شناسه خبر : 18553 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بررسی عوامل داخلی و خارجی بازار فلز زرد

طلا پس از آرامش روانی

حمیدرضا آریان‌پور

اونس در دو هفته گذشته یعنی در 10 روز کاری منتهی به جمعه 7 آذرماه در بیشتر مقاطع پیرامون مرز 1200 دلار نوسان داشت. این مرز مهم‌ترین مرز فلز زرد در سال 2014 میلادی است که از سر تاثیرش بر ذهن معامله‌گران مرز روانی خوانده شد و می‌شود. نوسان حول و حوش این مرز روانی حالا این سوال را پیش آورده که روند کوتاه‌مدت فلز زرد چه خواهد بود؟ اما پرسشی حتی جالب‌تر این است که کف و سقف بهای این کالا چیست؟ در دوره‌ای که اونس از مرز 1200 دلار و بعد مرز 1180 دلار به زیر کشیده شد و حتی تا محدوده 1130 دلار هم سقوط کرد، صحبت از کف بودن مرز 1100 دلار و حتی مرز 1000 دلار بود. اما حالا با رشد دوباره فلز زرد به دلیل نگرانی درباره اقتصاد جهان، افزایش تقاضای فیزیکی در آسیا و همچنین افزایش خرید به دلیل پایین بودن سطوح قیمتی، بازار چه سطح حمایتی‌ای را تجربه خواهد کرد؟ سطح مقاومتی چگونه تعریف خواهد شد؟ اصلاً آیا بازار طلا همچنان جذاب است؟
تمام این پرسش‌ها در تمام ماه‌های گذشته مطرح بوده، اما آرامش نسبی طلا در دو هفته گذشته موضوعات وابسته به بازار فلزهای گرانبها را خواندنی‌تر کرده است. با این همه انتقال افت و خیز طلا به سطح روانی، بدون تردید نشانه ادامه ثبات بهای این کالای گرانبها و ماندگار نیست. شاخص بازار فلزهای گرانبها در ماه‌های رفته از سال جاری میلادی بارها و بارها صعود و سقوط‌های بسیاری را تجربه کرده که مهم‌ترین میوه‌اش، ابهام در بازارهای جهانی طلا بوده است. اونس در ماه‌های گذشته هم محدوده 1130 دلار را تجربه کرده و هم محدوده 1380 دلار را. این ابهام برخی از حاضران و ناظران بازار را آزرده و حتی از جذابیت آن کاسته، اما مگر ممکن است فلزی این چنین نادر اما دوست‌داشتنی بدون هوادار بماند؟
روند این کالای پایه در سال 2014 پرسش‌های زیادی را شکل داده است. اما تنها عوامل داخلی مانند «پوشش کوتاه‌مدت»، «شناسایی سود»، «سودگیری» و‌... نیستند که طلا را افت و خیز می‌دهند. دو عامل خارجی ارزش دلار و بهای نفت خام حدود سه ماه است که بازار طلا را گرفتار خود کرده‌اند. بزرگ‌ترین اقتصاد جهان که پیشتر با احیای خود فشار بر طلا را تشدید کرده بود، چندی است با تقویت دلار به جنگ طلا آمده است. اما نفت هم با سقوط خود، دلار ایالات متحده را یاری کرده است. نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت در روز پنجشنبه از همین رو برای فعالان بازار طلا نیز اهمیت داشت. پس از آن همه‌پرسی سوئیس درباره ذخایر طلای بانک مرکزی این کشور است که مورد توجه است، همه‌پرسی‌ای که یکشنبه این هفته برگزار خواهد شد.
اونس تا این مقطع از سال میلادی، حدود 45 دلار از قیمت برابر با حدوداً 65/3 درصد از ارزش خود را از دست داده است. آیا این روند ادامه پیدا خواهد کرد؟ شمار کارشناسانی که افت بیشتر طلا در بلندمدت را پیش‌بینی می‌کنند کم نیست، گرچه کسانی هم هستند که از احتمال ورود طلا به کانال 1400 دلار می‌گویند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها