شناسه خبر : 5539 لینک کوتاه

گفت‌وگو با علیرضا قلمبر دزفولی درباره دیروز و امروز ایرانسل

بعضی‌ها آیه یأس می‌خواندند

شعار ایرانسل این است: قبل از اینکه مشترک متوجه شود نیازی دارد ما زودتر آن نیاز را متوجه شده‌ایم و پاسخ داده‌ایم. اکنون در همان مسیر حرکت می‌کنیم. ما می‌خواهیم به برترین اپراتور در منطقه و کشورهای اسلامی تبدیل شویم.

سایه فتحی
نسل چهارم تلفن همراه هم آمد و قرار است به‌زودی فناوری LTE فراگیر شود. ایرانسلی‌ها اولین مشترکان ایرانی هستند که اینترنت را با خدمات نسل چهارم تجربه می‌کنند. شاید برای اولین بار باشد که آخرین نسل فناوری ارتباطاتی همزمان با روندهای جهانی به‌روز به بازار ایران عرضه می‌شود. شاید دیگر با توسعه این فناوری کندی سرعت اینترنت و باکیفیت پایین دغدغه کاربران اینترنت کشور نباشد. به این بهانه با مدیرعامل ایرانسل درباره گذشته، حال و آینده اولین اپراتور بخش خصوصی کشور و همچنین فعالیت‌های او در عرصه صنعت تلکام ایران به گفت‌وگو پرداختیم. مهندس علیرضا قلمبر‌دزفولی که بیشتر او را مدیرعامل ایرانسل می‌شناسند بیش از دو دهه در عرصه مخابرات ایران فعالیت دارد و اولین مسوول راه‌اندازی تکنولوژی تولید گوشی تلفن همراه کشور بوده است. شاید به خاطر داشته باشید اولین گوشی تلفن همراه در ایران با همکاری شرکت ساژم فرانسه ساخته شد با شعار «صاایران هر روز بهتر از دیروز» که در مقطعی مشتریان قابل توجهی به سمت خود جذب کرد. باوجود اینکه سال‌ها از آن زمان می‌گذرد و به‌زعم کارشناسان فن پروژه تولید گوشی همراه در ایران شکست‌خورده است اما دزفولی هنوز هم از ساخت گوشی در ایران دفاع می‌کند و معتقد است اگر الزامات و زنجیره‌ای به هم پیوسته از امکانات برای تولید فراهم باشد می‌توانیم حداقل در زمینه تامین نیازهای داخلی گام‌های خوبی برداریم. به هر شکل طی این گفت‌وگو، علیرضا دزفولی که حتی در ویکی‌پدیا از او به‌عنوان چهره سرشناس و معروف شهر دزفول یاد شده است به تمامی سوالات‌مان درباره ایرانسل و چگونگی مدیریت در عرصه مخابرات و تلخ و شیرین‌های فعالیت در این عرصه پاسخ می‌دهد.
شما را بیشتر به عنوان مدیرعامل ایرانسل می‌شناسند، قبل از اینکه به عنوان مدیرعامل ایرانسل انتخاب شوید در کدام بخش از صنعت مخابرات کشور فعالیت داشتید؟
قبل از مدیرعاملی ایرانسل، حدود یک دهه مدیریت تحقیقات سازمان صنایع مخابرات در زمینه ساخت و تولید تجهیزات مخابراتی را بر عهده داشتم. در آن سازمان عمده کارمان تمرکز بر تحقیقات در جهت ساخت تجهیزات مخابراتی بود.

آیا آن تحقیقات منجر به تولید محصول در زمینه مخابرات هم می‌شد؟
بله، در اغلب موارد تحقیقات مربوطه نتیجه داشت و منجر به تولید محصول می‌شد. حتی بازار داخلی و صادراتی خوبی هم داشت. در اوایل دهه 80 بود که قرار شد در آن سازمان با همکاری وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات سیار پروژه مشترکی را در جهت راه‌اندازی سایت مخابراتی، اجرایی کنیم.

تحصیلات شما هم مرتبط به حوزه مخابرات است؟
لیسانس الکترونیک از دانشگاه شریف و فوق‌لیسانس در رشته مخابرات دارم. از زمانی که فارغ‌التحصیل شدم کارم را در حوزه مخابرات آغاز کردم و همیشه در همین عرصه فعالیت داشته‌ام.

از آن پروژه مشترک صنایع مخابرات با شرکت ارتباطات سیار بگویید. آیا به سرانجام رسید؟
همان‌طور که اشاره کردم، ما در آن مقطع، در اوایل دهه 80 بود که در مناقصاتی که شرکت ارتباطات سیار برگزار می‌کرد، شرکت داشتیم. حتی از طریق سازمان مربوطه چند سایت برای شرکت ارتباطات سیار راه‌اندازی کردیم. هدف ما این بود شرکت‌های داخلی در حوزه مخابرات را باکیفیت و سرعت راه‌اندازی سایت‌های مخابراتی در عرصه تلفن همراه آشنا کنیم. حتی خاطرم هست در مقطعی که دکتر معتمدی وزیر ارتباطات بودند از سایت‌هایی که توسط ما راه‌اندازی شده بود به‌عنوان «باکیفیت‌ترین سایت‌های مخابراتی کشور» یاد کرده بودند.

در زمینه تحقیقات و تولید تجهیزات مخابراتی آیا تنها فعالیت شما منوط به ساخت و راه‌اندازی سایت‌های مخابراتی بود؟
ما در آن مقطع در حوزه فعالیت‌های تحقیقاتی در اغلب عرصه‌های تجهیزات مخابراتی ورود می‌کردیم. من در یک دوره‌ای مسوول راه‌اندازی تکنولوژی تولید گوشی تلفن همراه کشور در بین سال‌های 76 تا 80 بودم.

پس اولین گوشی تلفن همراه ساخت داخل در زمان مسوولیت شما در شرکت صاایران تولید شد؟
در آن مقطع ما با همکاری مشترک شرکت ساژم فرانسه موفق شدیم اولین گوشی تلفن همراه در ایران را بسازیم و حتی اگر خاطرتان باشد مشتریان بسیاری داشت.

بله، گوشی‌هایی که با شعار «صاایران هر روز بهتر از دیروز» تبلیغ می‌شدند.
یکی از شیرین‌ترین دوران کاری من به آن زمان برمی‌گردد. اتفاقاً گوشی‌هایی که ما تولید می‌کردیم در زمان خود کار بسیار موفقی محسوب می‌شد که توانسته بودیم پس از مدتی نه‌چندان طولانی از ورود سیم‌کارت به کشور گوشی تلفن همراه تولید کنیم که بازار داخلی قابل توجهی داشته باشد.

ولی اغلب کارشناسان حوزه ارتباطات طرح تولید گوشی ایرانی را شکست‌خورده عنوان کردند چرا که ما نمی‌توانیم با رشد سریع تکنولوژی‌های تولید گوشی تلفن همراه در جهان رقابت کنیم. آیا شما هم به همین جهت پس از مدتی کار تولید گوشی ساخت داخل را کنار گذاشتید؟
آن طرح در زمان خودش در سال‌های 76 تا 80 بسیار موفق بود. اما بعداً به دلیل ورود گوشی‌های قاچاق و پر شدن بازار از انواع و اقسام گوشی‌های روز جهان و وجود سیاست‌های تعرفه‌ای نامناسب در واردات گوشی تلفن همراه به کشور مقرون به صرفه نبود که ما گوشی ساخت داخل تولید کنیم.

پس از ساخت گوشی تلفن همراه در ایران دفاع می‌کنید؟
قطعاً همین طور است. توجه کنید در آن زمان دو اتفاق همزمان رخ داد. یکی آنکه قرار بود ما تولیدکننده گوشی تلفن همراه باشیم و دیگری انجام کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی در زمینه طراحی و تولید گوشی بود. در این راستا قراردادهایی با برخی از دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه شریف برای انجام کارهای تحقیقاتی منعقد کردیم. در آن زمان به پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی در زمینه تولید گوشی دست پیدا کردیم. حتی موفق شدیم قالب مکانیکی گوشی را بسازیم. این امر ارزشمند بود اما آن طور که تصور می‌کردیم، حمایت‌هایی که انتظار داشتیم به عمل نیامد. از سوی دیگر در دو دهه گذشته تحولات تکنولوژی عظیمی نه‌تنها در عرصه تولید گوشی تلفن همراه به طورکلی در بخش ICT و IT در جهان رخ داد، بنابراین شرکت‌هایی در این عرصه ماندگار بودند که می‌توانستند خود را با سرعت تغییر تکنولوژی هماهنگ کنند.

با این اوصاف ما نتوانستیم با تغییر تکنولوژی تولید گوشی تلفن همراه در جهان همگام باشیم و عقب‌نشینی کردیم؟
باید تمام مهره‌های یک زنجیره برای انجام کاری فراهم و به هم متصل باشند. اگر یک مهره کم باشد به‌طور طبیعی با مشکل مواجه می‌شویم و کار به‌خوبی پیش نمی‌رود. اگر قرار بود به سازنده گوشی تلفن همراه تبدیل شویم و با بازار جهانی رقابت کنیم قطعاً باید ساز و کارهای آن به شکل یک زنجیره متصل به هم فراهم می‌شد تا همگام با تغییرات تکنولوژی در جهان پیش می‌رفتیم و امروز حتی می‌توانستیم با ماندگاری در این عرصه حرف برای گفتن داشته باشیم. البته در دنیا هم این‌گونه بوده است طی دو دهه گذشته شرکت‌هایی که در این عرصه موفق نشدند خود را با سرعت تغییر تکنولوژی هماهنگ کنند از بین رفتند و شرکت‌هایی باقی ماندند و رشد کردند که تمام ساز و کارها و ابزارهای لازم و استراتژی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای پایداری در بازار را فراهم کرده بودند.

چه اتفاقی باعث شد شما به عنوان مدیرعامل شرکتی انتخاب شوید که باز هم به‌نوعی اولین تجربه در عرصه کشور محسوب می‌شود و اولین اپراتور تلفن همراه بخش خصوصی بود.
شعار ایرانسل این است: قبل از اینکه مشترک متوجه شود نیازی دارد ما زودتر آن نیاز را متوجه شده‌ایم و پاسخ داده‌ایم. اکنون در همان مسیر حرکت می‌کنیم. ما می‌خواهیم به برترین اپراتور در منطقه و کشورهای اسلامی تبدیل شویم.

من به‌طور جدی در سال 79 به بحث راه‌اندازی شبکه‌های مستقل تلفن همراه به همراه چند نفر از همکارانم در سازمانی که سال‌ها در آن فعالیت داشتم، وارد شدم. یعنی سه سال قبل از برگزاری مزایده ایرانسل بود. در آن مقطع ما با یک شریک خارجی به دنبال انجام مطالعات در این عرصه بودیم و حتی شرکت پروان ارتباط را تاسیس کردیم و کارهای مطالعاتی را انجام دادیم. تا اینکه دولت برنامه سوم توسعه را ابلاغ کرد و در ماده 123 اجازه داده شد بخش خصوصی وارد حوزه ارتباطات کشور شود. من و همکارانم پیگیر این امر بودیم چراکه قبل از آن مطالعات و تحقیقاتی انجام داده بودیم و آمادگی لازم را به عنوان بخش خصوصی برای ورود به این عرصه داشتیم. در نهایت بعد از مدتی وزارت ارتباطات مجری راه‌اندازی اپراتور دوم تلفن همراه را مشخص کرد و کارها در مرکز تحقیقات مخابرات دنبال شد. تا اینکه در مهرماه سال 1382 مزایده اپراتور دوم تلفن همراه کشور به شکل بین‌المللی برگزار شد و در نهایت کنسرسیوم ایرانسل برنده مزایده شد. در نهایت دو سال طول کشید تا در آذر ماه سال 1384 پروانه اپراتور دوم تلفن همراه را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت کردیم و سرانجام در مهرماه سال 1385 ایرانسل با همکاری شرکت گسترش الکترونیک ایران و شرکت MTN آفریقای جنوبی شبکه تلفن همراه نسل 2.75 را در ایران راه‌اندازی کرد. البته همان‌طور که خودتان هم می‌دانید در این بین وقفه‌ای رخ داد و به علت تغییر شریک خارجی کمی زمان را از دست دادیم وگرنه ایرانسل زودتر از سال 1385 وارد بازار می‌شد.

فکر می‌کنید اگر شرکت خارجی ایرانسل تغییر نمی‌کرد و ترکسل ترکیه باقی می‌ماند امروز موفق‌تر از همکاری با MTN آفریقای جنوبی بودید؟
همان‌طور که می‌دانید در سال 1383 مجلس وقت با تغییر سهام طرف ایرانی از 30 درصد به 51 درصد و اینکه مدیریت بخش فنی باید بر عهده طرف ایرانی باشد، مصوبه دولت وقت برای آغاز فعالیت اپراتور دوم تلفن همراه کشور را تصویب کرد. با توجه به اختلافات به وجود آمده در آن مقطع در نهایت اردیبهشت سال 1384 نیز این مصوبه توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت. در آن زمان ما به عنوان طرف ایرانی به همراه مدیران رگولاتوری با طرف خارجی که شرکت ترکسل بود مذاکره کردیم تا شرایط جدید مجلس ایران را بپذیرد. اما در نهایت ترکسل این شرایط را نپذیرفت و از ایران رفت. درنتیجه وزارت ارتباطات این فرصت را به برنده دوم مزایده یعنی شرکت MTN داد. ما بلافاصله با MTN که یکی از اپراتورهای معروف آفریقای جنوبی بود و سوابق موفقی در راه‌اندازی شبکه تلفن همراه در برخی از کشورها داشت، وارد مذاکره شدیم. آنها شرایط مجلس ایران را پذیرفتند و در سال 1385 رسماً شبکه ایرانسل راه‌اندازی شد. آنچه مشخص است شرکت MTN طی هشت سال حضور خود در هر شرایطی بود توانست موفق عمل کند و دیگر از شبکه وسیع ایرانسل در سراسر کشور خدماتی که ارائه می‌دهد مشخص است و نیاز به تعریف نیست.

هشت سال از مدیریت شما در ایرانسل می‌گذرد. درحالی که در کشور ما اغلب مدیریت‌ها بر بنگاه‌های اقتصادی چندان ثبات ندارند و دائماً در حال تغییر هستند اما شما از آغاز به کار ایرانسل همچنان بر صندلی مدیریت این شرکت تکیه زده‌اید. حتی تغییرات در ترکیب هیات‌مدیره ایرانسل باعث نشد شما کنار گذاشته شوید. فکر می‌کنید تا چه میزان موفقیت یک مدیر در ماندگاری آن در بنگاه‌های اقتصادی تاثیر دارد؟
بنده خودم را از کل مجموعه ایرانسل مجزا نمی‌کنم. ما یک مجموعه هستیم و با همکاری تک‌تک اعضای این مجموعه موفق شده‌ایم به برترین اپراتور تلفن همراه کشور تبدیل شویم. آمارها نشان می‌دهد ایرانسل تا چه اندازه توانسته در عرصه ICT کشور موفق عمل کند. حتی در زمینه درآمدزایی برای دولت و توسعه سرمایه‌گذاری خارجی و اشتغال‌زایی نقش قابل توجهی داشته است. همان‌طور که به تازگی در نشست خبری سالگرد تاسیس شبکه ایرانسل اعلام کردیم، دولت از ایرانسل 173 هزار میلیارد ریال به‌طور مستقیم و غیرمستقیم طی هشت سال گذشته درآمد کسب کرده است. این رقم بسیار قابل توجه بوده و تصور نمی‌کنم تاکنون دولت از محل یک شرکت بخش خصوصی تا به این اندازه درآمدزایی داشته باشد. از طرفی بیش از 54 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده‌ایم. بیش از 1913 نفر در سراسر کشور به کار گرفته ‌شده‌اند و بیش از 52 هزار نفر در شبکه برون‌سپاری‌شده فنی، فروش و پشتیبانی با اشتغال‌زایی غیرمستقیم فعالیت می‌کنند. یعنی تعداد کل اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در ایرانسل با رشد سالانه ترکیبی 16 درصد به 54 هزار نفر رسیده است. از طرفی نیز 1/3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌ایم.

ایرانسل را در مقابل دیگر رقبا در بازار داخلی به ویژه همراه اول چگونه می‌بینید؟
برگردیم به سال‌های قبل از اینکه سیم‌کارت‌های ایرانسل توزیع شود. در آن مقطع قیمت سیم‌کارت بعضاً در برخی موارد به دو تا سه میلیون تومان در بازار آزاد می‌رسید. این در حالی بود که این رقم در برخی از شهرهای کشور معادل قیمت یک آپارتمان در آن زمان بود. از طرفی مردم برای دریافت سیم‌کارت دولتی نیز باید ثبت‌نام می‌کردند و ماه‌ها در انتظار بودند و حداقل در ثبت نامی که دولت در سال 1384 انجام می‌داد باید حدود 500 هزار تومان می‌پرداختند. ما در این شرایط که قیمت سیم‌کارت بسیار بالا بود و از طرفی تقاضا بالا بود، باید به سرعت شبکه ایرانسل را راه‌اندازی می‌کردیم تا بتوانیم بخشی از تقاضا را به سمت ایرانسل سوق دهیم. راه‌اندازی شبکه و ساخت و بهره‌برداری از سایت هم کار ساده‌ای نبود و سرعت عمل دادن به کار ریسک بالایی داشت. با این همه ما ریسک بالا را پذیرفتیم همزمان با کارهای اجرایی و عملیات ساخت و ساز سایت‌ها بهره‌برداری هم انجام می‌دادیم تا سریعاً شبکه در تمام استان‌ها راه‌اندازی شود.

چقدر طول کشید تا شبکه راه‌اندازی شود؟
ما با سرعتی که در پیش گرفته بودیم در حدود 9 ماه موفق شدیم کارهای راه‌اندازی سایت‌ها و شبکه را انجام دهیم. قطعاً این امر که همزمان با کار اجرایی، بهره‌برداری نیز انجام می‌شد از جمله موفقیت‌های مدیریتی محسوب می‌شود. اتفاقاً پیمانکاری که اکثر سایت‌های ایرانسل را در سطح کشور برای ما ساخت که نامش هم در اینجا نمی‌برم هر وقت با ما مواجه می‌شود اولین حرفی که می‌زند این است؛ تا به حال سابقه نداشت در دوران کاری‌اش سایتی در حال ساخت و ساز بوده و کارگران مشغول انجام عملیات ساختمانی باشند و همزمان از آن سایت بهره‌برداری شود. واقعاً آن دوران برایمان تجربه‌های منحصربه‌فردی بود که تا قبل از آن در هیچ عرصه‌ای از کار با آن مواجه نشده بودم. حتی همزمان با کار تصور می‌کردیم در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده‌ایم و مسائل جدیدی را می‌آموختیم.

وقتی شبکه ایرانسل در استان‌ها را افتتاح می‌کردید آیا شما به عنوان مدیرعامل شرکت به استان‌ها همراه پیمانکارا‌ن‌تان می‌رفتید؟
خاطرم هست در روزهای اول راه‌اندازی شبکه ایرانسل با توجه به اینکه این پروژه در خیلی از استان‌ها ناشناخته بود ناچار بودیم چند روز متوالی روزها و شب‌ها در ماشین در حال حرکت باشیم و به همراه پیمانکاران‌مان از این شهر به آن شهر در هر استانی سفر کنیم تا موفق شویم با هماهنگی‌های لازم با استانداری و شهرداری و دیگر بخش‌های مربوطه شبکه را راه‌اندازی کنیم. حتی یادم هست در برخی سفرها چهار تا پنج روز به شکل شبانه‌روزی با ماشین به استان‌های مختلف رفتیم. بدون آنکه استراحت داشته باشیم و به هتل برویم تماماً در جاده بودیم. حتی برای خیلی از مسوولان استان‌ها و مردم جای تعجب داشت که مدیرعامل یک شرکت به همراه پیمانکاران، جمعی سوار چند خودرو بشوند به شکل هیاتی با هم بروند استان‌های مختلف را بچرخند و در نهایت شبکه تلفن همراه راه‌اندازی کنند.

همین سفرها به شکل هیاتی باعث شد زودتر شبکه در استان‌ها راه‌اندازی شود؟
اگر پشت هم در فواصل کم همگی با هم در سفر نبودیم و تنها کار به پیمانکاران واگذار می‌شد شاید برای راه‌اندازی شبکه در هر استانی یک تا دو ماه زمان می‌برد اما ما این مدت زمان را به شکل باورنکردنی کاهش دادیم و بعضاً به کمتر از سه تا چهار روز رساندیم. حتی همین مساله که من همراه همکاران و پیمانکارانم بودم در روند کار تسریع ایجاد می‌کرد و بیشتر مسوولان استان‌ها و شهرداری‌ها با ما همکاری می‌کردند. شاید به همین علت بود که در کمتر از یک سال از دریافت پروانه در 29 مهرماه سال 1385 شبکه تجاری ایرانسل را در چهار استان راه‌اندازی کردیم که در نوع خودش در کشور ما بی‌سابقه بود.

آیا در آن زمان با توجه به اینکه این اولین تجربه در عرصه اپراتور تلفن همراه خصوصی بود به شما می‌گفتند که شکست می‌خورید و نمی‌توانید با رقیب بزرگ خود یعنی مخابرات رقابت کنید؟ آیا ترس از شکست داشتید؟
با توجه به اینکه در آن مقطع ایرانسل کار خود را شروع نکرده بود و بازار تلفن همراه کشور چندان موفق نبود چراکه فقط یک شرکت دولتی وجود داشت و تنها موفق شده بود دو تا سه میلیون سیم‌کارت عرضه کند در حالی که نیاز کشور بسیار بالا بود برخی برای ما بسیار آیه یأس می‌خواندند. از طرفی ما سرمایه‌گذاری خارجی هم داشتیم و از نگاه عده‌ای این مساله باعث بروز مشکلات خواهد شد. چراکه معتقد بودند شرکت MTN با توجه به مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی در کشور دوام چندانی نمی‌آورد و نمی‌تواند کار کند. حتی چون در کشور توسعه تکنولوژی به کندی پیش می‌رفت و قوانین و مقررات دست و پاگیر هم کم نداشتیم این‌گونه تصور می‌شد که ایرانسل موفق نخواهد شد انحصار اپراتور دولتی را بشکند و قیمت سیم‌کارت را بسیار ارزان کند. با این حال ما موفق شدیم و بسیاری از افرادی که فکر می‌کردند ما شکست می‌خوریم اکنون می‌گویند ایرانسل موفق بوده و آرزوی همگانی کردن سیم‌کارت را در کشور به حقیقت تبدیل کرده است.

آیا از همان ابتدا برای جذب مشتری گروه خاصی را هدف گرفته بودید؟ تبلیغات ایرانسل این‌گونه القا می‌کند که بیشتر جوانان مخاطب این شرکت هستند؟
ما از همان ابتدا روی جوانان برنامه‌ریزی کردیم. از طرفی هم به‌خوبی می‌دانستیم جوانان دانشجو به سیم‌کارت نیاز بالایی دارند اما به علت قیمت گران آن نمی‌توانند سیم‌کارت تهیه کنند. استراتژی‌های ما در تبلیغات‌مان به‌خوبی این مساله را نشان می‌دهد. رنگ زرد خود گویای شادابی و نشاط جوانی است. البته این به این معنی نبود که ما از سایر گروه‌های سنی جامعه غافل بودیم. چون جمعیت انبوه جامعه را جوانان تشکیل می‌دهند طبیعی بود که گروه هدف جوانان باشند. از طرفی چون می‌دانستیم جوانان تحصیل‌کرده جامعه‌مان نوگرا و تشنه تکنولوژی و سرویس‌های جدید هستند به‌طور طبیعی اگر آنها را درباره سرویس‌ها و تعرفه‌هایمان متقاعد می‌کردیم تا سیم‌کارت ایرانسل بخرند، طبیعی بود که دیگر افراد جامعه نیز از جوانان تبعیت کنند. به همین علت بود که همزمان با کارهای راه‌اندازی و بهره‌برداری از شبکه روی تبلیغات هم کار می‌کردیم تا سریعاً بتوانیم با توزیع سیم‌کارت مشتریان قابل توجهی جذب کنیم.

ایرانسل شاید یکی از الگوهای موفق در عرصه تبلیغات در کشور باشد. عامل جذب مشتری را قیمت ارزان سیم‌کارت یا اثرگذاری تبلیغات می‌دانید؟
آنچه برای ما بسیار اهمیت دارد کیفیت خدماتی که عرضه می‌کنیم و ارائه سرویس‌های جدید و پیشرفته است. از همان ابتدا ما همزمان با هر سرویسی که ارائه می‌کردیم کارهای تبلیغاتی وسیعی نیز انجام می‌دادیم و قبل از آن نیز استراتژی‌های لازم در اثرگذاری تبلیغات را نیز شناسایی می‌کردیم. به‌هرحال یکی از بازوان قدرتمند ایرانسل تبلیغات و اطلاع‌رسانی است. ما اولین اپراتوری بودیم که دسترسی مردم از طریق گوشی به اینترنت را فراهم کردیم. سرویس MMS را که امکان تبادل صوت و دیتا را به مشترکان تلفن همراه می‌داد ایرانسل برای اولین بار ارائه داد. به همین ترتیب سعی کردیم با سرعت بالایی سرویس‌های بیشتری ارائه دهیم تا مشترکان بالایی جذب کنیم. فرق ما با سایر رقبایمان در این است که زودتر از بقیه به سمت ارائه سرویس‌های جدید رفتیم. شاید به همین دلیل باشد که مشترکان ایرانسل اکنون توقع‌شان بسیار بالا رفته است. حتی وقتی ارائه سرویس اینترنت G3 در انحصار رایتل بود، بسیاری از مشترکان‌مان گلایه می‌کردند چرا این محدودیت‌ها برداشته نمی‌شود. به همین علت زمانی که محدودیت‌ها برداشته شد ما سریعاً به عنوان اولین اپراتور کشور پروانه سرویس G3 و G4 را دریافت کردیم. اکنون هم ارائه سرویس‌های جدید بر بستر فناوری LTE یا همان خدمات نسل چهارم را به ‌عنوان اولین اپراتور کشور آغاز کردیم. خلاقیت و نوآوری یکی از دلایل موفقیت بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شود. به همین علت ما در تمامی عرصه‌های کاری‌مان چه در عرضه سرویس و محصولات به مشتریان و چه در داخل شرکت در آموزش نیروهایمان به دنبال نوآوری و خلاقیت هستیم.

یعنی معتقدید خلاقیت و نوآوری راز موفقیت ایرانسل است؟
در مورد موفقیت مردم باید قضاوت کنند. اما به‌طور کلی بنگاهی می‌تواند ماندگار باقی بماند که خلاقیت و نوآوری داشته باشند. باید همگام با تغییرات تکنولوژی در جهان پیش‌برویم. این امر نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد. شاید به همین علت باشد که ایرانسل دائماً در حال آموزش نیروهای خود است و هزینه بالایی را صرف این امر می‌کند. تبلیغات ایرانسل اگر خلاقانه و نوآور نبودند تا این اندازه در جذب مشتری موفق نبود. اکنون ما کاری کرده‌ایم که توقع‌ها از ما بالا رفته و حتی دیگر برخی مشترکان ما به وضع موجود راضی نیستند و به دنبال خلاقیت‌ها و نوآوری‌های بیشتر در سرویس‌هایی که به آنها ارائه می‌دهیم، هستند.

اولین بار چه تعداد سیم‌کارت توزیع کردید؟
یک میلیون سیم‌کارت در 70 شهر طی یک سال و نیم توزیع کردیم. اولین تماس ایرانسل نیز از شهر مشهد برقرار شد. چراکه می‌خواستیم شروع کارمان با تبرک و تیمن سیم‌کارت ایرانسل در شهر مقدس مشهد باشد. خاطرم هست به مشهد رفتم و اولین تماس را برقرار کردم و در همان‌جا به خبرنگاران حوزه ICT اعلام کردم شبکه ایرانسل راه‌اندازی شد.

از اینترنت موبایل‌تان چقدر استفاده می‌کنید؟ آیا تا حالا جایی بوده‌اید که نیاز به اینترنت داشته‌باشید و تنها وسیله اتصال شما اینترنت موبایل‌تان باشد اما اینترنت ایرانسل قطع باشد؟
به هر حال ممکن است این اتفاق رخ داده باشد. بیشترین استفاده را از اینترنت موبایلم انجام می‌دهم. قبلاً وایمکس ایرانسل را بسیار استفاده می‌کردم. اما چون در حال توسعه شبکه LTE هستیم اکنون از LTE استفاده می‌کنم.
بیشترین استفاده را از اینترنت موبایلم انجام می‌دهم. قبلاً وایمکس ایرانسل را بسیار استفاده می‌کردم. اما چون در حال توسعه شبکه LTE هستیم اکنون از LTE استفاده می‌کنم.


شما موفق شدید در ایرانسل اولین شبکه 4G را در شهر مشهد راه‌اندازی کنید. ویژگی‌های این شبکه چیست؟
همان‌طور که می‌دانید 29 آبان‌ماه، ما برای اولین بار در ایران نسل چهارم تلفن همراه را در مشهد مقدس راه‌اندازی کردیم. این اولین باری است که آخرین نسل فناوری ارتباطاتی همزمان با روندهای جهانی به‌روز به بازار ایران عرضه می‌شود. LTE نسل چهارم فناوری شبکه‌های موبایل است، پهنای باند بیشتر که امکان انتقال فایل‌های حجیم‌تر و پرمحتواتر را در مدت زمان کمتری میسر می‌سازد، بهبود مدت زمان پاسخگویی شبکه که اجازه ارتباطات در لحظه (Real Time) را می‌دهد و بهبود عملکرد شبکه که امکان برقراری و حفظ ارتباط در حین حرکت سریع را فراهم می‌سازد، برخی از مهم‌ترین مزایای آن هستند. سرعت دانلود در شبکه نسل چهارم بین ۱۰ تا ۴۰ مگابایت بر ثانیه است و سرعت آپلود آن بین یک تا ۱۵ مگابایت بر ثانیه و مدت زمان پاسخگویی نیز بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌ثانیه است.

با توجه به عرضه خدمات نسل سوم به تازگی، چرا اینقدر سریع به سراغ نسل چهارم رفتید؟
تغییرات رفتاری کاربران و تقاضای روزافزون برای استفاده از خدمات مبتنی بر داده، نیاز به سرعت و کیفیت بیشتر در انتقال داده‌ها، نیاز به دسترسی دائمی به خدمات دیتا، از رده خارج شدن فناوری‌های نسل دوم و وایمکس و توقف تولید تجهیزات و ارائه پشتیبانی از سوی تامین‌کنندگان تجهیزات و رشد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و تکامل فناوری‌های پهن‌باند همراه (نسل ۳ و ۴) یک راهکار پایدار دسترسی یکپارچه به خدمات دیتاست که ما را ملزم به توسعه اینترنت پهن‌باند کرد. حرکت در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰ساله، نهادینه‌سازی برای توسعه و تولید علم و تحقیقات، افزایش سهم تولید ناخالص ملی در تولیدات علمی، توسعه و تقویت جنبش نرم‌افزاری و تاکید بیشتر بر رویکردهای نوآورانه، تحقق رشد اقتصادی سریع، ثابت و پیوسته، کارآفرینی مفید و کاهش نرخ بیکاری، تعامل جهانی فعال در تمامی بخش‌ها و مشارکت موثر در اقتصاد جهانی، حمایت از کارآفرینی، فعالیت‌های نوآورانه و توسعه قابلیت‌های فنی و تحقیقاتی، تکیه بر مزیت‌های رقابتی و ایجاد مزیت‌های جدید، تقویت بخش‌های خصوصی و تعاونی به عنوان محرک‌های اصلی رشد اقتصادی، ارتقای قابلیت‌ها و توان بخش تعاونی و تسهیل دسترسی آن به منابع، اطلاعات و فناوری، و بهبود ارتباطات و توسعه، برقراری پیوندهای فنی، اقتصادی و مالی میان موسسات تعاونی، برآورده ساختن نیازها و خواسته‌های جوانان و فراهم ساختن بستر لازم برای مشارکت فعال آنها در فعالیت‌های اجتماعی و مدیریت نخبگان از دیگر دلایلی بود که برای توسعه کشور و تامین نیازهای مشترکان روند مهاجرت به توسعه پهن‌باند در شبکه موبایل را اجتناب‌ناپذیر می‌کرد.

با توجه به اینکه تعداد محدودی از گوشی‌های هوشمند قابلیت استفاده از LTE دارند، فکر می‌کنید اقبال از این سیم‌کارت چقدر است؟
تعدادی از گوشی‌های هوشمند این امکان را دارند که در این زمینه مشکلی نداریم. اما برخی گوشی‌های هوشمند که این امکان را ندارند می‌توانیم با دادن دیوایس‌هایی این امکان را بر روی آن گوشی‌ها فراهم کنیم. البته گوشی‌های هوشمند قدیمی این امکان را ندارند و باید عوض شوند. تصور می‌کنیم استقبال از این سیم‌کارت‌ها هم قابل توجه باشد. نسل چهارم یا 4G تمام قابلیت‌های مدرن‌ترین گوشی‌های موجود در بازار را پشتیبانی می‌کند و با استفاده از این خدمات امکان دریافت و مشاهده فایل‌های ویدئویی با کیفیت HD، بازی به صورت آنلاین و بدون تاخیر زمانی، استفاده همزمان برای چند کاربر بدون کاهش کیفیت خدمات، استفاده از برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) و محصولات و خدمات مبتنی بر اینترنت با سهولت و کیفیت فوق‌العاده فراهم خواهد شد.

آیا به طور کلی با توسعه فناوری LTE ارائه سرویس وایمکس را کنار می‌گذارید؟
به هر حال تکنولوژی پیش روی وایمکس همین سرویس FIX LTE است و چاره‌ای نیست. البته به این معنا نیست که هزار سایت وایمکس را که داریم روشن نگه داریم. به هر حال فرکانس را داریم و بابت آن هزینه پرداخت می‌کنیم. ظرفیت ایجاد شده به ظرفیت پهنای باند اینترنت موبایل در شبکه ایرانسل اضافه می‌کند. لذا تلاش می‌کنیم تا حداقل در شرایط فعلی این شبکه را حفظ کنیم. البته به تدریج این فناوری جایگزین شبکه وایمکس می‌شود اما تا آن زمان تمام مشترکان وایمکس در شبکه فعلی فعال خواهند بود و از شبکه استفاده می‌کنند.

چه تعداد مشترک وایمکس دارید؟
در حال حاضر 492 هزار مشترک با 852 نمایندگی و 996 سایت در 36 شهر تحت پوشش وایمکس داریم.

به هر حال ارائه سرویس‌های اینترنت پرسرعت در نسل‌های سوم و چهارم نیازمند تامین پهنای باند است، با توجه به مساله کمبود پهنای باند در زیرساخت آیا شما نیز مانند شرکت‌های PAP در این زمینه چالشی با شرکت زیرساخت داشته‌اید؟
واقعیت این است که شرکت زیرساخت به نوعی با کمبود پهنای باند دست و پنجه نرم می‌کند. اما از حق نگذریم شرکت زیرساخت هیچ‌ وقت در تامین پهنای باند ما را تنها نگذاشته است. اخیراً با آقای خسروی مدیرعامل شرکت زیرساخت صحبت می‌کردم به شکلی نیازها را تامین کرده‌اند.

علاوه بر مسائل سخت‌افزاری در ارائه تکنولوژی و سرویس‌های جدید در زمینه فرهنگی نیز با محدودیت‌هایی مواجهیم. اکنون با وجود ارائه خدمات نسل سوم شما نمی‌توانید سرویس برقراری تماس تصویری را ارائه دهید چون مجوز ندارید یا اینکه سرویس MMS هیچ‌گاه فراگیر نشد. به هر حال به‌رغم توسعه سرویس‌ها ما همچنان با محدودیت مواجهیم. در این زمینه ایرانسل به عنوان یک اپراتور چه میزان تلاش کرده تا بار این محدودیت‌ها کاسته شود؟
البته نمی‌شود گفت تمام محدودیت‌ها غیرمنطقی است. بلکه در برخی موارد لازم است محدودیت‌ها وجود داشته باشند. در تمام کشورها ملاحظاتی وجود دارد که ارائه‌دهندگان تکنولوژی آن را پذیرفته‌اند. باید متناسب با رشد و توسعه تکنولوژی فرهنگ‌سازی هم انجام شود. به هر حال یا نباید به سمت ارائه سرویس‌های جدید برویم یا اینکه باید جنگید. ولی ما به جای جنگ به دنبال راهکار بودیم. اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که ارائه سرویس‌های جدید باید همراه با تولید محتوای داخلی و بومی باشد. ما نمی‌توانیم خودمان را بی‌نیاز از سرویس‌های پهن باند بدانیم. باید سرعت عمل در عرضه سرویس‌های جدید داشته باشیم و از تغییر تکنولوژی در دنیا غافل نباشیم و از طرفی محتوای داخلی تهیه کنیم و از نگرانی‌ها‌یی که وجود دارد بکاهیم. به هر حال ما یک کشور اسلامی و مذهبی هستیم و ملاحظات فرهنگی داریم که باید رعایت شوند.

ایرانسل اکنون هشت‌ساله است وقتی به دوره نوجوانی و جوانی برسد چه جایگاهی برای آن پیش‌بینی کرده‌اید؟
شعار ایرانسل این است: قبل از اینکه مشترک متوجه شود نیازی دارد ما زودتر آن نیاز را متوجه شده‌ایم و پاسخ داده‌ایم. اکنون در همان مسیر حرکت می‌کنیم. ما در حال حاضر به دنبال نیازهای مشترکان‌مان در دهه پیش‌رو با توجه به اقتضائات کشور جمهوری اسلامی ایران هستیم. ما می‌خواهیم به برترین اپراتور در منطقه و کشورهای اسلامی تبدیل شویم.

شما می‌گویید می‌خواهید به اپراتور برتر در منطقه تبدیل شوید. اما هنوز هم با گذشت هشت سال مردم با قطع مکالمات و ضعف در آنتن‌دهی مواجه‌اند...
در حوزه کیفیت شبکه، نرخ قطع ناخواسته مکالمات براساس استاندارد در سال نهم قراردادی ایرانسل یک درصد است. این رقم در وضعیت فعلی شبکه ایرانسل با وجود اجرای فرآیند ارتقای شبکه به نسل‌های بالاتر 77/0 درصد است و براساس پروانه استاندارد نرخ قطعی مکالمات یک درصد است. پوشش جمعیتی کشور نیز به حدود 85 درصد رسیده است. در حال حاضر تمام تلاش ما افزایش کیفیت خدمات است و فکر می‌کنم موفق عمل کرده‌ایم. گاهی هم مشکلاتی وجود دارد که به زیرساخت‌های کشور برمی‌گردد و به هر ترتیب این مسائل را برطرف کرده‌ایم و اکنون نیز در حال ارتقای کیفیت شبکه هستیم. به همین جهت مرکز کال‌سنتر بزرگی دایر کرده‌ایم و مشترکان‌مان در هر ساعت از شبانه‌روز گلایه و مشکلاتی که دارند سریعاً اطلاع بدهند ما به سرعت رسیدگی می‌کنیم.

میانه شما با خواندن کتاب و مطالعه چطور است؟
قطعاً اخبار و اطلاعات حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات را روزانه پیگیری می‌کنم. اتفاقاتی که در جهان برای اپراتورهای تلفن همراه رخ می‌دهد برایم جالب است و حتماً در این باره مطالعه دارم. اخبار دیگر اپراتورهای شرکت ام‌تی‌ان در 20 کشور دیگر را مستمر می‌خوانم. سعی کرده‌ام مشغله کاری‌ام مانع کسب اطلاعات و اخبار به روز در حوزه مخابرات نشود. البته در کنار کسب اطلاع از خبرها و رویدادهای حوزه آی‌سی‌تی، مطالعات شخصی مورد علاقه‌ام را انجام می‌دهیم.

مطالعات شخصی شما در چه زمینه‌ای است؟
عمدتاً کتاب‌های مذهبی و اعتقادی را می‌پسندم. همیشه در کنار کارهایم این گونه مطالعات را در برنامه‌ام دارم.

آیا فرصت ورزش کردن هم پیدا می‌کنید؟
حداقل سعی می‌کنم هفته‌ای یک بار کوه بروم. ورزش برایم اهمیت دارد. به هر حال باید قوی باشیم تا بتوانیم اپراتور بزرگ و پویایی چون ایرانسل را مدیریت کنیم.


دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها