیند. همزمان در تهران نیز مردم منتظر، پس از نهایی شدن «توافق هسته‌ای» پس از چند سال نفس راحت کشیدند. به این ترتیب ایران و یونان یک بار دیگر در صدر اخبار جهان قرار گرفتند.

نبرد ماراتن
در سال ۴۹۰ پیش از میلاد، ایرانیان و یونانیان در دشتی به نام ماراتن به مصاف هم رفتند. این نبرد به سود یونانیان تمام شد و بعد از پایان آن، یکی از سربازان یونانی از فرط خوشحالی فاصله ۴۲ کیلومتری از دشت ماراتن تا شهر آتن را دوید تا خبر این پیروزی را به بزرگان آتن برساند. این‌گونه است که هر سال به یاد این نبرد تاریخی، مسابقه دو ماراتن برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در مسافتی ۴۲ کیلومتری با هم رقابت می‌کنند.

مصائب ایران و یونان
مذاکرات 17 ساعته یونان و بستانکارانش، صبح روز 13 جولای با نشست خبری دونالد تاسک، ژان کلود یانکر و یرون دایسلبوم مقامات اتحادیه اروپا و حوزه یورو پایان یافت. نشستی خبری که در آن عنوان شد اروپا در مورد اعطای سومین بسته کمک مالی به یونان با مقامات این کشور به توافق رسیده است. طرح اصلاحات اقتصادی سیپراس نخست‌وزیر یونان توانست طلبکاران این کشور را به کمک بیشتر برای نجات یونان متقاعد کند. ساعاتی بعد توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 نیز خبری خوب برای ایرانیان بود. ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود در «توافقی خوب» با قدرت‌های جهانی به تفاهم رسید و به یک مناقشه 12‌‌ساله پایان داد. به این ترتیب رئیس‌جمهور روحانی که در رقابت‌های انتخاباتی وعده حل مناقشه هسته‌ای را داده بود با خوشحالی، تحقق وعده‌اش را به رخ طرفدارانش کشید.

ماراتن اقتصادی
ایران و یونان اکنون از پیچی تاریخی گذر کرده‌اند. آنها در صورتی که موفق به توافق نمی‌شدند، احتمالاً شرایط خطیری پیش روی خود می‌دیدند. یونان باید با اتحادیه اروپا خداحافظی می‌کرد و ایران نیز باید محدودیت‌های بیشتری را می‌پذیرفت. به هر حال دو کشور تاریخی اکنون از گذرگاه توافق گذشته‌اند و زمان آن رسیده تا اقتصاد بیمار و ناتوان خود را احیا کنند. یونان مقروض است و باید تن به ریاضت بدهد و ایران از رکود و بیکاری رنج می‌برد و در تنگنای مالی گرفتار آمده است. 2500 سال از نبرد ماراتن می‌گذرد و اکنون دو تمدن بزرگ نه در برابر هم که در برابر رکود، تورم، بدهی و بیکاری صف کشیده‌اند. آن‌گونه که اقتصاددانان می‌گویند، اقتصاد دو کشور ایران و یونان از مشکلات مشابهی رنج می‌برند با این حال تفاوت‌ها نیز فراوان است اما هرچه هست، مقامات دو کشور در مصافی سخت و سنگین در برابر مصائب فراوان، صف‌آرایی کرده‌اند. در این پرونده به بررسی و تحلیل مشکلات مشترک اقتصادی دو تمدن بزرگ پرداخته‌ایم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها