شناسه خبر : 8835 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با افشین نبوی کارشناس موسسه MKS سوئیس

آرامش بازار طلا رو به پایان است

طلا پس از نوسان‌های شدید چند روزی است که بر بستر سطح ۱۲۰۰ دلار که مهم‌ترین مرز روانی سال جاری میلادی است آرام گرفته است.

طلا پس از نوسان‌های شدید چند روزی است که بر بستر سطح 1200 دلار که مهم‌ترین مرز روانی سال جاری میلادی است آرام گرفته است. اما این آرامش هم پرسش‌های پرشمار پیرامون روند این کالای گرانبها و ماندگار را از ذهن دور نکرده است. هفته گذشته، هفته برگزاری نشست اوپک بود و این هفته، هفته برگزاری همه‌پرسی سوئیس درباره ذخایر طلا. اما تعداد عوامل موثر بر روند فلز زرد قطعاً بسیار بیشتر از این دو است. حالا مهم‌ترین پرسش این است که طلا پس از ثبات نسبی دو هفته اخیر چه رفتاری خواهد داشت؟ این پرسش و پرسش‌هایی وابسته به آن را با افشین نبوی، از موسسه MKS سوئیس در میان گذاشته‌ایم. نبوی در این موسسه که نام رسمی آن MKSSA ن (Switzerland)i است، ریاست بخش بازرگانی و فروش فیزیکی را بر عهده دارد. MKS ارائه‌دهنده خدمات گوناگون مربوط به فلزات گرانبهاست و افشین نبوی از سال 1983 میلادی ریاست بخش پیش گفته این موسسه را بر عهده دارد. آقای نبوی که دارای مدرک مدیریت اجرایی از «دانشگاه وبستر ژنو» است در سال 1982 کار خود را به عنوان یک کارآموز در این موسسه آغاز کرد. او پس از فارغ‌التحصیل شدن در سال 1987 در بخش‌های مختلف MKS به فعالیت پرداخت و این امر به گفته مقامات این نهاد «درک بسیار کاملی از صنعت فلزات زرد» را به او هدیه داد. از همین رو است که نام او بارها در گزارش‌های روزانه یا هفتگی کیتکو، معتبرترین رسانه اقتصادی ویژه فلزات گرانبها آمده و خواهد آمد. گفت‌وگوی تجارت فردا با این کارشناس برجسته را در پی می‌خوانید.



طلا در ماه‌های گذشته نوسان شدیدی را تجربه کرده است. این نوسان در هفته‌های گذشته نیز ادامه پیدا کرد، اما در دو هفته کاری اخیر ثباتی نسبی پیرامون مرز 1200 دلار شکل گرفته است. دلیل این آرامش حول و حوش مرز روانی چیست؟
در حال حاضر تقاضا نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. در هفته منتهی به 28 نوامبر (7 آذر) تقاضای خوبی در بازار مشاهده شد. این تقاضا را می‌توان در خیز قیمتی دو جمعه متوالی دید. البته حالا اونس دچار حبس بازه‌ای شده، اما میزان خرید نسبت به هفته‌های گذشته خیلی بهتر است. گویا هم‌اکنون طلا روی قیمت 1205 دلار شاهد مقاومت است.
با این همه بازار هنوز ممکن است به هر جهتی برود، ممکن است سقوط یا صعود را تجربه کند. الان که ما صحبت می‌کنیم بازه 1195 تا 1205 برای اونس تعریف شده است. در آرامش بازار باید تعطیلات «عید شکرگزاری» را که بازارهای آمریکا را تعطیل کرده هم موثر دانست. داده‌های اقتصادی آمریکا در این روزها کمی بدتر از انتظارها بوده و گرچه رشد خوبی برای سه‌ماهه سوم رقم خورده، فشار تا حدی از روی بازار طلا برداشته شده است. اما با دلار قوی و ادامه احیای اقتصاد آمریکا نباید انتظار حذف فشار را داشت. این است که طلا فعلاً اطراف مرز 1200 دلار می‌چرخد.

آیا این آرامش در هفته منتهی به 5 دسامبر (14 آذر) هم حفظ خواهد شد؟
من این طور فکر نمی‌کنم. گمان من این است که این هفته، هفته بسیار مهمی است. در سوئیس همه‌پرسی درباره ذخایر طلا برگزار خواهد شد که در آن سوئیسی‌ها در مورد افزایش ذخایر طلای بانک ملی سوئیس، همان بانک مرکزی این کشور نظر خواهند داد. نتیجه این همه‌پرسی را فعلاً فقط مجموعه مردم سوئیس می‌توانند بدانند، اما نتیجه آن می‌تواند بر بازار فلز زرد اثرگذار باشد. بخشی از آرامش هفته منتهی به 28 نوامبر هم، انتظار برای این همه‌پرسی است.

رای «آری» یا «نه» چه اثری می‌تواند بر بازار داشته باشد؟
رای مثبت به افزایش ذخایر طلای بانک مرکزی سوئیس تا 20 درصد دارایی‌ها، می‌تواند بسیار به نفع طلا تمام شود. اما رای منفی به نظر من قدرت کمتری برای کاهش قیمت‌ها خواهد داشت، گرچه بدون تردید اثر خود را خواهد گذاشت. طلا ممکن است تا قیمت 1150 دلار برای هر اونس هم پایین برود، اما من فکر نمی‌کنم که قیمت‌ها به محدوده 1130‌دلار که چندی پیش تجربه کردیم، برسد.

گفته می‌شود رای مثبت می‌تواند بهای اونس را تا 50 دلار هم بالا ببرد. با این قضیه موافقید؟
اگر افزایش ذخایر طلای سوئیس رای بیاورد، مدت زمان اجرای آن پنج سال خواهد بود. یعنی ذخایر طلای بانک مرکزی سوئیس در طول چند سال افزایش خواهد یافت. ما هنوز نمی‌دانیم که این موضوع چگونه برنامه‌ریزی خواهد شد، اما طولانی بودن آن اثر این خرید را کمتر می‌کند. تصور من این نیست که طلا به این شدت به رای مثبت واکنش نشان دهد. طلا در صورت رای سوئیسی‌ها به افزایش ذخایر با افزایش ارزش مواجه خواهد شد، ولی نه در حد 50 دلار.
دو مساله مهم دیگر را نباید از خاطر برد. اول اینکه سال نو چینی در راه است که برابر با فوریه 2015 خواهد بود. دوم اینکه هم‌اکنون فصل جشن و عروسی در هند است که آن هم به افزایش تقاضای طلا کمک می‌کند. این مراسم هم تا ماه مارس ادامه خواهد داشت. با افزایش خرید طلا از سوی چین و هند باید قیمت‌ها با رشد مواجه شوند. در کل نظر من این است که در صورتی که خبر غافلگیرکننده‌ای نیاید، احتمال افت اونس به قیمت 1180 دلار وجود دارد، اما احتمال رشد هم هست.

پس سطح حمایتی را همان 1180 دلار می‌دانید؟
بله، 1180 یا 1175 را می‌توان فعلاً سطح حمایتی قیمت اونس طلا دانست.
فکر می‌کنم بله، و از این حدود نباید پایین‌تر بیاید.

سطح مقاومتی چطور؟
سطح مقاومتی در حال حاضر حدود 1205 است. ولی نقطه مقاومتی مهم‌تر، سطح مقاومتی بعدی یعنی سطح 1225 یا 1230 دلار است.

زمانی که طلا در حال سقوط بود و حتی به محدوده 1130 دلار هم نزدیک می‌شد، صحبت از این بود که طلا ممکن است تا مرز 1100 و بعد هزار دلار هم افت کند. آیا این کف قیمتی را با توجه به نوسان کنونی پیرامون مرز روانی باید فراموش کرد؟
امکان افت طلا هنوز وجود دارد. اگر تقویت دلار ادامه داشته باشد و نفت هم به سقوط خود ادامه دهد، فلز زرد قطعاً تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. ولی یک نکته را نباید فراموش کرد و آن هم ضرردهی شرکت‌های معدن در بازه‌های پایین قیمتی است.

معدن‌ها در چه سطح قیمتی‌ای ضرر می‌دهند؟
اگر اونس به هزار دلار برسد معادن طلا ضرر می‌دهند. کار در سطح 1100 دلار هم دشوار است، اما در سطح هزار دلار برای بسیاری از معدن‌ها ناممکن است. چنین معادنی یا ناچار به تعطیلی هستند یا اخراج نیروهای خود. همین حالا هم خیلی از پروژه‌ها کنار گذاشته شده تا چشم‌انداز طلا روشن‌تر شود. البته با توجه به تقاضای فیزیکی موجود، من بعید می‌دانم که طلا به زیر قیمت 1100 دلار برود.

طلا در سال 2013 افت داشت و تا این مقطع از سال 2014 هم حدود 45 دلار از قیمت اونس از دست رفته است. به نظر شما سال 2014 با ضرر طلا تمام خواهد شد؟
تنها یک ماه تا پایان سال مانده است. پس طلا احتمالاً امسال را هم با افت به پایان خواهد برد، مگر آنکه خبری ناگهانی به بازار برسد. من فکر نمی‌کنم که طلا از قیمت 1200 یا حداکثر 1220 بالاتر برود. سال 2014 احتمالاً با همین محدوده قیمتی تمام خواهد شد.

طلا در سال 2015 چه وضعیتی خواهد داشت؟
بسیاری از سرمایه‌گذارانی که از بازار طلا خارج شده‌اند، تمایل دارند که دوباره به بازار بازگردند. ولی آنها هم منتظرند که قیمت‌ها روند روشن‌تری به خود بگیرند. برخی در انتظار کاهش دوباره قیمت‌ها هستند. اگر مرز 1300 دلار شکسته شود هم می‌توان به بازگشت سرمایه‌گذاران امید داشت. معامله‌گران فیزیکی در صورتی که طلا روی خوشی به آنها نشان دهد وارد بازار خواهند شد. به هر حال باید ببینیم که چالش‌های اقتصادی و سیاسی در سال آینده چه وضعیتی پیدا خواهند کرد. آنچه فعلاً می‌توان گفت این است که طلا هنوز برای افزایش، شانس خوبی دارد.

آقای نبوی! بازار طلا در سال 2014 به شدت درگیر ابهام بوده است. پیش‌بینی‌های بسیاری از کارشناسان برجسته هم در ماه‌های گذشته بارها نادرست از آب درآمده است. این ابهام مولفه تازه‌ای در بازارهای جهانی طلاست؟
در سال 2014 دو اتفاق مهم موجب شد که همه غافلگیر شوند. اول اینکه کسی انتظار نداشت با این همه تنش‌های سیاسی و ژئوپولتیک ارزش طلا رو به افت بگذارد. همه تصور می‌کردند که طلا در چنین فضایی با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد. این اتفاق افتاد، اما پایدار نبود. اما احیای اقتصاد آمریکا در این حد هم خود غافلگیری بزرگی بود. تصور بر این بود که ایالات متحده ظرف چند سال احیا شود، اما آمریکا ناگهان رکود را پشت سر گذاشت.

به نظر شما بازار طلا در سال آینده میلادی وضعیت روشن‌تری خواهد داشت؟
فکر می‌کنم یک مقدار روشن‌تر باشد. اینکه طلا بر‌خلاف بعضی پیش‌بینی‌ها از محدوده 1130 دلار پایین‌تر نرفت، اتفاق مهمی بود. اگر خبر تازه مهمی به بازارها نرسد، بخشی از ابهام سال 2014 رفع خواهد شد.

پس الان وقت خوبی برای خرید طلاست؟
همان‌طور که گفتم طلا ممکن است تا سطح 1160 یا 1150 دلار پایین بیاید. آن زمان وقت مناسب‌تری برای خرید خواهد بود. البته همیشه باید به اخبار تازه یا رویدادهای احتمالی آینده هم توجه داشت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها