شناسه خبر : 9523 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیش‌بینی‌ها از ثبات قیمت نفت در کانال ۵۰‌دلاری حکایت می‌کند

پنج پله کاهشی دلار

مجید حیدری
نرخ ارز هفته گذشته، پنج بار پله کاهشی را طی کرد، تا بهای آن از سه هزار و 985 تومان در انتهای دو هفته قبل، به سه هزار و 860 تومان در روز چهارشنبه هفته قبل برسد. حضور قدرتمند بازارساز، افت قیمت حواله درهم و کاهش تقاضا باعث شده حتی انتظار تداوم کاهش نیز در اذهان به وجود آید. در هفته گذشته، بهای نفت جهانی ابتدا روند افزایشی را طی کرد، اما به دلیل انتظار افزایش تولید از سوی آمریکا این قیمت تعدیل شد. در این خصوص دبیر کل اوپک پیش‌بینی کرد در سال جاری میلادی ثبات به بازار نفت بازگردد. در این هفته بهای طلا نیز تقریباً روند صعودی داشت، تا امیدواری به این کالای استراتژیک بازگردد.

پیش‌بینی ثبات قیمت
روز دوشنبه ‌بازار نیویورک به مناسبت روز «مارتین لوتر کینگ» تعطیل بود. به گزارش بانک مرکزی معاملات سوداگرانه از سوی مدیران پولی به دلیل افزایش قابل ملاحظه بهای نفت در هفت هفته پایانی 2016 انجام شد. مدیران پولی و صندوق‌های پوششی در هفته منتهی به 10 ژانویه موقعیت خرید نفت خام برنت و آمریکا و همچنین معاملات اختیاری را معادل ۱۵ میلیون بشکه کاهش دادند. خالص موقعیت‌های خرید صندوق‌های پوششی که در اواسط ماه نوامبر به کمترین سطح ماه‌های اخیر (۴۲۲ میلیون بشکه) رسید، در اواسط ماه دسامبر به ۷۹۶ میلیون بشکه (بالاترین سطح تاریخی) افزایش یافت. اما نسبت موقعیت‌های خرید به فروش همچنان قابل ملاحظه و ۷ به ۱ است. نسبت مذکور در اواسط ماه دسامبر ۸ به ۱ بود. در حال حاضر، صندوق‌های پوششی به افزایش بهای نفت خام خوش‌بین هستند. مدیران صندوق‌های مذکور دورنمای بهای بنزین آمریکا را نیز مثبت تلقی کردند. حدود دوسوم معامله‌گران، بهای نفت خام برنت در سال ۲۰۱۷ را بین ۵۵ تا ۶۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند که تفاوت چندانی با قیمت پایان وقت ۱۰ ژانویه (۵۴ دلار) ندارد. در هفته گذشته، محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک پیش‌بینی کرد در سال جاری میلادی ثبات به بازار نفت بازگردد. بارکیندو اظهار کرد: «ما همچنان خوش‌بین هستیم که با اجرای کامل و به موقع توافق نفتی میان اعضای اوپک و تولید‌کنندگان غیر‌عضو اوپک، وضعیت اقتصادهای ما در سال 2017 به میزان قابل توجهی بهبود یابد.» وی افزود: «ثبات که طی حدود سه سال گذشته از بازار رخت بربسته بود، بر یک مبنای پایدار و به سود تولید‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و اقتصاد جهانی باز خواهد گشت.»

نگرانی سمت عرضه، پس از توافق
روز سه‌شنبه، پس از تاکید عربستان سعودی مبنی بر پایبندی به تعهدات خود برای کاهش تولید نفت در توافق اوپک و سایر تولیدکنندگان نظیر روسیه، بهای قراردادهای نفت خام آمریکا و برنت در ابتدای معاملات هر کدام یک دلار تقویت شدند. در ادامه، تضعیف شاخص دلار، پیش‌بینی‌ها پیرامون افزایش تولید نفت آمریکا و روسیه و تردید در مورد تبعیت کلی اوپک از تعهدات خود برای کاهش عرضه نفت؛ روند صعودی نفت خام را محدود کرد. دولت آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد: به دلیل افزایش عملیات حفاری شرکت‌های انرژی، قرار است افت سه ماه اخیر تولید نفت شیل در ماه فوریه جبران شود. بر اساس نظرسنجی تحلیلگران در خبرگزاری رویترز، انتظار می‌رود پس از انقضای مهلت توافق جهانی برای کاهش تولید نفت در پایان ماه ژوئن؛ تولید نفت روسیه در سال ۲۰۱۷ بار دیگر به بالاترین سطح تاریخی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برسد.

اثر افزایش تولید شیل
روز چهارشنبه، با افزایش انتظارات برای افزایش تولید نفت آمریکا، قیمت نفت کاهش یافت. به گزارش رویترز، سازمان اطلاعات انرژی آمریکا روز سه‌شنبه گفت که در ماه فوریه قرار است با افزایش تولید نفت شیل، به کاهش تولید سه‌ماهه پایان بخشد. این امر در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا فعالیت‌های حفاری خود را افزایش داده و در هفته‌های گذشته شرکت‌های انرژی آمریکایی برای یازدهمین هفته متوالی تعداد سکوهای حفاری خود را افزایش دادند و با توجه به اینکه اکنون هشت ماه می‌شود که قیمت نفت در سطحی است که می‌تواند برای حفاران سود‌آور باشد، فعالیت‌های حفاری خود را گسترش داده‌اند. افزایش تولید آمریکا، موجب این نگرانی شده که تمام تلاش‌های تولید‌کنندگان عضو و غیر‌عضو اوپک برای کاهش تولید، نقش بر آب شود.
از سوی دیگر، مقامات ارشد شرکت‌های نفتی جهان که در نشست مجمع جهانی داووس شرکت دارند، هنوز به‌طور کامل نگاهی افزایشی به قیمت نفت ندارند. آنچه مانع از چشم‌انداز افزایشی آنها شده، نفت شیل آمریکاست که احتمالاً افزایش قیمت‌ها را محدود خواهد کرد و موجب ایجاد دوره‌ای از نوسانات بیشتر در بازار خواهد شد. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان و باب دادلی، مدیر شرکت بی‌پی در سخنانی در داووس گفتند، نفت بالای 50 دلار موجب شده که بازگشت نفت آمریکا به بازار آغاز شود. به گفته فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی، افزایش بیشتر قیمت‌ها این روند را سرعت خواهد بخشید. او تاکید کرد: من انتظار دارم که تولید نفت آمریکا در نتیجه تقویت قیمت‌ها، مجدداً شروع به افزایش کند. قیمت‌ها افزایش خواهد یافت، تولید نفت آمریکا و دیگر کشورها بالا خواهد رفت و مجدداً بر قیمت‌ها فشار خواهد آورد. این افزایش و کاهش ادامه دارد. طی شش ماه گذشته و همزمان با تقویت قیمت‌ها، تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا 46 درصد افزایش یافته است. بر اساس آخرین آمارها قیمت نفت برنت در بازار به بشکه‌ای 54 دلار و 39 سنت در عصر چهارشنبه هفته گذشته رسیده بود. همچنین بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت معادل 51 دلار و 45 سنت در هر بشکه اعلام شده است.

عوامل موثر در رشد طلا
پس از تعطیلی روز دوشنبه، اونس طلا روز سه‌شنبه را با رشد 11‌دلاری آغاز کرد تا به بهای 1217 دلار برسد. این رشد، عمدتاً ناشی از افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین تضعیف دلار بود. با کمک این عوامل اونس به اوج دو‌ماهه رفت. عوامل نگران‌کننده‌ای که روز سه‌شنبه خرید طلا را افزایش داد، ابهام‌های پیرامون روند «برگزیت» و سیاستگذاری دونالد ترامپ بود. در این روز، نگرانی‌ها درباره روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تشدید شد. سه‌شنبه، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در سخنرانی متمرکز بر برنامه‌های برگزیت اعلام کرد کشورش به کل از اتحادیه خارج خواهد شد و حتی در بازار واحد هم نخواهد ماند. او البته تلاش کرد این اطمینان را بدهد که برای دسترسی حداکثری بریتانیا به بازارهای اروپایی کوشش خواهد کرد.
چهارشنبه، طلای جهانی از دو مسیر تحت تاثیر روند دلار قرار گرفت تا از اوج دو‌ماهه پایین بیاید. تعدیل روند افت شاخص دلار در روزهای گذشته باعث فشار بر فلز زرد شد. همزمان، امید بورس‌های آسیایی به نفع بردن از دلار ضعیف‌تر باعث رشد شاخص‌ها شد تا بخشی از سرمایه‌ها از بازار طلا به سوی بازار سهام حرکت کند. شاخص‌های آسیایی صبح روز چهارشنبه به قله سه‌ماهه رفتند. به این ترتیب، روند افت شاخص‌های دلار و سهام در روز سه‌شنبه که عمدتاً ناشی از موضع‌گیری‌های ترامپ علیه چین و ناتو و دلار بود، چهارشنبه متوقف شد. جفری هالی، کارشناس ارشد اقتصادی موسسه اوآندا می‌گوید: «علت اصلی افزایش قیمت طلا اظهارات ترامپ و تحولات مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده است. سطح مقاومتی بعدی برای قیمت طلا 1240 دلار خواهد بود و این احتمال وجود دارد که تا روز جمعه هفته بعد قیمت طلا به سطح 1230‌دلاری افزایش یابد.» بهای اونس در روز چهارشنبه در حدود 1210 دلار گزارش شد.

رشد تسهیلات در بازار پول
بانک مرکزی آمارهای گزارش کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی، در تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری را در مهرماه سال جاری منتشر کرده است. این گزارش به شکل ماهانه، در اختیار مخاطبان اقتصادی قرار می‌گیرد. آخرین رقم مانده سپرده‌های بانکی در مهرماه سال جاری به 1178 هزار میلیارد تومان رسیده است. رشد ماهانه سپرده‌ها در مهرماه سال 1395 معادل 2 /‌1 درصد بوده است. این رقم در شهریور‌ماه 4 /‌2 درصد گزارش شده است. میانگین رشد ماهانه سپرده‌ها در یک سال اخیر (تا مهرماه سال جاری) معادل 9 /‌1 درصد عنوان شده بود. بانک مرکزی در کنار آمار منابع یا سپرده‌های بانکی، حجم کل مانده تسهیلات را نیز منتشر می‌کند. بر اساس این گزارش، در مهرماه سال جاری حجم کل مانده تسهیلات بانکی به رقم 908 هزار میلیارد تومان رسید. رشد ماهانه مصارف بانک‌ها معادل 3 /‌1 درصد بود، اما نکته قابل توجه اینکه رشد مانده تسهیلات در شهریور معادل 4 /5 درصد بود که برای یک ماه رقم قابل‌ توجهی محسوب می‌شود. با حساب این ارقام رشد نقطه‌به‌نقطه تسهیلات در مهرماه به 4 /25 درصد رسیده است، رقمی که از خرداد سال 1393 تاکنون بیشترین رقم اعلام شده است. به‌نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر، بانک‌ها بیش از آنکه منابع دریافت کنند، به تسهیلات‌دهی روی آوردند. تداوم این موضوع باعث می‌شود رشد منابع و مصارف بانک‌ها، از تعادل خارج شود. این روندها در حالی است که کیفیت منابع بانک‌ها نیز در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و بخش قابل‌ توجهی از این منابع به جز سپرده‌ها، از بدهی‌های دولت و سایر نهادها تشکیل شده است که قابلیت نقد‌شوندگی ندارد.

کاهش نوسان دلار
مهم‌ترین رخداد بازارها در هفته گذشته بازگشت دلار به کانال سه هزار و 800 تومان است. این روند کاهشی با حضور قدرتمند بازارساز از ابتدای هفته شروع شد. دلار که در ابتدای هفته خود را برای ورود به سطح 4 هزار‌تومانی آماده می‌کرد، در پایان هفته به یک سطح پایین‌تر بازگشت. در روز شنبه، قیمت دلار به سه هزار و 940 تومان رسید. کاهش نرخ حواله درهم و افت ارزش دلار در مناطق مرزی نیز باعث شد که فشارها بر نرخ دلار کاسته شود. همسو با افت قیمت دلار، روز شنبه، سکه تمام‌بهار آزادی نیز یک روز کاهشی را پشت سر گذاشت که نتیجه آن پایین آمدن آن از مرز یک میلیون و 200 هزار تومان بود. در آخرین معاملات روز یکشنبه نرخ ارز در معاملات به سه هزار و 946 تومان رسید. در این روز، دلار نسبتاً روند حرکتی پرنوسانی را پشت سر گذاشت. روز یکشنبه، قیمت دلار تا قیمت سه هزار و 915 تومان پایین رفت، ولی پس از رسیدن به این قیمت، تقاضا افزایش یافت، تا آخرین قیمت معامله‌شده در این روز 31 تومان بالاتر از سطح حداقلی باشد. روز دوشنبه، بهای ارز سومین افت متوالی را تجربه کرد. در انتهای این روز، شاخص ارزی به قیمت سه هزار و 920 تومان رسید که نسبت به آخرین قیمت روز قبل از آن، 26 تومان کاهش داشت. روز دوشنبه، برخی از معاملات حتی با نرخ سه هزار و 915 تومان انجام شد، تا نشان دهد گرایش بازار بیشتر به سمت کاهش بوده است. فعالان بازار معتقدند تقاضای کنونی بازار نسبت به هفته‌های قبل در سطح کمتری قرار دارد و از سوی دیگر، جو روانی که از سوی برخی دلالان ایجاد شده بود کمرنگ شده است. در چهارمین روز هفته، قیمت ارز، چهارمین کاهش متوالی را نیز ثبت کرد تا بهای آن، به زیر سه هزار و 900 تومان برسد. در ساعات انتهایی روز سه‌شنبه، بهای دلار سه هزار و 890 تومان گزارش شد. فعالان بازار دو دلیل مهم را برای این کاهش بیان کردند. مورد نخست، صحبت‌های علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی بود. او تاکید کرد: «تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری، دولت قصد بالا بردن بهای دلار را نخواهد داشت.» از سوی دیگر، افزایش عرضه بازارساز باعث شد دلار رمقی برای رشد نداشته باشد. در روز پنجم، بازهم کاهش قیمت تداوم داشت. قیمت دلار در این روز به سه هزار و 860 تومان رسید که نسبت به روز قبل 30 تومان کاهش داشت. برخی معامله‌گران اعتقاد دارند روند کاهشی پنج روز ابتدایی هفته گذشته ادامه پیدا خواهد کرد، حال آنکه گروهی دیگر در انتظار بازگشت قیمت به سطوح بالاتر هستند. «کاهشی»‌های بازار به عوامل مختلفی اشاره دارند، اما آنچه فعلاً بر آن متمرکز هستند، اعتقاد آنها به موثر نبودن شروع ریاست جمهوری ترامپ از روز جمعه و سیاستگذاری‌های اولیه اوست.

ترمیم شاخص سهام
در هفته منتهی به 29 دی‌ماه، شاخص کل بورس تهران قسمتی از افت پنج هفته اخیر خود را جبران کرده و با یک درصد رشد به 79 هزار و 382 واحد رسیده است. در هفته مورد بررسی رشد شاخص فرابورس سریع‌تر بوده و با 8 /1 درصد افزایش به سطح 4 /845 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در هفته گذشته با افزایش 287 واحدی، رشد 9 /1‌درصدی را ثبت کرد. به نظر می‌رسد انتشار گزارش‌های 9‌ماهه شرکت‌ها به همراه تعدیل مثبت پیش‌بینی سود برخی از آنها به‌خصوص تولید‌کنندگان فلزات اساسی و شرکت‌های معدنی موجب شده روند نزولی چند هفته اخیر شاخص کل پایان یابد. از سوی دیگر الزام صندوق‌های با درآمد ثابت به سرمایه‌گذاری حداقل پنج‌‌درصدی در سهام، از سوی سازمان بورس باعث استقبال معامله‌گران شده است. همچنین انتشار خبر تصمیم شرکت ایران‌خودرو مبنی بر فروش قسمتی از سهام زیرمجموعه‌های خود موجب افزایش حجم معاملات و قیمت سهام آن شده و به رشد شاخص کل کمک کرده است.

بازدهی قابل توجه دو صنعت کوچک
بر اساس آمارهای منتشر‌شده روی سایت بورس اوراق بهادار در هفته گذشته بین صنایع کوچک بازار، دو صنعت محصولات چوبی و زراعت بیشترین بازدهی را به خود اختصاص دادند. شاخص گروه محصولات چوبی در هفته منتهی به 29 دی‌ماه 5 /17 درصد رشد داشته است. پس از آن، گروه زراعت نیز با رشد 5 /8‌درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. شاخص گروه لیزینگ نیز با رشد 9 /6‌درصدی روبه‌رو شد و در مرتبه سوم در بین بهترین بازدهی‌های هفتگی جای گرفت. همچنین، در بین صنایع بزرگ بازار، دو گروه خودرو و انبوه‌سازی به ترتیب با رشد 2 /5‌درصدی و 5 /4‌درصدی بیشترین اثر را روی رشد شاخص داشتند. از سوی دیگر، تولیدکنندگان محصولات شیمیایی به‌خصوص هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و محصولات فلزی با افت کمتر از یک درصد از رشد بیشتر شاخص کل جلوگیری کردند.
در هفته مورد بررسی در بین شرکت‌ها، بهترین بازدهی را دو شرکت تازه‌وارد فرابورسی پاکدیس در نماد «غدیس» و ریل سیر کوثر در نماد «حسیر» با حدود 5 /27 درصد افزایش، نصیب سهامداران خود کردند. پس از آن شرکت فرابورسی توکا رنگ فولاد سپاهان با رشد 3 /27‌درصدی در جایگاه سوم قرار گرفت. دو شرکت شاخص‌ساز ایران‌خودرو و فولاد مبارکه اصفهان نیز با رشد به ترتیب 5 /15 درصدی و 9 /2‌درصدی بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. در مقابل، شرکت فرآورده‌های نسوز آذر از گروه کانی‌های غیرفلزی با افت 3 /20درصدی بیشترین کاهش قیمت را در هفته منتهی به 29 دی‌ماه به خود اختصاص داد. پس از آن شرکت زامیاد از گروه خودرو و ساخت قطعات با کاهش 4 /12 درصدی و شرکت بیمه‌ای سامان با افت قیمتی 1 /11 درصد بیشترین ضرر را نصیب سهامداران خود کردند. در هفته مورد بررسی ارزش کل معاملات بورس و فرابورس با 34 درصدی رشد حدود 899 میلیارد تومان بود و صنعت خودروسازان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

رونق در شاخص خودرویی
هفته گذشته به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجموع صادرات محصولات پتروشیمی تا پایان پاییز امسال به بیش از 15 هزار و 268 میلیون تن رسیده است. این در حالی است که شاخص این گروه در هفته گذشته با افت 5 /0‌درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین، ایران‌خودرو با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس از تصمیم این شرکت برای واگذاری 6 /16 درصد از سهام خود در شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو خبر داده است. به نظر می‌رسد انتشار این خبر موجب رونق گرفتن معاملات و رشد ارزش سهام این شرکت در هفته گذشته شده است، به‌گونه‌ای که پس از شرکت صنایع آذرآب، شرکت ایران‌خودرو در نماد «خودرو» بیشترین ارزش معاملات هفتگی را به خود اختصاص داده است. در هفته گذشته خبری مبنی بر اینکه در سال میلادی گذشته 233 هزار دستگاه خودرو پژو تحت لیسانس این شرکت فرانسوی در ایران تولید شده که معادل هفت درصد کل تولید جهانی این شرکت بوده است، منتشر شد. همچنین شرکت رنو اعلام کرده است ایران با فروش 108 هزار و 536 دستگاه خودرو رنو در سال 2016 میلادی، یازدهمین بازار بزرگ رنو در این سال شده است.

تعیین تکلیف بانک‌ها
هفته گذشته با تجدیدنظر بانک مرکزی در صورت‌های مالی بانک‌ها و ابلاغ دستورالعمل‌های جدید تغییراتی در سودآوری بانک‌های بزرگ بورسی ایجاد شد. بدین صورت که با حذف برخی موارد اصلاحی مورد نظر بانک مرکزی در صورت‌های مالی سال 94 بانک‌های ملت و تجارت، زیان 1844 میلیارد‌تومانی بانک ملت به سود نزدیک به 39 میلیارد‌تومانی و زیان 3007 میلیارد‌تومانی بانک تجارت به زیان 473 میلیارد‌تومانی تبدیل شده است. گروه بانک‌ها در هفته گذشته منفی 5 /0 درصد بازدهی ثبت کرده‌اند و همچنان بازار منتظر بازگشایی نمادهای بانکی است. علاوه بر این، بانک مرکزی در اجرای بند 10 ابلاغیه ارزی معاون اول رئیس‌جمهوری، ضوابط گشایش اعتبار اسنادی مدت‌دار حداکثر معادل 50 میلیون دلار صرفاً برای هر واحد تولیدی موجود، بابت واردات کالا به سرزمین اصلی به منظور تکمیل و تجهیز خطوط تولید تا سقف سه سال با رعایت ضوابط و مجموعه مقررات ارزی را به بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرده است. این بانک با اصلاح دستورالعمل فعالیت شرکت‌های لیزینگ، اعلام کرده نرخ سود تسهیلات این شرکت‌ها نباید از 21 درصد تجاوز کند و بانک‌ها نیز نمی‌توانند در بیش از یک شرکت لیزینگ سهام داشته باشند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها