شناسه خبر : 5727 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برنده مزایده بزرگ‌ترین معدن سرب و روی جهان چه کسی است؟

ضمانت داده‌ایم

فراز و نشیب‌های زیادی برای بهره‌برداری از معدن سرب و روی مهدی‌آباد طی شده است. سال‌هاست که از این معدن به عنوان بزرگ‌ترین معدن سرب و روی جهان یاد می‌شود اما از آنجا که در برآوردهای اولیه عیار خاک روی این معدن پایین بوده و نیاز به باطله‌‌برداری با حجم بالایی برای رسیدن به ماده معدنی است.

فراز و نشیب‌های زیادی برای بهره‌برداری از معدن سرب و روی مهدی‌آباد طی شده است. سال‌هاست که از این معدن به عنوان بزرگ‌ترین معدن سرب و روی جهان یاد می‌شود اما از آنجا که در برآوردهای اولیه عیار خاک روی این معدن پایین بوده و نیاز به باطله‌‌برداری با حجم بالایی برای رسیدن به ماده معدنی است، لذا برآوردها از میزان سرمایه‌گذاری برای این معدن نیز رقم قابل توجهی است که تامین مالی آن از عهده یک شرکت برنمی‌آید از همین رو با توجه به فعال بودن معدن انگوران، شرکتی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه پیش‌قدم نمی‌شد اما معدن انگوران دیگر پاسخگوی نیاز واحدهای فرآوری روی نیست. چیزی هم به پایان عمر آن نمانده و هم‌اکنون نیز خاک روی به کشور وارد می‌شود. از این‌رو برداشت از معدن روی مهدی‌آباد با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. ایمیدرو نیز با بهره‌بردار قبلی معدن به دلیل کند بودن سرعت پیشرفت پروژه قطع همکاری و مجدداً مزایده‌ای برای اجرای سریع پروژه برگزار کرد. در این مزایده به دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری، شرکت‌ها در قالب کنسرسیوم شرکت کرده و در مجموع سه کنسرسیوم به مرحله نهایی راه یافته و در نهایت کنسرسیوم مبین متشکل از شرکت‌های راه‌سازی و معدنی مبین، معدنی و سدسازی آریا جنوب ایرانیان، توسعه و فرآوری مس مسکنی، مهندسی مشاور کاهنربا، معادن سرمک و 65 شرکت عضو انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران برنده این مزایده شدند. با دکتر بهرام شکوری مدیرعامل راه‌سازی و معدنی مبین به عنوان راهبر این کنسرسیوم گفت‌وگویی در خصوص جزییات این مزایده و معدن داشتیم که مشروح آن در ادامه آمده است.



برنامه‌های کنسرسیوم برای اداره معدن مهدی‌آباد چیست؟
با توجه به اینکه معدن سرب و روی مهدی‌آباد، بزرگ‌ترین معدن سرب و روی جهان است، لذا مسوولیت این کنسرسیوم بسیار سنگین خواهد بود، باید از این فرصت که در اختیار بخش خصوصی قرارگرفته حداکثر استفاده را کرد. به همین منظور این کنسرسیوم برنامه دارد تا با سرمایه‌گذاری‌های مشترک داخلی و خارجی و استفاده از حداکثر توان فنی و مهندسی و مالی خود از عهده این مهم برآید تا بتواند میزان تولید این معدن غنی را در رتبه‌بندی جهانی، به آن حد که شایسته است برساند.
طبق برنامه زمان‌بندی که در اسناد فراخوان، پیش‌بینی‌ شده است حداقل چهار سال زمان برای انجام عملیات پیش باطله‌برداری به میزان 185 میلیون تن در این معدن مورد نیاز است. در همین مدت مجوزهای لازم برای اجرای پروژه، مطالعات طراحی پایه، نیمه‌تفصیلی و تفصیلی و نقشه‌های اجرایی تکمیل خواهد شد. احداث کارخانه تولید کنسانتره سرب و روی با هدف تولید 800 هزار تن کنسانتره روی با حداقل عیار 35 درصد و 80 هزار تن کنسانتره سرب با حداقل عیار 60 درصد در دستور ادامه کار است. مطابق برنامه زمان‌بندی از سال پنجم به بعد عملیات باطله‌برداری و استخراج محصول از معدن و تولید کارخانه فرآوری آغاز خواهد شد که به مدت 20 سال ادامه خواهد داشت.
افتخار شرکت مبین طی سه دهه انجام پروژه‌های خود، انجام موفقیت‌آمیز پروژه‌ها در کمترین زمان، حداقل هزینه و حداکثر کارایی است.
امیدواریم در این پروژه بزرگ نیز که به لحاظ حجم باطله‌برداری بی‌سابقه است، با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در کنار سرمایه‌گذاری‌های مشترک داخلی و خارجی، ارزش ‌افزوده قابل‌ توجهی برای کشور ایجاد کند.

این مزایده چگونه برگزار شد؟
متعاقب فراخوان اولیه شرکت‌های متعددی برای حضور ابراز تمایل کردند که در ادامه با ارزیابی‌های فنی انجام‌شده، تعداد متقاضیان به هفت شرکت کاهش یافت، از بین هفت متقاضی باقیمانده نیز در نهایت تنها سه کنسرسیوم پیشنهادهای قیمتی خود را برای ایمیدرو ارسال کردند. هر سه کنسرسیوم - راه‌سازی و معدنی مبین، صدرتامین و هلدینگ توسعه معادن روی ایران - توانسته بودند در زمینه ارزیابی فنی طرح امتیاز لازم را کسب کنند، درنهایت بعد از بازگشایی پاکت‌ها کنسرسیوم مبین طبق پیشنهاد ارائه‌شده خود، برنده مزایده اعلام شد.

میزان ذخایر معدن سرب و روی مهدی‌آباد چقدر برآورد شده است؟
در حال حاضر کشور ایران سه درصد از کل ذخایر سرب و روی جهان را به خود اختصاص داده است و بعد از چین، قزاقستان و هند، چهارمین تولیدکننده کنسانتره در آسیا و دومین تولیدکننده در منطقه منا بعد از ترکیه است. در نتیجه میزان تولید این معدن بزرگ می‌تواند نقش تاثیرگذار و مهمی در جایگاه بین‌المللی ایران در حوزه سرب و روی داشته باشد. این معدن دارای ذخیره حدود 154 میلیون تن با متوسط عیار شش درصد روی و دو درصد سرب است.

برآورد میزان سرمایه‌گذاری برای این طرح چقدر بوده است؟
حضور در پروژه عظیمی مانند معدن سرب و روی مهدی‌آباد نیازمند فراهم آوردن سازوکارهای لازم است. سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای توسعه معدن و کارخانه سرب و روی مهدی‌آباد بر اساس برآورد اولیه بالغ‌بر 5 /1 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

کنسرسیوم مبین از چه شرکت‌هایی تشکیل ‌شده است؟ شریک خارجی هم در این کنسرسیوم حضور دارد؟
این کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های راه‌سازی و معدنی مبین، معدنی و سدسازی آریا جنوب ایرانیان، توسعه و فرآوری مس مسکنی، مهندسی مشاور کاهنربا، معادن سرمک و 65 شرکت عضو انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران است. به علاوه این کنسرسیوم توافقنامه‌ای با شرکت گلنکور به‌منظور انتقال تکنولوژی و تامین مالی به امضا رسانده است.

شریک خارجی نیز در این کنسرسیوم حضور دارد؟
بله، با توجه به مقیاس کار و جذابیت آن شرکت‌های خارجی و داخلی دیگری نیز برای همکاری با ما ابراز تمایل کرده‌اند که با گلنکور برای این پروژه همکاری خواهیم داشت.

حضور شرکت گلنکور در این طرح به چه صورت خواهد بود؟
گلنکور یک شرکت چندملیتی تجارت کالاهای معدنی است که مقر آن در سوئیس است. در سال 2014، این شرکت در مجله فورچون از بین 500 شرکت بزرگ جهان در جایگاه دهم قرار گرفت. گلنکور بزرگ‌ترین شرکت در سوئیس بوده و بزرگ‌ترین شرکت کالاهای تجاری در جهان، با سهم 60 درصد از بازار روی و سهم 50 درصد در بازار مس در سطح بین‌المللی است. با توجه به پیشینه و تجربه شرکت گلنکور در زمینه پروژه‌های مشابه سرب و روی، این شرکت یکی از گزینه‌های مناسب جهت همکاری در این پروژه شناخته می‌شود. لذا توافقی به‌منظور تامین مالی، انتقال دانش فنی و تکنولوژی در زمینه مهندسی معدن و ذوب فلزات، مدیریت و اداره معدن، بازاریابی و فروش صورت گرفته است.

از چه زمان فعالیت در معدن مهدی‌آباد را آغاز می‌کنید؟
قبل از اجرای پروژه باید قرارداد همکاری بین ما و ایمیدرو امضا شود. ما ضمانت حسن اجرای کار را به ایمیدرو ارائه کرده‌ایم و در انتظار تنفیذ قرارداد هستیم تا کار را آغاز کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها