شناسه خبر : 4081 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پایان زندگی مشترک

طلاق در عراق

تندروی‌ها، فقر و سریال ترکیه‌ای «اپراهای صابونی» عوامل افزایش طلاق هستند. طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ از هر پنج ازدواج در عراق یک مورد به طلاق منجر می‌شد.

تندروی‌ها، فقر و سریال ترکیه‌ای «اپراهای صابونی» عوامل افزایش طلاق هستند. طی سال‌های 2004 تا 2014 از هر پنج ازدواج در عراق یک مورد به طلاق منجر می‌شد. این آمار با معیارهای غربی بسیار پایین است اما عراقی‌ها آن را یک بحران می‌دانند. پس از اشغال عراق از سوی نیروهای آمریکایی و سرنگونی صدام حسین آمارگیری‌ها به شکل مناسب و صحیح‌تری انجام گرفتند و نشان دادند طلاق رو به افزایش است. طبق گزارش‌های دولتی در ماه‌های ژوئن و جولای امسال تعداد طلاق‌ها از چهار هزار مورد گذشت که بیش از دو برابر میانگین ماهانه در سال 2004 است. سعد الابراهیم که قاضی است می‌گوید قوه قضائیه نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد تا از موارد طلاق جلوگیری کند چرا که طلاق بر جامعه اثر منفی می‌گذارد.
برخی بر این عقیده‌اند که در دهه گذشته برخی ازدواج‌ها صرفاً برای رفع نیازهای زناشویی صورت گرفته‌اند که مبنای ضعیفی برای تشکیل خانواده است. این ازدواج‌ها که حتی در ابتدا ثبت هم نمی‌شد به سادگی به جدایی ختم شده‌اند. به تازگی، پیدایش داعش به اختلافات فرقه‌ای دامن زد و باعث شد ازدواج بین مذاهب مختلف کاهش یابد. فقر نیز نقش مهمی دارد. بسام الدراجی جامعه‌شناس بغدادی در مصاحبه‌ای با روزنامه گلف می‌گوید: تعداد زیادی از طلاق‌های امروزی به مردانی مربوط می‌شود که جایگاه مالی مناسبی ندارند تا بار مراقبت از خانواده را بر دوش کشند. نرخ رسمی فقر در عراق از 19 درصد در پایان سال 2013 به بیش از 30 درصد در امسال رسید.
برخی جامعه‌شناسان بر این باورند که اپراهای صابونی ترکیه عامل دیگری در افزایش طلاق هستند. این سریال‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و اغلب مردانی را نشان می‌دهند که برخوردی عاشقانه با همسران خود دارند. آنها همچنان زنانی را به تصویر می‌کشند که با دیدگاه مثبت شوهران نامناسب را ترک می‌کنند. این تصاویر می‌توانند دیدگاه زنان عراقی را تغییر دهند. اکنون دوسوم از طلاق‌ها با درخواست زنان شروع می‌شوند.
برخی عوامل نیز از گذشته نشات می‌گیرند. در دوران حکومت صدام حسین طلاق رواج بیشتری داشت هرچند که آمار آن مبهم است و بسیاری هم در طول جنگ از میان رفته‌اند. در زمان صدام قوانین خانواده سکولار بودند و به زنان آزادی بیشتری می‌دادند. به نظر می‌رسد برخی مردم تمایل دارند آن وضعیت دوباره بازگردد.
منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها