شناسه خبر : 15978 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رضا قطب درباره ابطال مزایده معدن مهدی‌آباد توضیح می‌دهد

چرا ورق برگشت؟

رضا قطب مدیرعامل شرکت کارون دز دشت، تغییرات مدیریتی سال‌های قبل در ایمیدرو را عامل کندی اجرای کار می‌داند و معتقد است بخش خصوصی برای منافع خود هم که شده تعللی در اجرای پروژه نمی‌کند و اگر اجازه حضور در معدن را داشتیم قطعاً پیشرفت کار بیشتر بود.

مزایده بزرگ‌ترین معدن سرب و روی جهان در حالی برگزار شد که شرکت کارون دز دشت طبق قرارداد همچنان خود را بهره‌بردار معدن مهدی‌آباد می‌داند. این شرکت قراردادی 25‌ساله برای بهره‌برداری از معدن سرب و روی مهدی‌آباد با ایمیدرو دارد که در مفاد آن حق فسخ یک‌سویه به طرفین قرارداد داده نشده اما مدیران ایمیدرو، مزایده‌ای مجدد برگزار کرده و برنده مزایده را نیز اعلام کردند. با وجود اینکه شرکت کارون دز دشت، سال گذشته عملیات باطله‌برداری معدن را آغاز کرده و در این مدت نیز مشغول به فعالیت بود اما به یکباره نامه‌ای مبنی بر تاخیر در اجرای مفاد قرارداد دریافت کرده و در نهایت از پروژه کنار گذاشته شد. رضا قطب مدیرعامل شرکت کارون دز دشت، تغییرات مدیریتی سال‌های قبل در ایمیدرو را عامل کندی اجرای کار می‌داند و معتقد است بخش خصوصی برای منافع خود هم که شده تعللی در اجرای پروژه نمی‌کند و اگر اجازه حضور در معدن را داشتیم قطعاً پیشرفت کار بیشتر بود. مشروح گفت‌وگو با این فعال بخش معدن را می‌خوانید.



به چه شکل فعالیت خود را در معدن مهدی‌آباد آغاز کردید؟
ایمیدرو در سال 1389 از طریق سازمان خصوصی‌سازی تمام سهام خود از معدن سرب و روی مهدی‌آباد را که 48 درصد بود به مزایده گذاشت که با رقمی که شرکت کارون‌دزدشت پیشنهاد کرد موافقت شده و معدن مهدی‌آباد برای بهره‌برداری به مدت 25 سال در اختیار ما قرار گرفت. حتی در آن زمان ایمیدرو مطالباتی را مطرح کرد که بابت اقدامات گذشته بود و ما حدود 300 میلیون تومان برای تسویه مطالبات پرداخت کردیم.
اما این آغاز ماجرا بود و پس از آن برای ورود و اجازه فعالیت در معدن چندین جلسه، مذاکراتی با ایمیدرو داشتیم که به دلیل تغییرات مدیریتی در ایمیدرو هر بار با مشکلی مواجه می‌شدیم.

سهامداران معدن سرب و روی مهدی‌آباد چه اشخاصی هستند؟
در بدو تاسیس شرکت معدن روی مهدی‌آباد، ایمیدرو به عنوان آورنده معدن صاحب 50 درصد سهام و مابقی به صورت دو سهم مساوی 25‌درصدی به دو شرکت خارجی به نام‌های Union Resource و Ey Tock به عنوان سرمایه‌گذار این طرح برای مطالعات زمین‌شناسی، اکتشاف و استخراج واگذار شد.
اما پس از کشف و اعلام میزان ذخایر معدن مهدی‌آباد که پس از اقدامات کارشناسی به عنوان بزرگ‌ترین معدن روی جهان شناخته شد، دولت به یکباره اجازه فعالیت به این دو شرکت خارجی را نداد و بدین ترتیب فعالیت این شرکت‌ها در ایران متوقف شد اما آنها همچنان سهامدار این معدن هستند.

عملیات اجرایی شما در معدن سرب و روی مهدی‌آباد از چه زمانی آغاز شد؟
عملیات اجرایی شرکت کارون دز دشت (KDD) به دلیل اینکه پروانه بهره‌برداری معدن به نام ایمیدرو بود و برای فعالیت نیاز به مجوز کتبی از ایمیدرو داشتیم با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود. برای ورود به معدن مذاکرات زیادی با ایمیدرو داشتیم که این مذاکرات حدود چهار تا پنج سال زمان برد. حتی در مقطعی ما برای ورود به معدن شکایت کرده و حکمی نیز به نفع ما صادر شد.
در این بین ایمیدرو مجدداً معدن سرب و روی مهدی‌آباد را به مزایده گذاشت که با اعتراض ما و برگزاری جلسه با مدیران مشکل حل شد و قراردادی با ما منعقد کردند که اجازه ورود به معدن و عملیات بهره‌برداری را به شرکت ما دادند اما باز این حکم برای اجرا ابلاغ نشد تا اینکه با تغییر و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و پایدار شدن مدیریت ایمیدرو قراردادی با شرکت کارون دز دشت به منظور آغاز عملیات بهره‌برداری در تاریخ مهرماه سال 1392 امضا شد که در آن دریافت کلیه مجوزها برای ایجاد زیربناها و مسائل زیست‌محیطی و آب و برق و غیره به ما محول شده بود که این موضوع زمانبر بود و طبق صورت‌جلسه با ایمیدرو تکلیف شده بود که ظرف مدت چهار ماه این مجوزها تهیه شود که متاسفانه به دلیل طولانی بودن فرآیند اداری و بوروکراسی طی مدت مذکور موفق به دریافت مجوزها نشدیم و کمی زمان برد تا اینکه در اسفند سال 1393 مجوزها و آب و برق برای معدن اخذ و اجازه ورود به معدن به ما داده شد و در فروردین‌ماه سال 1394 عملیات خاک‌برداری از معدن آغاز شد اما چون عیار خاک روی در این معدن پایین است میزان باطله‌برداری زیادی لازم است تا به مواد معدنی برسیم لذا نیاز به راهی برای سرعت بخشیدن برای دستیابی به ماده معدنی داشتیم که همزمان مطالعاتی را برای بهره‌برداری زیرزمینی از بخش سولفوره انجام دادیم که توجیه اقتصادی این طرح بیش از برداشت به صورت روباز بود.
در این مدت همچنین مجوز تاسیس کارخانه کنسانتره 100 هزار تنی و شمش 100 هزار تنی را نیز اخذ کرده و موفق شدیم از شرکت MCC چین برای این پروژه یک میلیارد دلار سرمایه به صورت فاینانس دریافت کنیم که ضمانت اجرای کار را نیز از بیمه دولتی چین دریافت کردیم.
از زمان آغاز فعالیت تاکنون 50 هزار متر حفاری داشتیم و طی مدت شش ماه همچنین چهار میلیون تن باطله‌برداری انجام دادیم؛ این در حالی است که ایمیدرو طی مدت شش سال، 9 میلیون و 500 هزار تن باطله‌برداری انجام داده بود. اما به دلیل پیشرفت کند پروژه از اجرای آن کنار گذاشته شدیم، این در حالی است که مجوز ورود به معدن در ابتدای 1394 به ما ابلاغ شد.

قبل از اینکه قرارداد از سوی ایمیدرو فسخ شود به شما تذکر کتبی دادند؟
خیر، قبل از اینکه قرارداد به صورت یک‌طرفه فسخ شود هیچ‌گونه تذکری از ایمیدرو دریافت نکردیم و به یکباره نامه‌ای به ما از سوی ایمیدرو ابلاغ و اعلام شد که قرارداد همکاری کارون دز دشت بابت بهره‌برداری معدن روی مهدی‌آباد فسخ شده است.

در مفاد قرارداد امکان فسخ برای طرفین وجود داشت؟
خیر، برای هیچ‌یک از طرفین امکان فسخ قرارداد وجود نداشت و در قرارداد آمده است در صورت اختلاف بین طرفین بر سر اجرای پروژه در ابتدا به صورت مسالمت‌آمیز و در صورت به نتیجه نرسیدن از طریق مراجع قضایی مشکل حل شود.

اعتراضی به ایمیدرو بابت برگزاری مجدد مزایده نکردید؟
اعتراض کردیم اما راه به جایی نبرد، ایمیدرو یک بار هم در گذشته با شرکای خارجی خود این کار را کرده بود. حتی پس از واگذاری به ما نیز مزایده‌ای برای معدن مهدی‌آباد برگزار شد اما با اعتراض ما و پس از تغییرات مدیریتی آن مزایده لغو شد و برگزار نشد.
جالب اینجاست که هم‌اکنون بابت تامین مالی هفت پروژه فولادی با ایمیدرو در حال همکاری هستیم اما واقعاً دلیل برگزاری مزایده مجدد معدن آن هم بدون اطلاع ما را نمی‌دانم.
در حالی که در پروژه‌هایی که بخش دولتی توان اجرای آن را ندارد بخش خصوصی را وارد میدان می‌کند مثل هفت طرح فولادی که ما بیش از دو میلیارد دلار فاینانس بابت اجرای پروژه‌ها بازگشایی کردیم که متاسفانه آن هم به دلیل ضعف مدیریتی و یکپارچه نبودن مدیریت آن به کندی پیش می‌رود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها